Mijn zoon heeft dit jaar in groep 1 gezeten (wordt 5 in de vakantie), nu zou mijn zoon de cijfers 1-10 moeten kunnen herkennen en hij vindt het moeilijk. 1-5 jaar gaan redelijk, maar de rest is dramatisch. Hij raadt alles bij elkaar. Nu herken ik dit niet van mijn dochter (die overigens einde groep 1 al avi start las....) (ze is nu 7,5 en leest al M5 en werkt met de pluspunter (extra uitdaging rekenen). Hoe kom ik ervoor zorgen dat dit wel een automatische wordt, zoals de leerkracht dat zegt?? (hij kan overigens goed puzzelen en lego in elkaar zetten, hij is niet dom zal ik maar zeggen...)
Cijfersymbolen zijn vrij abstract, sommige kinderen zijn daar gewoon nog niet aan toe in groep 1. Wat veel meer zegt is het getalbegrip, dus kan het kind tellen, hoeveelheden overzien, sorteren op kleur, grootte, vorm etc, kent jet kind ruimtelijke en rekenkundige begrippen als voor, achter, boven, naast, eerste, laatste, meer, minder, evenveel, etc. Kunnen puzzelen en met lego bouwen is ook een goed teken. Verder is het een kwestie van veel aanbieden, symbool,veel laten zien in combinatie met de hoeveelheid. Zo zou je op verschillende plekken in huis een plaat op kunnen hangen met bijv. 2 appels en dan het symbool 2 erbij en zo met alle cijfers. Maar hij zal het pas oppikken als hij eraan toe is en dat kan best eens pas in de loop van groep 2 zijn. Als die bovengenoemde voorwaarden oke zijn, komt het echt wel.
Ja dat kan hij wel goed, legt makkelijk een puzzel van 100 stukjes. idd wat meer oefenen met voor achter etc Misschien eens een grapje/spel uithalen, hoeveel tandenborstels hebben we en dan een briefje erbij plakken, dan ziet hij ook van hoe of wat, misschien blijft het dan wat meer hangen!
Traptreden tellen... Maak er evt een spelletje van... Elke 5e tree mag je iets hardop roepen bijvoorbeeld. Deuren, alle rode auto's, stoeptegels of hoeveel bomen er staan tussen huis en jullie bestemming. Het is een automatisme uiteindelijk.. En je kunt ontelbaar dingen tellen. De truc is natuurlijk alleen maar leuke dingen tellen
Of wat post-its met de cijfers er op geschreven op de traptreden. Het zal in groep 2 vast wel komen, anders in groep 3.
als hij met lego kan bouwen laat hem dingen na bouwen. simpele constructies met 1 soort steentje en 1o steentjes;jij bouwt eerst en hij bouwt het na. of met houten blokken(dat is beter). dan zie je dat hij inderdaad de juiste aanthal blokjes heeft gebruikt om het na te bouwen. je kunt dat hem aanwijzen aan het eind. dus schatje je kunt dat al als je niet teveel nadenkt! als hij verkeerde aantal kiest, gebruik dan meerdere soorten en kleuren en kijkt of hij andere eigenschappen van blokken gebruikt ipv tellen zoals kleur vorm etc. om iets na te bouwen. oefenen doe je altijd kleiner dan je al geautomatiseerd hebt. en daar steeds meer op bouwen. ipv 10 misschien 7? of 5 is prima! rekenen-oefenen.nl heeft een leuke systeem om te oefenen als je dat leuk vindt. maar het is echt geen ramp hoor. als hij tot 5 kan dan heeft hij het binnenkort wel hoger. het is beter om te automatiseren binnen blijft wat hij ipv hoger te gaan.
als je puur de cijfers herkennen wilt leren: zijn favoriete CD muziek in de HI-FI en laat hem zijn favo liedje laten draaien. zo leerde mijn zoon cijfers te herkennen. welke knop de nummer kiest.