Ik vind tog echt dat je op de FIETS erg kwetsbaar bent om dat je juist tussen en langs al die auto's moet met je kinderwagen loop je op de stoep dus dan ben je minder kwetsbaar en in een auto zit de kleine natuurlijk ook goed beschermt ( of je moet het over een (zwaar ongeval hebben). Maar op de fiets met een kleine nee mij niet gezien of het nou in draagzak maxi of stoeltje is ik doe het echt niet. Ik woon dan ook aan de rand van de stad en vind het veel ste gevaarlijk met al die mafkeetels op de weg die nooit goed kijkeken.
Ja met die mafketels hier in de stad voel ik me denk ik al niet eens prettig als ik mijn zoontje straks in een fietszitje ga vervoeren...
ik heb mijn zoontje meerdere malen in de draagdoek meegenomen op de fiets, naar de supermarkt,naar mijn ouders, naar het dorp,naar het cb mijn zoontje is een echte huilbaby geweest en als je hem ook maar uit de doek probeerde te halen was het weer raak, ik wist niet wat ik moest doen ik kon nergens meer heen, ik ben chronische ziek dus steeds lopen ging niet !! het cb heeft zelf gezegt dat ik dan maar gewoon moest fietsen !! zo kon ik ook nog mijn dingen doen,
Iedereen moet het natuurlijk voor zich weten of hij /zij zo'n ding gebruikt op de fiets en zoals meerdere hier al schrijven het is niet verboden maar de fabriekanten van die dingen raden allemaal af om een buikdrager of draagzak te gebruiken op de fiets en dat doen ze natuurlijk niet voor niks dames!! Ik heb dus nooit gefiets met mijn meisje terwijl ze in de draagdoek lag . Vind het er erg gevaarlijk uit zien en volgens mij kan je je kindje zo omhoog drukken met je knie tijdens het fietsen waardoor het uit de zak zou kunnen vallen en al dat andere verkeer dat niet te vertrouwen is je hebt een ongeluk voor je het weet.
@MvLiam: het is niet bij specifieke wet verboden. Dat je er soms gevaarlijke situaties mee creeert, snap ik wel, maar lijkt me niet in alle gevallen aan de orde... Maar daarover denk ik dan zelf toch altijd dat mensen toch heus zelf wel nadenken, (maar OK: dat is misschien mijn optimistische inslag ). @algemeen: dat je de buikdrager pas in het verkeer gaat gebruiken als je kleintje z'n koppie stevig omhoog houdt, lijkt mij eigenlijk logisch... een pasgeboren/kleine baby vervoer je liggend. En dwars door het drukke centrum zou ik dus ook nooit gedaan hebben. Je drukt je kleintje er trouwens niety zo gemakkelijk uit hoor, dat valt wel mee. Je moet wel met je benen wijd fietsen, dus gehele comfortabel is het niet, maar hier deed ik het dus op kleine eindjes waarbij ik niet af hoefde te stappen tussen huis en winkels, (we wonen vlakbij en er waren een paar situaties waarin lopen echt even niet ging, voor ik daar commentaar op krijg ). Maar goed, feit blijft dat een zitje wel zo veilig is. De baby-mee vind ik trouwens ook een onding. Heb dat gezien bij iemand anders en het is dat dat wel een oplossing is als je geen auto hebt, maar pff... ben blij dat wij toch de optie 'auto' hadden.
Klopt hoor, ben ik het mee eens. Wilde alleen even mijn 'kennis' delen haha. Ik vind het absurd als je hiervoor een bekeuring zou krijgen, mensen moeten toch zelf kunnen beslissen bij dit soort dingen.
@MvLiam: tja, nouja... zoals er een boel randidioten zijn die zich achter het stuur als een dolle gedragen, kan ik me voorstellen dat er toch ook echt moeders of vaders zijn die hiermee rare stunts uithalen. Je snapt niet dat mensen dat doen, maar sommige doen het nou eenmaal wel, (helaas gaat niet elke ouder even fijn met z'n kind om, getuige het bestaan van de kinderbescherming, jeugdzorg en het AMK bijvoorbeeld ). Dus wel goed dat er iig een wet is die de mogelijkheid geeft om te bekeuren... zag laatst in een van die wegprogramma's een vader die z'n zoontje los achter zich op de motor had, te grote helm op en kind zat te slapen. En pa reed veeeeel te hard en lekker schuin door de bochten. Kind viel er zo'n beetje af. Die kreeg dus idd op basis van deze wet een flinke bekeuring! (Want zelfs dat is dus bij specifieke wet niet geregeld, wat ik dan weer niet snap).
