Moet je je vakanties ook niet voor een bepaalde tijd doorgeven? Hier vult iedereen de zomervakantie in januari in en begin februari krijg je de officiële goedkeuring. Voor zover ik weet is het ook bij iedereen goedgekeurd. Als je dan nog in maart afkomt met groot verlof heb je pech want de planningen zijn gemaakt.
Wat voor beroep heb je dan? Ben wel benieuwd nu.. voor mij zou een vakantie met mijn gezin meer waard zijn dan een baan. Als je na 6 jaar werken daar nog zo word behandeld zou ik er klaar mee zijn. Maar ik heb natuurlijk geen idee van jullie persoonlijke situatie en of je snel een andere baan kan vinden. En hoe het dan financieel gaat. Ik verdien op dit moment minimaal, dus ik zou zo weer op zoek gaan naar iets anders, maar ja nogmaals ik weet dus niet hoe het bij jou zit. Ik zou maar snel je cao door lezen daar staat vast meer info in over vakantie.
Je bent toch doktersassistente? Jij bent nu net zo afhankelijk van de zomervakantie als je collega's. Toch niet meer normaal dat je dit met elkaar uitpuzzelt. Krijgt iedereen maar 1 week in de zomervakantie?
Ik dacht dat een werkgever sowieso niet mag weigeren als je je wettelijke vakantiedagen wilt opnemen, tenzij zeer gegronde redenen? En ik zou wel goed opletten met de vakantieuren die je nu hebt opgebouwd, want die mag je tegenwoordig ook maar zolang meenemen.
Probleem zit hem er ook wel een beetje in (denk ik, weet ik niet zeker) dat ik samen met nog een collega alle handelingen uitvoer, en de rest maar een deel ervan. Ik ben idd doktersassistente. Die ene collega die ook allround is, maakt zelf de planning... Met name 2 dames die door langdurige ziektes lang afwezig zijn geweest hebben heel veel uren nog staan, meer dan ik. Deze zomervakantie hadden we eigenlijk 2wk gevraagd, de laatste 2. Maar omdat we meer belang hechtten aan een echte vakantie (dus weg) die we met de meivakantie wilden heb ik met veel moeite dat erdoor gekregen, voor mijn gevoel echt erdoor gedrukt waar ik me niet fijn bij voelde. Zeker omdat er volop geklaagd werd door een praktijkondersteuner die 1 ochtend moest inspringen hierdoor. Of ik niet een paar dagen later kon gaan, terwijl man en kind al eerder vertrokken. Ja, ik ga apart van mijn gezin naar Oostenrijk rijden omdat zij me die ochtend niet wil vervangen (ze hoefde er niet voor terug te komen, alleen mijn werk ipv het hare). Met veel moeite toch de 2wk meivakantie gekregen maar wel met een nasmaak. En die weken in de zomer is op verzoek van de baas alleen de eerste week geworden ipv de laatste 2. Dit jaar qua schoolvak dus alleen de meivakantie vrij, rest werken. Lijkt missch veel, maar ik heb dus nog 204 uur verlof staan en er komt regelmatig meer bij ivm nascholingen, vergadering. Het is zo jammer omdat ik buiten dit feitje een hele fijne baan heb, leuk team, vlakbij, vast contract en veel uitdaging. Als mijn baas nou niet zo eigenwijs was en in de vakanties gewoon een uitzendkracht wilde aannemen. Maar dat wil hij niet, geen vertrouwen in door 1 slechte ervaring 10jr geleden. Kleine hoop die ik heb is dat er vanaf deze maand een praktijkmanager is (dat kon blijkbaar wel) die hopelijk wat eerlijker verdeeld. Want het zijn idd vaak die 2 "ex-zieken" die meestal voorgaan in de planning.
Je collega's klinken me helemaal niet leuk in de oren eerlijk gezegd. We heeft hen tijdens hun ziekte vervangen? En is het niet logischer dat de werkgever juist die zieken hun stuwmeer aan verlofuren uitbetaald?
Euh...wij allemaal, plus de vrouw van de baas. Maar die is sinds dit jaar gestopt ivm pensioen. Zij was ook onze vliegende keep in geval van vakantie of studiedag of ziekte. Planning gaat meestal als volgt: er komt een mail van de planner wat de wensen zijn voor komende vakantie, paar mnd vooraf. Iedereen mailt zijn wensen door en zij gaat puzzelen. Waar ze er niet uitkomt worden er aanvragen afgekeurd. Maar iemand die 3.5 dag werkt heeft meer kans om daar tegenaan te lopen dan iemand die 1.5 of 2 dagen werkt, die ene dag is nu eenmaal makkelijker op te vullen dan 3 en halve.
Mocht je toch je baas zover krijgen: kijk voor uitzendkrachten via bijvoorbeeld huisartsenhulp. Hier zitten niet "zomaar" uitzendkrachten maar gewoon goede assistentes die van aanpak weten! Jammer hoor van je baas dat hij daar geen investering in wil doen.. hij moet zuinig zijn want er is een tekort als er echt niks mogelijk is zou ik gewoon op zoek gaan naar wat anders. Wij zijn met zijn 6en en daarvan hebben er 5 dit jaar in de zomervakantie (en 3 zelfs in de bouwvak). Iedereen blij dus. Wel dus met een vaste oproep (die overigens geen medisch technische handelingen doet maar alleen balie).
