Niet willen avondeten 2 jarige

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by sabje1980, May 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sabje1980

sabje1980 Lid

Sep 20, 2011
    43
    0
    0
    Het zal wel een bekend probleem zijn, maar toch, ik maak me een klein beetje zorgen...
    Mijn zoon van twee en een half jaar heeft tot aan ongeveer anderhalf jaar heel goed gegeten, hij at alles en veel.
    Hij is toen heel ziek geweest (ziekte van Kawasaki) en sindsdien eet hij geen avondeten meer...
    In het begin nog wel wat, maar eigenlijk nu al ongeveer een half jaar bijna helemaal niks, heel af en toe een stukje vlees of een worteltje.
    Hij eet overdag goed, brood, fruit, af en toe een koekje of snoepje, alles eet hij totdat het 5 uur is en we aan tafel gaan, dan helemaal niks, alleen de appelmoes en het toetje. We hebben natuurlijk alles geprobeerd. Boos worden, dwingen, negeren, in de hoek zetten, gezelligheid, aanmoedigen, groot bord, klein bord, weinig geven overdag, 2 uur voor het eten niks meer geven, geen drinken vlak voor het eten en nu zitten we al een hele tijd op gezellig met zijn allen aan tafel, niks erover zeggen, als we (ik, papa, oudere broer van 4 jaar) klaar zijn opruimen en toetje eten, 's avonds niks meer geven. Maar nog steeds eet hij niks. "niet lekker" zegt hij of "hoef niet meer" (terwijl hij geen hap heeft gehad)
    Hij ziet er gezond uit, is niet ziek, nergens last van, maar toch, al een half jaar ofzo, niks geen avondeten... alleen die ene dag op de creche, dan eten ze tussen de middag warm en is hij de beste eter van allemaal, niks geen problemen. Maar om 's middags te gaan warm eten thuis, zie ik ook niet zitten haha.
    Het is een fase, ik weet het, maar hoe lang nog?

2. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Hier duurde dat van 1,5 tot een jaar of...tja...vier? Héél langzaam aan ging het beter. Al was het eten bij ons ook overdag moeilijk. Zou het niet ook gewoon vermoeidheid zijn waardoor hij zijn kont extra tegen de krib gooit?
    Tja, ik deed nooit moeilijk: dan maar niet eten. Ze is het vanzelf weer gaan doen en niet vaker ziek geweest dan haar oudere zus. Maar in jouw geval: als hij het tussen de middag wel zou eten, zou ik het lekker in een magnetronbord doen en het hem de volgende dag tussen de middag geven.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Tot mijn spijt en ongenoegen eten onze 4- en 2,5 jarigen beiden erg slecht, dus meestal niet, warm. Een heel lange fase. Van zowel diëtist als kinderarts de bevestiging dat gezellig aan tafel, niet straffen, gezond eten het beste is wat je kan doen. De oudste moet inmiddels verplicht proeven en eet san nog niet meer als 2 fusili draaiertjes of 1 hapje wortel.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,159
    8,890
    113
    Hier eet de jongste ook sinds haar anderhalf/tweede slecht. De oudste heeft ook zo'n fase gehad, maar bij de jongste is het erger en duurt hij langer. Ik laat het maar. We moedigen haar aan om te proeven, maar als ze dat niet wil houdt het op. Ze zal er zelf vast wel voor zorgen dat ze niet verhongerd.

Als je toch graag wil dat hij eet, kun je misschien tussen de middag het eten van de avond er voor voor hem opwarmen? Hoef je niet te koken en eet hij misschien net wat meer? Maar het kan natuurlijk ook dat 'vreemde ogen dwingen' en/of dat 'zien eten, doet eten' (en dan vooral de andere kindjes op het kdv).

5. happynienja

happynienja Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    3,178
    0
    0
    Julianadorp
    Zelfs hier met 6,5 en 3 jaar slechte avond eters..
    Alles geprobeerd, maar op een geven moment ben je dat beu.
    Ze eten maar wat de pot schaft, en anders niet.
    Ze krijgen ook niks anders.
    En geen toetje als ze niet of nauwelijks gegeten hebben.
    Mn oudste dochter is wel gek op rauwkost en sla.
    Dus dat eet ze wel.

Ik heb zoiets van zolang ze groeien en fit zijn laat ik het op zn beloop.

6. sabje1980

sabje1980 Lid

Sep 20, 2011
    43
    0
    0
    Alvast bedankt voor deze reacties, fijn te weten dat het ergens anders ook zo is :D misschien inderdaad idee om het 's middags te geven en op te warmen, maar daar ga ik nog over nadenken :)
    De oudste heeft het inderdaad ook even gehad, maar niet zo lang.
    Hij groeit goed en krijgt genoeg binnen overdag, maar soms is het om gek van te worden, dan denk ik, waarom nou niet. Moet het maar laten gaan, zoals we nu ook doen...

7. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik zou daar geen punt van maken als hij niet ondervoed is en voldoende binnen krijgt fruit groente zuivel etc.
    Ik zou wel echt geen appelmoes of toetje geven gewoon niet nooit.
    Ik vind 5 uur ook te vroeg eigenlijk.
    Hier gezode meid die eet: 08.00 pap-10.00fruit-12.00 boterham-15.30 zuivel/koek-18.00avond warm

Je kan als optie wat avondeten was bewaren voor volgende dag overdag als lunch eten. En dan in avond brood met beleg. Zo doe ik dat op de kdv dagen want daar eet ze warm overdag en thuis wil iets simpels als brood/pizza/

In principe hier als ze niet wil eten eet ze niet maar krijgt ook geen toetjes. Ik dwing niet, bied niets anders aan, word niet boos. Ze krijgt war we eten punt en niets anders. Ze mag van alles van tafel nemen zelf, kiezen, proeven maar als niet dan niet.

En natuurlijk ze is misschien uitzondering omdat ze echt gewoon allee lust en eet maar ik ken ook haar favos als aspergesoep of broccoli of mais of sperziebonen. Ze vind ook lekker zelf eten maken bijv pizza en ik maak van bezoek aan winkel een hele les: ze leert alle groente en fruit ik leg veel uit en ze mag zelf kiezen etc. Dat doe ik soms vlak voor avond eten dan weet ze dat ze krijgt wat ze koos. En 2 jarige doen echt veel na, ik zou zeggen geef hem alles 100% wat jullie ook eten hele dag zonder afwijking dan wil hij misschien mee doen meer

8. Riverr

Riverr Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    2,019
    172
    63
    Ik vind appelmoes en het toetje nog veel haha bij wijze van dan. Mijn zoontje eet soms avonden niks. Het wisselt heel erg. Laatst heeft hij een halve bloemkool weg gegeten waarbij hij steeds riep lekker mammie maar de avond er na echt letterlijk niks. Ik maak mij er niet druk om..

9. misa

misa Niet meer actief

Ik ken de ziekte die je noemt niet en weet dus niet of het daarmee te maken kan hebben.
    Maar hier vlak na 1 jaar al hij geen avondeten meer. Dit heeft hij tot ruim 3 volgehouden. Hij kreeg geen alternatief, wel extra veel fruit en een multivitamine (gedurende de dag, dus niet in plaats van avond eten). Alles geprobeerd, niet werkt. Dus gewoon negeren en wel elke keer aan tafel en wat opscheppen. En ineens ging hij weer wat proberen. Nu eet hij nog niet altijd (veel), maar meestal wel. Ondertussen is ook de regel dat ze geen toetje krijgen als ze niet eten of proberen.

Dus mijn advies: loslaten want dit is niet te dwingen.

10. Joycey

Joycey Niet meer actief

Hier de laatste tijd ook een slechte eter van avondeten. Af en toe warm ik een potje op van Olvarit of een ander merk en geef ik hem dat. Dat is dan voor 15+ maanden en dan echt onder de noemer 'het moet dan maar', want ik wil wel gewoon dat hij wat groenten/vlees/aardappelen/pasta of wat anders voedzaam binnen krijgt. Dat eet hij namelijk wel.

Hij doet het er volgens mij om. Hoe 'lekkerder' ik kook, hoe meer hij zijn kont tegen de krib gooi, dus af en toe een potje er in of heel soms tussen de middag warm laten eten. Dat wil hier namelijk wel een stuk beter. Soms hou ik 's avonds aardappeltjes/sperziebonen en wat vlees over en geef ik dat tussen 12 & 1 de volgende dag, nadat ik het heb opgewarmd.

Zo op die manier eet hij toch gezond en kan hij wat mij betreft 's avonds ook wel eens een broodje eten of gewoon lekker dwars doen en niks eten. Ik moet zeggen dat het mij wel frustreert en dat ik het onwijs vervelend vind. Maar ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen. Je kunt iemand niet dwingen om te eten als hij dat niet wil. Helaas. Dus dan maar uit goede wil met een fijne sfeer blijven proberen in de hoop dat hij eens normaal gaat eten.

