Ze heeft nu al een tijdje door dat ze op haar buik kan draaien. Eerst deed ze het bij frustrati (honger) maar nu omdat ze het leuk vind denk ik. Maar lang red ze het niet. Pfff ik blijf maar draaien. Maar wat het kdv merkte omdat ze natuurlijk niet zoveel haar heen en weer draaien als ik, is dat ze gaat slapen op haar buik. Ook in bed als ze een wakker momentje heeft gehad en even gaat spelen en dan weer slapen. Ze willen nu dat we tekenen voor buikslapen. Nu hebben wij liever dit niet want wil willen dat ze gewoon op haar rug slaapt omdat ik bang ben dat ze straks stikt ofzo. Wij hebben gezegd tegen het kdv dat ze bij ons altijd op haar rug slaapt omdat wij het op haar buik slapen tegengaan. Ik vind het ook een naar idee om te tekenen voor het kdv zodat ze daar ongestoord op haar buik slaapt en stel dat er wat gebeurd ze stikt ofzo en zij niet aansprakelijk zijn omdat ik heb getekend.
Hoi, Ons zoontje slaapt al vanaf 7 weken op zijn buik. Kan je niet met het kdv gewoon afspreken dat je dit niet wilt? Als jij wilt dat zij op haar rug slaapt, hebben ze dat maar te doen! Jij betaalt er toch immers voor? Als jij het niet wilt, dan teken je gewoon niet en moeten ze haar wel terug draaien!
Tjah, hier een buikslaper, dus vroeg het kdv om een buikslaapformulier te tekenen (als er een controle is van buitenaf en onze froemel ligt op d'r buik kunnen ze 'bewijzen' dat dat mag..). Maar als jullie niet willen dat ze op haar buik slaapt, dan moet je zo'n formulier niet tekenen. Vind het ook een beetje vreemd dat ze dat van jullie verwachten. Valt ze thuis nooit op haar buik in slaap? Of hebben jullie haar tegen die tijd al omgedraaid? Hoe dan ook, als jullie vragen om haar alleen op de rug te laten slapen, dan draaien ze haar toch om...
wij zijn dus altijd optijd met omdraaien. Wat ze doet, ik heb haar vandaag iets minder aandacht gegeven, is dat ze tussen 2 slaapjes in gaat spelen. Dan draait ze dus. Gaat beetje meuten en stopt dan haar duimpje in haar mond om te gaan slapen. Alsof ze denkt: nou ze komen niet dan ga ik maar slapen. Ik denk dus dat het daar ook gebeurd. Oja over dat draaien. Ze bleef dat maar doen en doen hier in de box. Gek wordt ik er van. Want na 5 min zo liggen in de box vond ze het niet leuk meer. Pfff Gaat deze fase nog over?
Haha, ja als ze weer terug kan draaien.. . Maar misschien heeft ze snel in de gaten dat ze op d'r buikje ook leuk kan spelen..
He, met dat buikslapen: dat is echt helemaal niet erg hoor, als ze zelf al kunnen draaien: dan zijn ze namelijk ook sterk genoeg om hun koppie op te tillen en stikken ze echt niet meer. Wiegedood wordt ook helemaal niet veroorzaakt door buikslapen, maar door een aantal andere factoren. Als je kind onder die omstandigheden in bed ligt en OOK op de buik, dan wordt de kans wel verhoogt dat je kindje aan wiegedood overlijdt, (dus bijv: als je in huis rookt en je kleintje slaapt op de buik, dan wordt de kans wat groter. Als je niet rookt in huis, je kleintje geen last heeft van warmtestuwing, enz, dan maakt buikslapen helemaal niets uit). Hier ook een buikslapertje: niet omdat ze het zo fijn vindt (op dit moment niet zo iig, eerder wel), maar noodgedwongen, omdat ze het 's nachts meestal niet voor elkaar krijgt om te draaien. In eerste instantie was het steeds brullen en bleven we draaien: om gek van te worden. Inmiddels heeft ze ontdekt dat ze haar koppie dus neer kan leggen als ze op haar buik ligt, en zo ook kan slapen. Dat scheelt! Lekker laten gaan dus en dan heeft ze tenminste ook motivatie om de andere kant op te leren draaien Dat het KDV wil dat je ervoor tekent, is omdat zij gewon kindjes niet op hun initiatief op de buik mogen leggen, omdat ze gewoon zo'n enorme rits aan veiligheidsvoorschriften meekrijgen: daar word je echt helemaal krankjorum van! De helft van de regels is in principe overbodig, maar is opgesteld omdat er altijd lui tussen zitten die -als die regels er niet zijn- er een potje van maken. Die regel heeft dus niks te maken met dat het onveilig zou zijn, (ja, als je kleintje zelf nog niet kon draaien: dan wel).
