Eerste gesprek gynaecoloog

Discussion in 'Zwanger worden' started by Nath91, Dec 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nath91

Nath91 Bekend lid

Jun 2, 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Dag lieve dames.

Sommige hebben mij misschien wel eens voor bij zien komen in het NOD gedeelte. En weten al dat wij ondertussen al een jaar bezig zijn zonder succes. Afgelopen september wou ik eigenlijk al naar de huisarts toe, ook omdat mijn lief een operatie heeft gehad op z'n 11e om zijn balletjes, die inmiddels toen al 4 jaar, terug te halen naar waar ze horen.

Ons leven was de afgelopen maanden een beetje chaotisch. Nu alles weer wat rustiger is, ben ik 2 weken geleden naar de huisarts geweest en heb ik alles voorgelegd. Hier op heeft de huisarts voor mij geregeld dat ik naar de gynaecoloog mag om alles na te laten kijken. Mijn vriend moet bij zijn huisarts zijn zaad lagen controleren. Hier moeten we nog even achteraan overigens.

Ik moet 18 december voor het eerst naar de gynaecoloog. En zou graag aan degene die dit kennen, willen vragen wat ik allemaal in zo'n eerste gesprek kan verwachten en wat er in de loop vd tijd nog gaat en kan gebeuren. Ik zou me er graag een beetje op voor willen bereiden.

Bedankt voor jullie reacties alvast.

2. Zoesje

Zoesje Fanatiek lid

Oct 21, 2015
    1,241
    25
    38
    Female
    Spannend allemaal.. En ik hoop dat jullie gauw geholpen kunnen worden!
    Ik lees graag even mee in je topic als dat mag. Ik heb donderdag een afspraak bij de gyn en was net bezig een lijstje te maken met vragen die ik heb..

3. Logan

Logan Niet meer actief

Je krijgt een flinke vragenlijst. Denk aan, ben je eerder zwanger geweest? Hadden jullie ouders vruchtbaarheidsproblemen? Hoe is je cyclus, wanneer hebben jullie sex?
    Waarschijnlijk krijg je ook een inwendige echo om de baarmoeder en eierstokken te beoordelen.
    Daarna zal je waarschijnlijk doorgestuurd worden voor bloedonderzoeken. Een aantal vitamines, progesteron, chlamydia antistoffen enzo. Eventueel een HSG onderzoek.
    Aan de hand van alle uitslagen wordt een kansberekening gemaakt en dan krijg je een behandeling of krijg je een tijd dat je hetzelfde nog moet proberen voor je een behandeling krijgt.

4. Nath91

Nath91 Bekend lid

Jun 2, 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Bedankt Logan!

5. SanneLo

SanneLo Actief lid

May 24, 2012
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik sluit me aan bij Logan.
    Wij hebben inmiddels de stap ook gemaakt naar het ziekenhuis, na een jaar bezig te zijn.
    Van te voren inderdaad een vragenlijst ingevuld.
    Tijdens ons eerste gesprek de vragenlijst samen door genomen.
    Tevens kreeg ik een inwendige echo, om te bekijken of alles er goed uit zag.
    Er werd besloten dat vriendlief zijn zaad in moest leveren, dit is allemaal goed gelukkig.
    Ze wilde ook mijn cyclus in de gaten houden, om te kijken of alles volgens 'het boekje' verloopt wat betreft eisprong.
    Dus echo gehad op CD 10, CD 13 en CD 15, om te kijken of mijn ei goed groeide.
    Daarna heb ik bloed moeten laten prikken (progesteron).
    Morgen mogen we weer naar het ziekenhuis, daar horen we de uitslag van het bloed en wat ze nu gaan doen.
    Voor nu ziet alles er prima uit, dus ik ben benieuwd of ik inderdaad naar huis wordt gestuurd om het nog een half jaar zelf te proberen.
    Ik ga morgen wel vragen of ze nog samenlevingstest (of het zaad kan overleven in mijn baarmoeder) of HSG willen gaan doen, of dat dat niet nodig is.

Succes!!
    Ik vond de eerste stap maken wel lastig, maar ik ben in ieder geval tot nu toe super fijn geholpen.

Liefs

6. poetje84

poetje84 Actief lid

Oct 24, 2011
    141
    0
    0
    Waarschijnlijk gaan wij ook rond die datum voor het eerst naar de gynaecoloog! Vrijdag huisarts geweest en doorverwezen. Wachttijd was ongeveer twee weken zei ze...
    Doen ze al zoveel bij een eerste afspraak, ja? Spannend allemaal...

