Hallo Meiden, Hoe hebben jullie bij je werkgever gemeld dat je met ICSI of IVF gaat starten en dat je dus regelmatig even weg bent. Ik heb een tijdelijk contract en ben bang dat het niet verlengd wordt als ik het vertel van ICSI. Hebben jullie tips en hoe heeft jullie werkgever gereageerd?
ik kan je helaas geen tip geven meid ik werk in mijn eigen tijd. en mijn man is eigen baas dus hoeft het ook niet te vertellen tegen een werkgever ps weet wel dat ze je vrij moeten geven he voor ivf dat valt onder medische behandelingen
Ik werk sinds september pas bij deze werkgever en zit nog in de uitzendfase. Ik was dus ook enorm nerveus over hoe ik dit moest brengen en of ik het uberhaupt wel moest vertellen. Heb ervoor gekozen om er toch voor uit te komen, want als ik de MMM moet doorgaan met ook nog regelmatig liegen tegen mijn werkgever dan word ik gek. En ik denk dat het dan ook juist tegen je kan werken. Eerst heb ik een afspraak gehad met de afdeling personeelszaken. Daar heb ik uitgelegd dat ik en mijn vriend graag kinderen wilden maar dat het niet op de normale manier mogelijk was, en dat we nu dus via het ziekenhuis allerlei behandelingen moesten doorgaan. Dat ik dol was op mijn baan en hem niet wilde kwijtraken, en daarom er ook voor uit wilde komen. Heb uitgelegd hoeveel tijd het ongeveer inhoudt en wat er mogelijk stond te gebeuren (kijkoperatie) Daarna heb ik het gesprek met mijn baas gevoerd op precies dezelfde manier. Heb ook aangegeven dat ik er voor uit kom omdat ik mijn baan niet kwijt wil en niet wil liegen, en niet omdat ik doorbetaald wil krijgen tijdens doktersbezoeken ofzo. Het waren hele fijne gesprekken en ik kan nu altijd vrij nemen. Maar ik heb ook een hele lieve baas
Nou ik moet gewoon zelf verlof opnemen hoor via het uitzendbureau. Maar wat ik bedoelde was dat dat dus mijn insteek compleet niet was. Het interesseert me niet, al moet ik het zelf betalen. Als ze me maar gewoon niet ontslaan!
Ik heb het ook verteld. Voor mij wat lastig om 'zomaar' weg te zijn omdat ik voor de klas sta. Ik heb op school de afspraak dat ik zoveel mogelijk voor/na schooltijd probeer en straks met de ICSI wordt ik voor de uren dat ik in het ZH moet zijn voor echo's enzo gewoon uitgeroosterd. Als het te zwaar wordt rond de punctie meld ik me ziek.
Hoi Moontje, Ik heb pas in een later tijdstip verteld aan mijn collega's en leidinggevende dat we in de MMM zaten door vruchtbaarheidsbehandelingen. Er waren wel 1 of 2 collega's met wie ik goed kon opschieten die hier al eerder van af wisten. Ik heb geen moment spijt gehad van deze keuze om open en eerlijk te zijn en hun hebben ook zeker meegeleefd. Omdat ik onregelmatig werk heb ik ook veel afspraken buiten mijn werkuren om kunnen regelen of op vrije dagen. Ik heb me alleen ziek gemeld toen ik een kijkoperatie kreeg en toen er een poliep verwijderd werd. Ik weet niet hoelang jij daar al aan het werk bent? Ik weet ook niet hoe open je bent over deze dingen? Succes in ieder geval met alles! groeten Mirjam
Even een vraagje, vallen FM metingen ivm het gebruik van Clomid ook onder medische behandelingen? Nu nog geen probleem want ik zit thuis met een gebroken enkel, maar over een maandje...
Ik heb het ook verteld aan de baas. Ik heb dan wel een contract voor onbepaalde tijd, maar toch. Je bent toch vaak absent, en ik vond het persoonlijk wel zo fair om hem daarvan op de hoogte te brengen. Gelukkig heb ik een hele fijne baas, die mij alle ruimte geeft. En ik probeer zoveel mogelijk met planning rekening te houden. Follikel metingen probeer ik zoveel mogelijk voor 9 uur te plannen (zijn meestal toch maar 10 minuten-afspraken) en als dat niet lukt jammer (voor de baas dan). Nu met de IUI voor de deur zal het anders zijn, maar ook dat heb ik hem van de week verteld. Ik zal de komende tijd vaker en langer weg zijn. Wat betreft het verlof, ik moet zeggen dat ik soms ziekteverlof doe (voornamelijk voor de "lange" behandelingen zoals de hystescopie en HSG e.d.), maar voor FM-afspraken, bloed prikken of controle afspraken bij de gyn neem ik meestal gewoon mijn eigen uren op. Beetje geven en nemen zeg maar. Veelal hoef ik de verloren uurtjes niet eens op te geven. Scheelt dan toch weer. Mijn ervaring is altijd geweest dat als jij er open over bent (tegen de juiste mensen dan), "zij" ook niet zo vreselijk moeilijk zijn. Maar zo heeft het altijd bij mij gewerkt.
wat betreft je vraag omtrent tijdelijke contracten. Ze kunnen altijd je contract niet verlengen, dus wat dat betreft is de kans wel aanwezig natuurlijk. Het is ook denk ik afhankelijk hoe de relatie is natuurlijk. Als jij daar lekker zit en je baas wil je ook niet kwijt, zal het allemaal zo'n vaart niet lopen, maar echt zeker weten doe je het nooit natuurlijk.
Hoi Moontje, Ik heb nu net geen werk meer (heb ontslag genomen). Maar toen ik nog werkaa hIk moest oeten vertellen tegen mijn baas. Ik moest voortaan zo vaak weg voor controles en behandelingen. Ik probeerde dit zo gunstig mogelijk te plannen, maar dit was niet altijd mogelijk. Alle tijd dat ik er niet was moest ik inhalen! Dat zijn heel veel uren geweest. Ik heb dit aangekraad bij P & O . Zij gaven aan dat het eigen keus (!) is om zwanger te worden, dus moest ik alles in eigen tijd doen! Best lastig als je 32 uur werkt! Veel succes met je behandeling! Liefs Nikkie
ik wil graag dat mijn man straks sowieso bij de punctie en terugplaatsing is, heeft hij recht om daarvoor vrij te krijgen?
Mijn vriend kan gewoon vrij krijgen voor de ziekenhuisbehandelingen. Maar naar de echo´s neem ik hem niet altijd mee. Die FM´s zijn niet zo enorm boeiend. Maar voor de IUI e.d moet hij uiteraard wel mee, we moeten toch IETS insemineren haahha Wat een belachelijke baas Nikki!