De feestdagen

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Maslov, 7 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.470
    113
    Wij hebben zelf besloten om helemaal geen kerst of oud & nieuw te vieren met anderen, omdat we horen dat iedereen uit de familie met grote groepen bij elkaar komt. Jammer wel, maar het is niet anders. Zij maken die keuze voor zichzelf, het heeft echter wel gevolgen voor wat wij vervolgens doen.

Ik ben erg benieuwd naar wat andere leden van plan zijn deze feestdagen.

2. tuc

tuc Niet meer actief

#2 tuc, 7 dec 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2020
    Wij hebben in beide families goed overleg gehad. Ging in de ene familie iets soepeler dan in de andere;)
    Maar voor ons gezin is het als volgt:
    - kerstavond komen mijn ouders hier voor een kerstbbq
    - 1e kerstdag brengen wij als gezin door (man en kinderen ws de hele dag achter de switch die ze s ochtends uitpakken)
    - 2e kerstdag komen schoonouders hier eten.
    Als broers en zussen komen we dus niet bij elkaar een jaar.
    We gaan niet bij elkaar op schoot zitten, maar leggen er ook niet steeds een meetlat van 1,5 meter naast. Dat doen we sowieso niet.
    Edit: met oud en nieuw zijn schoonouders weg. Wij blijven sowieso met de kinderen thuis. Misschien komen mijn ouders nog langs.

3. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.010
    14.675
    113
    Vrouw
    Wij hebben nog helemaal niks besloten. Maar wij kunnen als gezin nergens heen. Te veel personen boven de 13.;)

Misschien dat we (schoon)ouders uitnodigen. Maar met eten zal dat weer lastig zijn. Afstand houden aan tafel zal niet lukken. Met 9/10 man uit ons eigen gezin zit de tafel al aardig vol.
    In de zithoek gaat afstand houden beter, maar kun je natuurlijk niet uitgebreid gaan eten.

Ik vind het voor onszelf geen probleem om het met alleen ons eigen gezin te vieren. Als gezin het vieren vind ik ook prima en gezellig. Ik vind het meer een probleem dat (schoon)ouders mogelijk alleen zitten. Voor hun een stuk saaier.

Dat vind ik het grote lastige eraan.

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.821
    113
    En als je iets met hapjes doet wat je wel in de zithoek kunt eten. Of toch aan de eettafel maar dan de kinderen onder de 13 jaar langs opa en oma zetten. En degenen die het meeste risico lopen het verste uit elkaar?

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Het zelfde, hier komt niemand en we gaan nergens naar toe. We hebben niet zo'n groot huis en in theorie zou je 2 mensen op de bank kunnen zetten en dan wij op de eetstoel er tegenover. Aan tafel gaat niet hij is te klein.

Het gaat er bij mij niet in dat je afstand moet houden maar wel aan de eettafel gaat zitten (of het moet buiten zijn brrrr of een enorme eettafel )

We zitten er niet op te wachten om meer risico te lopen of een terugslag waar door we juist langer aan de maatregels moeten houden.

Dan maar een Kleine intieme kerst met het gezin.

6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.010
    14.675
    113
    Vrouw
    Daar kunnen we zeker over nadenken hoor. We zijn nooit zo vroeg met plannen maken;)

We hebben er slechts 2 onder de 13. En persoonlijk vind ik dat nog steeds een risico. Het is voor mij niet voldoende bewezen dat kinderen onder de 13 het echt niet kunnen overdragen. Onze 'kleintjes' wonen in een gezin met groten die veel contacten hebben (school, bijbaantje, man zijn werk) dus voor mijn gevoel zijn ze net zo 'gevaarlijk' voor mijn oudere (schoon)ouders.
    Plus dat mijn moeder heel voorzichtig is. Haar man is echt een risicopatient, dus ze is echt supervoorzichtig.

Het gewone leven vind ik wel gaan, maar voor zulke beslissingen vind ik het zo moeilijk!

NiekeKris en Syane vinden dit leuk.
  7. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Wij vieren het dit jaar gewoon met ons eigen gezin. We maken het zelf wel gezellig met misschien gourmetten, zelf oliebollen bakken en spelletjes doen. Lekker kneuterig haha. Heel misschien komen schoonouders nog even op de koffie op 2e kerstdag. Mijn eigen ouders heb ik niet meer en ook geen broers of zussen helaas, dus in die zin veranderd er weinig. Normaal zouden we wel met mijn man zijn gezin en familie tweede kerstdag vieren bij mijn schoonouders thuis, maar dat gaan we uiteraard nu niet doen.

