In de ziektewet en toch een grote kinderwens, hoe zit het dan??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door kimtijn, 23 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimtijn

kimtijn Actief lid

16 dec 2006
    310
    0
    0
    Brabant
    Ik weet niet of iemand me verder kan helpen maar ik en mijn man zijn op dit moment weer bezig om zwanger proberen te raken van de 2e. Ik zit alleen op dit moment voor 100% in de ziektewet, mijn contract loopt in mei af en het ziet er niet naar uit dat ik nog bij dat bedrijf mag blijven. Ik heb de eerste 7 maanden van dit jaar een moeilijke tijd gehad (miskraam, overlijden van oma, reorganisatie ophet vorige bedrijf en hierdoor ontslag en nog een aantal tegenvallers) daardoor kwam ik thuis te zitten. Ik vond het ook heel moeilijk omdat de kinderwens voor de 2e al heel groot was om deze toch op een laag pitje te zetten vanwege een nieuwe baan. Nu loop ik inmiddels een tijdje bij een psychologe en uit de gesprekken blijkt dat ik altijd met de wensen van anderen bezig was en ik moest maar eens voor mezelf gaan kiezen. Dat ben ik nu langzaam aan het doen. En de eerste keus die ik heb gemaakt voor mij is om te gaan voor een 2e en sinds ik dat heb besloten gaat het zoveel beter met me.
    Maar nu blijf ik me afvragen hoe dat dan verder gaat omdat ik in de ziektewet zit met iets anders maar dalijk dus ook mijn baan zal kwijtraken en dan hopelijk zwanger ben. Ik heb totaal geen ervaring met het UWV want ik heb altijd het geluk gehad dat ik een baan had.
    Ik hoop dat mensen mij tips of advies kunnen geven.
    Alvast super bedankt!!!!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Als je nog steeds ziek bent in mei 2010, dan neemt het UWV je over in de Ziektewet. Wel is het mogelijk dat je daarbij minder uitgekeerd krijgt ivm 70% bij ziekte en dus niet de evt 100% die je momenteel krijgt bij je huidige WG.

3. Elisa1234

Elisa1234 Lid

20 nov 2009
    38
    0
    0
    NULL
    NULL

Echter als je zwanger raakt, krijg je wel een 100% zwangerschaps-/bevallingsuitkering van het UWV.

Als jouw contract afloopt, zorg dan dat je je direct meldt bij UWV Werkbedrijf. Geef aan dat je ziek bent en dat je aanspraak wilt maken op een ziektewetuitkering. Tevens moet je huidige werkgever jou ziek uit dienst melden bij het UWV.

Succes!

4. elam

elam Actief lid

26 feb 2009
    311
    0
    0
    Amsterdam
    Krijg je ook volledig betaald als je terug bent naar 70%?
    Want ik zit nu in de gedeeltelijk in de ziektewet en per januari gaat mijn loonbetaling dus naar 70% en per maart ga ik met verlof..
    Ik hoop dat ik die 4 maanden wel volledig krijg uitbetaald..

5. Elisa1234

Elisa1234 Lid

20 nov 2009
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je zwangerschaps-/bevallingsuitkering is altijd 100% van het loon. Het is eigenlijk in jouw geval een onderbreking van je ziekteperiode. Echter kan het UWV wel een maximumdagloon vast stellen. Als je hier meer over wilt weten, kun het beste even bij UWV werkbedrijf langsgaan.

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    maar als je geen baan meer hebt krijg je ook geen ziektegeld en dus ook geen zwangerschapsuitkering.

7. Elisa1234

Elisa1234 Lid

20 nov 2009
    38
    0
    0
    NULL
    NULL

Wat is dit nou voor redenering??? Een zwangerschapsuitkering krijg je altijd!!

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Oh ja? Ook al die (bijna)moeders die thuis zijn? Volgens mij toch echt niet.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.557
    113
    Hoi Kimtijn,

heel herkenbaar je situatie!!

Na de bevalling van mijn eerste werd ik door neurologische problemen langdurig ziek , kon mijn eigen werk als vpk niet meer doen in de woonvoorziening voor verst. geh.
    Wel kantoorwerk wat ik dan ook op therapeutische basis deed. ( had wel een vaste aanstelling) Omdat er lange tijd geen zittende functie beschikbaar was werd al bijna spoor twee ( buiten je eigen werkgever solliciteren en begeleiiding krijgen van reintegratiebureau) ingezet.

