hoe ouderschapsverlof verwerken

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by p1982, Feb 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. p1982

p1982 Niet meer actief

hoi

heb ouderschapsverlof voor 8 uur per week echter nu hebben ze mijn contract aangepast (had 100% en nu staat er 80%)
    volgens mij klopt dit niet

volgens mij moet dit 100% zijn en dan een korting ouderschapsverlof

salarisadministratie zegt dat ze het zo goed verwerkt heeft en dat ik na mijn ouderschapsverlof gewoon mijn oude contract weer krijgt

wie weet waar het staat dat ze het contract op 100% moeten laten staan?

helpp

2. Edge

Edge Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    4,833
    478
    83
    Female
    Haarlemmermeer
    Als ze je contract hebben aangepast moet dit niet kloppen volgens mij! Maar deze moet je ook tekenen, dat kunnen ze toch niet zomaar wijzigen? Nu wordt je minder betaald en je krijgt geen geld via de belastingdienst terug.

3. p1982

p1982 Niet meer actief

precies dat heb ik ook gezegd maar ze zegt dat het niet anders in het pakket

heb gezegd maak een component ouderschapsverlof aan en daar de inhouden maar ze willen bewijs hebben dat het zo verwerkt moet worden

4. Edge

Edge Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    4,833
    478
    83
    Female
    Haarlemmermeer
    #4 Edge, Feb 4, 2010
    Last edited: Feb 4, 2010
    Blijf hangen, ik ga nog even verder zoeken!

Edit:
    Voorbeeld van een ouderschapsverlof:

Bas en Maya van Zomeren hebben net een zoontje, Victor gekregen. Beide ouders werkten voor de geboorte van Victor full time (38 uur per week). Maya besluit om -aansluitend aan het bevallingsverlof- zes maanden lang volledig ouderschapsverlof op te nemen. Daarna laat zij haar contract terugbrengen tot 28 uur per week. Bas wil zijn fulltimecontract houden, maar wil (na afloop van het ouderschapsverlof van Maya) één dag per week voor Victor gaan zorgen: Hij kan gedurende 130 weken een dag ouderschapsverlof per week opnemen.

Dus het lijkt me dat je dan je 100% contract houdt i.c.m. bijvoorbeeld 1 dag verlof. Als je contract dan nu veranderd wordt naar 80%, zou dat betekenen dat als je verlof is afgelopen je daarna 80% moet blijven werken en als je dat niet wilt, je werkgever je misschien geen contract kan aanbieden van 100%. Hoop dat je het nog begrijpt? :)

5. wuppie

wuppie Bekend lid

Jul 16, 2006
    621
    0
    0
    Ik ging indertijd van 20 naar 18 uur per week met 2 uur verlof. Daar een schrijven van gehad van P&O. toen mijn uren van het verlof op waren weer een schrijven van P&O gehad dat ik weer naar 20 uur ging. Dus geen contract verandering hoor!

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hier ook gewoon een brief waarin mijn ouderschapsverlof omschreven staat. Ik krijg nog een definitieve brief na de bevalling, maar geen aanpassing van mijn contract hoor. Daar heeft ouderschapsverlof volgens mij helemaal niets mee te maken.

7. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

ik zou even de belastingdienst opbellen misschien dat hun het weten

8. Dithje

Dithje VIP lid

Sep 19, 2009
    5,506
    0
    0
    HR Adviseur
    Overijssel
    Bij ouderschapsverlof behoudt je je orginele contract. Dus als je een contract voor 40 uur per week hebt, dan houdt je dit contract. Dat is juist het voordeel van ouderschapsverlof. Je gaat tijdelijk bijv. 32 uur werken, je salaris wordt wel aangepast maar je contract niet!

Je nieuwe contract dus niet tekenen! Je werkgever kan een brief sturen waarin ze bevestigen dat je ouderschapsverlof opneemt voor de periode .... t/m ...., dat dit .... aan gevolgen heeft voor jouw salaris en .... aan vakantiedagen.

Je kunt veel informatie over ouderschapsverlof vinden op de site van postbus 51.

