Zoals de titel al zegt, onze kleine man komt de laatste nachten in eens weer voor een nachtvoeding. Met een of 8 deed hij de nachten zonder voeding maar sindsdien is hij ook wel erg onrustig in zijn slaap. Tijdens de nacht, vanaf een uurtje of 02.30, word ik regelmatig van hem wakker omdat hij ligt te kreunen als ik hem dan zijn speen geef is het over. Voor een uurtje of anderhalf. Dan krijgt hij weer zijn speen naarmate de ochtend dichterbij komt zijn die tussenpozen steeds korter op het eind geef ik hem dan iedere 5 min. wel zijn speen. Rond een uurtje of 5 half 6 pak ik hem meestal in bed, dan wordt hij rustig en slaapt hij rustig tot 7 uur wanneer hij eten krijgt. Vanaf woensdagnacht komt hij weer voor de voeding en sinds donderdag slaapt hij in zijn eigen kamer, eerst dus nog bij ons in de wieg. Ik wil hem eigenlijk ook niet meer bij ons in bed nemen omdat ik hem daar niet aan wil laten wennen (voor zover hij dat al niet is ) maar dat nachtvoeden breekt ook op, gezien mijn werk. Hij heeft al heel vaak laten zien dat hij het kan zonder voeding. Paar weken terug was het zelfs 3 dgn achter elkaar goed gegaan 07.15, 07.30 en 06.30 zonder ook bij ons in bed te komen. Terwijl het de afgelopen nachten 04.00, 05.00 en 04.30 is geweest....? (mijn wekker gaat om 06.00) Zou dit komen door het warme weer? Een groeispurt? Nabijheid van ons missen...? Ik kreeg vannacht namelijk ook een beetje het idee dat hij niet echt honger had. Manlief legde hem naast me neer voor het voeden en toen was hij stil en lag heel rustig met zijn speentje in zijn mond naar me te lachen..... *smelt* De deugniet! Tips/ adviezen zijn welkom!
Dat kan best een fase zijn. Wij hebben ook af en toe periodes dat ze ineens elke nacht om half 4 ligt te huilen, ik leg dan gewoon aan en daarna gaat ze dan gewoon weer slapen. Op dit moment zijn we even nachtvoedingsloos, maar ik verwacht nog wel meer van die fases. Soms laat ik haar bij me liggen 's nachts, soms wil ik echt even goed slapen en leg ik haar terug, het maakt nog niet zoveel uit volgens mij hoor op deze leeftijd. Het hangt een beetje van je kindje af hoe je hier het beste mee om kunt gaan, soms is het gewoon even praktischer om hem bij je te laten liggen, dat betekent niet meteen dat hij nooit meer alleen kan slapen hoor
Tja, het enige wat ik kan zeggen is accepteren Die keren dat jij er terug een speen in stopte, had hij waarschijnlijk al honger. Toen ik na m'n verlof weer begon met werken, begon m'n dochtertje weer om nachtvoedingen te vragen, soms zelfs 3x. Ze was toen 3 maanden, en dit heeft geduurd tot een week geleden. Het was geen pretje nee, en ik moest toen een half uur later dan jij opstaan op werkdagen, maar het was nou eenmaal zo. Even doorbikkelen, het gaat vanzelf weer over!
Onze zoon heeft nooit echt doorgeslapen, maar de nachten zijn erg wisselen. Wekenlang komt hij maar één keer en dan ineens een paar weken 3 of 4 keer per nacht. Af een toe slaapt hij per ongeluk eens een nachtje door, maar er zijn ook nachten dat hij elke uur weer komt. Het zal er allemaal wel bij horen. Tandje dat wringt, te warm aangekleed, te koud, wakker geworden van een geluidje, te drukke dag gehad, krampjes.... Geen idee waardoor die verschillen komen. Het zal allemaal wel een rol spelen, denk ik.
