Ik weet het, ik mag het wellicht niet vinden, maar begin me mateloos te irriteren aan mijn oudste dochter. Ze is ruim 3 en nog steeds niet zinderlijk. We hebben van alles geprobeerd: - begonnen met op regelmatige tijden op het potje te zetten sochtends en savonds - Belonen door stickers te plakken en bij 10 stickers een klein kadootje - Blijven vragen of ze moet plassen of poepen. Maar het werkt allemaal niet. Tuurlijk is stickers plakken leuk en een kadootje uitzoeken ook, maar na 1 keer (dus na 10 stickers) is ze erop uit gekeken en klaar ermee. Ik laat haar nu zonder luier lopen, maar ze plast de boel onder zonder maar 1 kick te geven terwijl ze wel regelmatig aangeeft dat ze moet plassen, ze gaat dus ook regelmatig naar het toilet. We prijzen haar dan helemaal tot aan de hemel, maar toch blijft de zinderlijkheid uit. Wat kan ik nu nog doen. Haar toch elk uur op het toiletje zetten? ik merk dat ik steeds onaardiger wordt. Laast zei ze: Ohh...als ik 4 ben ga ik ook naar de grote school he. Ik heb toen gezegd: Jij? Jij gaat nergens heen als je 4 bent, jij blijft thuis, want je plast en poept nog in je broek!! Ik weet het; niet goed, maar ook dat maakte nul indruk geloof ik Ik ben het zo beu dat iedereen roept, het komt wel, ze geeft het straks wel aan...ja, als ze 6 is of zo:x. Of opmerkingen; kijk eens bij die en die en schrijf eens op hoe die het doen, want tja...het wordt wel tijd he. Alsof we falen, zo voelt het gewoon Het is natuurlijk niet alleen dat ze alles op kan houden, maar dat ze ook tijd heeft om aan het naar het toilet gaan moet wennen voordat ze naar school gaat. Ik ben zo bang dat ik straks met een kind zit dat niet zinderlijk is en wij te pas en te onpas naar school kunnen kleppen om haar te verschonen. Dat gaat me mijn baan kosten!!! Wat moet ik nou?
Hmmm ik denk dat je het misschien wat moet loslaten.... Je merkt nu al aan jezelf dat je onbedoeld onaardig bent en dat is niet de bedoeling. Als je er teveel druk op legt dan werkt het averechts. Ik heb mijn dochter idd in het begin heel vaak op het potje gezet. Wel zeker ieder half uur in het begin. De eerste dagen was ik ook best moe kan ik je zeggen.... Maar, het werkte wel! Je gaat op een gegeven moment zelf herkennen wanneer ze moet plassen. Mijn dochter zit dan bijvoorbeeld aan haar billetjes of ze staat 'heen en weer te wippen' (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven). En soms drinkt ze 's morgens haar drinkfles helemaal leeg en dan moet ze echt wel 3x in 1 uur plassen of zelfs vaker! Het duurt echt wel een paar dagen voordat jullie beiden handigheid krijgen! Heb geduld!!! Dus: mijn advies is om diep adem te halen. Ontspan.... En dan regelmatig op het potje zetten maar heeeeeel ontspannen. Niet teveel woorden aan vuil maken. Gewoon: kom, we gaan even proberen te plassen lieverd. Lukt het niet; geen probleem, we proberen het later nog eens. Lukt het wel; hardstikke goed gedaan! Ooh wat een mooi plasje! Kijk eens papa, wat een mooi plasje! Goed gedaan hoor! Succes meid!! Geef het de tijd!
misschien moet ik het idd maar wat loslaten, al doe ik dat al een jaar nu...ze geeft het op en af aan, maar er zit gewoon geen progressie in. en idd, regelmatig op het potje zitten hebben we afgelopen 10 dagen (op vakantie) ook gedaan en zonder luier lopen, maar niets hoor. En het prijzen tot aan de hemel...doen we ook!!! nou jij we zien wel!