9. p1982

p1982 Niet meer actief

ik heb ook niks getekend maar zag het met mijn salarisstrook

ze hebben bevestigd dat ik ouderschapsverlof op nam maar nu zeggen ze dat het zo verwerkt moet worden

ben het daar niet mee eens maar ik moet nu bewijzen dat ze het anders moeten verwerken

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Het stond op je salarisstrook zeg je, staat er dan niet dat je 80% uitbetaald krijgt? Want dat klopt natuurlijk wel, ik weet alleen niet of ze dat zo erop mogen zetten.
    Je moet dan nog wel een brief hebben waarin staat hoe je je ouderschapsverlof opneemt.
    Je had het in je eerste post over korting ouderschapsverlof, maar als je het dan over de ouderschapsverlofkorting hebt, dat gaat via de belastingdienst. Je werkgever moet aan het begin van het volgende jaar een overzicht geven met hoeveel uren ouderschapsverlof je hebt opgenomen zodat de belastingdienst precies kan zien hoeveel korting je terugkrijgt.

11. p1982

p1982 Niet meer actief

mijn dienstverbadn staat op 80% en uren 32 uur

salaris is dus ook voor 32 uur

dacht dat het op 100% moest staan met 40 uur en dan salaris en dan regel eronder korting ouderschapsverlof

en ze zeiden dat ze geen overzicht hoefde te verstrekken deden ze alleen als belastingdienst er om vroeg

ze snappen er zelf ook niks van

12. Edge

Edge Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    4,833
    478
    83
    Female
    Haarlemmermeer
    Volgens mij snapt je werkgever er inderdaad niks van.

Ik dacht dat je een contract aangeboden kreeg voor 80%, maar dat is dus niet zo? Volgens mij moet er op je salarisstrook ook je brutosalaris staan (100%) en daaronder inderdaad de regel met iets in de zin van ouderschapsverlof met het bedrag wat eraf gaat. Je werkgever moet nadat je door al je verlof heen bent een bewijs overhandigen dat je zoveel uur minder hebt gewerkt. Dit moet jij dan weer indienen bij de Belastingdienst. Wat raar dat je werkgever er niets van snapt!

13. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Ik werk 0,7 fte en neem 0,1 aan ouderschapsverlof op en op mijn strookjes staat idd 0,7 fte en daaronder 0,1 en dan een bedrag en het kopje aftrek ivm ouderschapsverlof/ouderschapsverlofkorting.

14. p1982

p1982 Niet meer actief

klopt dacht ook zo dat het verwerkt moest worden maar personeelszaken en salarisadministratie zegt dat dit niet zo hoeft

waar kan ik het vinden dat het wel zo moet.

ze zeggen dat dit niet mogelijk is voor ze

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Is er misschien iemand anders in het bedrijf die ouderschapsverlof heeft opgenomen? Misschien kan die je wel verder helpen.

Aan de andere kant maakt het misschien niet uit hoe het op je loonstrookje staat? Het is geen contract aanpassing, dus ze kunnen je daarna niets maken.

16. cybi

cybi Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,324
    0
    0
    Randstad
    Check ook even of je wel gewoon pensioen opbouwd over 40 uur. Je krijgt misschien geen salaris over je ouderschapsverlof, je bouwt wel gewoon pensioen op over het verlof!

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hier niet hoor, ligt denk ik aan je cao.

18. p1982

p1982 Niet meer actief

helaas ben ik de eerste die ouderschapsverlof op neemt
    heb zelf maar gebeld met pensioenfonds en per 1jan 2010 krijg ik geen opbouw pensioen tijdens ouderschapsverlof

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Is idd CAO afhankelijk.

Maar als ik jou was zou ik even de belastingdienst bellen om te vragen hoe het zit met de vermelding van het aantal uren.

Je moet straks voor je ouderschapsverlofkorting toch iets aan de belastingdienst overhandigen.

Een ander contract zou ik sowieso niet ondertekenen. Dat is helemaal niet nodig met ouderschapsverlof.

20. p1982

p1982 Niet meer actief

goedemorgen

heb de belastingdienst gebeld en ze zeiden dat de werkgever verplicht is om bij de jaaropgave een schrijven te doen hoeveel uur ouderschapsverlof opgenomen en welke periode

ze konden me niet zeggen hoe het verwerkt moest worden op de salarisstrook

ik heb ook helemaal niks getekend dat mijn contract 80% werd

maar nu moet ik dus aantonen dat ze het anders moeten verwerken

Share This Page