Hier even een reactie van een leidster op een kdv (en mede-mama ). Als er bij ons zo'n situatie voor komt, en de ouder wil geen toestemming geven, dan moeten wij het kindje gewoon terug op de rug leggen (al dan niet slapend). Je bent echt niet verplicht om te tekenen hoor, het is jouw kind! Ik vind het alleen soms zielig als het kindje wakker wordt door het terugdraaien, maar naar mijn weten kan buikslapen echt wel gevaarlijk zijn als het kind nog niet zelf terug kan draaien. Voor Tes heb ik daarom zelf ook niet getekend, ze moeten haar van mij gewoon terugdraaien. Gelukkig slaapt ze gewoon door . Pas als ze echt heel behendig heen en weer kan rollen, mogen ze haar van mij laten liggen. Ik moet wel zeggen, sinds ik zelf moeder ben, denk ik er veel meer over na. Eerder vond ik ouders die ergens een probleem van maakten maar moeilijk. Nu weet ik wel beter, je wilt gewoon het beste voor je kind! Dus: niet tekenen als je het niet wilt hoor, je bent echt niet de enige! Het klopt trouwens van die waslijst aan veiligheidsvoorschriften, wordt je inderdaad gestoord van!
Buikslapen is enkel gevaarlijk als je kleintje het koppie niet op kan tillen. Als ze zelf van rug naar buik draaien, kunnen ze hun koppie optillen en mogen ze rustig op hun buik slapen, Dat KDV's ervoor moeten laten tekenen, is om te voorkomen dat baby's die nog niet zelf kunnen draaien, ook op hun buik worden gelegd... en dat je dan schadeclaims krijgt, enz, enz. Ik heb zelf als hulpverlener met allerlei kwaliteitseisen te maken en je wordt er echt helemaal gestoord van: grootste deel van de regels bestaat omdat er ooit een of andere onbenul is geweest die dan ene stomme stunt uit heeft gehaald en dus wordt het een standaard-regel voor de hele branche, zonder dat het perse voor elke client goed is. M'n schoonzus was manager in de kinderopvang en als ik al die regels hoorde.... my goodness: wat een onzin. Jammer dat er toch altijd onbenullen tussen zitten, tussen al het goede personeel, want als al het personeel gewoon logisch nadacht, hoefden al die regels er niet te zijn,
Maar blijft natuurlijk dat als je zelf echt perse wilt dat je kleintje toch op de rug gelegd wordt, je niet moet tekenen. Ik denk alleen: lekker laten slapen als ze slaapt, met dat draaien wordt ze alleen maar weer wakker...