Wij hebben al een dochtertje van drie. Van haar was ik heel erg snel zwanger. Omdat we beiden geen opvallende ziekten naderhand grhaad hebben en mijn cyclus voor zover je kunt nagaan ook volgens het boekje verloopt, (zei dokter) zou je toch denken dat dat nog eens moet lukken... Benieuwd wat we te horen gaan krijgen!

7. Logan

Logan Niet meer actief

Succes dames. Een samenlevingstest doen ze niet overal meer.

8. Help85

Help85 Fanatiek lid

Feb 23, 2015
    2,005
    1
    36
    Ik heb destijds geen vragenlijst gekregen. In het eerste gesprek werden er vragen gesteld. Verder moest ik 8 buisjes bloed afnemen en werd er een echo gedaan. Hieruit volgde de conclusie PCOS. Vriendlief moest idd ook zaad inleveren.

Ik werd aan de Clomid gezet, maar bij mijn zkh doen ze niet aan tussentijdse echo's dus hoefde alleen op CD25 terug te komen voor progesteron check (bloed afname)

Succes in ieder geval!

9. poetje84

poetje84 Actief lid

Oct 24, 2011
    141
    0
    0
    Nou Nath, wij zijn toch iets later... Oproep binnengekregen voor 6 januari. Zat verder niets in de enveloppe, dus denk dat wij het vragenvuur daar gaan krijgen... Spannend!

10. maryjames

maryjames Bekend lid

Aug 25, 2014
    734
    126
    43
    NULL
    NULL
    Succes.

Wij hebben in eind januari onze eerste afspraak. Wachttijd van 2 maanden! Absurd gewoon.

11. Elocina

Elocina Actief lid

Aug 19, 2015
    472
    106
    43
    Wij zijn nu bijna klaar met de analyse. Begon met een gesprek met de fertiliteitsarts waar ze inderdaad een hoop vragen stellen, goed om samen te gaan want ze stellen ook veel vragen over je medische historie, bijvoorbeeld of je man de bof heeft gehad vroeger.
    Na de vragenlijst volgde bloed prikken bij mij op twee momenten in de cyclus en sperma inleveren voor mijn man.
    Daarna gesprekje over de uitslag daarvan gecombineerd met een echo van mij en daarnaast deden ze bij mij een uitstrijkje en een chlamydia test (laatste twee gewoon voor de zekerheid, er was geen aanleiding).
    Als de uitslag van het sperma en het bloed (progesteron) niet goed is vragen ze je om dat nog een keer te doen- dat was bij ons het geval dus nog een keer bloed prikken en sperma inleveren.
    Ook moest ik bellen op 1e dag van ongesteldheid om een afspraak te maken voor de HSG. Ik bleek toen echter tussendoor opeens zwanger dus de HSG ging niet meer door. Helaas kreeg ik al met 5.5 week een miskraam dus zijn we weer terug geweest naar het zkh en hebben we een extra gesprekje gehad. Daaruit bleek dat ze toch het onderzoek wilden afronden (bij veel zkh zeggen ze: jullie hebben laten zien dat het kan, dus we sturen jullie weer naar huis) en dat we nog een samenlevingstest zouden krijgen en HSG.
    Ook kreeg mijn man nog extra onderzoeken (echo+bloed) en analyse van de Urloog omdat zijn zaadkwaliteit niet goed was.
    Samenlevingstest hebben we inmiddels gehad dus is wachten tot ik mag bellen voor de HSG. Al met al heeft het onderzoek dan bij ons straks 2.5 maand geduurd maar dat komt ook door de zwangerschap en miskraam die tussendoor kwamen. Normaal denk ik dat je binnen 1.5 maand een advies zult krijgen, maar dat is ook afhankelijk van hoe snel de afspraken elkaar opvolgen.
    Heel veel succes meiden, het is niks om bang voor te zijn!

12. poetje84

poetje84 Actief lid

Oct 24, 2011
    141
    0
    0
    Dank voor je informatie, Elocina. Geeft een klein beetje beeld van wat we eventueel kunnen verwachten... Ik vind het persoonlijk toch best spannend om in te gaan allemaal; en vooral dat wachten lijkt me uitermate vervelend.
    Ergens blijf ik toch ook hopen dat het 'gewoon spontaan' alsnog gebeurt... Maar vandaag ongesteld geworden; dus je kunt wel nagaan dat die hoop weer minder is geworden...

