Nieuwe auto: station of hatchback?

Discussie in 'De lounge' gestart door zeilbootje, 13 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Graag jullie ervaringen/advies!

    Helaas gisteren te horen gekregen dat onze auto (VW Golf station uit 2008) niet meer het repareren waard is vanwege kapotte motoronderdelen (cilinders en waterpomp). Nogal een domper als je hem alleen wegbrengt voor de APK en een motorstoring-lampje op het dashboard ;).

    Nu hebben we dus ineens een nieuwe auto nodig. We hebben altijd veel plezier gehad van de station, maar zitten nu in dubio of dat nog nodig/handig is. Wij hebben 3 kinderen (7,6 en 4) waarvan de oudste twee sowieso op een zitverhoger zitten en de jongste zou dat evt ook kunnen. Verder geen kinderwagens en buggy’s meer enzo. Heb je dan nog een station nodig?
    Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen! Ook met vakanties enzo. Neem je dan een dakkoffer mee of een karretje bijv?

    Kortom: moeten we weer gaan investeren in een station of kunnen we het wel redden met een hatchback die vermoedelijk zuiniger/minder zwaar (en dus goedkoper) is?

    Specifiek kijken we nu naar een hybride Toyota. Bijv de Auris of Corolla.
     
    Catou vindt dit leuk.
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Wij hebben met 2 kinderen als we op vakantie gaan al een station en een dakkoffer vol. Maar nu nog wel campingbed en buggy meegenomen afgelopen jaar dus dat scheelt. Op zich moet een hatchback met dakkoffer denk ik ook wel passen en anders rijd je het hele jaar een dure auto voor 1 vakantie. Dan kun je beter in die tijd een auto huren denk ik.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  3. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.434
    784
    113
    Ik zou niet alleen kijken naar de kofferbak ruimte maar ook naar de ruimte op de achterbank. 3 achterin is vaak al krap. Wij hebben aan a4 station maar er komt zeker een grotere auto hierna en zelf heb ik een gewone golf. Onze jongste is 2 dus nog wel een kinderwagen en van de zomer hebben wij een dakkoffer gehuurd, dat was prima maar als je lang moet rijden kun je wel last krijgen van de wind.
     
  4. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.218
    751
    113
    home sweet home
    Je kan ook kijken naar bijv Toyota Corolla verso. Zit echt veel ruimte in. Nu station hier maar volgende waarschijnlijk weer verso
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Wij hebben nu een station en een kleine hatchback (208). Wij leveren ze straks allebei in voor een 308 hatchback. Wij zijn afgelopen jaren met zijn allen op vakantie geweest met de 208. Ging prima. Die grote kofferbak missen wij echt totaal niet (wij kamperen niet oid).

    Wel letten op de beenruimte, maar zo groot zijn ze bij jou waarschijnlijk nog niet
     
  6. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Wij zijn pas dit jaar van de station af gestapt. Kinderen zijn nu 12, 10 en 8. En we geven nog steeds een dakkoffer nodig op vakantie. Ik vond met echt jongere kinderen en station wel fijn hoor. Ze willen toch altijd wat meer spulletjes meenemen. Maar dat ligt natuurlijk ook aan hoe jouw kinderen zijn.

    We hebben nu trouwens zo'n MPV want ik wil ook zelf veel koffer ruimte. Lekker kratten stapelen :roflmao:
     
  7. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Dat kan zeker. Maar die vind ik echt niet mooi, sorry.
     
  8. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    :D. Ik zou nog liever een RAV4 kopen, maar ja, de prijs hè ;)
    Overigens vind ik de CHR ook best leuk, maar nu mijn vader van 75 er eentje heeft is het ineens zo’n oude l*llen auto geworden voor mij. Zucht ;)
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja dat vind ik bij stationwagons ook altijd. Die zijn zo lomp op een of andere manier. Wij kijken nu naar een v40 of 308. Ik wil sowieso niet een heel grote auto, zo vaak rijden wij niet.
     
    zeilbootje vindt dit leuk.
  10. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Wij kamperen ook niet. En we hebben dus ook geen campingbedjes, luiers en kinderwagens. Dus ergens vind ik het dan zonde om zo’n grote station te rijden alleen voor de vakantie.

    En idd, ik vind stations ook niet altijd even mooi. Moet wel een beetje sportief zijn en dat tref je eerder in een hatchback.
     
  11. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Wij hebben sinds dit jaar een Ford kuga, veel ruimte achterin en de achterbank kun je een stukje naar voren schuiven als je meer kofferbak ruimte nodig hebt. Het is maar net hoe vaak heb je de ruimte van de kofferbak daadwerkelijk nodig, alleen voor 2 weken zomervakantie of vaker. Als het alleen voor de vakantie is dan zou je ook een hatchback kunnen doen en een grote dakkoffer kunnen huren voor de vakantie.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.363
    113
    Ik ben fan van stations en geen fan van dakkoffers en nog minder van karretjes achter de auto. Maar als alles in hatchback past, dan ben je er natuurlijk ook (en een dakkoffer is best te overzien natuurlijk ;)). Aan 'mooi' doen wij qua auto's niet, wel aan praktisch. Alleen een Fiat Multipla of een Nissan Cube zullen er never nooit in komen, die zijn echt té lelijk... :rolleyes:
     
    Mapje, zeilbootje en suus1983 vinden dit leuk.
  13. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.171
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb een kia Rio en zelfs met een kind kamperen is het niet direct een hele ruime auto maar wel gewoon prima te doen.

