In hoeverre laat jij je kinderen zelf hun kleren kiezen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Treez, 30 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik ben christen. In de bijbel staat letterlijk dat lang haar voor mannen niet "hoort". Mijn oudste gaat naar een christelijke school en daar zijn inderdaad kledingregels. Zoals shirts met grote/agressieve of aanstootgevende prints, shirtjes/jurkjes met spaghettibandjes zonder iets eronder, te korte rokjes, dat zien ze liever niet en nu het laatst een paar dagen weer erg warm is en er toch kinderen/meisjes met zonnehemdjes op school komen dan wordt daar nog een keer extra op gewezen in de nieuwsbrief, of ouders daaraan willen denken. Net als dat ze liever geen plastic slippers (van die flipflops) zien, maar dat is uit veiligheidsoverweging. Van meisjes wordt verwacht dat ze een rok of jurkje dragen en zien ze liever geen opvallende make-up.
    En als het gaat om lang haar voor jongens, ik heb geen idee hoe lang het moet zijn voor ze het "te lang" vinden. Er zijn natuurlijk best (puber)jongens die wat meer ruimte nodig hebben op zoek naar hun identiteit en dan hun haar willen laten groeien. Dat zie ik in de kerkelijke gemeente ook wel gebeuren. Ik heb het echt nog nooit mooi vinden staan en meestal is het na een goed jaar weer over en afgeknipt.

Het zijn voor ons vrij normale regels, daar wij die thuis ook hanteren en ze in onze familie- vriendenkring ook gehanteerd worden. De een is op sommige vlakken wat soepeler dan de ander, ik zou bijvoorbeeld geen moeite hebben met spaghettibandjes, zeker bij jonge kinderen of met een lange broek op zijn tijd als ik een dochter zou hebben, maar op school gelden de regels van school, dus houden we ons daaraan op schooldagen.

Ik vind het niet per se star, mijn zwager is superlief, maar ik vind een staart bij mannen eigenlijk wat ordinair staan. Ook bij mijn zwager, dat hij lief en een leuke man is veranderd niets aan mijn idee van mannen met een staart.

2. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.894
    5.201
    113
    Home
    Ik zie soms ook van die jonge meisjes in veel te korte rokjes dat vind ik ook echt niet kunnen
    Mijn dochter zou zo never over straat mogen

Boommm vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Oh, ik schrik hier eigenlijk gewoon van. Meisjes die geen broek aan mogen? Ik wist niet eens dat er nog scholen waren die dat hanteerden. Om heel eerlijk te zijn vind ik dat nog veel en veel erger dan een jongen met een staartje.

Harperhazel, honeyy en Aszz vinden dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Ik heb daar dan weer helemaal geen problemen mee. Het ligt wel een beetje aan hoe het gecombineerd wordt, maar verder zou ik er geen issue van maken.

5. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Even voor de nuance, ik ben ook overtuigd christen, maar sta hier heel anders in...er staan wel meer dingen letterlijk in de bijbel, ook over vrouwen en hun rol en hoofdbedekking. Houd je je daar ook letterlijk aan?

En ontopic: de kinderen mogen hier meebeslissen of zelf kiezen, inmiddels zijn ze oud genoeg om te snappen wat bij welk weer kan. En echt interesse in zelf kiezen hebben de oudste 2 (jongens) niet, dus die vinden het prima wanneer ik meekijk. De jongste (meisje) kan soms wat moeilijker doen, maar door te praten en keuzes te geven komen we er altijd wel uit.
    Over één ding ga ik niet in discussie, er mogen geen slippers aan naar school, dat vind ik niet zo veilig op de fiets. Verder mag er veel.

Harperhazel vindt dit leuk.
  6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier maakt school geen enkel probleem van kleding. Er worden ook geen nieuwsbrieven met richtlijnen verstuurt, gelukkig. Als het een tropische dag is, ben ik blij dat mijn dochter gewoon een jurkje met spaghettibandjes aan kan zonder dat daar weer een t-shirt onder moet. Of dat rokken een bepaalde lengte moeten zijn.

Als ze ouder worden, kan dat wel meer beginnen spelen. Ik weet dat ze op middelbare scholen in België over het algemeen strenger zijn op lengte van rokken en broeken dan in Nederland.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.236
    16.604
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

In het VO zijn de regels inderdaad veel strenger. De school van ons oudste kind is vorig jaar zelfs in het nieuw geweest ivm een verbod op de zomerse outfits van sommige pubermeisjes ;)
    Hotpants en van die topjes die niets ten raden over laten, een zgn strand outfit.
    Ik heb daar geen problemen mee (met dan verbod) moet ik zeggen maar kleine meisjes die op de basisschool geen jurkjes met bandjes aan mogen gaat echt veel te ver.

