Ik ben sinds juli met zwangerschapsverlof. Mijn loon in juni was 1070 euro netto. Dit is inclusief ort. Het loon dat ik nu ontvang ligt veel lager (980 netto). Ik vraag me af hoe dit kan. Maakt mijn werkgever hiermee een fout? Mijn dagloon is berekend en die komt op 66,48 euro bruto.
Beste Luvv, Aan de hand van de netto-bedragen die je noemt, kan ik niet beoordelen of je te weinig hebt gekregen. Ik zal je daarom uitleggen hoe je het zelf kunt berekenen. Om de betaling van je werkgever te controleren, moet je het bruto-dagloon ( 66,48) omrekenen naar een volledige betaling (vermenigvuldigen met 20 als je per 4 weken betaald krijgt, of met 21,75 als je per kalendermaand betaald krijgt). UWV reserveert geen vakantiegeld voor je. Het dagloon is dus inclusief vakantiegeld. Van het hierboven berekende bedrag, trek je daarom 8% vakantiegeld af (delen door 108 en vermenigvuldigen met 100). Het bedrag dat je nu overhoudt, zo overeen moeten komen met het bruto-bedrag op je loonstrook. Wijkt het hiervan af, neem dan contact op met je werkgever voor uitleg over de berekening van je loon. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een goed zwangerschapverlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare