Misschien dat een van jullie met de oplossing komt want ik raak elke dag weer in de knoop. In de ochtend is ons meisje rond 5:00 wakker. Dan leggen we haar vaak bij ons en dut ze soms in of ze speelt tot het 7 uur is. Dan word ze om 9:00 weer moe en gaat slapen tot een uur of 11 a 12. Vervolgens herhaalt dit zich rond 13:00 en word ze om 15:00 a 15:30 weer wakker. En dan kom ik dus in de problemen. Madam word om 17:00 dus weer moe, jengelig e.d. Maar slapen wil ze niet echt. OF ze is heel erg jengelig en huilerig en wil niet slapen OF ze valt in haar nachtritme en slaapt weer tot 5:00 ergens. Krijg het maar niet anders! Haar 2 slaapjes overdag kan ik niet rekken, dan raakt ze zo oververmoeid dat ze onmogelijk nog in slaap komt. Moet haar echt bij de 1e tekenen van moeheid neerleggen wil ze zelfstandig in slaap vallen in haar bedje. Hoe doen anderen van dezelfde leeftijd dit? Ze is nu 6 maanden... Alvast bedankt. ps. of ze nu in de avond wakker is en om 23:00 gaat slapen of dat we haar rond 18:00 a 19:00 in bed leggen maakt geen verschil voor haar vroege wakker worden trouwens...
Mijn zoontje heeft rond etenstijd vaak ook nog een dip. Meestal leg ik hem dan nog even op bed. Dan tukt hij een half uur / drie kwartier. Om 20.00 gaat hij dan echt op bed. Maar lees dat jouw meisje niet wil slapen? De andere momenten gaat hij om ong 10 en ong 14 uur naar bed.
Als ze echt moe is dan lekker eten geven en naar bed brengen ( avondritueel vervroegen) als ze dan door slaapt tot 5.00 volgende morgen. Dan heeft ze het blijkbaar nodig. Misschien anders last van huiluurtje?
Mijn zoontje hebben allebei een periode gehad dat ze 's avonds vroeg moe waren, en 's ochtends heel vroeg wakker. Inderdaad ook soms van 17-5.00. Bij de oudste zijn we stug de avondvoedingen blijven geven. En dan wakker maken op momenten dat hij al in de lichte slaap was (die tussen die diepe cyclus van 45 minuten).. Na 1,5 week was het voorbij. De jongste hebben we zo 2 weken geprobeerd, maar het hielp niks. Daarna losgelaten en 3 dagen later gooide hij zelf zijn ritme om en klaar..
Oei... Lastig! Tja, voor mij is 5 uur echt nog midden in de nacht en ga ik niet al met mijn zoon bezig zijn. Natuurlijk zijn / waren de nachtvoedingen (of ziekte) een uitzondering, maar die heeft hij zelf laten vallen een poos geleden. Wat ik met mijn eerste opmerking wil zeggen, is dat misschien een optie zou kunnen zijn om je dochter gewoon in haar bed te laten liggen? Dus: niet bij je nemen, niet te gezellig maken / spelen, want het is immers 's nachts, dus slaaptijd Misschien valt hier wat te winnen? Onze zoon is nagenoeg iedere ochtend om 6u wakker (*zucht*), maar dan is hij vrolijk aan het keuvelen tegen zijn speentje en tutteldoekje. We weten inmiddels dat het geen honger is; meneer is gewoon een vroege vogel. Aangezien 6u bij ons nog nacht is, wordt er verder niet gespeeld oid, we laten hem rustig liggen. Zoonlief weet inmiddels ook dat hij na 06.30 uur de fles krijgt, meestal zo rond 06.45-07.00 uur. We gaan er tussen 06.00 en 06.30 uur alleen uit als er echt "iets" aan de hand is (ziekte, oid) of als hij aan het huilen is. Inmiddels is hij er zo aan gewend dat hij vrolijk nog een half uurtje doorkeuvelt na het wakker worden. Soms valt hij zelfs nog weer even voor een half uurtje in slaap (jeeej!)....
Mijn oudste was ook om 17 rijp om te slapen en ging dan haar nachtslaap in. Wat hier het beste hielp was meteen bij de eerste moeheidssignalen in bed leggen en laten slapen. Dan om 19 uur wekken voor de laatste fles en weer verder laten slapen. Ze sliep dan tot de volgende ochtend verder tot 6-7 uur. Dus niet proberen te rekken, maar gelijk op bed leggen en dan maar wat laten jengelen om haar slaap te vinden. Hier viel ze gelukkig meteen als een blok in slaap. Rekken heeft hier nooit gewerkt, maar werkte juist tegen ons. Inderdaad jengelen werd dat.
Wij eten zelf altijd erg laat (19.00) dus ik ging vaak om 17.00 een rondje lopen. Soms viel hij dan even in de kinderwagen in slaap. Soms zat hij gewoon lekker en was daardoor ook uitgerust Ik vond het net die leeftijd altijd erg stoeien met slapen en eten.
Dank jullie wel voor de reacties. We maken het niet "gezellig" bij ons in bed. Ze word tussen ons in gelegd en we slapen beide verder zo kunnen we toch nog even aan onze rust komen. Als we haar laten liggen is het huilen geblazen en Ik heb 3 kinderen dus dan zijn ze alle 3 wakker ipv 1. De andere 2 trekken dat echt niet zo vroeg dus dit is de fijnste oplossing. Soms speelt ze met haar speen en soms valt ze in slaap, wij besteden er verder geen aandacht aan en proberen nog even een uurtje slaap mee te pakken. Vaak als ik haar om 17:00 de nacht in laat gaan komt ze om 03:00 nog voor een fles. Soms slaapt ze wel tot 5:00 maar ze is vaker wakker snachts en dan wil ze echt drinken. Weet gewoon niet wat handig is, ben zo aan het stoeien...