En soms wil hij gewoon een kleine pauze tussendoor. We eten meestal tussen 5 en half 6 's avonds. Waarbij wij binnen een half uur allang klaar zijn en hij nog steeds halverwege is. Dan wil hij een slokje drinken of gewoon even een paar keer heen en weer rennen zodat wij de tafel af kunnen ruimen en weetikveelwatwedoenopdatmoment en komt hij een kleine tien minuten later de rest van zijn bordje leegeten.

11. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

May 3, 2010
    1,036
    303
    83
    ooo herkenbaar hier meisje bijna 2 eet sinds maand of 2 ook echt een stuk minder of bijna niet! wat hier helpt is het bovenal gezellig houden aan tafel. Ik wil wel dat ze 1 hapje neemt om te proeven. En dan zeg ik dat ook duidelijk tegen haar dat ze maar 1 hapje hoeft en dan is het klaar.
    Met wat gesputter en hoofd wegdraaien gaat dat hapje er altijd wel in. En vaak..pakt ze daarna zelf haar lepel..
    wie weet helpt het bij jou ook.
    Oja en als ze obstinaat is dan gaan we ook weleens zingen onder het eten 'met de vingertjes, met de vingertjes, met de platte platte handjes.. ' en dan is haar niet eten bui soms, niet altijd, weg en eet ze toch wat hapjes mee.
    Maar wat je zegt vooral geen big deal van maken hoor. Kijk naar jezelf heb je ook iedere dag grote trek? Ik niet... succes :)

12. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Hier heeft onze jongste vanaf ongeveer 1 jaar tot een paar weken geleden geen avondeten gegeten (alleen patat, pizza en pannenkoek at hij wel). Zijn ontbijt, lunch en fruit ging erin als zoete koek, maar groenten en aardappels/rijst/pasta, kregen we echt niet naar binnen. Al die tijd heb ik hem altijd een kleine hoeveelheid opgeschept en er geen aandacht aan proberen te schenken (op aanraden van artsen en consultatiebureau). Een week of vier geleden zag hij het licht :) en begon hij warempel te eten van wat er op zijn bord lag (wij hielden onze adem in en ik had tranen in mijn ogen). Sindsdien eet hij alle avonden met ons mee, soms maar twee hapjes, soms zijn hele bord leeg.

13. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Lastig hé, die fases;).

Het is al gezegd en makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik denk idd dat de sleutel is "accepteren en loslaten".
    Vooral als hij er gezond uitziet, actief is en niet ziek, dan zou ik mij helemaal niet druk maken.
    Het is volgens mij een heel bekende "hobbel" in het opgroeien.
    Kindje van mijn vriendin ging acuut van de één op de andere dag in eetstaking...(qua gezonde zaken dan) en dat heeft bijna twee jaar geduurd).

Persoonlijk zou ik blijven aanbieden... (ook toetjes. M.i. zijn die onderdeel van een maaltijd en geen "beloning") en alles wat hij eet is meegenomen.

Overigens... wij eten vaak 's iets warms" of in elk geval géén brood. Er staat nergens gedicteerd dat de lunch altijd uit brood moet bestaan:D.

14. happynienja

happynienja Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    3,178
    0
    0
    Julianadorp
    Mijn vader had een keer afgesproken dat ze 1 hapje moeten proeven en als ze het niet lekker vinden mogen ze het uitspugen in de afvalbak.
    Dat vonden ze heel interessant.
    En zo wennen ze wel aan de smaak.
    En soms komen ze erachter dat iets toch wel lekker is.
    En als ze zeuren om een toetje dan moeten ze eerst een paar happen eten van het eten, bijvoorbeeld het aantal happen naar de leeftijd.

En ik denk maar zo. Het is een fase.

15. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Je kan ook een heel gezond toetje maken, met yoghurt, fruit en een schep granenpap. Eet hij wel koekjes en taart enzo? Ik maak alles wat dl wel eet een beetje na met gezonde dingen. Hier is quiche een succes, groetenTAART noemen we het voor dl. pannenkoeken kan je ook groente en gehakt in doen en met oprollen met wat room.

Hapjes uitspugen is hier ook succes , al wil dl nog wel eens klieren, en dan aan einde maaltijd alles in haar mond proppen, alleen om het dan weer uit te kunnen spugen .

16. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou er geen enkele aandacht aan besteden, gewoon opscheppen en klaar. Gezellig praten aan tafel (of wat jullie gewend zijn). Ik ga geen toneelstukjes opvoeren of liedjes zingen om mijn kinderen 3 happen te laten eten. Nu zijn het hier voornamelijk heel goede eters, maar niet dan maar niet.
    Toetje wordt niet gegeven hier als ze niet eten...met de gedachte: als je je eten niet op kunt is er ook geen plaats voor een toetje...dus geen straf, maar een simpele conclusie.

