Ik zit te kijken.. wat ik wil stel dat ik niet word aangenomen.dus geen baan heb. wil ik denk als red middel dan toch weer naar school 1 dag per week en de rest stage lopen ik krijg per maand 561 euro krijg ik dan dit bedrag er bij? als ik samen ben (woon met vriend) en word ik dan nog gekort? Partnertoeslag Je verzorgt samen met je partner een kind jonger dan 12 jaar voor wie recht bestaat op kinderbijslag? Dit kind kan jouw of jullie eigen kind zijn, maar dat hoeft niet. Je krijgt de toeslag alleen als je partner zelf geen recht heeft op studiefinanciering. Verder mag zijn of haar verzamelinkomen of belastbaar loon niet hoger zijn dan 8.317,86. In 2009 is maandelijkse toeslag 543,73. dan kom ik op 1104.73 per maand. weet iemand dat? ik kan nu nog naar school met behoud van studiegeld om toch een betere baan te krijgen ( wil graag de zorg in ) Groetjes Shirley[/b]
Poeh, lastig. Er wordt gesteld dat het inkomen van je partner ook niet heel hoog mag zijn (onder minimum zelfs) Lijkt me wel dat het bedrag minder wordt naarmate je partner meer verdient. Maar het kan ook zo zijn dat als je er 1 euro onder zit, je het bedrag wel krijgt en als je er 1 euro overheen gaat dat je helemaal niets krijgt. Als je vriend gewoon een fulltime baan heeft, dan verwacht ik dat je alleen recht hebt op de 561 euro stufi, maar dat je er geen partnertoeslag bij krijgt.
als hij 1900 per maand krijgt is dat in totaal meer dan 8300 wat in het stuk staat. Dan heb je hier dus geen recht op.
Misschien een idee voor je om een opleiding via het BBL-traject te gaan doen (beroepsbegeleidende leerweg) Hierbij ga je 1 dag per week naar school en werk je minimaal 28 uur per week in de praktijk...en je ontvangt dan gewoon een salaris. In de zorg wordt hier veel mee gewerkt. Ben zelf leerling-verpleegkundige en doe het ook op deze manier. Mijn salaris ligt per maand toch gemiddeld rond de 12/1300 euro (ook door de ORT)
Op die partnertoeslag heb je geen recht; dat krijg je als je partner echt minder verdient dan het minimumloon. BBL is ook mogelijk inderdaad, dan verdien je ook geld. Vinden jullie het niet haalbaar om rond te komen van jouw studiefinanciering en zijn loon? Dat wil hier nog goed lukken. Mijn man verdient ongeveer 1000 euro per maand en ik krijg alleen de basisbeurs, maar het is te doen.
In principe, als je er geen dure levensstijl op nahoudt, moet het met jullie inkomen wel lukken hoor... Ons inkomen ligt hoger (ik studeer) maar wij hebben een duur huis, met dure servicekosten en een dure auto. Ik betwijfel trouwens of jij 561 euro krijgt. Waarom denk je dit?
Mag ik vragen hoe je dat dan doet? de basisbeurs is nl maar 250 euro, rondkomen van 1250 euro, onze vaste lasten zijn alleen al 1250 euro en we wonen echt niet duur..Tell me your secret!
Ligt er natuurlijk maar net aan hoe hoog je vaste lasten zijn, en hoe je uitgavenpatroon is. De bijstandsnorm voor gehuwden ligt ook rond dat bedrag, en hoeveel mensen zitten er wel niet in de bijstand.
Inderdaad. En ik heb eens uitgerekend dat iemand met zo'n inkomen al snel zo'n 1000 euro meer toeslag krijgt dan ik. Jaha, bizar he? Zorgtoeslag, huurtoeslag, extra kinderopvangtoeslag, allerlei kortingen... Oh ja en niet te vergeten dat er ook minder belasting wordt betaald.
Ja merle..is misschien dom, maar soms denk ik wel eens: volgens mij kan je beter niet werken. Dan krijg je vaak net zo veel als het minimumloon van een ander. Plus nog eens een bult vrijstellingen.
We hebben geen huur (soort anti-kraak), dus alleen vaste lasten als gwl. Daarbij is gas wel weer duurder omdat we in het buitengebied wonen. Verder hadden we tot 3 weken geleden geen auto en deden we alles op de fiets. Dat scheelt ook een hoop. Onze kinderopvang wordt grotendeels vergoed. Mijn studiefinanciering gebruiken we trouwens niet om rond te komen, maar die spaar ik omdat ik niet binnen de gestelde termijn klaar ben. Wel wordt de gasrekening regelmatig uit de spaarrekening voorgeschoten. Voor de rest weet ik ook niet hoe we het doen. We hebben niet meer, dus we doen het ermee , maar geen huur scheelt wel gigantisch.
De 1200 a 1300 die ik maandelijks verdien is netto, maar hier zit dan ook nog ORT en een beetje reiskostenvergoeding bij in gerekend. Vooral de onregelmatigheidstoeslag tikt elke maand toch weer behoorlijk aan.