Als je niet wilt dat ze op haar buikje slaapt niet tekenen, en goed overleggen met het KDV wat je wel en niet wilt. Het is jou kindje en jij bepaald. Mijn meisje is nu een week of 3 aan het draaien van rug naar buik, en sinds 3 dagen ook op het aankleedkussen (leuk! Mama schrok zich rot de eerste keer ) Ik maak er niet zo een probleem van persoonlijk, Vicky geeft zelf aan wanneer ze er genoeg van heeft, en dan kan mama haar weer omdraaien. Maar soms laat ik haar lekker even miepen, dan gaat ze oefenen om terug op haar rug te rollen. Kortom: het is wel veilig, maar als jij je daar niet goed bij voelt, gewoon doorgeven op het KDV. Geen probleem.
ladydaisy dan lopen onze kindjes gelijk op Hier ook al op het aankleedkussen, grrrr Ja we laten haar ook wat meuten maar dat neemt niet weg dat ze er echt een sport van maakt om te draaien.
hier ook een buikslaper op zijn rug gaat hij niet slapen. sinds hij zelf rold (3 maanden) ligt hij dus ookop zijn buik. zelfs het cb hier zei tussen neus en lippen door (dit omdat ze het officieel niet mogen zeggen) dat het eigenlijk geen kwaad kan als de omstandig heden gewoon goed zijn
Mijn zoontje gaat altijd huilen op zijn buik en stopt hij zijn neus in het matras of boxkleed. Hij lijkt niet te snappen dat als hij zijn hoofdje opzij doet dat hij dan lekker kan liggen. Hij slaapt op zijn zij, en dan rolt hij half door tot zijn buik. Dan ligt hij dus tegen de spijlen van zijn bedje aan en dat vindt hij heerlijk. Maar als hij net even anders ligt en dus doorrolt naar zijn buik dan gaat hij brullen en legt hij zijn hoofdje in het matras/ boxkleed. Is dat niet eng dan??
@Sweetlakecity: Ze zijn ook even oud Even een vraagje: Vonden jullie het ook grappig dat je kindje op de 2de vrijdag de 13e van het jaar geboren werd? Voor ons is het nu een geluksdag
ik dacht eerst het zou kunnen op vrijdag 13-2 toen dacht ik als ik maar niet 1-4 haal! Die vrijdag 13 maart had ik nooit in gedachte! Bizarre data he. Is bij ons ook een geluksdag. Ze heeft van haar tante de cd gekregen van vrijdag de 13 van kinderen voor kinderen. Er staat een nummer op die heet: ik ben op vrijdag de 13e geboren voor iedereen een rotdag en voor mij een feest
Tsja ik vind niet dat je kunt verwachten dat de leidsters steeds gaan checken of je kleine niet inmiddels is omgedraaid. Naar mijn inziens is buikslapen onvermijdelijk. En verder heeft Rozemarijke het nodige al gezegd. Van het slapen op de buik stikt je kind echt niet zomaar opeens hoor. Mijn zoontje slaapt ook op zijn buik sinds hij kan draaien. Als hij dat fijn vindt, dan kan ik hem moeilijk tegenhouden.
hier ook opeens een buikslaper. Vond het ook wel eng in het begin. nu heb ik gezorgd voor een warme slaapzak zodat lakentjes en dekentjes niet nodig zijn. verder heb ik ook nog zo'n airosleep ding wat me toch ook wel een gerust gevoel geeft. volgens mij kan er verder weinig mis gaan.Zolang ze sterk genoeg zijn in de nek kan het prima. Maar als je het echt eng vind en het niet ziet zitten dan moet je gewoon niet tekenen. Dan kijken ze maar wat vaker of ze gedraaid is zodat ze haar terug kunnen draaien. toch? laat even weten wat je gedaan hebt
Toen mijn zoontje voor het eerst naar het kdv ging was hij een maand of elf en ging hij net voor het eerst op zijn buik slapen. Ik weet ergens wel dat het vast geen kwaad kan maar vond het toch eng omdat hij daarvoor altijd op zijn rug sliep. Kdv wilde dat ik ervoor tekende maar ik weigerde. Zelf ging ik namelijk die eerste maand buikslapen vaak kijken en wilde niet dat het kdv hem op zijn buik liet liggen en vervolgens niet meer ging kijken. Na een week bleek dat hij echt alleen nog maar op zijn buik ging liggen en hoefde ik niet eens meer te tekenen.