In dubio; wel werken niet werken...

Discussie in 'De lounge' gestart door ukkie2009, 18 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ha ha

Ja met plezier waarschijnlijk :D

2. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    ukkie: een werkende moeder 'levert' natuurlijk ook heel wat op....denk dat je dat vergeet....

3. ukkie2009

ukkie2009 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.957
    0
    0
    Thuismama
    Zwolle
    smile.. true :)

4. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    #44 Smile, 18 jul 2012
    Laatst bewerkt: 18 jul 2012
  5. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ligt eraan hoe je t vormgeeft. Ze zijn 1 dag bij papa en 1 dag oma. Dat is 'eigen'. Daarnaast 2 dgn Kdv, dus ze worden 2 dagen door 'iemand anders' opgevoed

6. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Dan vind ik dat je vrij negatief denkt over werken. De vriendinnen / mensen die ik om me heen heb werken met plezier. Met uiteraard een baaldag soms maar dat het je als thuisblijf moeder ongetwijfeld ook wel eens ;)

7. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Ik werk 20 uur en vriend 40. Maar mijn werk begint om 16.00 uur, dus we hebben maar 2 uur oppas nodig per dag. (gratis bij opa en oma :D) Dus ik maak ook veel mee van mijn kind, naar psz brengen enz. En werk ook.
    Soms is het druk, maar ik vind het juist ook wel fijn om te werken en een inkomen hebben. Ik kan echt niet fulltime thuis zitten. Zou me dood vervelen :).

Maarre, ik lees hier over die aanrechtsubsidie. Hoe weinig moet je dan verdienen om daar recht op te hebben. Ik verdien 720 in de maand, heb ik dan ook recht?? :) (zal wel niet..)

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    @Ukki2009, ik krijg gewoon kinderopvangtoeslag en een toeslag van de gemeente van 1/6 deel, omdat werkgevers dit normaal betalen. Finn gaat twee dagen naar het KDV en ze kijken alleen naar het inkomen van mijn man, omdat ik alleen Stufi heb. Ik ga wel voltijd naar school. (3 dagen op school, 1 stage en volgend jaar 2 dagen stage, 2 dagen school).

Hoe het zit met deeltijdstuderen weet ik niet. Je krijgt dan sowieso geen stufi, maar toeslag???

Elk jaar in november/december krijg ik een brief met een waslijst met dingen die ik moet opsturen zoals mijn rooster, bewijs van inschrijving van school, bewijs van inschrijving van Finn bij het KDV, alle facturen of een jaaropgaaf van het KDV, overzicht van mijn stufi en lening, inkomen van mijn man, enz. enz.

En dan is het altijd weer in orde!

9. Bri

Bri Niet meer actief

Reken je vooral niet rijk met de 'aanrechtsubsidie' want die wordt ieder jaar minder, om uiteindelijk helemaal te worden afgeschaft (behalve als je van voor 1972 bent, of een thuiswonend kind onder de 6 jaar hebt). Lijkt leuk voor nu dus, maar het biedt je helemaal niks voor de toekomst.
    Het is trouwens een heffingskorting waar iedereen recht op heeft, maar als je zelf te weinig belasting betaalt om die heffingskorting te benutten kun je 'm overdragen aan je partner. Ook als je wel werkt, krijg je die heffingskorting. 'algemene heffingskorting' heet dat, kijk maar op je aangifte. Het is dus nooit 'de' reden om te stoppen met werken, lijkt mij.

Ik werk niet voor mijn plezier (als ik er niks mee zou verdienen zou ik dit niet blijven doen), maar meestal wel met plezier. Ik werk vooral voor mijn zelfstandigheid, mijn ontwikkeling en omdat het mij het gevoel geeft dat ik iets nuttigs doe.
    Maar dat zal voor iedereen anders liggen, en daarom maakt iedereen ook z'n eigen keuzes t.a.v. werk. Het zou alleen jammer zijn als je die keuzes maakt op oneigenlijke argumenten, zoals de zgn. aanrechtsubsidie. Als je zelf werkt, krijg je die korting op de belasting ook.

10. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    ik heb laatst ook een topic geopend over wel of niet werken

wij hebben gekozen voor niet werken.....alleen je hand op houden, tja....weet niet, dat doen wij niet, dat vinden wij niet fair....

11. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Ik zou het ook niet doen. 55 euro 'extra' vind ik de moeite niet waard. Zou wel een studie volgen ernaast zodat je straks meteen aan de slag kan als je kindjes op school zitten.

Hoezo handje ophouden? Ik ben ook thuisblijfmoeder en hou helemaal niet mijn handje op. Algemene heffingskorting krijg k wel, maar anders zou mijn man die krijgen. Mijn man verdient meer dan modaal, dus we hebben geen recht op allerlei toeslagen. Het enige wat we krijgen is kinderbijslag, maar goed...dat zouden we ook krijgen als ik wél had gewerkt.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Je haalt me de woorden uit de mond! Ik haal veel plezier en voldoening uit mijn werk. En ik heb de afwisseling van thuis 'zitten' nodig. 3 dagen thuis met kind, 4 dagen werken. Ook ik zou het liever andersom doen (3 dagen werken, 4 dagen thuis), maar helaas is dat in mijn functie niet haalbaar. En het is juist mijn functie die ik zo leuk vind, dus ik ga ook niet op zoek naar een ANDERE baan.
    1 dag door papa, he :) Bij ons dan. Dus in principe 3 dagen 'door iemand anders' en da's alleen nog maar overdag, tijdens werkuren. Leert ie veel van. En daarnaast: Schoolgaande kinderen zitten ook veel uur op school.

13. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hier idem in het werk wat ik ( misschien ) ga doen moet ik ook 4 dagen werken maar wel 24 uur:D is 6 uur per dag kan niet anders maar vind het heerlijk! Hier is het 3 dagen opvang en 1 dag bij oma..

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Grootste verschillen zijn dat een werkend persoon belasting betaalt, wat ten goede komt aan de samenleving. EN doordat een werkend persoon meer uit kan geven en ook meer uitgeeft in de maatschappij, dus goed voor de koopkracht, dus goed voor de economie.
    Goed dat je het op deze manier verwoord! Ik ben het met je laatste deel eens. Bij het eerste: Als ik er - in deze situatie - niks mee zou verdienen, zou ik het ook niet doen, maar ik heb er al vaker over nagedacht en als wij de 10 miljoen zouden winnen, zou ik dit werk er toch bij willen blijven doen! Maar dan minder, he. :)
    Lijkt me handig met schoolgaande kinderen. Moeten ze wel overblijven, maar kun je thuis zijn als ze uit school komen! Ik hoop ooit nog eens zo'n constructie voor elkaar te kunnen krijgen, bijvoorbeeld door thuis te werken en dan misschien iets in de avonduren te doen... Of afgewisseld met de buurvrouw. Maar duurt nog 1,5 jaar voor het zover is.

15. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou thuis blijven als ik je berichten zo lees in dit topic..

Wel jezelf blijven ontwikkelen met misschien studie of cursus en dan kan je idd nog lang genoeg werken ;) Zelf wil ik ook weer aan de slag gaan als kids iets ouder zijn of hopelijk in de tussentijd iets voor mezelf opzetten.

Vind de omschrijving handje ophouden trouwens wel vreemd. Die regelingen/toeslagen zijn er en kan je gebruik van maken. Netals dat je als werkende ouder gebruik kunt maken van opvangtoeslag ed. Ja een werkende moeder draagt op financieel gebied meer bij aan de maatschappij, maar er zijn veel niet werkende moeders in mijn omgeving die hun vrije uren enorm vullen met vrijwilligerswerk ed, levert de maatschappij op andere manieren weer wat op. Zolang ieder maar zijn steentje bijdraagt.. Ik voel er niets voor om mijn kind(eren) naar het kdv en/of bso te sturen omdat ik bijv die 55 euro die TS aangeeft perse zou willen verdienen met in dat geval ook nog een baan die je totaal niet ligt etc. Ja, werken hoeft lang niet altijd leuk te zijn, maar als het je zo weinig oplevert op dit moment en het je heerlijk lijkt fulltime bij je kinderen te zijn dan lijkt mij de keuze snel gemaakt. Maargoed, dat moet ieder voor zich weten..

16. miss40

miss40 Bekend lid

18 mei 2011
    543
    0
    16
    noord-holland
    Als het verschil echt zo weinig is, zou ik stoppen.
    Ik dacht vorige week hetzelfde als jou, ik verdien per maand ongeveer hetzelfde als jij, maar mij levert het een verschil van 160 euro per maand op wat ik misloop als ik niet werk en we redden het nu maar net, dus denk ik dat ik beter kan blijven werken.
    Baal er soms van om 3 avonden per week te werken met 2 kleine en 1 groot kind erbij, vind de combinatie vaak zwaar.

17. Rana84

Rana84 Actief lid

12 dec 2011
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zeg studeren! Investeer die tijd dat je thuis bent voor je toekomst. Als je over een paar jaartjes klaar bent met je studie, heb je en een leuke baan en leuke inkomsten en je hebt de tijd met je kindjes doorgebracht.
    Ik doe nu precies hetzelfde (hoewel we er 900 euro op achteruit gaan :( )

18. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.424
    113
    Heb je enig idee wat een voorrecht het is dat je KUNT werken, ik zit helaas afgekeurd thuis maar als ik de keuze zou hebben zou ik onmiddelijk gaan werken, je wereld is als alleen moeder heel anders als wanneer je er nog bij werkt.
    En misschien heb ik het verkeerd maar dacht dat de aanrechtsubsidie verdwijnt, het wordt ieder jaar minder en dacht per 2013 afgeschaft voor niet werkende had ik volgens mij iets van gelezen maar helemaal zeker hoe het zit weet ik niet, voor mij niet boeiend ;), dus zoek dat ook goed uit.
    Succes met je keuze

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou ook gaan werken. Je opleiding veranderd niet en als je een tijd stil hebt gezeten kom je nog moeilijker aan het werk. Daarnaast werk ik niet alleen voor het geld. Ik vind het heel fijn ook momenten geen mama te zijn maar mijzelf en voel me daar geel nuttig bij.

Daarnaast kunnen ze in deze tijd al die toeslagen en subsidies opheffen en dan heb je niks en ook geen werk.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Waarom denken zoveel werkende moeders dat je als thuisblijfmoeder alleen maar thuis zit en je bezig houdt met kinderzaken zoals neusjes afvegen en de eendjes eten geven?

Deel Deze Pagina