Ik fiets gewoon met mijn dochter in de draagdoek hoor. Het is hier hartstikke rustig in het dorp, niet echt te vergelijken met een drukke stad. Als ik met haar fiets draag ik haar wel altijd op mijn rug. Omdat ALS je valt, je toch vaker naar voren valt dan naar achter.
Toch leuk om al die verschillende reactie's te lezen,.en ja natuuurlijk is het ieders voor zich maar das met alles zo,.net zoals een topic over je kind even alleen thuis laten,.maar ik moet er niet aan denken dat er wat zou gebeuren, in het verkeer ben je toch stuk kwetsbaarder dan dat je lopend je ding doet,vooral hier rijd men als gekken en tegenwoordig kijken ze nog amper!! Ik heb ook geen rijbewijs en normaal ook altijd op de fiets maar heb alles toch of lopend gedaan of openbaar vervoer...risico wil ik niet nemen
@rozemarijke, raar is dat he, dat dara geen regels over zijn. Ik heb een tijdje zo'n retro scooter gehad, zo'n 45 km ding. Ik wilde toen graag weten op wat voor manier ik mijn zoontje van 2 achterop kon nemen eventueel. Blijken daar helemaal geen regels over te zijn! Bizar, want ik vind dat een motorisch voertuig verplicht regels moet hebben over het veilig vervoeren van een kind, net als een auto... Ik heb uiteindelijk hem met een speciaal reteduur peuterzitje achterop gehad met een kofferband aan mij vast met een helmpje erop, 3 x niks, een paar keer gedaan maar, en toch zijn die "zitjes" (zonder rugleuning overigens) "goedgekeurd" vanaf 2 jr.
Wij hebben geen optie om met de auto te gaan, dus hier is het of lopen of fiets. Maar ik ben pas gaan fietsen toen dylarius stevig kon zitten met 8 maand. de cosimee voor achterop had ik, heb m 1 maal gebruikt voor dylano, vond het vreselijk eng. en nu kan het niet meer omdat dylano achter op moet. dus hier is het toch lopen lopen lopen. Echt geen draagdoek op de fiets...............
Het verschil tussen kwetsbaar in het verkeer /kinderwagen is dat er meestal een ander bij betrokken is, die je aanrijdt. Als jij bovenop je stuur valt (omdat je bijv. van de trapper glijdt)met je kind ertussen dan heb je het zelf gedaan, dat vergeef je jezelf nooit. (komt gelukkig niet vaak voor maar het kan) Als ze in oostenrijk zo'n hardcover verkopen, die was hier in nl bij het beste idee van nl, maar het bestaat dus al. Dat zou wel de oplossing zijn.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen een kind op de fiets in een draagzak. Altijd kan er iets gebeuren, maar hoe vaak komt dat nou voor. De laatste keer dat ik gevallen ben met de fiets was toen ik ladderzat was. Ik val nooit, en heb ook nooit ongelukken, waarom zou ik dat ineens wel krijgen als ik een kind bij me heb. Ik zie het heel erg veel om me heen, en het ziet er super handig uit!
Hoi, Ook hier wordt gefietst met babybjorn, aangezien de oudste achterop in het zitje zit kan daar geen cosi mee. En idd mocht je vallen, dan zal je toch zeggen had ik maar.... maar als ik daar allemaal aan zou moeten denken, kun je zelfs de deur niet meer uit of de trap op... Maar ieder zijn/haar ding. Groetjes
Sorry maar dit vind ik een beetje overdreven. Ik heb toen ik weer begon met werken ook even overwogen om mijn dochtertje in de draagzak op de fiets op te halen bij mijn moeder die 1-2x per week soms op Lieke past. Ik heb wel een rijbewijs maar mijn man heeft altijd de auto naar zn werk mee. Lopen was te ver, en ook geen optie aangezien ik altijd op de fiets naar mn werk ga. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de baby-mee. Het leek me in het begin heel erg eng en wiebelig. Maar hierin zit ze super stevig vast en als ik zou vallen heb je de draagbeugel van de maxicosi die haar beschermt. En ze zit vast in de maxi-cosi en maxi-cosi zit vast op de fiets. Ik vind hem ideaal en mijn dochtertje valt er of in slaap of ze lacht en kletst Wel merk ik dat het nu lastiger wordt omdat ze zwaarder begint te worden. Maar gelukkig kan ze straks gewoon voorop. Het is gewoon ieder zijn eigen keus vind ik maar om iemand dan gelijk een kneus te noemen nee sorry.