In dubio.. Kamp..

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Devilschase, Jun 13, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,507
    13,797
    113
    Female
    Noord- Holland
    Ik niet, maar dat komt omdat ik op scouting heb gezeten en daar ga je op nog jongere leeftijd al een hele week op kamp met een bups andere kinderen en de leiding.

Op onze school was pre-corona tijdperk altijd dat de kleuters van groep 2 een nachtje bleven slapen op school (als afsluiting van de kleuterperiode).

Dus tis maar net wat je gewend bent denk ik..

On-topic @TO: ik zou je zorgen gewoon bespreken met de leerkracht en aan de hand van dat gesprek verder bedenken wat je gevoel je dan zegt.
    Stap voor stap :)

Veiligheid staat uiteraard voorop, maar er zijn gelukkig meer wegen die naar Rome leiden ;)

2. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Als je hem al eerder op moet halen van een normale schooldag dan zou ik het zeker ook niet doen. Dan zou ik lekker zelf een paar dagen met hem weg plannen.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik zou hem niet mee laten gaan als ik jouw verhaal zo lees. Maar ik zou hem ook niet zonder begeleiding buiten laten spelen. Waarom durf je dat wel aan en kamp niet? Als hij buitenspeelt heb je toch ook geen zicht op hem?

4. Tranquila

Tranquila Bekend lid

Feb 23, 2015
    744
    443
    63
    Female
    Mijn zoon van bijna 6 had zeker niet mee gemogen. Ik maak mij al druk om het schoolreisje een half uur hier vandaan.
    Als ik mee zou mogen om te helpen had ik het wel wel overwogen. Maar ik snap het nut niet van kamp in groep 3 (al!!!)

Golden1213 likes this.
  5. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hij is vaak rondom het huis en heeft een gps horloge, ik krijg een melding als hij buiten de ingestelde zone komt, en dan ga ik naar hem toe en haal ik hem weer terug.

Hij is hier in een bekende omgeving, op kamp hier " ver" vandaan niet.

6. Myhappyfamily

Myhappyfamily Fanatiek lid

Oct 28, 2016
    3,723
    1,218
    113
    Female
    Hier bij ons op school gaan de kinderen vanaf groep 1 al 1 nacht op kamp. 1x als begeleider mee kunnen gaan. Echt zo leuk. Misschien wat anderen ook al opperen dat je misschien toch mee kan gaan al Zit je niet in zijn groepje dan ben je er wel. Mocht er echt iets zijn dat ze je wel kunnen roepen. Dan kan je zoon toch mee en heb je er zelf ook een beter gevoel bij.

hummeltje5 and Ang1987 like this.
  7. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

Jul 28, 2020
    2,418
    2,169
    113
    Lastig hoor.

Bij ons gaan ze ook op kamp in groep 3 en ik denk dat veel ouders het spannender vinden dan de kinderen en allemaal grootster maken. In elk geval vind ik het zelf nogal spannend maar ik laat mijn zoon wel gaan, maar vooral omdat het een hele brave jongen is.
    Maar in jouw geval snap ik het echt heel goed door de voorbeelden die je aanhaalt dat je twijfelt.

Ik zou met de juf overleggen wat er allemaal mogelijk is qua mogelijkheden om het goed te laten verlopen voor je zoon.

Neem aan dat ze daar ook wel over na hebben gedacht op school en dat hij zeker niet de eerste jongen is die adhd heeft/impulsief en onbevreesd kan zijn.
    Lijkt me dan toch de meest voor de hand liggende oplossing dat jij idd mee gaat als begeleider op zijn groep.

En als er geen oplossing bij is waar jij je veilig/prettig bij voelt dan zou ik hem niet laten gaan.

Is het kamp binnenkort? Bij ons is het niet aan de start van het schooljaar en ik denk dat er in een paar maanden al best wat veranderd kan zijn. Die kinderen groeien als kool en veranderen mentaal ook weer.

8. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

Aug 18, 2017
    1,329
    645
    113
    Female
    Ik zou het niet doen. Vind een schoolkamp voor een 6 jarige überhaupt onnodig. Voor elk kind.

9. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    Gewoon hem wel laten gaan! Tuurlijk met een goed gesprek met de juf vooraf. Als het niet gaat kan je hem toch altijd ophalen? Kamp is ook op die leeftijd al erg leuk!
    En ja natuurlijk is het spannend voor hem en voor jou, maar je kan hem niet thuis houden terwijl de rest van de klas op kamp gaat. Hij zou dan zoveel leuks missen!

10. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,873
    5,152
    113
    Home
    Mijn kind zou niet gaan maar om de reden dat ze 6 is en niet 3! Dagen met school weggaat
    en ik snap echt niet waarom dat nodig is 3 volle dagen weg met kinderen uit groep 3

Kolibrie and Golden1213 like this.
  11. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

Dec 1, 2015
    2,830
    5,567
    113
    Waar ik aan denk is of je eigenlijk wel een keuze hebt. Bij alle activiteiten vanuit school ( denk aan sportdag, kerstdiner in de avond, kijkavond kunstweek enz) staat er altijd bij dat het verplicht is omdat dit als lesuren meetellen. Ik kan me voorstellen dat ook een schoolkamp onder de verplichte lesuren valt en dat niet meegaan eigenlijk niet tot de mogelijkheden behoort. Je zult dan echt met heel goede redenen moeten komen en ik verwacht een bezorgde moeder ( die ik hier heel veel lees in de reacties op het kamp) niet voldoende is.
    Heeft je zoontje extra begeleiding buiten of juist op school voor zijn gedrag? Is zijn adhd gediagnosticeerd? Enz. Denk dat al deze zaken meespelen om voor deze schooldagen dispensatie te kunnen krijgen.

Saartje33 likes this.
  12. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,848
    4,103
    113
    Bij onze zoon mocht 1 kind van zijn ouders niet mee op gr 8 kamp. Hij heeft 3 dagen in gr 7 meegedraaid toen.
    Kamp etc telt inderdaad als lestijd.

13. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,272
    25,744
    113
    Ze kunnen je kind niet verplichten om de nachten ergens anders dan thuis door te brengen. Ook avonden kunnen ze niet verplichten. Dat is anders voor leerkrachten, voor hun valt het onder werken die vooraf zijn vastgelegd, maar een kind kan je buiten schooltijd gewoon thuis houden.
    Onder lestijden is natuurlijk een ander verhaal.

14. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,272
    25,744
    113
    Ik vind het ook allemaal prima kunnen. Mijn dochters vonden het fantastisch. Helaas is onze school gestopt met kamp voor groep 3 en 4, juist door iedere keer negatieve reacties van een aantal ouders die allemaal beren op de weg zagen die er niet waren (uitzonderingen zoals bij ts daargelaten natuurlijk). Eigenlijk precies zoals ik hier een aantal reacties lees.
    Nu gaat mijn zoon pas vanaf groep 5 op kamp en ik vind dat echt eeuwig zonde.

Hoewel ik het in het geval van ts trouwens wel onverstandig van die school vind om voor een reistijd van anderhalf uur te kiezen.

Dubbelgeluk and mamameer like this.
  15. LisbethSalander

Dec 1, 2015
    2,830
    5,567
    113
    Nachten weet ik niet maar onze school communiceert echt bij iedere avond activiteit dat dit verplicht is en onder de lesuren valt. Waar kan ik vinden dat dit niet zo is en dat je kind niet hoeft te gaan?( want zo’n kunst inloop avond zit zowel ik als kind bijvoorbeeld echt niet op te wachten)

16. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,879
    2,881
    113
    Noord-Holland
    Hoe zit de juf het zelf voor zich? Als ze hem nu op een reguliere schooldag al onhandelbaar vindt, hoe moet dat dan 3 volle dagen op haar verantwoordelijkheid?