Ook wij hadden de wens voor een tweede. Voelde me er naar mijn werkgever schuldig over maar we zijn er voor gegaan en ik was tot onze verbazing bijna meteen zwanger ( nummer 1 liet 17 maanden op zich wachten

Ik kreeg inmiddels al 70 % van mijn salaris en met lood in mijn schoenen heb ik met 14 weken verteld dat ik zwanger was. Mijn werkgever reageerde eigenlijk best positief.
    Omdat ik door bekkenklachten en psychische klachten al eerder dan mijn verlof moest stoppen met therapeutisch werken werd ik al bij het UWV aangemeld en kreeg vanaf die tijd, inclusief mijn verlof weer 100% salaris.
    Na mijn verlof zou het reintegratietraject starten maar op de valreep van 2 jaar ziekte , wia was al aangevraagd ( je verlofperiode telt niet mee) was er toch een andere functie beschikbaar binnen mijn stichting en ben ik nu weer volledig beter gemeld en aan de slag.

Als je ziek ontslagen wordt krijg je een ziektewetuitkering van het UWV en een zwangerschapsuitkering van hen

Alleen als je zelf ontslag neemt krijg je niets.

Ik snap je twijfel erg goed maar als jullie graag een tweede willen dan is dat een belangrijker keus dan werk . Er gewoon voor gaan ( als je het psychisch ook trekt maar je hebt goede hulp begrijp ik)

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Dat zou heel goed kunnen kloppen, maar TS haar contract loopt af, ze wordt dus feitelijk niet ontslagen. Heb je dan ook nog recht op ziekte en zwangerschapsuitkering? En zo ja, hoelang dan nog na het aflopen van het contract? Ik ben gewoon even nieuwgierig hoor.

@TS:
    Ik hoop voor je dat je wens in ieder geval snel vervuld wordt!

11. Elisa1234

Elisa1234 Lid

20 nov 2009
    38
    0
    0
    NULL
    NULL

Zwangerschapsverlof is een wettelijke verlofvorm voor iedere vrouw in Nederland, ongeacht of je ziek bent of niet. Als je nu al een uitkering ontvangt, wordt deze omgezet naar een zwangerschapsuitkering en hierna weer terug gezet. Check maar ff de wet arbeid en zorg!!!

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ja precies, maar als je geen baan hebt (bv thuisblijfmoeders of als je recht op ww of ziekteuitkering af is gelopen) krijgen die uitkering toch niet?

13. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Je uitkering is gelijk ( met een maximum) aan het loon/uitkering je een bepaalde periode, voordat je met verlof ging, hebt gekregen.

Heb je dus WW, dan heb je gewoon recht op de uitkering voor zwangerschap. Echter wordt de hoogte van de ww meegenomen in de berekening.

Een thuisblijfmoeder die geen inkomen heeft vanuit werk/uitkering, krijgt dan ook geen uitkering van zwangerschapsverlof, dat lijkt me duidelijk.

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als je contract afloopt binnen 10 weken voor de uitgerekende datum krijg je een zwangerschapsuitkering. Heb je de pech dat je contract 11 weken van te voren afloopt, krijg je dus niks, of je moet een uitkering aan kunnen vragen maar dan moet je ook weer aan bepaalde voorwaarden voldoen. (incl sollicitatieplicht)

15. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hoe zit het eigenlijk als je ziek uit dienst gaat?
    (ziek door zwangerschap)

16. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    dan ga je over in de ziektewet, als je dan beter bent kan je gewoon een uitkering aanvragen,

17. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor één week ja, daarna niet meer natuurlijk.

18. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

als je ziek uit dienst gaat vanwege je zwangerschap dan krijg je eerst ziektewet uitkering en 6 weken voor je normale verlof krijg je zwangerschapsverlof uitkering
    en allebij is 100 %

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Als je echt voor jezelf wilt kiezen en voor een tweede gaan waarom stop je dan niet gewoon met "werken" dan doe je het tenminste gewoon zelf kiezen en heb je geen bal met uitkeringen e.d. te maken, ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je zwanger word terwijl je word "betaald" voor ziek thuiszitten (of overspannen) ik ben chronisch ziek en heb nog nooit iemand voor mijn ziekzijn laten betalen en al helemaal niet voor mijn kinderwens, dat zou ik geeneens over mijn hart kunnen krijgen..

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je hebt dan wel een uitkering totdat officieel je verlof begint. Er staat me iets bij dat dat met een uitkering 6 weken van te voren is, dus tot die tijd zal je dan waarschijnlijk ook soll. plicht hebben... (Denk ik, ben niet zo heel erg thuis in de wereld van de uitkeringen... :) )

Deel Deze Pagina