Het duurt nog even, maar mn zoon wordt in februari 4 en gaat daarna dus starten met de basisschool. Mennn... kan er best tegenop zien. Hij is best verlegen en gevoelig en hoewel flexibel... ik ben bang dat ie het erg spannend gaat vinden. Hij kent ook niemand in het klasje waar hij komt. Vind het gewoon plaatsvervangend moeilijk voor hem! Nu wil ik straks voor zn verjaardag hem een rugzak geven en eigen broodtrommel/ schoolbeker. Denk dat dat wel helpt bij het uitkijken naar de bassisschool. Maar: wat moet je allemaal meegeven? Heb een leuk klein kinderrugzakje gezien, maar is die niet te klein? Er moet een broodtrommel, schoolbeker, fruit in... en verder? Een reserve (onder)broek? Hij krijgt schoolmelk, maar wat geef je verder nog mee aan drinken? Water of echt sap? En geef je nog wat lekkers mee? Snoepje, liga koek oid? Geef je voor gymspulletjes een apart tasje mee of gymen ze in hun ondergoed? En nog een vraag van andere orde: jongste is 1,5 als de oudste naar de basisschool gaat en zit net op 1 slaapje. ze gaat nu rond 13 uur naar bed maar slaapt nog tot half 4, soms tot half 5. Ze zou dus wakker gemaakt moeten worden voor het halen. Hoe verliep dat bij jullie? Erg he, kan me er nu al druk om maken...
Heb je geen gesprek gehad met de juf hierover? Of moet dat nog komen? R. is ook vrij verlegen en kende niemand uit zijn klas, maar inmiddels is hij goed gewend en vind hij school erg leuk. Hij kan het ook goed vinden met de kindjes uit de klas. Hij heeft een kleine maat rugtas, als hij overblijft zit er in zijn tas: een bakje met liga/ontbijtkoek oid, een beker met roosvicee en een broodtrommel met 2 boterhammen en een pakje yoki en soms een klein snoep je erbij (om het voor hem leuk te houden). Veel kinderen krijgen ipv een bakje met liga fruit mee, R. eet dat thuis. Gymen doen ze hier in hun ondergoed, dus dat hoeft niet mee. Alleen wel gymschoenen met een binnenzool (zo'n lichtbruine zool) meeste kindjes hier hebben de simpele versie van bijv. schoenenreus. De schoenen blijven hier op school liggen dus die hoef je alleen de eerste dag mee te nemen en daarna af en toe te wisselen voor de maat. Reserveonderbroeken hebben ze hier op school liggen. Wat betreft de tas: hier gaan ze al wennen in de maand voordat ze 4 jaar worden, dus een tas voor de verjaardag zou dan niet handig zijn, omdat ze die dus al eerder nodig hebben. Het is ook wel spannend en nieuw allemaal, maar het went wel snel hoor! En als hij eenmaal gewend is de speelafspraakjes stimuleren (niet opdringen ) dat bevordert ook wel de contacten.
Hij moet nog gaan wennen, dus dan horen we ongetwijfeld meer! Maar inderdaad, dan is het wel handig dat ie vast een rugtasje heeft... Toch maar van te voren kopen dus! Klein formaat is dus groot genoeg. Hij zal een paar keer per week over moeten blijven, maar als ze niet overblijven dan hebben ze toch ook nog wel een pauze momentje? Waarin je ze een boterham/fruit of plakje ontbijtkoek mee geeft oid? ik begreep ook dat het per school verschilt of snoep en/of liga geaccepteerd is of niet? Had je zoon het de eerste periode moeilijk door zn verlegenheid?
geen tips maarre... in vind helemaal niet dat je je nu AL druk maakt. mijn zoon gaat in augustus pas en ik denk er al over na
Mijn dochter gaat sinds begin december naar school. Op haar school gymen ze in gymkleding, die moest ze meenemen in een katoenen tasje en blijft daar dan. Ze blijft niet over omdat ik tijdelijk thuis ben maar wil dat wel snel gaan doen. Merk dat veel kindjes overblijven en dat ze dat supergezellig vinden. Ook rustiger voor haar en voor mij Ik geef haar altijd wat sap in een beker mee, een stuk fruit dus bijv een mandarijn of banaantje en een stukje ontbijtkoek of eierkoek. Probeer altijd wel wat gezonds te geven maar hier niet in door te slaan. Ik vond het ook spannend hoor, maar kinderen zijn zo flexibel. Ze had binnen no time vriendjes gemaakt. Wel moet ze wennen aan de structuur en regels. Ik heb een zoontje van 1,5 en net zijn slaapjes is het wel even stoeien. Ik leg hem nu we om 13:15, als we zus naar school hebben gebracht. Hij kan dan slapen tot 15:00 uur. Eigenlijk tekort. Wat dat betreft komt het overblijven ook goed uit. Heel veel succes en geniet nog even van de komende weken!!