Ik vind een driedaags kamp voor een kind van 6 niet nodig. Ik zou dus ofwel hem lekker thuislaten ofwel zelf meegaan, in de keukenploeg of, afhankelijk van het antwoord van juf op bovenstaande, toch als uitzondering op zn eigen groep.

17. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,272
    25,744
    113
    Lijkt mij dat ze bluffen. Het zou me benieuwen wat ze doen als een kind inderdaad niet komt, gaan ze die dan ongeoorloofd absent melden buiten schooluren om? Praktisch gezien zou dat op de meeste scholen niet eens kunnen, gezien de digitale systemen waarbij alleen de lestijden kunnen worden ingevuld als absent.
    In de leerplicht wet staat dat een kind geregeld de school moet bezoeken, wat eigenlijk betekent dat een kind geen lestijd (zonder geldige reden) mag missen. De school heeft die lestijden simpel weg vast gelegd. Alles wat daar buiten valt is extra.

Ik heb ook voor de klas gestaan en heb nog nooit een kind absent hoeven melden voor een avondactiviteit. Wij moesten er bv wel extra op letten op de dag voor een vakantie, maar avonden waren op vrijwillige basis. En school van mijn kinderen heeft ook weleens avondactiviteiten gehad. Daar werd ook niks bijgehouden aan absenten. In mijn opinie kan een school wel roepen dat het verplicht is, maar laat ze het eerst maar eens hard maken.

Ik zou het bij school dan ook omdraaien: laat hun maar aantonen hoe de leerplicht voorschrijft dat je kind buiten schooluren om aanwezig moet zijn. Dat kunnen ze helemaal niet. Of eigenlijk zou ik mijn kind dan gewoon afmelden als het niet naar zo’n buitenschoolse activiteit kon.

18. LisbethSalander

Dec 1, 2015
    2,830
    5,567
    113
    Dank voor je reactie. Ik heb zelf ook even gegoogled en dit staat er op rijksoverheid:

Verplichte extra onderwijsactiviteiten
    Naast vakken als taal, rekenen, Engels en bewegingsonderwijs zijn er vaak nog extra activiteiten op de basisschool. Basisscholen beslissen zelf welke extra onderwijsactiviteiten zij in het lesprogramma (of onderwijsprogramma) opnemen. Uw kind is wettelijk verplicht om mee te doen aan alle activiteiten die bij het lesprogramma horen.

Voorbeelden van extra onderwijsactiviteiten zijn:

• schooltuin;
    • sportdag;
    • schoolkamp;
    • schoolfeest;
    • bibliotheekbezoek.

De activiteiten staan in de schoolgids dus helaas wel verplicht dus.

Myhappyfamily, Ang1987 and evaleana like this.
  19. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,325
    10,294
    113
    Nou 3 dagen op 1.5 uur afstand is wel erg lang en veel voor groep 3. Onze zoon was 5 en omdat ze hem niet begrepen (HB kind) was hij niet zonder mij mee gegaan.

Als je al zegt dat je hem eerder op moet halen van school ben ik benieuwd hoe ze zijn veiligheid kunnen garanderen in een vreemde omgeving. Als ze hem nu al niet aan kunnen hoe gaan ze dat dan doen?

Je kan niet even op en neer.

Dus tijd voor een gesprek met juf. Wat is het plan van aanpak. Waarschijnlijk hebben ze verder geen antwoord wat bevredigend is. Dus dan kijken of er mogelijkheden zijn of je daar kan helpen.

Als je zoon wel weet dat je in de buurt bent kun je hem altijd helpen.

Succes met het gesprek!

20. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Nou verplicht of niet, maar als ik (of mijn kind) een schoolkamp niet zie zitten dan kunnen ze echt de boom in met hun verplichting.
    Nu hou ik er sowieso al niet van op zo'n jonge leeftijd om mijn kind ergens te laten slapen dus dit had voor mij ook echt een dilemma geweest.

Featherr and NORAH1979 like this.

Share This Page