Penseel, helemaal mee eens. wow goed verwoord hoor! Ik heb ook een vrij pittige dochter van 1,5 kan ik niet laten huilen en betrek ik in veel dingen (mede omdat de oudste wel echt zo was) maar ik merk dat IK (!) moet veranderen nu. Laat een kind ook kind zijn. Ze lijken soms veel te snappen en kunnen maar je vergist je daar soms echt in.. Het zijn geen kleine volwassenen. Probeer de regie wat meer over te nemen, nee zeggen hoort erbij en als ze dan gilt, tja ze wordt groot genoeg om dat te doen, later zal ook niet alles vanzelf gaan.
Vanwege de eczeem die nog niet helemaal onder controle is en het effect dat de klachten op haar hebben gehad, zou ik het nog even de tijd gunnen. Onze oudste was ook zo'n slechte slaper en nadat alle medische zaken onder controle waren en ze dus klachtenvrij was, duurde het nog een maand of 2 voor ze ook door ging slapen. Onze jongste lijkt qua karakter veel op jouw dochter, en die slaapt door als ze goed in haar vel zit en wordt nog 1 keer wakker als het even wat minder gaat. Ze slaapt dan naast 1 van ons verder. Je geeft aan dat ze niet diep slaapt, en ik zou dat zelf relateren aan nog niet helemaal lekker in haar vel zitten. Als ze helemaal klachtenvrij is, zal ze naar diepere slaap kunnen gaan toewerken en zal haar lijf dat kunnen 'leren'. Pijn maakt adrenaline vrij in je lijf. Van jeuk weet ik dat niet, maar ik zou verwachten dat jeuk hetzelfde effect heeft. Daar wordt je alert van en dat heeft dus nogal wat invloed op het slapen. Zal vanzelf opknappen als de jeuk onder controle is en ze verder niet meer zo vaak ziek is
Ik weet niet welke zalf je voor haar hebt, piccolina, maar smeert ie goed uit? Als ie lastig smeert, is het misschien handig om te kijken naar een zalf die wel soepel uitsmeert? Verder zou ik ook afleiden, maar dan door bijvoorbeeld een kinderfilmpje aan te zetten en ondertussen te smeren. Uit het bedritueel dus Gewoon na het avondeten dan wel, (ik ga ervan uit dat je 's avonds smeert, zodat haar huid 's nachts niet droog is en ze dus zo min mogelijk jeuk heeft 's nachts?
@rozmarijke Inderdaad ik denk dat ze nu onrustig is door jeuk. Ik ga indd nog niets veranderen drastisch wacht wel. Ze haad erge verschijnselen hvm ziekte leek krentebaard/erge waterpokken. Huid is glad maar littekens in kleur gebleven zeg maar en dat jeukt of zo weet niet misschien eczeem bij maar ik kan het niet onderscheiden haar hele armen en benen zitten vol. Ik smeer dik koelzalf en af eb toe triclometazon. Koelzalf mag ze zelf insmeren terwijl ze bezig is smeer ik de rest dat werkt erg goed! Hormoon kan niet ze zelf. Snachts als ze onrustig ze duwt ze ook handjes naar ons toe ze wil mij die vasthouden zodat ze niet krabt ben ik wakker smeer ik handjes nog keer... Is maar echt zo of ziek of verkouden of eczeem is amper weekje tussen dat ze het slapen kan doorpakken of we iets kunnen veranderen. Ik dacht nu die infectie weg kan ik was veranderen in slaappatroon maar nee ze jeukt dus
Achgosch...jeuk hebben en niet mogen/willen krabbelen is ook niet leuk, dan is het wel fijn om even een hand vast te mogen houden en daar wat steun in te krijgen. Voor de massage, wij hadden die lekkere zwitsal gekocht, laten ruiken en rook zalig vond ze. Gevraagd of we haar ook zo zalig zouden laten ruiken, dikke ja natuurlijk We zijn wat olie kwijt geraakt aan haar beentjes (ze wilde ook iets smeren) maar toen ik zei even op je buik dan ruikt je rug ook lekker deed ze dit meteen, en kwam ze er achter dat ingewreven worden super lekker is! Dat was de keer daarna al niet meer nodig, ze zag het flesje en ging al liggen, tegenwoordig vraagt ze er zelf om, zeker in de periodes waarin ze zelf wat meer spanning voelt.
Hier trouwens ook een jongetje dat vaak niet kon slapen door de jeuk, dan werd hij wakker en gjng hij weer krabben. Nu zijn de plekken onder controle en slaapt hij door.
