Bij jongens is het risico dat het echt niet matcht natuurlijk klein, dus op zich mogen ze uit hun kast kiezen wat ze willen. Ze hebben een beetje "plakkaat"-kleding (paw patrol, disney) waar ik niet heel erg van houd, maar dan lukt het me in de winter in ieder geval om de middelste iets warms te laten dragen. De oudste heeft een aardig goede smaak, bij de middelste vind ik het soms lastiger, maar ik vind uiteindelijk dat ze dezelfde vrijheid moeten krijgen ook als het niet mijn smaak is. Mijn dochter heeft natuurlijk nog geen mening, maar mijn oudste kiest soms wel kleren voor haar uit. Daar stuur ik wel in, ze hoeft van mij geen 6-kleuren lolly te zijn. Maar in alle eerlijkheid, mijn man is ook een redelijke ramp in haar aankleden, zowel qua combinaties als qua hoe het hoort te zitten, dus ik ben vaak al blij als het enigszins werkt. Ze staat bijvoorbeeld op de gezins-schoolfoto's met haar shirtje achterstevoren. Denk je het goed te hebben gedaan door kleren klaar te leggen, krijg je dat, manlief was zich ook echt van geen kwaad bewust.
Nee dat wil ik ook niet. De kasten hangen vol met mooi spul, dan ook graag een beetje fatsoenlijk. Maar scheelt dat dochtertje het zelf ook niet wil. Haar beste vriendinnetje draagt dat wel. Frozen legging, tule "bruidsjurk" van de h&m en een glittervestje. Vindt dochtertje gelukkig vreselijk. Hier gewoon allemaal setjes en wat ze dan precies kiest mag ze zelf weten. Vooral ninni vi en br@nd, dus veel te combineren met elkaar. Dan ga je niet snel de fout in.
Ja die afspraak hebben wij ook en die werkt prima. En soms buig ik een klein beetje mee. Ze wilde heel graag een "veeg" shirt, maar van mij mocht ze geen. Toch maar toegegeven, ze moeten ook hun eigen smaak wat kunnen ontwikkelen natuurlijk.
Mijn kinderen kiezen elke ochtend hun eigen outfit. Enige voorwaarde is dat het bij het weer past. Dus geen dikke trui in de zomer of korte broek in de winter. Oh ja, en geen verkleedkleren naar school. De Frozenjurk mag ze van mij thuis de hele dag aan, maar niet naar school. Enige uitzondering was toen ze 'm voor haar verjaardag had gekregen en 'm daarna met Koningsdag (paar dagen later) aan wilde. Dat vond ik op zo'n dag dan prima. Verder koop ik ook echt alleen wat zij leuk vinden anders trekken ze het toch niet aan. En als ik iets koop wat ze niet leuk vinden breng ik het terug naar de winkel. Ik vind het belangrijk dat ze dragen wat zij leuk vinden. Soms leidt dat wel eens tot combi's die ik zelf niet gemaakt had, maar ach, smaken verschillen . Zij moeten het tenslotte aan en ik zou het ook heel onprettig vinden om in kleren te moeten lopen die ik helemaal niet zo leuk vind.
Wat ik trouwens wel echt belangrijk vind is dat het kimdgeschikt is. Dat betekent enigszins wasbaar en draagbaar, maar vooral met teksten en tekeningen ben ik echt streng. Mijn oudste is nogal lang en kan dus al soms erg groot kiezen, maar veel teksten vind ik echt niet geschikt. Hij doet er ook nooit moeilijk over als ik het uitleg, maar dat zou voor mij een discussie zijn die ik probleemloos aanga.
Ik ben denk ik wat minder streng dan de meesten hier. Ze loopt hier soms echt in vreselijke combinaties . Winterkleding en zomerkleding hou ik wel gescheiden, maar dan nog vind ik niet alles geweldig bij elkaar passen. Ik maak wel verschil tussen een feestje of school. Bij een feestje stel ik wel wat meer eisen. Of eigenlijk heel veel eisen . Voor naar school ben ik makkelijker. Ik vind de combinaties van heel veel kinderen op school nogal flut en dan valt het wat minder op haha.
