In hoeverre ga je mee met je 'control-freak' peuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luun, 25 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ligt erg aan het moment en het onderwerp waarover het gaat.
    Als ze in haar spel bezig is, ga ik er wel in mee, (tenzij ik wat anders aan het doen ben). Als het om kleding gaat mag ze best kiezen, maar tot op zekere hoogte.
    Eten doen we altijd op dezelfde manier, (boterham in stukjes op haar bord), dus daar hebben we nooit discussies over ;)
    Nee is nee en dat weet ze. Wil ze wel eens alsnog proberen haar zin te krijgen, maar omdat we toch wel vrij consequent zijn, duurt dat doorgaans nooit zo lang.

2. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Voor wbt het onderwerp: dat is hier momenteel het gebruik van water. Mannetje wil niet douchen of in bad en als hij er eenmaal in staat wil hij niet meer stoppen. Spelen is okee maar een uur lang water laten wegstromen vind ik onnodig. En alles moet op zijn manier. Als ik het water uitdraai is het bonje. Ook al heb ik het duidelijk en op tijd gecommuniceerd.
    Afleiden met iets anders helpt goed.

3. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Oooh wat herkenbaar allemaal!
    En ik dacht echt dat Kenji 1 van de weinigen was die dit allemaal had. ;)

Zijn ritueeltje voor het slapen gaan bijvoorbeeld:
    Bij papa zitten, pap drinken, beker aan mama geven als ie leeg is, dan papa een kus en knuffel geven, dan de hond nog een kus en knuffel, dan nog even naar papa en de hond zwaaien. En oja, naar de visjes (in het aquarium) ook nog.
    En dan boven nog een heel ritueel.
    Wijken we hier ook maar iets vanaf, gaat meneertje echt niet slapen.
    Jeetje, wat een drama!! ;)

Maar jullie kindjes zijn ook allemaal zo vasthoudend net als Kenji?
    Driftbuien die makkelijk een dik half uur kunnen duren als ze hun zin niet krijgen? Of ligt het dan toch aan mij? Ik weet het niet in ieder geval...

4. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Ik dacht ook lang dat Sem dat als enige had, maar het hoort echt bij de leeftijd. Kennelijk zijn die rituelen een belangrijk houvast voor ze, zodat ze zich veilig voelen. Gaat vanzelf over. Als ze 4 zijn of zo....;)
    Een half uur durende driftbui is wel lang, wat een volhouder zeg! Tsja, je kunt nu eenmaal niet in alles meegaan en ze moeten leren omgaan met teleurstellingen. Consequent zijn en heel duidelijk communiceren werkt denk ik het beste.

Deel Deze Pagina