8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    #128 Adje, 3 jul 2017
    Laatst bewerkt: 3 jul 2017
    Ik zou dan ook denken dat bij bepaalde geloven het veel logischer is om jonge meisjes juist korte broeken, of broekrokken aan te laten doen ipv verplicht jurkjes en rokjes. Spaghettibandjes mogen niet, maar rokjes/jurkjes moeten. Want wat denk je dat er gebeurt als die kinderen gaan spelen op bv een duikelstang of in de zandbak. Dan zitten ze al snel in hun onderbroek. Ik moet de eerste kleuter nog tegenkomen die erop let tijdens het spelen dat je je jurk en rok goed moet houden. ;)

Athina vindt dit leuk.
  9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh echt serieus?? En Jezus dan, staat overal afgebeeld met lang haar...

Marchella, Treez, Betsy en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    De oudste trekt gewoon wat uit de kast elke ochtend. Hij vraagt alleen of hij lange/korte broek en lange mouwen/korte mouwen aan moet.

De middelste heeft echt haar eigen wensen. Ik zeg alleen wat ze aan moet zoals bij de oudste. De combi van boven en onderkleding kiest ze zelf. Ik moet zeggen dat ze een prima smaak heeft. Wat ze aantrekt past wel altijd bij elkaar.

Kleding koop ik voor de oudste zelf. Hij vindt winkelen vreselijk en vind het prima waar ik mee thuis kom. Hoef ik bij mijn dochter niet te proberen. Zij gaat mee en mag haar eigen kleding uitkiezen. Ik geef alleen aan wat ze nodig is. Jurk, rokje, nieuwe leggings/maillot, shirts etc. Ze zoekt ze dan zelf uit. Gaat prima gelukkig.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk dat dat 'probleem' opgelost wordt door er een kleine legging onder aan te doen.

Ik doe dat zelf ook weleens bij mijn dochter als ik weet dat ze in de zandbak gaat spelen. Dan neemt ze geen kilo zand mee naar huis in haar onderbroek. ;)

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Klopt, dat is dan een beetje in lijn met sommige scholen in België. Strandoutfits mogen sowieso niet, maar ook mogen jongens geen 'sportieve broeken' aan. Wel geklede, nette korte broeken met een net t-shirt erop (dus geen basketbalhemd ofzo).

Er kwam ook een school in het nieuws die wel erg ver ging, die meisjes hadden stuk voor stuk leuke, nette jurkjes en rokjes aan die misschien iets boven de knie vielen, en dat was toch te kort...

13. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Het is oftopic, maar idd. In onze gemeenten hebben vrouwen geen leidende rol en geen stem in kerkbestuur e.d., hebben vrouwen/meisjes hun hoofden bedekt tijdens de diensten, worden door vrouwen/meisjes geen lange broeken gedragen (evt. in vrije tijd ofzo natuurlijk wel als men daar wat vrijer over denkt).
    Verder ging het er niet om of ik me daar letterlijk aan houdt maar wat de regels van de school waren. In deze omgeving (wij wonen in/aan de rand van de zgn. biblebelt) zijn veel scholen met dezelfde soort regels. In vrijwel elke plaats in de buurt wel 2-3.

Dat "probleem" lossen de meeste moeders op door een legging onder het rokje.

14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    #134 Adje, 3 jul 2017
    Laatst bewerkt: 3 jul 2017
    Haha, ja prima oplossing! Maar zo trekken meisjes dus altijd aan het kortste eind. Al die kledingvoorschriften en dan ook nog een legging aan en mouwtjes aan hun jurk ook al is bloedje warm. Ik vind dat gewoon wat ver gaan. Maar gelukkig mag iedereen voor zich kiezen.

Edit: mijn meiden droegen dus alleen leggings als het weer zodanig was dat een beetje extra stof kon helpen ;)

suus1983 vindt dit leuk.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

Hier zijn alleen slippers (flipflops, haivana achtige dingen) verboden ivm veiligheid.

Weet wel dat ze van die "tietentopjes" weet echt even geen andere benaming liever niet zien. Niet in groep 1 en niet in groep 8;)

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja mijn meiden dragen ook geen leggings (ook geen kleintjes) als het 28 graden of warmer is hoor. En van t-shirts onder hun jurkjes moet ik al helemaal niet weten. Gewoon een onderbroek aan, jurk erover en klaar.

En jongens dragen toch een korte broek? Ik weet niet in hoeverre ze dan 'bevoordeeld' zijn.

Maar als de jongste kiest voor een jurk (en dat gebeurt nogal vaak) als ze naar school gaan en ik weet dat ze in de zandbak gaan spelen, doe ik die minilegging eronder. Gewoon praktisch. En ik heb gemerkt dat de boxershorts van de Hema ook wel helpen.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedoel je hemdjes met spaghettibandjes? :D Of echt die ook korter zijn?

18. tuc

tuc Niet meer actief

Nee haha spaghettibandjes is geen probleem hier. Ik bedoel echt van die topjes die niet langer dan een bikini zijn.

19. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.894
    5.201
    113
    Home
    Ik snap dus echt niet dat ouders hun kinderen in dat soort kleding rond laten lopen en dat school dan moet zeggen dat zoiets niet mag... zo laat je je kind er toch niet bijlopen

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben dan wel heel los als het op kledij aankomt, maar dat zou ze van mij toch echt niet mogen dragen naar school... Dat een school nog moet zeggen dat dat ongepast is, kan er bij mij niet in.

Deel Deze Pagina