13. Elocina

Elocina Actief lid

Aug 19, 2015
    472
    106
    43
    Snap ik helemaal poetje. Ik blijf ook iedere maand hopen dat het vanzelf gebeurt, maar de teleurstelling is iedere maand zo groot als je weer ongesteld wordt.
    Maar ik zelf ervaar dat nu we wekelijks in het zkh zitten je toch meer het gevoel hebt er hard aan te werken dan als je eens per maand een paar dagen heel hard klust en de rest van de maand zit te wachten.
    Moest vandaag weer even bloed prikken (extra progesteron check) en dan heb ik toch het idee dat ik iets eraan heb gedaan, ondanks dat ik gewoon op t wachtbankje zit en weer geen symptomen voel en mezelf helemaal gek maak :)

14. Nath91

Nath91 Bekend lid

Jun 2, 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Ook voor jullie succes Dames.

Wij moeten dus aanstaande vrijdag. Ben nu al in de familie rond aan het vragen voor concrete dingen die met mij in verbinding kunnen staan.

Stomme vraag mis, maar als vriendlief zaad moet inleveren. Gebeurt dat ook in het ziekenhuis? Mijn huisarts raadde me toen aan om contact op te nemen met zijn huisarts hier voor. Maar neem aan dat als mijn gynaecoloog hier om vraagt, dit in het ziekenhuis toch ook gewoon mogelijk is?

15. Nath91

Nath91 Bekend lid

Jun 2, 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Bedankt voor je informatie Elocina. Waardeer ik echt. Mijn partner gaat gelijk het eerste gesprek ook mee. Ook om zelf dus te kunnen vertellen hoe en wanneer hij geopereerd is..

16. Elocina

Elocina Actief lid

Aug 19, 2015
    472
    106
    43
    Hi Nath, heel graag gedaan. Ben blij daf ik ook eens iemand kan helpen op dit forum!
    Wij kregen zelf pas in het zkh een potje en formulier voor de zaadanalyse. Moest wel een aparte afspraak voor gemaakt worden en ze zaten bij ons vrij vol. Dan mag je vriend twee dagen voor het leveren van de sample geen zaadlozing hebben. Een paar uur voordat hij het moet inleveren moet hij masturberen en zsm inleveren.
    Ik heb m s ochtends alleen gelaten en toen ging ie met een potje onder zijn oksel (om het op lichaamstemperatuur te houden) op de fiets naar t zkh, haha.
    Je kunt natuurlijk ook een dansje voor m opvoeren terwijl hij het sample produceert haha. Sorry, ik besef me net hoe eenzaam mijn vent zich gevoeld heeft met z'n potje.
    Heel veel succes met jullie gesprek vrijdag!!

17. Elocina

Elocina Actief lid

Aug 19, 2015
    472
    106
    43
    Oh maar ik snap nu al waarom je huisarts dat heeft gezegd. Je vriend moet ook een aparte doorverwijzing hebben van zijn huisarts naar de fertiliteitspoli. Dus daarom moet hij even contact opnemen met zijn ha.
    De afspraak in het zkh is op jou naam maar hij heeft ook een doorverwijzing nodig. Althans zo was het bij ons.succes!!!

18. Nath91

Nath91 Bekend lid

Jun 2, 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Oke dankje. Ik zou t morgen wel horen.

19. lacey0

lacey0 Actief lid

Nov 5, 2014
    376
    8
    18
    Je krijgt eerst een vragenlijst thuis gestuurd als het goed is. Die moeten jij en je vriend allebei invullen.
    Tijdens de eerste afspraak wordt dit helemaal doorgenomen en wordt er een inwendige echo gedaan. Hierop bekijken ze je baarmoeder en eierstokken. Dan een paar dagen na de eisprong moet je bloed laten prikken. Hieraan kunnen ze zien of er daadwerkelijk een eisprong is geweest en ze testen op chlamydia.
    Als daar de uitslag allemaal goed van is en ook natuurlijk van het zaadonderzoek. Dan doen ze een HSG onderzoek. Ze spuiten dan vloeistof in je baarmoeder en kijken met röntgen waar die vloeistof heen gaat. Als het goed is loopt het dan door je eileiders. Zo niet, dan zit daar ergens een probleem.
    Dit is tenminste hoe het bij ons allemaal is gegaan en hoe het bij mensen waarmee ik gesproken he is gegaan. Maar het kan misschien per ziekenhuis wel wat verschillen.

20. Lampje1

Lampje1 Lid

Jul 13, 2015
    87
    0
    0
    Superfijn om mee te lezen! Wij mogen begin januari voor het eerst naar het ziekenhuis in Voorburg en hebben beide een vragenl thuis gestuurd gekregen. Fijn om te weten dat die afspraak waarschijnlijk ook meteen een echo gedaan zal worden, kan ik me daar alvast op voorbereiden ;).

Share This Page