In hoeverre laat jij je kinderen zelf hun kleren kiezen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Treez, 30 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.313
    36.176
    113
    Ja idd. Als hij het koud heeft denkt hij de volgende keer wel even 2 keer na.

2. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Oudste is 5 en ik neem haar mee naar een kinderkledingwinkel in de buurt waar ik vind dat ze hele leuke kleding hebben. Daar mag ze zelf kiezen en ook direct passen alleen sommige merken wil ik absoluut niet vanwege de kwaliteit, dat soreken we dan van te voren af.
    Thuis mag ze soms zelf kiezen wat ze aan wil en anders kies ik. Als ze zelf mag kiezen geef ik aan of het met korte of lange mouw moet zijn.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mijn meiden zijn nu 6 en 8 en kiezen eigenlijk al een hele poos zelf hun kleren uit... vanuit de kledingkast :) Ik zorg er wel voor dat in de zomer de winterkleren zijn weggepakt en andersom, zodat ze niet in een jurkje met spaghettibandjes rondlopen terwijl het 20 graden vriest ;)
    Qua kleding kopen is het zo dat ik deels zelf bepaal cq kleding inkoop zonder dat zij er bij zijn. Deels hebben ze inspraak wanneer we in de winkel zijn. Meestal wel zo, dat ik hen keuze geef uit 2 of 3 dingen.
    Soms komen ze zelf met kleding aan en als het "past" dan mogen ze dat uitkiezen.

4. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Um niet... ik koop het en hij doet het aan.

Tot nu toe gaat het prima. Ik ben zelf altijd ontzettend uitgesproken geweest qua kleding en mijn moeder heeft (na veel pijn en moeite) zich daarbij neergelegd.
    Als mijn zoon zich later zelf op een bepaalde manier wil kleden vind ik dat prima, dat moet hij zelf kunnen bepalen.
    Maar voor nu koop ik het, en hij trekt het allemaal aan. Ik heb wel echte no-go's: legerprint, disney en doodskoppen.

5. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Mijn dochter is nog al makkelijk, een broek en een shirt.
    Ik vond het zelf heeeeel erg jammer dat ze rond haar 6e absoluut geen jurken en rokjes meer wilde dragen, ik heb dat echt met pijn in mijn hart los moeten laten.... Het staat haar zo super leuk..... Maar ik kan haar niet dwingen want dat voelt ook niet goed plus dat we dan hele dagen ruzie zouden hebben...
    Zo ook met haar haar, ze heeft prachtig lang, grof krullend haar waar ik toen ze jonger was de mooiste creaties van vlocht... Ze wil het niet meer. Zelfs niet voor een feestje...
    Nu is het dus een skinny van de Hema met het liefst een blauw shirt er op (en roze staat haar zoooooo mooi!!!!) en haar haar in een simpele staart of vlecht.
    Oh ja, ze heeft toen ze 5 was besloten dat ze twee verschillende sokken aan wilde in het vervolg, dat doet ze nu nog steeds en staat er op school, binnen de familie en op de sportclub om bekend.
    Ik vindt dat grappig eigenwijs en prima.

ellessinia en Ahava vinden dit leuk.
  6. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

De jongste van 2,5 maakt het totaal niet uit wat hij aan heeft.

De oudste van 4 jaar heeft wel een mening over wat ze mooi vindt of niet.
    Vaak leg ik wat klaar en dat trekt ze aan. Heel soms zegt ze: ik heb liever een broek/rokje/etc. Prima, dan zoeken we samen wat uit.

Soms laat ik haar uit twee setjes kiezen.

Ik koop meestal wel haar kleding als ze er niet bij is. Weet wel wat ze leuk vindt of niet.

Ik kijk wel of ze niet steeds hetzelfde kiest. Houd wel van beetje afwisseling :)

7. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Wat grappig, mijn zoontje geeft AL-TIJD een pet op. Hij staat er om bekend op school. Zonder pet wordt hij soms niet eens herkend :D.

En mijn dochter heeft ook hele mooie lange haren. Ik vind het leuk om daar één of meerdere mooie vlechten in te maken, maar dat wil ze echt niet. Een staart wil ze, that's it. Dus nou ja, nu heeft ze altijd een staart in.

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn kinderen hebben echt geen smaak haha. Het liefst lopen ze elke dag in een joggingbroek met ofwel een shirt met minions of zo ofwel een voetbalshirt. Dat mag hier alleen in het weekend of vakantie.

Naar school mogen ze geen joggingbroek aan, evt wel een voetbal of minionshirt bij een spijkerbroek.

Verder bestel ik alles online en ik zoek een middenweg tussen wat zij leuk vinden en wat ik acceptabel vind. Zolang het lekker zit vinden ze het meestal wel goed maar het mag vooral niet te strak of ingewikkeld zijn. Ze haten overhemden, poloshirt en normale broeken. Lang leve de jog denims!

9. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Ik krijg er nog wel een gewone vlecht in maar daar heb ik wel een reden voor gegeven, ik heb gezegd dat haar haar afbreekt als ze altijd een staart op de zelfde plek draagt en dat er minder knopen in haar haren komen met een vlecht. Heel soms vlecht ik het dan stiekem een stukje in.... kan het niet laten en het staat haar zo mooi....

10. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Hahaha, ja het "zo gaat het minder in de knoop"-argument heb ik ook geprobeerd, maar daar is ze helaas niet gevoelig voor ;).

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ze zijn hier 5 en bijna 3 en vooral de jongste heeft een uitgesproken voorkeur. Ze wil eigenlijk altijd een jurkje aan met soms een legging eronder. Vest mag ik nog wel uitkiezen.

12. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Mijn dochter wel want ze heeft zo'n hekel aan knopen en haren kammen, maar ze wil het echt niet afknippen, ook geen klein stukje, echt alleen de puntjes bij de kapper.

13. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Mijn kinderen hebben nog geen mening over hun kleding. Zodra ze dat krijgen mogen ze zeker meebeslissen. Ik vind het heel belangrijk om een eigen mening te stimuleren. Uiteraard geef ik dan wel randvoorwaarden zoals een goede kwaliteit en dat het er netjes uitziet. Dus geen vlekken, gaten etc in de kleding. En verder zullen we wel zien hoe het loopt.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    Uk van 3 weet heel goed wat hij wel en niet wil. Als hij het niet wil/mooi vind etc trekt hij het ook niet aan.
    We vinden tot nu toe dezelfde dingen mooi. Laatst zag hij in de winkel een hoedje en zei die wil ik passen! Stond hem zo leuk en hebben we dat meegenomen. Hij heeft dus wel wat over te zeggen.

15. Tienn

Tienn Niet meer actief

Hoewel het hem nog niet heel veel uitmaakt, laat ik hem wel vrij. Ik leg zijn kleren klaar en meestal vindt hij het wel best. Wil hij iets écht niet aan, dan kiest hij wat anders uit. Soms wil hij het wel helemaal zelf uitzoeken en dat vind ik prima. Ik vind het mooi om te zien hoe trots hij dan kan zijn op zijn eigen creatie:p. En ja, dan gaat hij wel eens in een (in mijn ogen) niet zo’n geslaagde combi naar de psz. De kleren zijn schoon en er staan geen rare teksten o.i.d. op, dus ik ga er geen strijd over voeren.

Kleren koop ik bijna altijd online, maar ik houd er rekening mee met wat hij leuk vindt. Wanneer we wel een keer samen naar kledingwinkels gaan, mag hij zelf kleren uitzoeken. Zo vindt hij het ook leuk en ach ik vind het ook wel leuk om te zien;), enige regel is dat er geen rare teksten/prints op mogen staan.

Hoe het later (met de tweeling) gaat zie ik dan wel weer, tot nu toe werkt het op deze manier:).

16. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Het belangrijkste is inderdaad dat jouw kind zich er fijn bij voelt. En ik moet zeggen dat ik het zoontje van Yolanthe bijvoorbeeld er ook superschattig uit vind zien met staartje. Het gaat toch om het totaalplaatje.

17. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Hier twee jongens en een meid. Ze mogen grotendeels zelf kiezen wat ze in de kast willen hebben. Natuurlijk speelt bij aankleden de temperatuur een rol en vind ik ook jurkjes met spagettibandjes en een longsleeve not done.
    Nr 2 heeft een voorliefde voor joggers (lang leve de jeansjoggers) en dinoprintjes en de oudste vind eigenlijk alles wel prima maar heeft toch zo nu en dan ineens inbreng.
    De jongste, meisje, wisselt heel erg. Houdt van roze, maar ook van zwart. Ik ben zelf wat meer van het stoere en zij van het truttige en dat levert best leuke combi's op.
    Wat ze niet mooi vinden koop ik niet of stuur ik terug als ik het online besteld heb.
    Ik hou niet van Disney printjes of ander opzichtige prints, maar toch hebben de boys inmiddels een felbegeerd minecraft shirt en zijn de superhelden goed vertegenwoordigd op t-shirts. Ach, zolang zij het leuk vinden.
    Zolang het netjes, schoon en heel is...

18. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    E. Kiest zelf, maar die zou nooit in een jogging broek over straat gaan. Dat mag ze, ik heb ze maar ze doet ze niet aan. Liever jurkjes, rokjes, blouses etc. Als ik iets koop wat ze niet mooi vind draagt ze het niet. Ik vind het goed dat ze haar eigen smaak ontwikkeld. Het hoeft geen mini me te zijn.

Onze zoon is helemaal makkelijk.

19. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Behalve dat ik de (geloofs)overtuiging heb dat lang haar niet bij mannen/jongens hoort vind ik het ook net een stap te ver. Bovendien zou het op school niet geaccepteerd worden.
    Het is, in mijn ogen, niet "maar haar" maar ook met je haar laat je een indruk achter. Mijn beeld van mannen met lang haar is niet heel positief, hoewel ik een superlieve zwager heb met een lange staart...

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.313
    36.176
    113
    Mijn zoontje heeft geen lang haar (zie pagina eerder voor een foto), maar een klein "voetbal" staartje (weet het niet anders te omschrijven).

Ik vraag me wel echt af welk geloof je aanhangt dat lang haar niet hoort of dat het zelfs op school niet mag? Ik heb nog nooit van een school gehoord die zich bemoeit met het uiterlijk van kinderen. Mag kort haar bij meisjes dan ook niet?

En gezien je zwager superlief is, kun je het ook niet anders zien? Komt op mij nogal star over.

Deel Deze Pagina