contract bep.tijd & zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door sanne1234, 20 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sanne1234

sanne1234 Actief lid

14 feb 2008
    474
    0
    16
    Ik ben 22 aug. uitgerekend.

Ik weet eigenlijk al zeker dat mijn contract per 1 juni zal worden beeindigd ivm ec.crisis

Krijg ik straks wel een uitkering en zw.verlof??

Misschien niet slim dat we al beginnen voordat ik ander werk heb maar ja je weet nooit hoe het loopt dus we hadden toch zoiets van we kijken wel waar het schip strand en nu toch weer snel zwanger.

Dus wat nu doen?? Moet ik dit nu al melden bij het CWI of UWV of iets dergelijks of straks pas als ik het zeker weet?

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ja hoor, je hebt gewoon recht op zwangerschapsverlof en ww. Ik zit met hetzelfde. Mijn contract wordt niet verlengd per 1 juli, maar vanaf 1 juli blijf ik gewoon mijn zwangerschapsverlof ontvangen van het UWV en daarna kom ik in de ww als ik nog geen baan heb gevonden.

Ik ga van de week even bellen met het uwv/cwi om te vragen wanneer ik aan moet geven dat ik per 1 juli geen baan meer heb.

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Het ligt er wel aan of je recht hebt op ww.
    Als je hier recht op hebt, waarschijnlijk wel aangezien je nog tot juni werkt.
    Dan krijg je ook gewoon zwangerschapsverlof.

Je hoeft nu nog niks te melden bij het cwi.
    Gewoon proberen op zoek te gaan naar een nieuwe baan, en volgens mij moet je 3 weken voordat je contract afloopt ww aanvragen.
    Heb het zelf ook een keer moeten doen, en eerder dan die 3 weken lukt het gewoon niet om het digitaal te doen.

4. mila2008

mila2008 Bekend lid

12 jun 2009
    628
    0
    0
    heb ik ook gehad de vorige keer ik kreeg een uitkering eerste maand 75 % daarna 70 % van je salaris en tijdens het verlof 100%. Tja en je had misschien kunnen wachten tot je anders werkt had maar ja dan heb je meestal ook weer eerst korte contracten en onzekerheid. Ik heb hetzelfde maar wel daarom het niet uitstellen want wanneer is dan het moment toch?

5. sanne1234

sanne1234 Actief lid

14 feb 2008
    474
    0
    16
    Bedankt voor jullie reacties. Ik zit nog in de kritieke weken maar ja je denkt al wel vooruit.

Tegen die tijd zal ik het cwi/uwv of wat dan ook wel eens bellen.

6. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

ik vind dat je nooit je kinderwens moet uitstellen voor je werk
    wat is nou belangrijker een gezin stichten en gelukkig zijn of je werk
    ik heb ook een bepaald contract en hij wordt ook niet verlengd puur omdat me manager niet kan beoordelen doordat ik ziek ben door me zwangerschap(meerdere malen bloedverlies)
    ik ga dus ziek uit dienst en krijg dus 100 % ziektewet uitkering
    en als mijn verlof in gaat krijg ik ook 100% me verlof uitbetaald:)

7. UmmKais

UmmKais Actief lid

11 nov 2009
    316
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit in dezelfde situatie, tot mn contract afloopt krijg ik gewoon via mn werkgever uitbetaald (mn werkgever krijgt mijn salaris van het uwv) en nadat mn contract afloopt moet mijn werkgever dat doorgeven aan het uwv, vervolgens neemt het uwv dan de betaling over en krijg ik mn zwangerschapsuitkering dus direct van het uwv.

Mij was verteld dat ik 3 weken voor het aflopen van mijn contract alvast WW aan moest vragen. Dat deed ik netjes, maar dit blijkt niet te kloppen dus werd mijn aanvraag afgewezen. Pas 3 weken voor het aflopen van mn zwangerschapsverlof mag ik ww aanvragen. Tijdens je zwangerschapsverlof ben je namelijk niet beschikbaar voor werk en je kunt pas ww aanvragen als je in de komende 10 weken beschikbaar zult zijn voor werk. Hoelang je recht hebt op ww is afhankelijk van je arbeidsverleden, helaas ben ik nog jong en heb ik nog niet veel jaren gewerkt, waardoor ik maar maximaal 3 maanden WW krijg. Dat is dan inderdaad 70%. Zo werd het mij verteld.. maar voor de zekerheid zou ik zeker even bellen met het UWV, ze zijn daar erg behulpzaam en kunnen in jouw situatie ook precies uitrekenen op hoeveel maanden WW je recht hebt en hoeveel je dan zult krijgen.

Ik belde ze al toen ik een week of 15 zwanger was, ik wilde gewoon graag weten waar ik aan toe was. Ik kreeg toen wel de opmerking dat het niet vaak voor komt dat mensen al zo vroeg in de zwangerschap bellen.. ik vond het eerlijk gezegd niet meer dan normaal.. was ook weer een zorg die ik van mn lijstje kon afstrepen :)

Even afkloppen maar tot nu toe lijkt alles goed te gaan met de communicatie van het UWV, over een paar dagen zou ik mn eerste uitbetaling moeten krijgen dus i keep my fingers crossed..

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

@ Ummkais: Jij geeft me mooi een antwoord op mijn vraag :D. Ik vroeg me namelijk af wanneer ik ww moest gaan aanvragen, maar dat is dus 3 weken voor mijn zwangerschapsverlof afloopt. Thanx!!

9. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Mijn contract loopt een paar dagen voor mijn verlof af.. dus moet ik voor 1 week WW aanvragen, dan krijgi k 70% toch ??

krijg je dan je zwangerschapsuitkering wel gewoon 100% uitbetaald??

Ik werk dus tot 28 feb
    Dan 1 week ww
    Dan 16 weken zwangerschapsverlof

Technisch gezien ga ik dus vanuit de WW m'n verlof in, krijg je dan wel 100% van wat ik nu dus verdien??

Oh ja... ik heb wel alvast m'n uitkering aangevraagd maar dat is dus niet aan te raden haha dan ga je buiten het boekje om en snappen ze het niet meer.. kan dus beter even bellen en vragen hoe en wat... hihi

10. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

heey mirjamm
    jaa je krijgt zowiezo 100% je zwangerschapsverlofuitkering

11. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Fieuw.... daar lag ik nou weer wakker van vannacht ;)

Deel Deze Pagina