Dat werkt hier dus echt niet meer . Als ik kleren koop dan ligt het ongebruikt achter in de kast of het verdwijnt op mysterieuze wijze. Gelukkig heeft mijn andere dochter wel een goede smaak (vind ik dan) en kan ik voor haar heerlijk shoppen!
Wij laten onze oudste van 4 behoorlijk vrij in wat hij aan doet. Ik grijp alleen in als hij met 10 graden zijn slippers aan wil of met 30 graden zijn laarzen
Ik koop al hun kleding maar hou wel rekening met wat ze graag aantrekken. Zo draagt de oudste absoluut geen polo's of blousjes. Dus die koop ik niet meer. De jongste kiest elke ochtend zelf zijn kleding uit. Soms past het niet helemaal bij elkaar maar dat laat ik altijd. Mijn man is iets moeilijker die kleed ze gewoon om als hij niet leuk vind staan. De oudste is iets luier dus die vind het prima als wij het uitzoeken. Soms doet hij het zelf en gaat altijd goed. Kan niet veel mis gaan aan een spijkerbroek en shirt dat is wel makkelijk aan jongens..
Ik ben heel makkelijk. Ik laat mijn jongens (8,7 en 4) zelf kiezen wat ze leuk vinden en ze mogen van mij ook helemaal zelf weten wat ze aan willen. Als het maar schoon en heel is, vind ik het al gauw goed. Ik vind het belangrijk dat ze hun eigen smaak ontwikkelen en zich prettig voelen in hun kleding. Dat doe ik namelijk ook. We hebben wel de afspraak dat als er een keer iets speciaals is (feestje of zo) dat ik dan wat voor ze uitkies en dat ze dat zonder gezeur aandoen. Ik zeur niet op gewone dagen, zij zeuren niet op feestdagen
Tja, de oudste twee doen het meestal zelf. Soms maak ik wel eens een opmerking dat het niet geschikt is enz, maar ze zijn er vrij in. De jongste kiest uit twee opties die ik uitzoek. Wel let ik op seizoenen. Ach ja, soms zien ze er niet helemaal naar norm uit. Maar ach, ik bepaal mijn eigen norm. En de middelste ook. Heb haar al eens in de hitte met snowboots mee naar de supermarkt genomen, of in haar mega mindy pak in de stad. Ik ga daar echt geen drama over maken hoor. Nu is ze wat ouder en kiest ze wat slimmer
Oh dat gebeurt hier ook. Als we vrij zijn laat ik ze lekker vrij in wat ze aantrekken. Zo loopt mijn oudste in zijn vrije tijd altijd sportkleding. Prima hoor.. Naar school probeer ik het wel een beetje netjes te houden.
Ik heb twee jongens van 4 en 8. Ik kies wat ze aan hebben en koop het ook vaak alleen. Puur omdat ze er gewoon totaal geen interesse in hebben... Jongste heeft voorkeur voor blouses en oudste voor gewone 't shirts. Daar houdt ik dan wel rekening mee. Ze krijgen vaak in hun omgeving te horen dat ze er mooi en stoer uit zien en ik denk dat dat ook wel maakt dat ze niet zo nodig zelf willen kiezen. Overigens krijgen ze nooit merkkleding, maar ik shop bij Hema, C&A, H&M, Zeeman en Vogele. Weet er altijd de leukste spulletjes uit te halen en kan goed combineren. Disney figuren etc komen er hier niet in. Al gillen ze er nog zo hard om als ze een keer wel mee zijn. Benieuwd hoe dat straks met de kleine meid gaat zijn. Haha
Op school en bezoek/feest/winkelen bepaal ik, thuis bepalen ze zelf. Ik laat de oudste wel zelf mee kiezen wat ze wil. Als ik online kleding koop selecteer ik bijvoorbeeld 6 shirts waar mijn oudste (4) er 3 van uit mag kiezen. Dus ik heb al een selectie gemaakt van de shirts die ik mooi vind en zij kiest welke ze wil. Voor mijn middelste (2,5) kies ik zelf dingen uit want het maakt haar allemaal niks uit. Om te bepalen wat ze aan moeten naar school/psz mogen ze een shirt/broek/rok/jurk kiezen en ik maak het setje compleet.