Hmm hier bij het wennen had ze nog geen tas. Maar ze bleef an een halve dag en eigenlijk meestal in de middag. Dus dan neem je toch eigenlijk niks mee. Hier dus wel tas en broodtrommel voor d'r verjaardag gehad. Hoop twijfels gehad in de winkel maar uiteindelijk een tasje gekocht dat kleiner is dan de gemiddelde kleuter rugzak en daar pasten fruit + broodtrommel en 2 pakjes altijd precies in. Nu heeft ze zo'n kleuterrugzak en daar past het echt gewoon prima in. Gymkleding is hier wel verplicht. Broek + shirt + gympen. Die laatste koop je bij van haren/schoenenreus/scapino... Net wat je in de buurt hebt. Ze kosten ca 5. En die blijven op school, in een gymtas van school. Is het vakantie dan krijg je ze weer mee naar huis. (Ikzelf verwissel vooral het tshirt tussendoor nog weleens... Iets met fris )
zorg dat het rugzakje niet te klein is, er gaan namelijk ook 'kunstwerkjes' in mee naar huis. Niets is zo vervelend om dat allemaal los vast te moeten houden omdat je rugzak te klein is. Verder mag je op de meeste scholen geen snoep en koek meegeven. alleen fruit of groente voor om 10 uur en brood voor om 12 uur. En een reserve onderbroek is natuurlijk altijd een goed idee! Wat betreft de slaaptijden van de kleinste... dat is een keuze die je toch echt zelf zal moeten maken. Mijn moeder liet mijn zusje ook slapen als ze mij van school ging halen. We leven nog steeds, maar ja... als je je er niet goed bij voelt moet je het niet doen. Geniet de komende tijd!
@fluitekruid... Hier gaan de kunstwerken zelden in de tas mee Zelfs niet als ze d'r schoudertas mee heeft en daar past een plat a4tje gewoon in. Vaak krijgt ze zelfs de nieuwsbrief in d'r hand mee en sta ik die op het schoolplein dan zelf maar in d'r tas te proppen De tas die ze zelf het liefst draagt is een standaard kinderrugzak in ieder geval. Die past goed op d'r rug en zakt niet af. Andere tassen mag ik vaak dragen op de terugweg Inmiddels na ruim een jaar school hebben we er meer dan genoeg trouwens... Om de haverklap krijgt ze van iemand zo'n ding. Geloof dat ze nu 5 tassen heeft die mee naar school kunnen... En ik pak meestal degene die het dichtstbij is. In de praktijk dus meestal degene die ze de vorige dag gebruikte
hier een rugtasje van bakker made with love 2 bekers met naam 2 brodtrommels met naam kleine bakjes voor fruit (Bijenkorf) Hij krijgt mee op hele dagen: 2,5 boterham, 1 beker diksap, 1 stuk fruit in stukjesof geheel (mandarijn, banaan) en soms wat lekkers (geen snoep). Soms een minikrentenbol, ontbijtkoek, zelden een muffin. Daarnaast krijgt hij schoolmelk (dat startte pas 3 weken nadat hij was begonnen op school maar hij kreeg gewoon reservemelk) Halve dagen: beker drinken, 1 stuk fruit... heel soms iets lekkers (zie boven) gymtas kreeg hij van school en daar zit nu in: gymschoenen, korte broek, t-shirt werkjes komen wel mee maar ik sta bij de deur dus het hoeft niet in de tas gepropt te worden.
oja...dochter wordt 1 x per week wakker gemaakt om broer op te halen. Het is niet anders. Wettelijk gezien mag je je kind niet alleen laten... ik ben daar gevoelig voor
Ik zou mn dochter ook nooit laten slapen... dat wordt dus een korter slaapje dan "normaal" voor haar. Gelukkig maar max 3 keer per week... waarschijnlijk zal ze dan 's avonds wat minder te genieten zijn. Denk dat zoonlief de eerste weken ook gesloopt zal zijn. Dat is hij al van gastouder dagen! ik hoop zo dat ie het een beetje trekt, al die nieuwe indrukken. De meeste kinderen krijgen dus wel gymkleding aan en dat blijft daar. Hoeft dus niet mee in de tas Scheelt wel. ik wil wel echt een junior tasje kopen, anders is het echt: hee rugzak, waar ga je met het kind heen... zo sneu! Leuk om te lezen wat iedereen mee neemt! We zullen de ins and outs wel horen als hij mag wennen! Enne Marieke... thanx Ik vind het wel een beetje overdreven van mezelf, maar tsja... ben geloof ik zenuwachtiger dan hij, hahahaha!