Ik moet mij inlezen over beloningskalender. Denk dat ze het zeker snapt maar moet nadelen/voordelen hoe en wat inlezen heb nog geen idee over hoe het precies zit. Ze is nu gewoon erg onrustig ook bij ons in bed steeds wakker slaapt amper. Bij jeuk nog verstopte neus. We komen nooit uit de deze ellende lijkt op. Over reactie met laat haar met bakken en pollepel spelen: Als jullie kinderen dat doen prima dan doen ze dat. Hiet deed ze dar met 10 mnd sorry hoor maar daar verleid je haar echt niet mee. Ze zeurt hier continu om iets te doen en komt zelf ermee: puzzel, tangram, verf, kinetic zand, klei. Er staan huis ook baby speelgoed hier zoals vormenstof, piramide, bakjes etc maar dat is al verleden tijd voor haar dat kon ze al met 1 jaar en logisch dat het niet interessant meer is. Je gaat kind van 2-2.5 ook niet met pollepel spelen. Nou ja sommige misschien wel maar hier niet helaas andere interesse en andere doelen. Ze vervelt zich enorm bij iemand thuis waar niets te doen is ze gaat dan bij deur staan en zeggen "naar huis!". Of trekt je steeds hand naar de deurslot of probeert slot open te krijgen met sleutels etc. Heerlijk gaat ze 1x in week naar kdv maken ze haar lekker moe
Voor droge plekken gebruik ik zalf voor atopische huid, zal het merk even opzoeken. Het klinkt heel logisch dat ze door de jeuk niet in een diepe slaap komt. Verder heb ik hier ook zo'n meisje dat weet wat ze wil, en hier werkt uitleggen en ermee praten ook het beste. Ik heb ook niet zoveel met dat 'omdat ik het zeg' en denk ook niet dat mijn dochter een machtsstrijd met mij aan het uitspelen is.
Misschein moet ze het och een beetje leren, alleen spelen, ik denk dat dat met een half jaartje wel beter gaat. Op deze leeftijd is dat ook nog moeilijk. ja hier ook met 10 maand (oudste) de vormenstoof en de rongenpiramide en de noppenpuzzel. Maar datwil niet zegge dat er daarna geen dingen meer zijn. Heeft ze duplo? Ga samen bouwen en laat haar er daarna even zelf mee spelen, opbouwen de tijd en dan haar prijzen. Tuurlijk kan je best eens puzzelen en voorlezen maar met anderhalf sneppen ze het echt wel als mama zegt: Eerst gaat mama werken dan mag jij spelen. Moeten ze toch leren he, je bent niet haar begeleider 24/7.
Ja indd uitleggen maar door haar leeftijd snapt ze alleen wat ze wil snappen maar moet niet klagen want in speeltuin moet ik alleen vragen of ze naar huis wil en meestaal is ja en gaat ze gelijk weg. Ik hoef tenminste bij dat soort dingen niet streng optreden of veel uitleg geven. Hoe meer ik haar ruimte geef beslissing zelf maken hoe beter het werkt: ze maakt heus de beslissing niet zelf maar ik maak(formuleer) het zo dat ze denkt dat het is wat ze wil. Ik heb la rochey posay atopiche huid voor droge maar lijkt dat het erg snel droogt en is weer droog. Moet eucerin proberen misschien
En dat is wel wat ik bedoel: verf, klei, zand enz zijn allemaal dingen waarbij ze zelf kan bepalen wat ze ermee doet. Ze zal daarmee niet iets gaan doen wat haar overprikkelt of wat ze niet aankan. Terwijl de voorbeelden die ik aanhaalde uit jouw posts, en sommige kreeg ze al voorgeschoteld toen ze 9 maanden was als ik me goed herinner, zijn dingen die jij haar "opdringt"/wilt leren. En die prikkels lijken mij al langere tijd teveel voor haar. En over die wasknijpers: mijn zoon, bijna 4, ontwikkelingsvoorsprong, kan nog steeds met wasknijpers spelen. Alleen gaat dat dan op een ander niveau dan een 1 - jarige. Hij bouwt er ladders, "garages" dieren en weetikveel wat ermee, of er verbindt er meerdere plantenbakken mee en heeft zo een brug etc. Met een pan en pollepel gaat hij samen met zijn broertje keukentje spelen en komt hij ons bijvoorbeeld roze piraat pieuw soep brengen. En dit komt dan voort uit zijn eigen fantasie en kunde. Want geloof het of niet, wij maken geen roze soep, van piraten of anderszins Ik denk dat je het te goed wilt doen. Laat haar eens een langere tijd spelen met speelgoed waarvan ze niets hoeft te leren en waarvan nog niet vaststaat wat de bedoeling is.