ik denk dat je haar veel teveel opjaagd. je vraagt teveel en ze wordt er óf onzeker van óf snapt de link gewoon nog niet. ( je hangt zelfs het bestaan van je baan aan haar kunnen op, niet bewust natuurlijk maar denk je is in wat voor druk er op haar gelegd wordt zo ze voelt jou onrust en het pushen maakt haar duidelijk dat ze ergens tekort schiet maar waarschijnlijk snapt ze er niks van) kinderen moeten tegenwoordig zo snel zinderlijk zijn liefst al met 2. bij sommige lukt dat bij anderen niet.( niet elk kind loopt met 13 maanden en niet elk kind praat met 2 jaar je hebt vroeg en laat zo ook hiermee ) sommige die zijn 4 als ze het wel voor elkaar krijgen. op hun eigen tijd als ze eraan toe zijn. dus loslaten die hap en haar voorlopig met rust laten, dan zal je zien dat er vanzelf over een tijdje vooruitgang in komt. ze geeft het zelf wel aan als hij eraan toe is. mijn dochter was net voor haar vierde verjaardag zelf zindelijk geworden en als dat niet zo geweest zou zijn dan had ze gewoon nog wat langer gepeuterd. met 4 ben je tenslotte ( nog ) niet leerplichtig. mijn middelste was 2 s'nachts en 3 overdag zindelijk met dezelfde aanpak.
Yinte, Bedankt voor je reaktie. Wellicht push ik wel te veel. Ik vind 3 keer per uur op een potje zetten ook dwangmatig, eerlijk gezegd en ook dat helpt niet bij mijn dochter Maar goed, tis niet dat mijn dochter alles snel moet doen, integendeel. Ze draaide laat, ze kroop laat en liep laat. En mijn jongste is net zo. Lees: ze is nu 10 maanden en ligt alleen maar op de rug en draait niet, kruipt niet, niets...gewoon liggen....laat dus. Hebben we echt wel vrede mee hoor, omdat we weten dat het allemaal goed zit! Wat ik wel merk is dat mijn dochter een echte peuter is en dus ook peuter dwarsheid vertoond. Dus idd, als ik te veel push, pushed zij terug door het juist niet te doen. Ze geeft aan (verbaal en nonverbaal) dat ze moet en ik probeer daar zo goed mogelijk op te acteren, zo simpel is dat. We zijn bij 2 jaar begonnen met het potje omdat ZIJ het aangaf, niet omdat wij zo nodig moesten. En ja, ik snap ook wel dat er peuters zijn die langer peuteren. En idd de kans ik groot dat ze met 4 niet zinderlijk is. Maar goed, niet leerplichtig dan, maar wel recht op school. En de scholen waar we gekeken hebben, verschonen niet meer. ook als je kind er niet aan toe is aan zinderlijkheid En dan? Baan opzeggen? kind thuislaten, of maar de hele dag op school bij de andere kinderen in de vieze broek laten zitten? Ik ben alleen op zoek naar tips en trucs om haar zinderlijk te krijgen en die tips en trucs die voor anderen zo goed werken, werken bij haar (nog) niet. ik heb nog maar een half jaartje voor school, al anderhalf jaar bezig, dus vind ik het niet gek dat ik toch vooruitgang wil zien. Ik dacht; wie weet zijn er wel meerdere ouders die een kindje hebben die er langer over doen om zinderlijk te worden en waarbij andere methoden hielpen, maar zoals het er naar uit ziet is dat minder het geval.
Hmm hier zegt dochterlief gewoon doodleuk "op het potje komt het er niet uit mama" tja.. daar sta je dan met je goede gedrag en ja ze wil best op het potje.. maar zelf even de manier vinden hoe je dan precies zo'n poepje cq plasje op precies dat moment eruit krijgt dat wil nog niet echt lukken. zelf het idee dat je hier weinig aan doet... en eh.. vaak op het potje zetten helpt daar ook niet echt bij geloof ik maar ze is dan heel gespannen en wil ook echt heel graag uiteindelijk blijven het gewoon toevalstreffers meest van de tijd. dus wij laten het er nog maar even bij.. ze wordt in september 3.. dus eigenlijk hebben we heel geen haast maarja.. zomers is makkelijker dan swinters he jurkje vs spijkerbroek... (scheelt berg was ook trouwens)
tja als ze zegt er komt niets uit...tja... Van het weekend was ik met mijn oudste en een nichtje gaan picknicken in het park en ik zag dat mijn oudste moest poepen, even gekeken en ze had nog niets gedaan. Ik vroeg aan haar; moet je poepen, zullen we samen het poepje op reis laten gaan? Ja zegt ze..en ze liep mee naar een mooie grote boom, 2 stappen...en 2 stappen te veel, want ze had het al gedaan. En nu net weer, ze blijft een rustige plek opzoeken (verstopt zich) om de grote boodschap te doen. Vind ik ook nog niet erg dat ze dat nog niet durft. Met plassen vind ik het lastig, vaak merk ik het niet aan haar dat ze moet plassen, soms staat ze met gekruisde beentjes of ze zit met haar hand in haar kruis wat dan een signaal is, maar daarbuiten moet ik haar toch wel elk half uurtje vragen en meenemen naar het potje of het toiletje... En ja, ze loopt nu zonder luier, kleertjes drogen een stuk sneller met dit weer en in de zomer en ze vatten minder kou of blaasonsteking. Dat is wel fijn aan deze zomermaanden.