Druif, ik lees even met je mee. Mijn zoon gaat pas in april, maar ik vraag me ook een hoop af. Wij hebben met medeouders van zijn nulklaas een info avond volgende week. Ik hoop daar een hoop antwoorden te krijgen. En de combi kind halen en brengen met het slapen van een dreumes, geen idee hoe dat zal gaan. Ik zie het niet zitten om de jongste in bed te hebben terwijl ik er niet ben. Het is 10 minuten fietsen, dus ben wel even weg.
En bij school ben je vaak ook niet meteen weg.. Speeldate op het laatste moment, keertje laat klaar.. Nog even over het schoolplein rennen... Je bent zo weer 10-15 minuten verder Bij ons zie je regelmatig slaperige broertjes/zusjes in de buggy...die vervolgens dan uiteindelijk toch eruit willen om met de andere peuters op het schoolplein te spelen. Uiteindelijk went het blijkbaar toch wel...
Hier 2 tassen 1 echte rugtas (van cars hahaha) en een schoudertas ( ook van cars) en welke hij meeneemt mag hij zelf beslissen. Gymen doen ze hier in hun ondergoed wel gymschoentjes altijd in zijn tas. Naar school gaat mee 1 schoolbeker met drinken en een pakje drinken, broodtrommel met 2 boterhammen en een fruitbakje. Koek ect mag niet op school dus geen lekkernijen. Zoonlief heeft een continurooster dus blijft 4 dagen per week over. Geen andere kinderen hier nog dus geen tips voor slapen jongste.
Net even hard gepropt... Gymspullen pas er echt niet bij helaas. Wel bijna trouwens dus toch nog best wat ruimte over
Fijn om jullie ervaringen te lezen, ik ben graag een beetje voorbereid Tis weer zo'n stap he? Ineens van brutale bijna-kleuter thuis of bij gastouder naar weer-de-jongste op school en naschoolse opvang... en hij is wel een rebel, maar in nieuwe situaties kan hij zoooo verlegen zijn... hoe zal hij het gaan doen straks?! Hoe ver van te voren gingen jullie kinderen wennen? Hij is in de voorjaarsvakantie jarig dus gaat al een week later pas naar school. Maar lijkt me ook niet handig om echt al 3 weken van te voren te komen wennen? De jongste moet gewoon uit bed gehaald worden. In bed laten vind ik echt geen optie. Ik ben blij dat het niet dagelijks hoeft, anders zal ze niet meer zo gezellig zijn ben ik bang...
Wij hebben er een zoals deze... erg handig (model smaal) omdat hij nogal opvalt tussen de Cars en andere Disney tassen en een mooi formaat voor een kleutertje. Als hij naar groep 3 gaat krijgt hij een grotere (model medium) Hierin past makkelijk een broodtrommel, een beker, een bakje met fruit, een brief en indien nodig nog wat extra's Bakker made with love
Mijn oudste werd net 4 toen de zomervakantie starte, hij is toen 1 half dagje naar school geweest om zo een idee te krijgen van wat hem te wachten stond. Na de zomervakantie heb ik hem zoveel mogelijk mee laten draaien en hem af en toe een half dagje thuis gehouden als ik merkte dat hij te moe was. Maar hij is wel veel geweest omdat ze ook gewoon moeten wennen aan het ritme, als je dat steeds onderbreekt wennen ze er ook niet aan. Ik hield hem dan bijv. een middag thuis zodat hij de ochtend wel kon gaan.
Wat een superleuke rugtassen, Cygnet! Ze zijn alleen iets duurder dan de tassen die ik had gezien. Aan de andere kant gebruiken ze ze wel dagelijks dus dan valt het ook wel weer mee. Zijn deze ook waterafstotend voor als het regent? Lees dat ze geïmpregneerd zijn? En is een bekerhouder in een tas handig of zijn die mepal schoolbekers wel echt anti-lek?
@cupcakes: met ons werk is het helaas ook niet mogelijk om hem iedere keer middagen thuis te laten, dus hier zal hij ook snel "moeten" wennen aan "fulltime" school. Ik heb wel zijn eerste schoolweek vrij genomen, zodat hij ook niet nog eens meteen bij de NSO hoeft te wennen. Verder als ik een dag vrij ben en hij is echt heel moe, dan zou hij wel een middag thuis kunnen blijven natuurlijk... Ik kreeg de indruk van school dat het niet heel veel gebeurde. Het was niet dat ze het zelf voorstelden ook. Evenals vrij nemen buiten vakanties om. Hoewel nog niet leerplichtig, wordt er wel geacht dat ze gewoon blijven komen.