in de zon tussen 12 en 3/4

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tuc, 31 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Mijn dochter slaapt meestal een groot deel van die uren. Onze achtertuin heeft veel schaduw, dus wat dat betreft is de situatie anders.

Ik zou kiezen voor een uv-shirt, in combinatie met goed smeren en een pet/hoedje op.

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier gaan ze de hele dag door de zon in. Factor 30, en ze zijn nog nooit verbrand.
    Met mooi weer ga ik daar sowieso geen rekening mee houden. Vaak zitten we dan op het strand, en zijn ze in het water aan het spelen.
    Ik smeer vooral veel, en goed.
    Ze zitten dan gewoon in hun zwembroek.
    De jongste is blond, maar echt op een paar rode wangen na is hij nooit verbrand.

3. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Nee oké dat snap ik. Hier speelt ze alleen achterthuis en heb ik er dus zicht op.

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dit dus en ik zeg het in elk topic als waarschuwing ook. Verschillende mensen met (uitgezaaide) huidkanker in mijn omgeving, allemaal dertigers die als kind veel in de zon hebben gezeten en later als tiener en jong volwassene ook nog ieder zonnestraaltje meepikten.

Oh oh wat hebben ze nu spijt en wat voelen hun ouders zich schuldig. Ik woon dus in een tropisch land, de inwoners proberen hier zo min mogelijk in de zon te komen en bruin worden is helemaal taboe. ;) En dan zie altijd weer die hordes toeristen met hun roodverbrande koppen en ledematen....onvoorstelbaar dom. ;)

5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.807
    4.191
    113
    Ik snap je wel maar je moet ook toegeven dat waar jij woont het leefritme compleet anders is.
    Kijk bv naar zuid-europesche landen, daar gaan de winkels tussen de middag dicht, eten mensen pas laat in de avond etc etc.
    Het is hier in nederland veel lastiger binnen te blijven in die uren want we willen om half 7 het eten op tafel hebben en om half 8 de kids in bed. Met wat pech sluiten de winkels ook nog om 6 uur

6. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Wij wonen in Spanje en hier is er sowieso niemand op straat op die tijden. Onze kids spelen in de zomer s´ochtends voor 12 uur buiten en s´middags pas weer vanaf 18:30 tot laat :)

Op vakantie dit jaar toch nog best veel gezien; Ouders met kleine kinderen die vanaf uurtje of 11 tot 16 uur in het zwembad liggen en dat met kleine spierwitte kindjes. Sommige waren goed ingepakt met zo´n UV pakje en petje maar sommige niet en die hadden de blaren op het lijf.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Maar toch wordt het advies ook met klem over nl gegeven.

8. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Zo doe ik het ook. Ondanks een gevoelig huidtype is ze (nog) nooit verbrand.

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Helaas is het enorm misverstand om te denken dat alleen een verbrande huid later kan leiden tot huidkanker e.d. Teveel straling van de zon op zich is gewoon al niet goed en een gebruinde huid is in feite ook al een beschadigde huid hetgeen tot dna mutaties en dus huidkanker kan leiden na een x aantal jaren.

10. adi

adi Niet meer actief

Hier spelen ze de hele dag buiten, lekker genieten van de zomer. We smeren ze in rond 12 uur, dochter (zeer lichte huid) krijgt een pet op en spelen maar. Vandaag hebben ze de hele middag gezwommen in de tuin. Ze zijn nog nooit verbrand.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.070
    3.862
    113
    Ja, dat las ik laatst ook ergens.

Verder, ik hou ze ook rond die tijd liever uit de zon. Net als insmeren enzo, daar ben ik ook consequent mee.
    Mijn moeder zat ook altijd veel in de zon en heeft huidkanker gehad, die heeft er nu ook spijt van.

Ja, ik ken genoeg moeders die hun kinderen niet insmeren, de hele dag pal in de zon zitten en mij (lichtelijk) overdreven daar in vinden, jammer dan.

12. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    ik hou er ook geen rekening mee.
    ze verbrand nooit (snel bruin)

13. tuc

tuc Niet meer actief

Dat schreef ik ook al...het advies is ook niet om alleen uit de zon te gaan maar ook om de zon compleet te vermijden in die uren...dus naar binnen.

14. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ach, onze dochter is niet zo'n buitenbeest.
    Dus ik maak mij er niet druk over. Het is zeker niet dagelijks dat ze rond die tijd in de zon is.

15. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    O, dat wist ik niet. Ik verkeerde in de veronderstelling dat je juist door langzaam te bruinen een natuurlijke barrière tegen de schadelijke (UVA? UVB?) straling kon opbouwen. Maar hier tijdens die uren ook voorzichtig en liever niet naar buiten.

Ik vond de zon trouwens vroeger vreselijk en zat vaak binnen, maar ik werd door mijn moeder altijd naar buiten gestuurd omdat ik zo'n bleek snoetje had. Bij mij (eind dertig) zal die schade dus waarschijnlijk wel meevallen:D

16. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja mijn kinderen blijven dan ook binnen. Bruin worden is al een teken dat je huid zich aan het 'weren' is tegen de zon. Niet voor niets komen er steeds meer mensen met huidkanker bij.

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

Als je op een gezonde manier bruin word is het niet slecht, mensen die snel bruin worden hebben minder kans op huidkanker dan mensen die niet snel bruinen. Zolang het op een gezonde manier gaat met voldoende bescherming! Dus niet liggen bakken of tegen je kind roepen dat het kind de zon in moet om bruin te worden, dit is de slechte manier.

Ik zou mijn kind niet elke dag tussen 12 en 15u laten spelen in de zon maar 1 of 2 keer in de week naar de speeltuin in deze uren lijkt me niet zo schadelijk. Goed insmeren, ook onder de kledij! En een pet of hoedje op.
    Dagelijks zou ik het niet toelaten, dat is teveel van het goede maar af en toe zou ik het wel toelaten.
    Nu blijf ik zoveel mogelijk binnen. Ben hem nu echt aan het aanleren om die pet op te houden als ik het zeg. Pet afgooien? Oke dan, dan gaan we naar huis. Je ziet hem echt nadenken van "owww ze meent dat dus?" ;)

18. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Hier vaak in uv-shirt en hoedje of doekje op zijn hoofd, ik hou hem echt niet binnen. We hebben wel flink wat schaduw in de tuin en op het heetst van de dag stimuleer ik hem om onder de boom te spelen of te lezen. Hij is nog nooit verbrand en dat hou ik graag zo.

19. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.836
    3.630
    113
    #39 EdN, 31 jul 2014
    Laatst bewerkt: 31 jul 2014
    Ik hou hem niet binnen tussen die tijden hoor. Ik smeer hem de hele dag door goed in met factor 50 en ik zorg ervoor dat ik mbv zonneluifel en een grote parasol altijd voldoende schaduw in de tuin heb. Ik zorg er ook voor dat een hoop van de 'speeldingen' in de schaduw van de parasol staan of liggen, en met mooi weer zorg ik ervoor dat het badje altijd in de schaduw staat. Verder houdt hij altijd een shirtje aan. Nu moet ik wel zeggen dat hij sowieso altijd wel zelf verkoeling binnen op zoekt. Na een tijdje buiten spelen gaat hij vanzelf ook altijd weer even binnen wat doen, dus het regelt zich zelf wel aardig. Maar een groot deel van de middag binnen houden, nee, dat vind ik niet nodig. Mits er voldoende mogelijkheden zijn om uit de zon te gaan zijn. Als er bij de speeltuin waar jouw dochter speelt geen schaduw is, dan zou ik haar daar ook weghalen idd.

20. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    hier mag onze dochter in die uren ook niet buiten spelen in de felle zon. op vakantie vond ik het wel lastig. we hebben 2 weken elke dag regen gehad en alleen in die uren was het echt droog zodat ze dan buiten kon spelen. Maar dan mocht ze alleen ingesmeerd met factor 50 en petje op naar buiten en niet te lang. onbedekt is ze eigenlijk nooit. Tussen 12-13 eten wij en daarna gaan we vaak even knutselen. Al dan niet met kinderen uit de buurt.
    Ik verkleur al heel snel in het voorjaar. en onze dochter ook. Als wij zonder bedekking buiten zouden zitten in de volle zon dan verbranden we meteen...

Deel Deze Pagina