In de trein..

Discussion in 'Vakantie en vrije tijd' started by sill, Dec 9, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sill

sill Bekend lid

Jul 28, 2010
    621
    0
    16
    Mama in spé :)
    At Home
    Hoi!

Mijn kleintje is nog niet geboren, maar had toch wel al een vraag wat mij bezig houd..

Ik woon namelijk in omgeving Dordrecht en mijn moeder in omgeving Alkmaar. Normaal reis ik met de trein op en neer en soms met de auto, ligt eraan of mijn vriend moet werken of niet. Ik ga gemiddeld één keer maand daarheen. Nu vroeg ik me af hoe ik dat het beste kan doen als mijn kleintje er is. Ik moet ten aller tijden 1x overstappen in Leiden of Amsterdam.

- Gaat dit het beste met een wandelwagen of maxi cosi ?
    - Waar moet ik op letten
    - Tips zijn altijd welkom!

Liefs,

Sill

2. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,819
    19,138
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    MaxiCosi lijkt me niet lekker voor zo'n reis. Je zult denk ik toch gauw twee uur onderweg zijn, enkele reis? Dan is een kinderwagen echt wel veel comfortabeler voor je kindje.

Je zou eventueel ook een draagdoek kunnen overwegen.

3. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    2,021
    287
    83
    Idd een draagdoek,als je toch met de kinderwagen gaat,er zijn altijd mensen die je wel even helpen met de wagen in en uit de trein dragen.Ik heb jaren dagelijks met de trein gereisd en als er iemand met een kinderwagen of rollaor wilde uitstappen waren de mensen die aan het wachtten waren om in te stappen altijd wel bereid om even te helpen hoor!

4. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Ik heb zeer veel reiservaring met een kleintje in de trein, dus vraag maar raak. :) Momenteel hebben wij een auto, maar de eerste 2 jaar heeft ons dochtertje vele treinkilometers gemaakt omdat zowel mijn ouders als mijn schoonouders ver weg wonen (en beide aan de andere kant van het land ;)).

Ik raad je aan om bij de keuze van een kinderwagen al rekening te houden met het feit dat je regelmatig met de trein zult reizen. Wij hebben een Easy Walker en daar hebben we veel profijt van gehad. Ik hoef ook nooit geholpen te worden bij het in- of uitstappen van de trein. Dat lukt me alleen (met kind erin). Wel na enige oefening hihi, maar je wordt er handig in. ;)

In ieder treinstel in een plek om een rolstoel neer te zetten. Alleen daar is de deuropening groot genoeg om er met een (relatief) brede kinderwagen doorheen te kunnen. Let daar dus al op (tekentje van een rolstoel boven de deur) als je instapt, anders kom je niet verder dan het balkon.

Een kinderwagen is het prettigste voor je kindje, zodat hij/zij lekker ligt tijdens de lange reis. En wellicht ga je ook te voet of met het ov naar het station en dan is een kinderwagen ook wel handig. Een maxicosi wordt al snel te zwaar als je die een tijdje moet dragen (met kindje erin).

Als we naar mijn schoonouders gingen, namen we de kinderwagen én de maxicosi mee, omdat zij ons altijd met de auto kwamen ophalen van het station (geen bushalte in de buurt van hun woning). En de maxicosi hadden we dus nodig voor in de auto. Mijn eigen ouders wonen gelukkig op loopafstand van het station. Maar als je geen maxicosi nodig hebt, raad ik je aan om alleen de kinderwagen mee te nemen. (Wanneer je kindje niet meer in de maxicosi past moet je ook wel, want de opvolgstoel is veel te zwaar om mee te sjouwen in de trein.)

Overstappen duurt wat langer dan je bent gewend omdat je niet even snel met de trap naar een volgend perron kunt lopen. (Eerst een lift zoeken, wachten op je beurt tussen de mensen met koffers, fietsen en kinderwagens, etc. ...) Plan de overstap dus ruim. (Of je moet net het geluk hebben dat je aan de overkant van het perron moet wezen. ;))

Met een kleintje reizen in de trein is heel prettig (prettiger dan met de auto, vind ik zelf), omdat je je handen vrij hebt. Je kunt je kindje voeden, verschonen, een boekje voorlezen, etc. Hoewel we nu een auto hebben, reizen we nog steeds regelmatig met de trein omdat ik het zo prettig vindt om mijn handen vrij te hebben voor mijn dochtertje. (Naar mijn ouders en schoonouders gaan we tegenwoordig wel met de auto, omdat het enorm veel reistijd scheelt.)

Hopelijk heb je wat aan deze praktische tips. Als je nog vragen hebt, stuur me dan maar een pb (want waarschijnlijk lees ik dit topic niet meer).

Succes! :)

Share This Page