Balen zeg. En je hebt al veel geprobeerd. Een paar dingetjes. Het klopt dat scholen niet verschonen. Een plasbroek zo nu en dan wel. Maar een poepbroek zeker niet. Scholen verwachten inderdaad zindelijkheid als ze op school komen. Als ze in dr broek poept, dan bellen ze naar de ouder zodat die het kind komt verschonen. Heb je haar al laten rondlopen in een natte onderbroek? Dat ze het dus voelt?? Oh, ik wil niet heel belerend overkomen (tis wel mijn vak dus ik moet van het stemmetje in mijn hoofd ) maar het is zindelijk zonder een tussen r.
ik denk dat geen enkele school verschoond alhoewel ze heus wel kleding hebben liggen hoor als zich een ongelukje voordoet. misschien moet je gewoon vragen, wat dan? ze zal toch de enige niet zijn in nederland die niet met 4 jaar zindelijk is.
Oh, ik wil niet heel belerend overkomen (tis wel mijn vak dus ik moet van het stemmetje in mijn hoofd ) maar het is zindelijk zonder een tussen r.[/QUOTE] dit voegt iets toe zeg. lekker belangrijk. we snappen toch waar het over gaat.
Een poepbroek wordt écht zelden verschoond op een school. En vaak staat er in het aanname beleid dat kinderen zindelijk moeten zijn. Maar dat zou ze kunnen/moeten navragen bij de school van haar keuze. Vergeet niet dat een juf ook nog 20 andere kleuters heeft. Al de juf de hele dag bezig is op het toilet dan komt ze ook niet aan onderwijs toe (stel dat er 4 of 5 kinderen niet zindelijk zijn).
dit voegt iets toe zeg. lekker belangrijk. we snappen toch waar het over gaat.[/QUOTE] Tuurlijk voegt het wel iets toe. Is ook wel handig als je weet hoe het wel heet. Ik weet zeker dat TS het niet erg vindt.
Hier ging het bij beide heel vlot... eigenlijk niks voor hoeven doen en waren beide met 2,5 zindelijk. Zoon zelfs eerder dan dochter. Misschien is je dochter er lichamelijk nog niet helemaal klaar voor. Je kind moet zover zijn dat ze die plasprikkel voelen en dan ook lichamelijk in staat moeten kunnen zijn het nog op te houden. Gaat ze naar een psz of kdv wat doen ze er daar mee? Misschien dat goed voorbeeld goed volgen doet? Wat verder misschien helpt is pot in de huiskamer, dochter veel laten drinken zodat je niet voor niks bezig bent en opletten dan. Zogauw ze lijkt te moeten plassen op de pad. Ookal zit er maar een klein beetje in meteen blij doen (evt. ongelukjes negeren of evt. zeggen dat het echt niet erg is... daar kort over zijn iig) terwijl elke plas hoe klein ook reden is voor een feestje (misschien zo'n leuk toetertje waar ze op kan blazen of feestmuts die ze na elke plas ff op kan zetten. Juist doordat je haar veel laat drinken heb je grote kans dat ze meerdere keren per uur moet plassen. Buiten idd gewoon zonder luier laten lopen, evt. met onderbroekje aan... dan voelen ze beter dat plas vies is. Verder kan je als weg gaat evt. ook luier over de onderbroek aandoen... heeft ze toch dat vieze gevoel als ze heeft geplast maar je kan wel gewoon op pad.
Tuurlijk voegt het wel iets toe. Is ook wel handig als je weet hoe het wel heet. Ik weet zeker dat TS het niet erg vindt.[/QUOTE] Helemaal eens.. het is toch fijn als op een respectvolle manier aan je verteld wordt dat je iets beter kunt doen (in dit geval spellen)? Dan ben je wijzer geworden en dat helemaal voor niets!
