in de ziektewet maar wel winkelen?

Discussie in 'De lounge' gestart door toerist18, 1 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Maar wat kan dan wel in jou optiek? Mag je alleen binnen zitten of mag je wel buiten wandelen, maar dan niet in de stad?

2. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ligt er toch aan waarom je in de ziektewet zit en hoe de situatie is? Ik zat in de ziektewet vanaf het begin van mijn zwangerschap, ik moest platliggen en weeënremmers nemen, dan ging ook echt niet winkelen hoor, tot ik 35 weken was! Dan mocht ik stilaan weer wat doen van de gyn... en ging ik ook een keer winkelen, in de rolstoel dan wel... ik vind niet dat dat oneerlijk was tov ev. collega's of werkgever.

3. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik heb 2 jaar in de ziektewet gezeten voor psychische problemen......mag ik dan ook niet winkelen of wat dan ook omdat ik lichamelijk niets mankeer?!

Je kan niet oordelen over een ander als je verder geen details weet.....voor hetzelfde geld is ze maar een uurtje geweest...

Ik zat tijdens mijn zwangerschap ook thuis omdat ik bijna niet meer lopen kon van de pijn in mijn heupen maar ik ben wel wezen winkelen omdat de muren op me afkwamen en ik zoiets had van nu kunnen we nog met ons tweetjes winkelen.

Ik ben dus 100% afgekeurd maar moet ik dan thuis blijven zitten?
    Nee, ik vind dat mensen heel snel oordelen.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik vind het ook moeilijk oordelen. Ik kan me voorstellen dat ze het verteld heeft, juist omdat ze er zo van genoten heeft!
    Ook ik zit gedeeltelijk in de wao en ben dus wat beperkt (zoals enkele andere hier ook), maar als ik een druk weekend heb gehad, kan ik daar wel erg enthousiast over zijn, ook al denken anderen dan misschien van; he, je kan amper werken, maar dit wel? Maar dit soort dingen heb je nodig om je batterij weer op te laden, ook al betekend dit dat je vanzelf weer 'gestraft' wordt hiervoor. Dit heb ik er meestal wel voor over ;) (hoewel; op de slechte dagen twijfel ik daar dan weer even aan; was dat het waard?) . Maar ik kan me voorstellen dat als je normaal altijd werkt en dan 2 weken binnen zit, dat dan de muren al behoorlijk op je afkomen!

Dus tja, ook ik vind het moeilijk oordelen. Het klinkt snel als profiteren, maar ik weet zelf ook dat het lang niet altijd zo is.
    Bij rugproblemen is het overigens vaak zo dat je beter kan lopen of liggen, maar juist (lang) zitten is slecht.

5. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik zei al net met een operatie zoals Sweetangel vind ik het wat anders.
    Mijn collega heeft het met haar rug, en heeft naar eigen zeggen zo'n pijn.
    Ze heeft gewinkeld van 11.00-17.00 dat heeft ze me gewoon verteld, ik denk dat ze me gewoon een beetje de tent uit wil lokken want ik zou zoiets niet snel vertellen aan iemand als ik zelf in de ziektewet zat, dat was nl het nieuws waarvoor ze me belde.
    Ik ken haar persoonlijk en ik weet dat ze een type is dat zulke dingen erger maakt dan dat het is, en snel in de ziekte wet gaat.

Als je overspannen bent moet je juist leuke dingen gaan doen.
    Maar als je (nogmaals) net in de ziektewet zit en de hele dag gaat winkelen met je zogenaamde zere rug, dan kun je ook gewoon een dagje werken.
    Ik heb het niet over mensen die al maanden in de ziekte wet zitten na een operatie of what ever.
    Misschien is het nu iets duidelijker?

6. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik zit zelf al vanaf de geboorte van Joris in de ziektewet, maar als ik me goed voel ga ik ook leuke dingen doen en ook wel eens winkelen.

Maar ik heb de ziekte van crohn, heb dagen dat ik me heel slecht voel en andere dagen dat ik me weer heel goed voel (vaak maar een paar uur) dan ga ik er ook op uit!

Helaas zit ik de afgelopen dagen aan huis gekluisterd en kan niet veel (teveel pijn en sta op de lijst om geopereerd te worden). Maar zodra ik deze week een goede dag zal hebben ga ik zeker weer eropuit om vooral voor Joris even eruit te zijn, want door mij zit hij ook aan huis gekluisterd!

7. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik heb dus psychische problemen en ik moest van mijn therapeut juist naar buiten, winkelen whatever en dat deed ik dan wel maar ik kwam mezelf altijd tegen, vreselijk moe/hoofdpijn/paniek en angstaanvallen....ik bleef liever binnen.
    Ik heb nu hele goede medicijnen en ik voel me beter, ga wat meer naar buiten maar zelfs nu nog na zo'n dag ben ik kapot, lig ik om 20.00 uur op bed....
    Ik heb verjaardag van dochter gevierd, voor haar doe ik alles maar ook na die dag was ik gebroken....wat voor andere mensen zo vanzelfsprekend is, is het voor mij niet.

Als zij in de ziektewet zit, ook al nog maar net, dan moet ze ook naar de arbo en die zijn niet makkelijk.

8. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Okay, nu snap ik de situatie iets beter. Het ligt dus ook een beetje aan haar persoontje, waardoor jij je sneller verontwaardigt voelt, omdat ze dus wel erg makkelijk de ziektewet in kruipt..Wss als het een collega was geweest die zo goed als nooit ziek is en met dezelfde klachten thuis had gezeten en die was de stad ingegaan, dan had je er heel anders tegenaan gekeken, of niet?

9. Pris

Pris Fanatiek lid

Toen ik rugklachten had moest ik lopen..dan maar dingen combineren en lopen in de stad ;) :D (nee ik hoefde niet mijn eigen tassen te tillen)

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja, ik kan me voorstellen dat dit gewoon voelt als; 'dit kun je niet maken!' . En als het echt allemaal wel meevalt, dan kan ze dit eigenlijk ook niet maken. Maarja, dat is en blijft moeilijk. En er blijven altijd mensen die profiteren en altijd mensen die de dupe blijven van diegene die profiteren. Shit is dat...
    maar dan nog blijft het moeilijk oordelen, ook ik ken een persoon die altijd wat had en vaak in de ziektewet zat. Niemand keek er meer echt van op en er was weinig respons ook. Tja en toen was ze ineens écht erg ziek. Maar ook toen geloofde mensen niet echt dat het écht zo erg was. Door de ervaringen uit het verleden, blijven mensen toch de verhalen met een korrel zout nemen, terwijl dat niet altijd terecht is/was.

11. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    ik vind niet dat je kan oordelen over iemand ook al mag je diegene niet.
    Winkelen is anders als werken het is ontspanning en kan je in een eigen tempo doen.
    Wie weet heeft ze maar 3 winkels gezien en is voor de rest wezen thee leuten.
    Juist dit soort dingen zorgt ervoor dat mensen sneller weer aan het werk kunnen, maar door roddels, onbegrip e,d van anderen zorgt het er ook weer voor dat je psygisch ziek word.

Oordeel pas als je zelf indezelfde situatie gezeten hebt.
    Waarom moeten mensen altijd kijken naar de fouten van een ander ipv de goede kanten van een mens.
    Is dat echt typisch iets wat vrouwen doen andere vrouwen afkraken.

Sorry voor dit berichtje maar ik ben het zo zat dat iedereen voor een ander denkt beter te weten wat wel en niet kan.

12. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Met pijn in je rug een hele dag winkelen lijkt me een beetje vreemd...
    Kijk..is ze een uurtje weg dan snap ik het...iedereen moet er even uit.

Ik ben nu ook al vanaf week 30 in de ziektewet...maar niet omdat ik ergens last van heb maar vroegtijdige weeen...
    Ga dan ook niet de hele dag winkelen.....al is het alleen uit respect voor mijn andere collega's.

13. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Het ligt i.d. aan de situatie.. ik heb net zo'n collega als mensi..dus snap wel een beetje hoe ze het bedoeld ;)

Ik heb 2 honden met nogal een gebruiksaanwijzing.. als ik in de ziektewet zit bijv. griep en er is niemand die ik met de honden vertrouw die ze uit kan laten dan moet ik wel.. En een frisse neus halen als je in de ziektewet zit kan rustig maar dan wel een dag gaan winkelen :(

Mensi.. ik zou haar er persoonlijk op aanspreken! Misschien zit er wel een andere reden achter.

14. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    ik vind dat het dat het een ander behalve je leiding gevende en de arbo arts geen drol uitmaakt wat jij doet als je in de ZW zit.
    Ook al kan het erg lullig overkomen voor de ander.
    Maar dat is echt mijn mening hoor.
    Want wie ben jij om te bepalen wat je wel en niet kan en mag. De enige die dat kan beslissen is de arbo arts die heeft richtlijnen voor zulke dingen.