Mijn dochter mag over het algemeen zelf kiezen (ze Is 5). Ze gaat mee kleren kopen en daar zit ook weleens een frozenjurk oid bij. Niet mijn keus maar zij vindt het mooi (en ze maakt er nog de blits mee ook op school haha). Ze kiest ook wel gewoon dingen die ik ook leuk vindt. Dat juich ik dan wel net iets harder toe hihi. Ook elke ochtend kiest ze wat ze aan doet. Ik zeg of lange of korte mouwen moet en zij kiest welk jurk of rok. Ik combineer het dan wel af met Legging en eventueel shirtje en schoenen. Zelf zie ik haar het liefst in een stoere spijkerbroek maar zelf heeft ze een hekel aan broeken, die heeft ze dan dus ook niet in haar kast liggen.
Hier mogen ze beide zelf kiezen. En als het niet geschikt is voor het weer, merken ze dat vanzelf. Mocht ik inschatten dat iets te koud is, geef ik wat extra mee. Ik zie geen enkele reden om mijn smaak en regels qua kleding op te dringen aan ze. Ze hebben een eigen smaak en zijn echt blij dat ze zelf mogen kiezen. Mijn jongste houdt van zacht en warm en draagt graag makkelijke dingen. Oudste trekt van alles aan en ze is er trots op. Wij volwassenen zitten soms zo vast in wat 'hoort'. Maar kinderen hebben een andere mening en ik vraag me vaak af waarom het zo belangrijk is voor moeders dat hun kinderen er 'normaal' uitzien. Waarom is dat? (zo tegen de wil en smaak van je kind in dan)
Als wij samen gaan winkelen, heb ik 2 eisen. Zij moeten het leuk vinden, maar ik ook! Ik neem regelmatig iets mee voor onze dochters. Maar ik weet goed wat hun smaak is. Voor de oudste koop ik echt geen tuttige kleren, of kriebelstofjes. En bij de jongste ga ik niet aankomen met broeken of kleding met ritsen. Verder leg ik doordeweeks vaak kleren klaar (vooral de oudste vindt dat wel makkelijk). De jongste keurt het soms af, dus dan zoeken we samen iets anders. De oudste kan zelf ook leuke combinaties maken, waar ik dan niet aan zou denken. De jongste draagt het liefste alleen maar roze, dus dan zoekt ze soms zelf een rokje uit, en ik de rest. En als we geen plannen hebben, mag ze helemaal zelf kiezen. Ook zijn winter- en zomerkleren gescheiden. Dus daar kan al niet moeilijk over gedaan worden.
De oudste is 8 en kiest alles zelf, maar luisterd gelukkig wel naar ons advies. Ik kan haar smaak altijd wel goed inschatten, dus wat ik koop vind ze eigenlijk altijd wel mooi, als ze het niks vind gaat het weer terug. Andersom krijgt ze soms dingen niet omdat ik het spuuglelijk vind. Ze vind het altijd leuk om iets aparts te doen, dan draagt ze een gekke strik in haar haar of doet 2 verschillende schoenen aan (wel hetzelfde model). De jongste kiest ook zelf. Zij loopt dus soms wel met een hartjesjurk en een stippeltjes legging haha. Ach ja, ik kan mij er niet zo druk om maken. Ze is ook gek op dr regenlaarzen, die zijn rood en draagt ze dus ook met roze kleding. Zolang het allemaal heel en schoon is vind ik het prima. Ze is heel koppig (van wie zou ze dat nou hebben ahum...) en ik vind dit niet belangrijk genoeg om een strijd over te voeren, daar hebben we wel andere issues voor. Het is nou niet zo dat ze er als een soort pippi langkous/slons erbij loopt hoor, meestal kiest ze de juiste dingen bij elkaar. Kleding die ik koop vind ze altijd mooi, als ze iets lelijks uitkiest in de winkel kan ik nog zeggen dat ze haar maat niet hebben haha.
Zowel mijn zoon (4) als mijn dochter (2,5) hebben sterk hun eigen voorkeur. Op zich prima, maar de helft van wat ze hebben wordt dus niet gedragen. Ik zal ze dus meer moeten gaan betrekken bij het kopen, maar ik vrees dat ze dan alleen lelijke prinsessen jurken en Disney ellende willen. Een paar van die dingen is prima maar niet alles