Weet niet waar je het haalt hier speelt ze ook met knijpers etc. Goed jou mening is jou mening en laten we dat buiten houden hoe ik met mijn dochter moet spelen en welke prikkels ik moet geven. Voor de record ik weet niet naar welke kinderdagverblijf jij gaat maar hier vanaf 1 jaar hetzelfde wat ik thuis ook doe. Hangt natuurlijk ook van kinderdagverblijf meestaal laten ze babys huilen in hoekje met pollepel wat misschien bij jou het geval is? Hier zijn ze bezig met kinderen net als op peuterspeelzaal bijv. Ik ga hier geen uitleg geven hoe en wat ik dingen met haar doe. laten we daarop ophouden dat ik volg methoden van montessori lupan en shichida- zeggen je die namen niets dan einde gesprek dan hebben we ook nergens over discussie. En als je dat ook niet weet wat montessori thuis inhoud dan kan ik zeggen dat ze echt 80% speelt thuis montessoriaans. Jij noemt het pollepel door ontwettigheid en ik noem het spelen volgens montessorie (pollepel of niet). Tegenworden vele mensen zeggen : o ja mijne geen geen speelgoed ze vouwt was, stofzuigt, speelt met doekje, poppen en keukengrei ik doe niets aan ontwikkeling etc. Jij doet het terwijl je niet weet dus. Ik ben daar bewuster omdat ik veel heb over gelezen. Topic gaat over slapen ik heb tips gekregen kan ik verder. Over hoe ze moet spelen laten we niey discusseren want ik kan hetzelfde zeggen dat vtech plastic etc ook te veel prikkels geeft gooit dat uit raam want ja jou kinderen worden opgegroeit met hysterische vtech en andere onzin dat zijn pas prikkels
Voor het geval dat je niet in de gaten had waarom we over spelen praatten terwijl jij iets over slapen vroeg, dat heeft veel meer met elkaar te maken dan je denkt
Ik had het in de gaten al zonder topic te openen. Ik wil best wel discusseren over spelletjes en hoe en wat maar ik ga niet het over hebben met iemand die geen verstand van heeft van deze methoden en opvoeding. Ik weet precies wat prikkels zijn masr ik weet ook precies wat mijn kind wil doen en maken en hoe veel en welke prikkels zijn nodig heeft en welke niet. Wat ik echt prikkels vind is dus zoals ik zei interactieve speelgoed wie elk persoon bijna thuis heeft knopje aan en gaan met die banaan. Ik ga bewust met speelgoed om ik koop en kies bewust waardoor ik juiste aansluiting krijg op haar behoeftes eb leeftijd. Trouwens andere (kinderarts, kdv, cb) zegt juist dat ik haar veel meer moet uitdagen dan ik doe. En ze hebben meer inzicht in haar en totaal plaatje dan jullie.
Rot toch op met je Montessori kind is 1.5. Noem het gewoon normaal pollepel knijpers. Kind hoort te kleien met een namaak mesje een deegroller uit je la. Mijn kind heeft op de Montessori gezeten en wat jij allemaal noemt is voor de meeste ouders gewoon normale opvoeding. Blaadjes bekijken doe je ook als normale ouders. Boekjes lezen ook. Mijn kind mag in oude boekjes tekenen schrijven knippen plakken verven met vingers tenen handen ect ect Wij hebben het allemaal verkeerd nou meis of je brengt het rot over of je wilt gewoon een super kind kweken. Wat zal het mij verbazen als je kind straks helemaal niet zo voorloopt en zo is als jij hier steeds schetst. Je hebt mishandeling en nee ga niet zo ver om te zeggen dat jij het doet. Maar begint wel in de buurt te komen. Een kind moet je los laten ook met 1.5 een kind moet je laten spelen na je toe laten komen en leuk zeggen. Soms speel je mee soms biedje wat aan. Baby speelgoed mijn dochter van vier speelt er nog mee. Rammelaar prima blokken prima schei toch eens uit. Bah.
Penseel dat is precies wat ik bedoelde met mijn post... dus ben t helemaal.met je eens. Piccolina waarom denk je dat ze.moe is nadat ze van psz terug komt? Omdat ze daar moet Spelen!! Denk je nou echt dat er een op een een begeleider met ieder kind zo bezig is als jij? Nee want zoveel begeleiders zijn er niet en die hebben nog tig andere dingen om in de gaten te houden. Nee daar moet ze oom zelf spelen met de spullen en kindjes die er zijn. open je ogen en zoek eens naar normale verklaringen van het slaapgedrag van je kind. Een slaappoli is echt een stap te ver. Begin gewoon bij je zelf en bij haar.
Voor iedereen die nu loopt te kankeren op piccolina: ik ben het vaak niet met haar eens, maar in dit geval hebben jullie ongelijk. Dit meiske heeft JEUK, en jeuk beinvloedt het slapen nogal.... Dat heeft dus echt niets te maken met wat ze wel en niet doet aan spel overdag. Kom op zeg....