Haha ik raak echt opgefokt over zulke dingen merk ik .
    Ik kan er gewoon niet tegen als je jezelf moet verdedigen tegen mensen die het gewoon niks aan gaat. Hoe lullig en onrespectvol dingen kunnen zijn.

15. 2009mama

2009mama Niet meer actief

mee eens..! tegelijkertijd vind ik dat zelfs de arbo er niet over kan beslissen ! de arbo kan niet in haar lichaam kijken. misschien heeft ze er al wel weeeeeeeeeken last van... en afgelopen zaterdag toevallig even een paartjes niet of minder last van... en heeft ze gedacht dat dat ideaal is om nu even na de winkel te gaan om kleren te shoppen !

kan toch..? dat ze eventjes er geen of minder last van had en er dan gebruik van maakt. doe ik ook. ik ben 100% afgekeurd (auto-imuunziekte) en zit veelal thuis,heb ik eindelijk een goeie dag... dan gebruik ik die goeie dag om iets leuks te doen, dan ga ik ook neit denken : ooh zometeen ziet iemand me iets leuks doen laat ik (omdat ik al hele dagen thuis zit) nu ook maar thuis blijven,of laat ik nu dan maar de tuin doen... kom op ik ben gek.. ik heb een goeie dag... ik ga zwemmen,winkelen,terasje pakken,eindelijk weer afspreken met vriendinnen, de tuin doe ik wel op een slechte dag beetje bij beetje !

ik kan hier ook pissig om worden,je weet gewoon niet hoe iemand is,of hoe iemand denkt,
    vaak zit er wel een verhaal achter en dan pas kan er begrip getoont worden, dat vind ik zo zonde, waarom moet iedereen zijn of haar prive leven op tafel leggen open en bloot voor er een beetje begrip komt voor elkaars situatie,
    misschien heeft ze inderdaad maar een paar winkels gezien en heeft ze verder lekker op een terasje gezeten,... en daarbij... ik ga ook wel eens met mijn man 2 a 3 uurtjes naar de stad,en als ik dan gebeld word of we nog iets hebben gedaan zeg ik ook we zijn een dagje naar de stad geweest, terwijl we er ma 2 a 3 uurtjes waren,
    en er zijn ook mensen die zich er juist voor schamen om te zeggen dat ze niks kunnen ! en dan zeggen dat ze de hele dag iets hebben gedaan terwijl ze de hele dag thuis hebben gezeten zich ziek zwak en misselijk voelen !

16. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier sluit ik me helemaal bij aan!

17. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    zwanger ben zo blij dat iemand het met mij eens is haha dacht al de boosdoener te zijn hiero.

Maar deze maatschappij draait tegenwoordig alleen maar om elkaar inde gaten houden en bang zijn iets meer te moeten doen dan de ander.

Laat mensen in hun waarde .

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Helemaal mee eens. Er wordt teveel gelet op iedereen en dan door geroddeld , maar niemand die eens aan de persoon zelf vraagt van.. he heb je een goede dag gahed ofzo..

Leef en laat leven.

19. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hoi hoi

tja ik zit dus ook in de ziektewet vanwege mijn rug en er zijn toch echt dagen dag ik dus écht moet winkelen de kinderen zijn helaas te klein om zelf hun kleren te kopen en schoenen en de boodschappen zou wel erg zwaar zijn voor ze

dus ja vind het wel normaal dat iemand in de ziektewet gaat winkelen maar je zou je eens kunnen afvragen hoe ik (praat dus over mijzelf he) savonds erbij zit omdat ik dan verga van de pijn maar helaas moet er toch aan geloven dus vooral savonds aan de diclofenac en ibuprofen 600

knuffel nathalie

20. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

21 okt 2005
    2.158
    405
    83
    Ik vind dat het juist je directe collega's aangaat want zij moeten ALTIJD een stap harder zetten als een collega ziek is, ook als er voor vervanging wordt gezorgd..
    Ik denk dat ik als ik kan gaan winkelen (en dan kleren shoppen, niet de dagelijkse boodschappen) ik ook in staat ben om iets voor mijn werkgever te doen, misschien niet de volle 100% maar alle beetjes helpen toch?
    Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst teken je voor een werkverplichting en je werkgever niet voor de plicht om de werknemer te betalen als deze in de baas zijn tijd gaat shoppen..

Deel Deze Pagina