Ja zoals je laatste zin hoort dat dus niet te gaan he? Het moet niks uitmaken hoeveel je werkt. Iedereen heeft evenveel recht op vakantie. Toen ik nog op het kdv werkte werkte ik 2 dagen, maar ik had echt niet meer rechten dan mijn full time collega's. Is er geen invalpool van doktersassistenten?
Ik ben ook doktersassistente. Ik zou zeggen. Ga lekker een andere baan zoeken!! In cao staat dat je recht hebt op 2 weken aaneengesloten zomervakantie. Welk regio woon/werk je?
Wij vallen onder de zelfde cao, huisartsenzorg. Dit hoef je echt niet te accepteren! Wat betreft de handelingen die jij wel doet, en je collega's niet, jammer dan. Bij ons op de praktijk wordt tijdens de zomervakantie 75% van de assistenten spreekuren dicht gegooid ivm personeelsgebrek omdat iedereen gewoon op vakantie moet kunnen. Lees mijn bericht op de vorige pagina maar even, jouw werkgever probeert je echt flink te naaien als ik dit zo hoor!
Ik snap dat het een gepuzzel is en ik snap ook dat er bezetting moet zijn maar: het moeten niet altijd dezelfde mensen zijn die toestemming krijgen of hun vakantie afgekeurd krijgen, dan doet de planner zijn werk niet goed. jij kunt er ook niks aan doen dat je toevallig alle handelingen mag doen en dus minder te missen bent dan een ander. De werkgever kan prima een uitzendkracht inhuren maar wil dat niet en dus wordt zijn probleem nu jouw probleem Ik zou hier niet akkoord mee gaan.
@Lumiere was een beetje kort door de bocht reactie net maar ik meen het wel. Kijk de coa echt even na en zorg dat huisarts dat onder ogen kijkt. Ben je lid van nvda? Contact hun anders ook even. Pb me zo nodig
Lachen met die werkgever van jou. Dit is zeker geen normale gang van zaken hoor. Check je CAO en kom voor jezelf op!
Ik zou hier een heel serieus gesprek met mn baas over willen hebben. Wat jij wilt is volkomen redelijk. Ondanks dat het niet zo prettig zal zijn, zou ik zonodig toch wat druk uitoefenen in het gesprek. Dat hij een raar bezwaar heeft tegen een uitzendkracht is eigenlijk vooral zijn probleem en ook niet heel erg gebaseerd op de realiteit. Een enkele ervaring lijkt me vrij irrelevant, Wellicht kun je uitzoeken hoe het in andere kleine praktijken met werkende vaders en moeders gaat en dit gebruiken in je argumentatie. Of wellicht kun je opperen dat jij de vervanger inwerkt? Als je eerlijk aangeeft hoe groot dit probleem voor jou en je gezin is en hij is een goede baasdan probeert hij je op wat voor manier dan ook tegemoed te komen.
Je moet echt op je strepen gaan staan. Heel toevallig lukt het bijna nooit om jouw vakantie te regelen maar degene die de planning maakt heeft nooit een probleem... euh, sorry hoor, maar je bent echt gek als je daar mee akkoord gaat.
Het lijkt mij niet meer als normaal, wanneer je allemaal in dezelfde periode vakantie wil, dat je samen overlegd hoe dit op te lossen. Dit was in ieder geval in ons team zo, toen ik in de zorg werkte. Wie wil en kan er iets schuiven? Soms wilde iemand best z'n 3 aaneen gesloten weken opsplitsen als ze in ieder geval maar die ene week wel had, etc. En in t geval we er niet uitkomen moet iedereen schikken door bijv. maar 2 weken te nemen ipv 3. Óf je zou kunnen loten ofzo. Maar op deze manier is natuurlijk belachelijk. Eerlijk gezegd zou ik nog een poging wagen om aan te geven dat je hier niet mee akkoord gaat en het gevoel te hebben altijd maar achter t net te vissen zo. En anders zou ik op zoek gaan naar een andere baan waar ze wel collegiaal zijn.
Mijn (drukbezette) ha gooit de praktijk elke zomer gewoon 2 weken dicht. Patiënten kunnen in die 2 weken dan bij andere praktijken terecht. Zou het ook niet accepteren dat collega's wel hun vakantie zonder gedoe kunnen krijgen en ik niet.
Ik weet niet waar je woont in Brabant maar Ik heb nog een vacature open staan voor een assistente voor 3 a 4 dagen . We zitten in Tiel
Ik zou dit zelf hoger op gaan spelen, en eventueel rechtsbijstand gaan inschakelen want je vraagt aan voor bepaalde periode, en krijgt dit zonder goede reden telkens niet en hebt daardoor weinig tijd met je kind en kan nooit langer dan een week vrij nemen dus kan nooit eens goed uitrusten. Je loopt daardoor juist een grotere kans op een burn out. Dat je niet alle vakanties alle weken kan hebben, is logisch maar geen enkele week/paar dagen uit een week, vind ik echt gek.