8. pareltje2212

pareltje2212 Fanatiek lid

17 mei 2007
    1.533
    299
    83
    Vrouw
    huismoeder
    Leusden
    Bij ons komen mijn ouders eerste kerstdag; wij vieren dan gelijk de verjaardag van zowel mijn oudste dochter als van mijn vader. Mochten ze blijven eten, dan is onze eettafel groot genoeg.
    Mijn schoonouders komen 2e kerstdag en verder komt er niemand. Oud & Nieuw vieren wij gewoon als gezin; lekker gourmetten en waarschijnlijk lekker op tijd naar bed. (Ik ben helaas nog steeds herstellende van Covid19 nadat ik half oktober positief getest was)

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij hebben altijd nogal beperkte kersten. Dit jaar is het eigenlijk hetzelfde als anders.
    We gaan 1x naar mijn ouders, ik weet nog niet precies wanneer. Mijn zusje en haar gezin doen niet aan kerst, dus die komen niet. Mijn ouders zien we al die tijd al, ook op minder dan 1,5 m dus niet te ingewikkeld.

En op Tweede kerstdag naar mijn schoonouders. Die zijn wat banger, dus daar proberen we wel wat beter die 1,5 m aan te houden. We gaan er met de camper heen, dus hoeven niet te lang te blijven en ook niet in huis te slapen.

Oud en Nieuw vieren wij toevallig dit jaar voor het eerst in jaren tijd met een bevriend gezin. Afgelopen jaren waren we altijd op vakantie, dus alleen met ons eigen gezin. Zij hebben een enorm huis en ik hoorde al plannen over kampvuren, bbq's en een overkapping, dus dat komt wel goed, denk ik.

10. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Met kerst komt mijn vader 1 dag eten. Tweede kerstdag gaat man met kinderen naar mijn schoonouders. Ik blijf thuis want moet werken.
    Oud en nieuw gewoon thuis net als andere jaren. Als de buren ook thuis zijn kunnen de kinderen samen knalerwten gooien.
    Ergens wil ik nog even bij mijn moeder en zus langs. Zus heb ik dit jaar 5x gezien. 2x april voor zus en nichtje haar verjaardag, 1x om verjaardag te vieren in de zomer, 1x toen ze net in quarantaine zaten om cadeautjes voor mijn neefje te brengen en knutselspullen te brengen en de laatste keer toen ze bijna klaar waren met de quarantaine om groente en fruit te brengen.
    Dat terwijl we voor mijn zus zoveel veranderd is dit jaar, ik heb haar best gemist.

Samen komen is voor ons altijd lastig. Zus haar man en ik werken beide in 5 ploegendienst, we zijn daarom heel zelden gelijk vrij.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Tweede kerstdag komt mijn moeder hier eten.
    Eerste kerstdag doen we altijd met schoonfamilie.
    Dan gaan we uit eten maar kan niet dit jaar.
    Nu kwam mijn schoonzus gisteren dat zij wel iets wil organiseren maar ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat wel verantwoord vind.
    Wij zijn met 5 mensen waarvan 4 die meetellen als volwassene. Zij zijn met 5 personen, allen volwassen en dan mijn schoonouders waarvan schoonvader best kwetsbaar en mogelijk nog een andere schoonzus die komt.
    Wel meerdere personen die recent al Corona hebben doorgemaakt maar ik heb er mijn twijfels over. Mijn oudste kinderen hebben best veel sociale contacten en binnen hun vriendengroepen zijn best al wat besmettingen geweest. Ik vind het geen goed plan. We denken er nog even over na.

12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Kerstavond vieren we als gezin. Is sowieso al traditie om samen All you need is love te kijken en de salontafel vol hapjes te zetten.

1ste kerstdag zijn we dit keer ook als gezin samen. ‘s Morgens ligt er een nintendo switch onder de boom en 3 games, dus we vermaken ons wel met elkaar.

2de kerstdag komen mijn ouders hier. Zus vroeg of ze de eerste kerstdag met onze ouders mocht, omdat ze ook zit met de planning van haar partner en zijn kinderen. Dus dat is prima. (Normaal vieren we 1 dag met zijn allen samen).

Oud en nieuw vieren we al jaren met vrienden (qua locatie om en om, dit jaar bij hun). En dat gaat gewoon door dit jaar. Zoon en jongste dochter gaan gewoon nog mee. Oudste dochter vierde het vorig jaar al niet meer met ons, dus ze vindt het nu geen probleem om thuis te blijven en middelste dochter kon nog wel mee, maar vindt het eigenlijk wel tof om met haar zus thuis te blijven. Ik zorg voor hapjes en drinken voor hun en dan vieren ze het met zijn tweeën thuis.

13. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

We weten het nog niet. Waarschijnlijk eerste kerstdag bij mijn ouders maar dan hebben we eigenlijk 1 volwassene teveel (maar die is wel van hetzelfde huishouden) Ik twijfel daar best over maar mijn man en familie vinden dat het wel kan omdat het ook mensen zijn waar we normaal mee omgaan nog. Afstand houden kan wel, groot huis van mijn ouders.

Tweede kerstdag komt wellicht mijn schoonmoeder lunchen of helemaal niks en dan alleen met gezin.

Oud en nieuw thuis al gaan we wel even borrelen in de vroege avond bij vrienden van ons en kids vuurwerk afsteken:

14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.375
    30.674
    113
    Vrouw
    Eerste kerstdag halen we schoonouders op voor een lunch en hapjes.
    Omdat man mantelzorger is voor hun en al regelmatig met ze naar ziekenhuis afspraken rijd houd hij geen afstand. (Ook niet uitgebreid knuffelen, maar zijn mening is dat als hij er in de auto naast zit, dat hij dan ook aan tafel naast mag)

De rest van de dagen blijven we met ons gezin samen.
    Op 1 januari ga ik naar mijn moeder. Samen nieuwjaars concert kijken. En 2 januari weer terug naar huis.
    Én aangezien ik dan al 2 weken niemand anders dan mijn gezin (die nergens anders komen) en mijn schoonouders (die ook nergens anders komen, andere kinderen zijn later aan de beurt) ga ik bij mijn moeder ook niet de hele tijd een meetlat tussen ons in leggen.

Op de terugweg 2 januari doe ik een bliksembezoekje bij mijn zus. Die woont zo handig op de helft :D

15. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik schrik ook een beetje van wat ik om me heen hoor: 'ach, we zijn allemaal gezond, we gaan gewoon gezellig met de hele familie Kerst vieren.' Daar kan ik zo pissig van worden want we willen hier toch vanaf met zn allen?
    Hier met de schoonfamilie besloten elkaar helemaal niet te zien met de Kerst, zij hadden er gewoon helemaal geen zin in zo. En dat snap ik ook. Tweede Kerstdag gaan we wel naar mijn zus toe waar ook mijn moeder is. En derde Kerstdag rijden we nog even langs mijn vader, die zich consequent aan de regels houdt en dus nauwelijks buiten komt. Hij is 78 dus ik vind dit allemaal heel verdrietig; voor hetzelfde geld is het sowieso zijn laatste Kerst :(

Anouk2005 en bosi333 vinden dit leuk.
  16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Dit jaar gaan we 1 dag naar schoonmoeder en 1 dag naar mijn ouders.

oud en nieuw brengen we altijd oliebollen bakkend door en dan komen mijn ouders, schoonmoeder en zwager oliebollen ophalen. Maar dan staan we buiten in de tuin en is afstand houden een stuk makkelijker dan binnen en ze komen nooit allemaal tegelijk.
    We brengen dan ook altijd een zak vol naar onze buren en een ouder stel bij ons in de straat.

Rond 17 uur zijn we vaak klaar (en moe) en kruipen we lekker op de bank, eten doen we die dag vaak niet en tegen 21 uur zetten we de tafel vol met hapjes.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Wij leggen nog niks vast.

Het ligt echt aan hoe het gaat over 2 weken.

18. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik heb tegen bij mijn broers gezegd jullie zijn zonder partner welkom en ik hoop dat oma mee komt. Ik heb aan hen de keuze gelaten welke dag 24 / 25 / 26 / 27 december. Het is de eerste kerst zonder mijn moeder. Ik heb zelf geen partner dus beetje gezelligheid is wel fijn. Ik heb net na kerst mijn ivf punctie dus ik ben erg voorzichtig. Ik heb nog niks gehoord wanneer en wat ze willen. Zal van de week nog eens vragen.

En met mijn beste vriendin op de zaterdag ervoor pré kerstdiner oftewel gourmetten en spelletjes spelen.

Oud & nieuw gewoon alleen thuis waarschijnlijk.

19. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.823
    18.542
    113
    Vrouw
    Nog niks echt gepland.
    Kerstavond waarschijnlijk met onze buren. 1e kerst met schoonouders en 2e kerst met mijn ouders en jongere zusje. We vieren het sowieso nooit met een grote groep.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Maar verwacht je dan dat jouw broers zonder partner komen?
    Ik wil mij allemaal best aanpassen aan dat Corona gedoe door niet met de hele fam samen te zitten. Maar als mijn man zijn zus hem uitnodigd zonder mij dan zouden we toch echt wel een probleem hebben. Ik vind dat wel erg raar.

Sophie221, citroenrasp, jessy77 en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina