In hoeverre kun je het geschatte geboortegewicht vertrouwen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Neisha, 25 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    @Beccaatje en Chantal: waren dat voorspellingen adhv voelen aan de buitenkant of dmv uitgebreide greoiecho's?
     
  2. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.024
    414
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bij de laatste groeiecho (31 wkn) woog het 1630 gram. Nu geen groeiecho meer gehad en geen idee. Vroeg het van de week wel maar ze wil geen schatting doen omdat ze er inderdaad zo heel gemakkelijk een pond of meer naast kunnen zitten. Ze zij dat het gemiddeld was en dat het ook erg uitmaakt of je met 37 weken bevalt of met 42 weken maar dat lijkt mij ook logisch.

    Maar kindje groeit toch niet meer zoveel vanaf week 40 tot 42?
     
  3. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    bij de eerste was het het voelen van de vk, bij de tweede ook, maar de inschatting 3,8 - 5 kilo was op basis van een echo door de gyn.

    Overigens was met een echo door de vk bij 30 weken ook al geconstateerd dat ik een wat groter kind zou krijgen, maar dat had niet veel zin om er dan al een gewicht aan te plakken. Er kan nog veel gebeuren in 10 - 12 weken.
     
  4. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik heb nu met week 30 en week 32 een groeiecho gehad. Bij beiden lag de baby 4 weken voor op schema en was de schatting > 9 pond.

    Heb jij een schema wat een baby vanaf week 32 hoort te wegen en hoeveel een baby die laatste weken per week aan hoort te komen?

    Bij 30 weken was de baby geschat op 4 pond..........
     
  5. kbloem

    kbloem Bekend lid

    2 feb 2009
    854
    0
    16
    Bij mijn dochter zaten ze hélemaal fout.Heel de zwangerschap gehoord dat ik goed op schema lag.
    Met 37,1 weken bevallen.Tijdens de bevalling dachten dat ze net onder de 6 pond zou zitten, wat bleek; 2075 gram...was even schrikken!
     
  6. babyloll

    babyloll Lid

    13 jan 2009
    50
    0
    0
    voor mijn zootje was het 3500 geschat en 50 cm maar het was een dik verschil 2160 en 45 cm

    voor mijn dochter was TUSSEN 2.5 geschat.3 kilo en was 2.715 KG tussen de 2
     
  7. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Ze hebben mij gezegd dat vanaf week 37 een normale baby maximaal 200 gram per week groeit. Achteraf denken ze dat mijn tweede per week zo'n 300 gram is gegroeid. De placenta was ook echt groot en bijna geen afgestorven delen bij 41+6 dus deed nog volop zijn best.

    verder heb ik geen groeischema voor je.
     
  8. Anina

    Anina Actief lid

    8 jan 2009
    203
    0
    0
    Ik geloof er niets van dat kindjes de laatste twee weken bijna niet groeien , als je overtijd loopt. Mijn placenta was lekker rood doorbloed en fors, de navelstreng enorm dik. Mijn bewegingen waren zeer beperkt, ik kon geen kant op door het vocht, de kleine heeft volgens mij nog veel genomen die laatste weken. Schattingen waren zo verschillend alle Vk,s zeiden een flinke 9 ponder , maar de Gyn was het daar niet mee eens . "Geen kleintje , maar ook geen reus." Nou het was wel een reus ,
    Meer dan 10 pond en 57 cm. Een breed geschouderd mannetje met een flinke borstomtrek.
     
  9. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    het wisselt. Het schijnt dat de efficientie van doorgeven van voeding door de placenta minder wordt naarmate het einde nadert. De baarmoeder groeit in de laatste weken ook niet heel veel meer.
    Als ik met 40 weken was bevallen had ik 10 pond gehad, dat had ook de wereld niet meer gescheeld.

    Het hangt denk ik gewoon af van het feit of je 'groot kweekt' of juist niet.
     
  10. famke84

    famke84 Actief lid

    21 nov 2007
    279
    0
    0
    verpleegkundige
    Friesland
    Niet..

    Ze zaten er hier een dikke kilo naast... Gemeten met het echo apparaat.
     
  11. Fientje2007

    Fientje2007 Actief lid

    18 jun 2007
    309
    0
    0
    Brabant
    Bij mij zaten ze er een pond langs
     
  12. Eowyne

    Eowyne Actief lid

    26 mei 2007
    287
    0
    0
    Database Publisher
    Amsterdam
    Het is dus duidelijk; het geschatte geboortegewicht is zeker niet voor 100% te vertrouwen.

    Ikzelf heb met 36 weken een groei echo gehad omdat ze Izaak erg groot inschatte. Toen bleek het allemaal mee te vallen en zat hij volgens de curve met 40 weken op ongeveer 3800 gram.

    Nou mijnheer is met 39 weken geboren, woog 4240 en was 54 cm! Die groei echo's mogen ze van mij dus gewoon pret echo's noemen want het enige voordeel was dat ik mijn mannetje toch nog heb kunnen zien voordat hij geboren werd hihi.
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ze kunnen de lengte niet meten en 54 cm. is wel extreem lang, dus daarin zat bij Izaak het gewicht!
     
  14. Eowyne

    Eowyne Actief lid

    26 mei 2007
    287
    0
    0
    Database Publisher
    Amsterdam
    @Zogelukkig Dat klopt waarschijnlijk wel want hij had lange benen, maar voor mij heeft die hele echo dus geen nut gehad omdat hij uiteindelijk toch zoveel groter was dan ze hebben geschat :)
     
  15. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Ik heb bij Kylian ook groeiecho's gehad,

    Geschatte gewicht was 4170 gram maar mijn gyn zei wel meteen dat ze zelfs met een groei echo een percentage van 10 % hadden.

    4170:100=41.7x10= 417 gram erboven of eronder.

    Mijn groeiecho vond plaats in week 37.

    Kylian is met 43 weken geboren en woog toen 5000 gram.

    groetjes anita
     
  16. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Mijn dochter werd geschat tussen 3400 en 3500 gram, ze woog 3460. Perfect dus :)
     
  17. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    :confused: Waarom hebben ze je zolang door laten lopen dan?
     
  18. EmyD

    EmyD Niet meer actief

    Emy was geschat (tijdens de weeen) op 6 tot 6,5 pond. Uiteindelijk woog ze ruim 7 pond...
     
  19. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja idd zeg jemig 43 weken! ppfffff (en 10 pond nogmaals pfffff)

    Ik heb vandaag een groeiecho gehad en ze kwamen uit op 2950 gram wat dan als je de curve volgt op 3500 gram met 40 weken zou moeten komen.

    We zullen het zien..
     

Deel Deze Pagina