Ik vraag me al een tijdje iets af en ben benieuwd hoe jullie daar over denken...... Tijdens mijn laatste punctie had ik een arts die volgens mij niet heel ervaren was in het uitvoeren van puncties. Bij de eerste punctie werd het aanprikken heel rustig gedaan en voelde ik vrijwel niets, maar dit leek wel een slager! De arts zat echt te rammen met de echokop/naald en het deed behoorlijk pijn. Zelfs mijn vriend had zoiets van 'wat ben jij in hemelsnaam allemaal aan het doen'. Per follikel ramde ze soms wel een keer of vier er tegenaan voordat ze 'm kon puncteren, dit was heel anders dan bij de eerste punctie waar het gewoon allemaal met 1 prikje lukte. Het resultaat van deze 'ram(p)punctie' was: 5 follikels aangeprikt en slechts 2 eitjes. De twee eitjes bleker bij nader onderzoek echter niet bruikbaar te zijn. Ik vraag me nu de hele tijd af of het zo kan zijn dat die arts zo hard heeft lopen rammen op die follikels dat m'n eitjes daardoor beschadigd zijn. Geen idee of dit kan en ik schiet er natuurlijk niks meer mee op, maar het blijft door m'n hoofd spoken. Iemand enig idee of dit inderdaad zou kunnen?
Een punctie zou pijnloos en snel moeten zijn. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Gewoon klagen dat je deze punctie niet moest meetellen als poging. Je had daar pijn en zo hoort het niet en dit is echt verschrikkelijk!
Ik heb 1 punctie gehad. 1 eileider ligt achter de baarmoeder die was wat moeilijker aan te prikken. Dat was even vervelend. De andere eileider was niet pijnlijk. Mij was het erg meegevallen. Ik zal toch eens in gesprek gaan met je ziekenhuis. Ook om misschien de angst weg te halen voor een volgende punctie
Ik ben inmiddels al weg bij dat ziekenhuis en het is ook niet zo dat ik doodsangsten uit sta voor een volgende punctie. Het is vooral dat ik me blijf afvragen of het mogelijk is dat die arts mijn punctie verprutst heeft. En dat kan ik wel navragen bij het ziekenhuis, maar dat zullen ze toch nooit toegeven.
Toegeven zullen ze denk ik ook niet, maar klagen zou ik zeker doen, je zo voelen of er een slager bezig is zeker niet oke. Ik zou ook heel erg boos, woedend zijn. Mijn 1e punctie ging ook pijnloos en de 2e was iets minder gegaan. De 3e ging ook niet zonder pijn, waren de vorige binnen 15 min klaar was ik bij de derde pas na 40 min klaar, ik heb de pijn toen aardig weg gepuft. Maar dan nog als je er niet goed bij voelt zeker melden, je moet daar wel met een goed gevoel weggaan. Sterkte met de volgende punctie
Ik denk niet dat de punctie invloed heeft gehad op het aantal eicellen. Eicellen worden gevormd door bepaalde hormonen. Ze zijn ook nog eens microscopisch klein en zitten in het vocht van een follikel. Een follikel is rond de 2 cm groot als hij aangeprikt wordt. Het "rammen" is puur het gevoel van de echokop en naald tegen je eierstok aan. Omdat een eierstok maar aan één kant vast zit, schiet hij als het ware weg als je er tegenaan stoot. Door dit stoten kun je een eicel niet beschadigen, het zal alleen wat heen en weer schudden in het vocht van de follikel. Het kan wel zijn dat de arts inderdaad minder ervaring met puncties had. Een ervaren arts weet misschien beter onder welke hoek je moet prikken, zodat je meteen goed zit. Ik heb vijf puncties gehad en ze waren allemaal goed te doen. Ik heb tijdens de laatste punctie gehad dat de gyn één bepaalde follikel niet kon aanprikken, omdat de eierstok steeds weg schoot. Omdat hij hem persé wilde hebben, is dat meerdere keren geprobeerd. Uitermate pijnlijk, dus ik weet hoe vervelend je punctie moet zijn geweest. Dus ik denk dat de punctie niks met het resultaat te maken heeft gehad. Het aantal eicellen en de kwaliteit ervan is een hormonenkwestie. Soms helpt het overstappen van de soort stimulatie. Ik heb wel eens gehoord dat Menopur een beter resultaat kan geven dan Puregon, als de eicelkwaliteit niet goed genoeg is. Dus dat zou je misschien kunnen navragen? Zijn je hormoonwaardes wel eens goed nagekeken? Bepaalde hormonen kunnen op een vervroegde overgang wijzen (FSH, AMH) en dat kan tot gevolg hebben dat je moeilijk te stimuleren bent, minder eicellen hebt en dat ze minder van kwaliteit zijn. Succes!
Ik moet Jippie bijtreden. De follikels zijn 2 cm groot, de eitjes zo klein dat ze onzichtbaar zijn voor het oog. Het is echt zo goed als onmogelijk om eicellen kapot te prikken. Wat natuurlijk de brutale handelswijze van die arts niet goedpraat. Een echte beenhouwer zo lijkt het wel! Ik zou dit wel aankaarten bij het ziekenhuis waar je dit onderging. Sneu om zoiets mee te maken! Goed dat je van ziekenhuis bent veranderd! Ook ik denk dat misschien je hormoonmedicatie moet aangepast worden. Merk, dosering, maakt allemaal veel verschil. Voor mij was Menopur een wondermiddeltje. 12 eicellen waarvan 8 rijp. Succes en een snelle zwangerschap toegewenst!
Ik ben inmiddels gestart in het UZ in Gent en heb daar idd andere en hogere medicatie gekregen. Ook zullen ze daar flushing doen, waardoor er vaak uit vrijwel iedere follikel een eicel gehaald kan worden. Komende vrijdag heb ik de eerste follikelmeting, dus ik heb inmiddels al bibberende knietjes
Mee eens! Overigens waren mijn puncties zeer uteenlopend qua pijn: van hels tot relaxed en bijna allemaal door dezelfde arts. Soms liggen ze er niet zo lekker voor en moet er meer worden gepord Hopelijk heb je in Gent een succesvolle poging
Nou dan ga ik er maar vanuit dat het niet de schuld van de arts is geweest. De pijn was ook wel te doen hoor, maar in vergelijking met de eerste punctie stukken meer. We vonden het vooral heel vreemd dat ze zo zat te beuken in mijn beuk. Ben benieuwd wat de volgende punctie gaat geven. Hopelijk weinig pijn en veel goede eitjes
je hoort het toch stiekem vaak dat de ene punctie de andere niet is! Het zal vast met de ervaren of onervaren arts te maken hebben. In gent zit je sowieso goed, daar zijn schijnbaar ontzettend veel goede artsen. Heel veel succes met je volgende poging gewenst!! hopelijk een mooi blijvens resultaat!!