    Dus ik zou denk gewoon gaan voor de auto die het meest zuinig in verbruik is. En extra ruimte is mooi meegenomen.
     
  14. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.381
    5.648
    113
    Er bestaan ook kleine stationswagons, zoals de Renault Clio en Skoda Fabia. Maar dan heb je kans dat de kofferruimte net zo groot is als van een middenklasse hatchback.

    Wij hebben nu een kleine stationwagon, bijna 12 jaar oud. Zeer waarschijnlijk nemen we hierna geen station meer, maar nemen we genoegen met een hatchback met dakkoffer voor de vakantie.
     
  15. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.960
    1.314
    113
    Wij hadden ook een nieuwe auto nodig en hebben toevallig net een station corolla gekocht. Eigenlijk vond ik een SUV achtige auto mooier maar de ruimte van de achterbak viel me erg tegen. We twijfelden ook omdat je natuurlijk maar een paar x.per jaar op vakantie gaat. Maar stations zijn over het algemeen wat goedkoper en je hebt meer ruimte en is ons geval was de station ook nog een hybride. Wij hebben daarom toch voor een station gekozen. Onze kids zijn trouwens 6 en 8. Je hoeft geen kinderwagen ofzo meer mee tr nemen maar we hebben genoeg andere zooi dir ze graag mee willen.

    Edit: wij hebben ook een dakkoffer maar mijn man rijdt liever zonder. Ik had zelf nog wel genoegen genomen met minder opbergruimte en het dakkoffer maar mijn man liever niet.
     
  16. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.171
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    ;)

    [​IMG]
     
  17. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ruimte in de auto is zeer fijn en belangrijk. Wij zijn een paar jaar op zoek geweest naar een opvolger voor onze Toyota Corolla station. Maar omdat dat zo'n fijne wagen was hebben we echt de tijd genomen om een opvolger te zoeken.
    Ik ben groot toyota-fan, dus zowel de Corolla, de auris hatchback en station, de ch-r en zelfs de nieuwe Yaris gereden en uitgebreid bekeken. Ch-r vind ik fijn vanwege de hoge instap, maar ik vind het in de auto wat benauwend door de kleine ramen vooral achter. Onze station had juist veel glas en konden we goed rondom zien, dat viel tegen bij de de ch-r. RAV4, heel graag maar was boven budget. Ook nog verschillende andere automerken bekeken, Kia Niro en Renault Captur bijvoorbeeld.

    Uiteindelijk zijn we dus uitgekomen op een totaal andere auto: wensen waren dus ruimte, hoge instap, zuinig, en mijn man wilde graag (deels) elektrisch. Het is de Mitsubishi Outlander Phev geworden en we zijn er echt ontzettend blij mee! Misschien die eens gaan rijden, gewoon een occasion van een paar jaar oud. Heerlijke grote maar toch zuinige auto, waardige opvolger voor onze geliefde Toyota. (Onze was van 2005)
     
  18. Knuffelmonster

    Knuffelmonster Bekend lid

    15 nov 2014
    755
    254
    63
    Hou er rekening mee dat als je een hybride koopt, dat je hem goed verzekerd. Er gaan momenteel meerdere bendes door Nederland die je katalysator onder je auto vandaan jatten.

    Afgelopen week bij die van mij gebeurd, APK van 50 euro werd ineens een rekening van 965.
     
  19. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.335
    113
    Wij hebben net een Prius+ gekocht. Wij kamperen wel, dus hebben ook nog een dakkoffer nodig, maar wij wilden ook heel graag een extra stoel in de auto. Het komt toch net te vaak voor dat we toch nog een vriendje of mijn zus willen meenemen of zo. Dus daarom een auto die ook 7 stoelen heeft. Daarnaast is het heel fijn dat je 3 aparte stoelen op de achterbank heeft, dat zit voor maxi fijner omdat hij niet tussen 2 stoelen geklemd zit.
    Als je niet een grote kofferbak nodig hebt, wel een beetje zuinig wil zijn en je de stoelen goed kwijt kunt, dan zou ik een hatchback nemen. Voor een keer uitbreiding qua dakkoffer is makkelijker dan het hele jaar groter rijden.
     
  20. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.335
    113
    Je kunt ook een katlock kopen, dan is je katalysator bijna niet te stelen en als het toch gebeurt dan krijg je een nieuwe. Kostte ons bij de vorige auto €350.
     
    Knuffelmonster vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina