Bedankt voor jullie reacties. Hopelijk komt het binnenkort vlug op gang...... Ik kijk de woorden bijna uit haar mond
Ts Jou dochter toevallig erg goed met motoriek en fysiek bezig springen, renen, klimmen etc? Vaak is zo dat taal of motoriek eerst sprong heef en dan andere komt bij.
Komt vaak vanzelf wel. Mijn zoontje zei ook amper wat, maar toen hij 2 was en een maand ofzo, kwam alles er uit wat al die tijd opgeslagen had gezeten in zijn hoofd, hij zong zelfs hele liedjes. Heb me nooit zorgen gemaakt, aangezien ik wel merkte dat hij alles prima begreep. Volgens mijn moeder was ik ook niet zo'n snelle prater, ook dat is goed gekomen .
Wat je wel kan doen als je zelf wil is methode van Shichida. Het traint (fotogeheugen)/fantasie/woordenschat. Kinderen vinden het meestaal erg leuk -ouders ook Je moet wel wat voorbereiden voor maar het is echt te leuk en na dagen merk je echt verschil. Kan ook zijn dat weken gebeurt niets maar ineens heeft ze het door. Voor beide opdrachten heb je set kaarten nodig 10x15 of andere met alledaagse afbeeldingen. Regels: kaarten mix dus een setje dan andere dus elke keer nieuwe. Hier kan je 4x op a4 100 vellen downloaden en uitprinten https://yadi.sk/d/ux2dkp4kPp8Wb 1. Memory grid Begin met 4 kaarten. Die leg je een voor een voor kind. Je benoemt het duidelijk 1 keer. Als kind vlugt kijkt is voldoende. Je draait die gelijk om en vraagt kind: waar is.... Hij moet aanwijzen op een van de kaartje. Je draait om als het dit wat je vroeg of niet benoem je dar of laat je kind het benoemen met openingszin als : ja, dat is... (Je wacht dat kind het zelf zegt gebeurt dat niet help je). Zo dus elke dag kaartje bij. Is zeker mogelijk bij 2 jaar tot 30 kaartjes trainen in een keer. Het is dus ook zoals wijzen op iets en benoemen alleen hier gebruikt kind ook geheugen en daardoor zal taal sneller ontwikkelen. 2. Linking memory Je gebruikt kaartje begint met 5. Handig is met dier beginnen. Van te voren maak je setje van 5 en bedenk je daarbij onzinnige verhaal met voorwerpen op kaartjes die je verbind met werkwoorden etc. Let op dat je alleen voorwerpen moet gebruiken van welk kind weet wat ze daadwerkelijk doen:met bal spel je, ijs eet je, beertje knuffel je etc. Dus setje van 5. Bij geit, bal, ijs, weegschaal, lamp Verhaal: Een lieve GEIT, heeft een BAL opgegeten zittend op IIS daarna met WEEGSCHAAL heeft hij een LAMP gegeten. Je legt kaartje voor kaartje voor kind je benoemt het duidelijk en geen Mmm, geen pauzes niets. Dus bereid je voor Klaar gelijk weghalen en nu zeg je: nu vertel jij mij een verhaal. Je legt kaartjes zoals ervoor met hetzelfde tempo en je vertelt precies hetzelfde wat net alleen maak je pauze op moment als je kaartje legt zodat kind het zelf benoemt. Nou zo dus ga je tot 30-40 kaartjes. Zegt kind niets dan help je hem. In begin zou je allees voor moet doen tot kind door heeft wat je wil. Belangrijk is dat kind dan zit kijkt naast. Hier video van meisje met 1.8 jaar (is andere taal maar principe is hetzelfde) 1 - YouTube
Als je twijfelt kun jr altijd logopedie inschakelen. Hier ook bij het audiologisch centrum geweest. Oortjes kunnen ook verstopt zitten en dan nog begrijpen ze heel veel. Ieder kind is anders en ontwikkelt zich op een eigen manier. Mijn oudste zoon heeft een achterstand en ik vond zijn begrip altijd goed. Na een test van de logopediste bleek dit toch minder te zijn dan dat ik dacht. Nogmaals als je twijfelt kan je altijd naar de logopediste. Ze voert eerst wat testen uit en daarmee heb je vrij snel een beeld van een eventuele achterstand
Onze zoon van aug '12 praat ook nog niet. Wel papa, mama, thuis en alle dierengeluiden maar dat is het. Wel begrijpt hij alles en zingt of neuriet liedjes. Hij is ook gewoon laat. Dochter had hetzelfde, pas toen ze 2,5 was zei ze opeens appeltaart en dit was het begin. Ze had toen al wel een aantal losse woordjes zoals zoon maar meer ook niet. En nu... Is ze 4 en heeft de wijsheid in pacht Gewoon je gevoel volgen. Ik hou mijn zoon wel in de gaten en bekijk of hij wel vorderd zolang hij niet terug valt in stilte heb ik er vertrouwen in.
Ik ben laatse nog bij de huisarts geweest voor iets anders, maar ik vroeg of hij meteen in haar oortjes even wilde kijken, die zagen er prima uit, wel wat oorsmeer natuurlijk maar verder prima. De huisarts kan natuurlijk niet beoordelen of ze slechthorend is maar ze reageert echt op alles, doet alles wat we vragen, ik hoef maar te roepen en ze roept direct 'ja' ze hoort gewoon prima, verstopte oren lijkt me dan ook niet. Ik heb de logopedist paar weken geleden al gebeld, verhaal verteld en zij vertelde af te wachten tot ze twee jaar is, wat ze hoorde vond ze niet vreemd en nog binnen de norm 'normaal'. Maar ik vroeg me dus af of er meer kindjes wat later waren/zijn met praten, om me heen hoor ik ze al vanalles zeggen, niet voor mij vertstaambaar trouwens, als onze dochter iets zegt is dat super netjes en duidelijk. Maar ik lees hier dat meer kindjes wat later waren zelfs pas na 2 jaar dus ik laat het nog maar even op zijn beloop......in de hoop dat het snel komt. Het is wel zo dat mijn vriend Nederlands tegen haar praat en ik Limburgs dialect geen idee of dat nog wat uitmaakt....
Dat maakt wel uit dat ze kiest makkelijke woorden vanuit beide talen/dialecten. Het zal uiteindelijk goed komen dat kan ook invloed hebben op later praten maar hoeft niet. Meestaal kind zegt ook niet gelijk zo van: ik wil een bal om te spelen hij zegt dat zoeits van: ik il baal spln. Nou ik dat zin dat het onverstaanbaar is je moet maar raden wat hij zegt. Laatst op cb liepen we weg zegt ze iets blabla bal arts zei: ja je hebt gelijk "moooie bal" ik zeg huh zegt ze dat? Ze zegt ja dat zegt ze als je goed luistert en ervaring ermee opbouwd dan hoor je dat ook. Nou ja dus: mwao baal was dus mooie bal. Haha Nu let ik dus meer op niet woorden wat ze goed zegt en uitspreekt maar op dat soort dingen en verbazend genoeg per dag zeg ze echt veel als je goed luistert..
Ze 'zegt' inderdaad weleens wat, compleet Chinees voor mij, niks van te maken. Dan begint ze ineens uit het niets te mompelen, en als ik erop reageer is ze meteen weer stil...... Dus meestal zeg ik niets en probeer ik heel goed te luisteren of er wat verstaanbaars bij zit.
gewoon goed in de gaten houden, als ze 2 is en er is geen verbetering kan je altijd nog naar logopedie. Het kan inderdaad alle kanten op. Beter te veel naar logopedie dan te weinig toch!
Ja dat klopt heb je zeker gelijk in, maar ik wil ook niet meteen alles af gaan rennen met haar nu al, ik wil haar ook de kans geven het op haar tempo te kunnen doen, maar inderdaad als ze twee is en geen verschil is dan bel begin van nieuwe jaar terug.