Ik weet dat sommige peuters hun ouders helemaal tot wanhoop kunnen drijven van het niet eten, maar ik laat mij niet gek maken hoor. Dwingen kun je het niet, dus wat heb je er aan om jezelf er zo druk over te maken.

Wat ik nog wel zou proberen om te doen is zijn avondeten s middags opwarmen...voor mij is s middags warm ook niks, maar als je kindje dan wel goed eet??

Weet niet of hij graag soep eet?? Die tip heb ik ook al eens aan een vriendin gegeven...kind vrat alleen soep. Nou prima...vriendin maakte grote pannen soep met heeeeel veel gepureerde groenten erin. Die vroor ze in porties in. Elke avond voor het avondeten kreeg hij eerst een bakje soep..daarna werd wel gewoon avondeten aangeboden...9 van de 10 keer nam hij niks, maar dat maakte niet uit, want de hoeveelheid groenten had hij door de soep al binnen. Alles wat hij verder at was meegenomen.

17. Catootje86

Catootje86 Actief lid

Nov 19, 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Zoonlief hier heeft ook regelmatig van die buien; dan is het niet aan te slepen, en de volgende keer is het "Hoeft niet eten". Soms ook voordat ie ook maar een hap genomen heeft. Wij houden het eigenlijk altijd gezellig en laten hem maar wat heem doen met z'n vork, maar soms lukt het me om (onder lichte dwang...) een hapje erin te krijgen, en eet hij daarna vrolijk door. Nou.... dan vraag ik m'n man weleens om wat rollen behang... 😅

18. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,260
    1,165
    113
    Bekende fase ja... Vooral mijn oudste had dit.
    Van 1,5 jaar tot 3 jaar geen hap warm eten. Daarna schoorvoetend hapje macaroni, hapje vlees, frietjes, etc. Langzaam werd dit steeds meer en ben ik begonnen met 'onderhandelen' ;) (maar toen was hij al ruim 4 jaar!). Als je een toetje wilt, dan... En ook dat heb ik opgebouwd. Eerst hoefde hij alleen een hapje te proeven. Daarna 3 hapjes eten, daarna alle groente die ik opgeschept had, etc.

Sinds hij ongeveer 5-6 jaar is, een uitstekende eter. En hoe ouder hij wordt, hoe meer hij ook proeft en probeert. Nu geldt, bordje niet leeg, dan geen toetje.

Ik heb me er eerlijk gezegd nooit druk om gemaakt en had heel sterk het gevoel: graag of niet, maakt mij niet uit. Dat straalde ik ook uit, denk ik, gewoon gezellig aan tafel en IK ga lekker eten. Wat mijn kinderen dan doen moeten ze zelf weten ;)...

Belangrijk is wel: geen vervanging geven (boterham bijvoorbeeld). Ze kunnen mee eten of niet, maar krijgen niets anders! En als ze dan met honger naar bed gaan, tja... eigen schuld.

19. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

Mar 2, 2015
    877
    1
    0
    Mijn zoontje eet sinds kort warm eten!
    Hij is 4 jaar en heeft dat eigenlijk nooit gedaan.
    Toen hij 1 jaar was wilde hij nog wel een potje-b-merk-met-bruine-bonen want het a-merk had blijkbaar al te veel smaak ofzo.

Hij zat altijd wel gewoon gezellig aan tafel. Kreeg een bordje met 1 blokje aardappel en een boontje en een stukje vlees. Het vlees was lange tijd het enige wat hij opat.
    Daarna een toetje.

Ik bepaal wat hij eet, hij bepaalt hoeveel hij eet. En niets is helaas ook een hoeveelheid.

Een jaar geleden zijn we weer begonnen met voeren. En er een spelletje van maken. Pas op of papa eet je aardappel op. Er komt een muisje aan gelopen en die eet jou boontje op. Dat is langzaam aan gaan werken.

Van de week voor het eerst een tweede blokje aardappel opgeschept want z'n bordje was leeg! En nog wat spinazi erbij. "Mama maak nog eens een hapje!"
    Ik wist niet wat ik hoorde.

20. purple88

purple88 Actief lid

Apr 5, 2012
    451
    0
    16
    Mijn zoontje eet ook 's avonds heel slecht. Alles wat eruit ziet als groente wil hij niet eten. :( Hj eet wel gekookte aardappelen, macaroni, nasi, wortels (soms) en komkommer. Maar voor de rest eet hij niets. Als hij niks eet met avondeten krijgt hij ook geen toetje. Al is dat altijd lekker drama.. want dat wilt hij natuurlijk wel! ;)

overdag eet hij wel heel goed.

Share This Page