Off topic: Oh oh, geen ruzie maken omdat we iets nieuws leren hé! Wees blij dat we van elkaar iets kunnen opsteken! On topic: Ik begrijp je frustratie en natuurlijk wil je dat het lukt, je investeer immers ook tijd en geduld! Dat maakt het loslaten zo moeilijk denk ik. Ik zou zeggen, probeer het vier weken of een maand los te laten en dan evalueren hoe het is gegaan. Je hebt dan nog steeds 11 maanden om met haar aan de slag te gaan en een nieuwe manier te vinden die mogelijk wel zal helpen. Maar ook mijn advies, even afstand nemen en dan weer opnieuw bekijken wat er nodig voor is om haar te stimuleren. Geeft je waarschijnlijk rust en je meissie ook!
hoi tja lastig, toevallig laatst een verhaal gelezen over een kindje dat als baby veel blaastontstekingen heeft gehad en daardoor verkeerd had leren plassen. ze hield het zo lang op, dat op het moment dat ze het aangaf het al te laat was. dit kwam puur doordat die blaas altijd op spanning had gestaan en pijn deed. hier was de oplossing echt opnieuw leren plassen etc. maar goed, ik zal niet zeggen dat dit hier aan de hand is, ze is natuurlijk pas drie eigenlijk. misschien een idee om weer een luier om te doen en het even een paar weken links te laten liggen. niet leuk, maar dan is het dwangmatige eraf en kan je misschien opnieuw beginnen. hier zijn we ook bezig, en thuis gaat het goed maar nu nog de stap buitenshuis maken, lastig. onze vent vindt het wel fantastisch om zelf op de wc te klimmen, piemeltje af te vegen en zijn handjes te mogen wassen. dat vindt hij super!! misschien ook een idee, het helemaal zelf te laten doen? in ieder geval heel veel succes!!!! joyce
Ik heb destijds een boekje gekocht over zindelijk worden, 6 Euro inclusief verzendkosten https://www.milinda-uitgevers.nl/driehoek/boek/2752/zindelijkheidstraining Vond het wel fijn om gewoon eens wat meer over te lezen, aangezien iedereen weer een andere mening heeft of adviezen. Geen beloftes over zindelijk worden binnen een bepaalde tijd, maar wel hoe je het aan kunt pakken, tegen welke problemen je aan kunt lopen en hoe je die oplost, hoeveel kinderen gemiddeld terugvallen, wanneer je naar de dokter moet etc.
Is al het medische uitgesloten??? Anders inderdaad even loslaten en over een maandje ofzo weer beginnen Heel veel succes, ennuuuuh: het komt écht goed Ik ken niemand die niet zindelijk is hahahaha.
Ja, het klopt zoals eerder is gezegd dat er kinderen zijn die niet zindelijk (thanks voor de correctie) bij 4. En scholen verschonen niet omdat aan de ene kant hier geen mankracht voor is en anderzijds om te voorkomen dat het grotendeel van de ouders niet zindelijke kinderen brengen, maar ja....wat als je kind er niet aan toe is. Naar school wordt dan moeilijk omdat zowel mijn partner als ik niet "even" op en neer kunnen. Uitsluiten van school wordt het dan, totdat ze zindelijk is. Ik heb nog 2 maanden ouderschapsverlof staan van mijn jongste, dat zal ik dan moeten inzetten met hulp om haar in die 2 maanden zindelijk te krijgen... Ik heb een potje boven en beneden staan. We zijn begonnen voor de tv, max 20 minuten per keer op het potje, totdat ze zo ver was dat ze plaste binnen die 20 minuten. Dus echt op de plasprikkel die ze zelf aangaf (vanaf 2,5 ongeveer) Nu, een jaar verder doen we het op het toilet zelf, maar ze wil ook op het trapje en met de verkleiner plassen zo nu en dan. Dit omdat ze op het KDV ook geen potjes gebruiken, maar mini toiletjes. Een natte broek deert haar niet, ze loopt er vrolijk mee rond. Vanmiddag zat er ook poep bij, zag ik, maar ze zei niets. Ik heb toen maar niets gezegd en ze heeft er 10 minuten in gespeeld totdat ze het vies vond worden en ze wijdbeens rond liep (net zoals op vakantie afgelopen 2 weken zeg maar). Maar ondertussen "valt" het kwartje niet dat ze het op het potje of toilet moet doen.