Mijn dochter wordt deze maand 2 jaar en zegt ook nog maar weinig woordjes. Toevallig de laatste dagen ineens 3 nieuwe woordjes gehoord. De oudste was ook laat met praten. Met 2 jaar nog amper, maar met 2,5 jaar was zijn achterstand ingehaald. Hij praatte gelijk behoorlijk goed en zijn uitspraak was beter dan leeftijdsgenootjes die al eerder begonnen met praten. Bij de jongste scheelt het misschien ook nog dat ze 2-talig wordt opgevoed. Ze begrijpt veel en ontwikkelt zich verder prima, dus ik maak me geen zorgen.
En daar ga ik weer..... Bij vriendin op bezoek geweest haar dochter wordt twee in januari en wat een gezellige kletskous.... En die van mij zegt nog steeds niks......of in ieder geval heel weinig. Papa Mama Bah Die Dit Auw Tata Dat is het......
Als jij je zorgen maakt zou ik eens bij het cb advies vragen of bij de ha. Als het je niet lekker zit moet je er niet mee blijven lopen. Al zou ik mij nog geen zorgen maken.
Heb niet het hele topic gelezen, sorry. Zag al eerder je berichtje voorbij komen, maar wij zitten met hetzelfde probleem met onze 2 jarige dochter. Probleem bij onze dochter is dat ze niet goed hoort, vocht achter beide trommelvliezen. Om die reden hoort ze slechter. Wij hadden al een vermoedde, na observeren, dat ze hoorproblemen had. Observeer haar eens, heb je het idee dat ze slecht hoort? Begrijpt ze je wel? Die van mij begrijpt mij (over het algemeen) prima, dat is het probleem niet. Reageert ze als je haar roept, als ze wat verder weg staat? Als ze geluiden maakt/praat, is dat over het algemeen hard? Dochter hier kan ook wat zachter praten, maar fluisteren doet ze niet.
Ik heb niet het idee dat ze niet goed hoort. Ze begrijpt me prima, doet alles wat we vragen, reageert meteen als ik haar roep met 'ja' soms vraag ik haar iets en dan ga ik express fluisteren dan doet ze ook precies wat ik vraag, als ze papa of mama zegt of bah is dat niet percee hard gewoon zeg maar net als wij, gillen doet ze wel dat is natuurlijk een goed volume. Zijn pas nog bij de huisarts geweest ik dacht dat ze oorontsteking had dus ik wilde even laten checken was allemaal prima zei die toen, dus ik neem aan dat hij ook daar naar heeft gekeken of er vocht was.. Ik heb wel het idee dat ze me goed hoort.
Ik denk zelf echt dat je je nog geen zorgen hoeft te maken. Ik ken meerdere kindjes die ook pas later zijn gaan praten en dat is allemaal goed gekomen, maarrr ik denk ook dat je toch eens professionele hulp in 'moet' schakelen voor ADVIES. Jij maakt je zo druk hierom (niet negatief bedoeld, ik kan je helemaal begrijpen) dat het misschien beter is als je van een professional hoort wat nou wel en wat nou niet 'normaal' is. Bel gewoon eens een logopedist op en leg je verhaal voor. Mocht je nav hiervan een traject ingaan dan kun je alsnog via de huisarts verwijzing ed allemaal gaan opvragen. Mijn zus deed het ook zo, omgekeert zeg maar, maar dan ivm het late lopen van haar zoontje (wat uit zichzelf goed is gekomen toch nog) er zat een fysio bij haar in de straat en die heeft ze gewoon gebeld voor advies.. Toch een traject in gegaan, want de fysio zag toch ook wel iets, maar hij is toch nog helemaal zelf gaan lopen) Succes, komt vast allemaal goed, ze begrijpt je prima zo te lezen. Ik ben benieuwd wanneer je een topic start: "ik word gek van het gekwebbel van mijn dochter de hele dag"
Logopedist heb ik gebeld en zij gaf aan echt nog eens af te wachten tot ze twee jaar is, en proberen niet te druk te maken Heb net met mijn vriend gebeld en we laten het even zo zoals het is, laten het even los. We gaan natuurlijk wel door met oefenen maar geen 'druk' erop. Ik hoop dat ik dat topic heeeeeel snel kan starten hHahaha