nou hij went daar echt nog niet aan hoor...als ie normaale gesproken zonder voeding doet...komt ie nu niet omdat hij "weet"dat ie dan bij mama mag liggen zoontje sliep hier rond 7/8 weken door..en als ie weer es kwam voro een nachtvoeidng, had ie dat waarschijnlijk nodig...vaak had het met een dipje te maken, of groeispurtje... gewoon aan toegeven, is het snel over... ik "testte" het door het speentje te geven...sliep ie door, wa shet gewoon wakker worden...werd na een half uru of 5 min weer wakker, dna wa het honger..aanleggen en hup terug in zn bedje... vooral tijdens de 4 mnd dip had ie het echt even een tijd weer ndoig..daarna sliep hij weer door.. heeft hier t/,m 5mnd naast mij in zn kinderwagenbak geslapen...daarna pa sin zn eigen kamer...en neem em nog wel es in bed, als ie "iets" heeft (geen voeding)...maar onrustig is ofzo..en daar is hij nog steeds niet aan "gewend" hoor... wnat hij slaapt gewoon de volgende dag bijv netjes weer de hele nacht door
Als ik je verhaal zo hoor, had hij al die keren met speen al honger. Ik zou dus zeggen: bij de eerste signalen voeden, dan kun je daarna de rest van de nacht rustig verder slapen volgens mij en hoeft een nachtvoeding je echt niet op te breken Kan idd dat dat ineens weer terug komt: groeispurt, ontwikkelingssprongen, de warmte, pijntjes of even niet lekker voelen... Zal het komende half jaar/driekwart jaar nog wel vaker afwisselen
Tja, bij de eerste signalen al? Dat vind ik lastig hij slaapt 9 van de 10 keer weer zeker anderhalf tot 2 uur nadat ik hem zijn speen heb gegeven. Naar mijn idee heeft hij dan geen honger want als hij dat echt heeft pikt hij zijn speentje niet. Vannacht is het weer iets beter gegaan, hij kwam om half 6. Het 4 mnd dipje benoemde mijn man van de week ook. Zou idd ook kunnen natuurlijk. Op het cb hadden ze gezegd dat een kindje rond 6 mnd kan gaan merken wanneer hij "verwent" wordt.. De een merkt dit alleen eerder bijv met 5mnd en de ander weer wat later. Volgens hen kan slapen bij papa en mama in bed daar ook onder vallen.... Maar daar zijn de mening dus ook over verdeeld merk ik! We bikkelen wel weer even verder. Morgen nog vroeg er uit en dan kan ik gelukkig weer 2 dgn bij tanken.
1,5/2 uur later weer wakker worden is hier honger hoor.. ik heb altijd ALS ik speentje snachts moest geven maar max 1x...en dan sliep door tot de bvolgende morgen... ja je kindje kan dingen "aanwennen"...bijv gelijk oppakken uit bed, bij de eerste kik...dat doe ik nooit, altijd eerst troosten naast het bed etc.. maar ik denk wel ehct honger, weetje met bv weet je het nooit...aangezien je prodcutie nog veranderd, zeker in het begin... en doro em snachts weer aan te leggen, krik je je productie ook weer omhoog..en zal ie dus overdag beter gevuld zijn, waardoor ie op den duur snachts niet meer komt..
Zou het ook mama honger (of papa natuurlijk) kunnen zijn? Omdat hij wanneer je hem in bed pakt weer langer slaapt. Wat gebeurt er als je geen speentje geeft en niet naar zijn kamertje komt? Ons mannetje wordt in de nacht ook meerdere malen wakker en ligt dan een paar minuutjes te spoken of tegen zijn knuffel te kletsen, daarna slaapt hij weer verder. En wat het cb zegt, tja. Volg je gevoel zou ik zeggen.
@Fafje, ik ga ook nooit bij de eerste kik en idd ook eerst een aai over zijn bol. Ik merk tijdens het kolven nu idd dat de productie om hoog gaat. Normaal heb ik rond 10.30 totaal zo'n 180 en 200 cc. Nu had ik vanmorgen uit de ene borst 150 en de andere 135! Klinkt zo ook eigenlijk vrij logisch! @ratatosk: Ja daar had mijn moeder het ook over. Als ik hem in bed leg wordt ie 9 van de 10 binnen een paar minuutjes weer helemaal rustig en slaapt ie zo weer 2,5 uur zonder een kik te geven. Toen ie nog bij ons sliep had hij zijn speentje altijd al vrij snel als ik hem hoorde. Nu hoor ik hem natuurlijk niet al meteen, op het moment dat ik hem hoor ligt ie al wel echt te jengelen en dan wacht ik vaak ook nog even waardoor het dan meestal eindigt in huilen. Misschien moet ik is proberen om nog wat langer te wachten. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij dat huiltje dan nodig heeft om weer in slaap te komen.... 's nachts heb ik daar alleen minder geduld voor!
Ik snap ook niet waarom je een speen aanbiedt. Geef hem gewoon een tepel, dat is minder vermoeiend! Als het goed is, slaapt hij dan meteen weer verder!