in het vruchtwater poepen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jessmin, 19 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Beste vk,

Ik vroeg me laatst af; hoe weet je nou of de baby niet in je vruchtwater heeft gepoept als je vruchtzak gewoon intact blijft? Misschien heeft ie dan wél gepoept maar dat zie je dan dus niet. Wat gebeurt er dan? Vergiftigt hij dan zichzelf? Of blijft hij gewoon leven en wordt het ververst? En waardoor gebeurt dat poepen eigenlijk? Ik heb begrepen dat als hij in zuurstofnood komt dat het dan kan (hoe komt hij aan zuurstofnood als de bevalling zich nog niet aandient?), maar ook dat hij gewoon op een gegeven moment een keertje moet poepen. Hoe weet de baby nou wanneer hij ontlasting kan en mag produceren en wanneer niet? Sorry hoor voor deze wat bizarre vragen maar ik vraag het me nou al een tijd af hoe dat zit. Vooral omdat ze al wel plassen al die 9 maanden maar dat poepen pas later gebeurt. Gekke zaak haha.

Alvast dank voor je reactie!

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Jessmin.

Helaas is niet op alle dingen die in de buik gebeuren antwoord te geven.
    Als de vliezen niet gebroken zijn en er is sprake van meconium houdend vruchtwater (zo heet dat als die kleine er in gepoept heeft) heeft de baby daar geen last van. Die kleine kan er last van krijgen als de vliezen gebroken zijn, dan is er minder vruchtwater in de baarmoeder, waardoor door de weeen de navelstreng bekneld kan komen zitten tussen kind en baarmoeder, waardoor de circulatie word belemmerd.

Groetjes Ineke.

Deel Deze Pagina