In hoeverre pas je jezelf aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Imensa, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe

Mee eens!

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Eens: ben heel lang vegetariër geweest en heb nog nooit van iemand verwacht dat ze vleesvervangers in huis zouden halen: sterker nog, die lust ik niet eens......
    En als ik bij mijn moeder of broers eet (ook allemaal vegetariërs) dan halen zij, terwijl dit van ons helemaal niet hoeft (en al helemaal niet voor mij, omdat ik zelf heel lang vegetariër ben geweest en nu nog nauwelijks vlees eet) voor ons vlees/vleeswaren.

Kijk: als dit jouw ervaring is (Hilly) is dat niet leuk, maar gooi niet alle vegetariërs over 1 kam. Ik klaag ook niet over de keren dat ik bij mensen ging eten en ik "alleen maar een ei" kreeg, omdat ze totaal niet wisten hoe en wat ik at.......Beetje begrip van beide kanten dus.:)

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.355
    10.314
    113
    De moeder mag blij zijn dat je dit wil doen.gewoon doen wat jij en je zoontje bedacht hadden. Het kindje moet er mee leren omgaan.
    Als het een zware allergie was geweest dan was het een ander verhaal

4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik vind het allang super dat je iets anders voor het kindje maakt.
    Mijn kinderen mogen alleen halal vlees, maar ik verwacht niet dat andere ouders daar rekening mee houden. Ik heb de kinderen altijd geleerd om geen vlees buiten huis aan te nemen en daar hebben ze nooit moeite mee gehad.

5. Jet83

Jet83 Bekend lid

15 aug 2012
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind het al goed van je dat je zijn traktatie aan wilt passen. Het is aan zijn ouders om hem te leren dat als hij iets anders krijgt hij dan niet boos/gefrustreerd/teleurgesteld wordt/is.

6. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ze mag ergens al lang blij zijn dat je er rekening mee houdt en iets apart hebt voor hem!

Een collega van mij heeft ook een kind met een (zware) ei-allergie en die heeft bij de juf gewoon een doos gezet met dingen die haar kind wel mag eten op zo'n moment.
    Want ze weet dat er af en toe getrakteerd wordt en dat haar dochter altijd uit de boot valt.
    Dochterlief is 3 en weet uit ondervinding dat ze zware buikpijn en diarree krijgt als ze wél dingen eet die ze niet mag hebben. (En ja, mijn collega heeft het zelfs thuis nog voor dat ze plots ontdekt dat er toch een microvezel ei in zat. Ze probeert alle etiketten te lezen maar af en toe staat het er echt niet duidelijk op. Met alle gevolgen van dien.)

Ten eerste zou moeder haar kind moeten opvoeden dat 1 snoepje op zo'n moment genoeg is. Dat iedereen maar 1 ding krijgt. En als hij het echt bont maakt, moet de juf maar ingrijpen en hem tegenhouden.

7. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik zou dat ook niet doen.. het klinkt misschien hard maar dat kind moet toch wel leren dat niet de heel wereld zich kan aanpassen aan zijn suikerziekte en moeders moet hem leren dat hij niet mag afpakken! Vind het eigenlijk nog eens niet netjes ook door te zeggen dat hij dan jaloers wordt op de rest! Ik neem aan dat zijn traktatie in verhouding met de rest zal zijn en hij dit niet met een kruimel blijft zitten terwijl de rest flinke cupcakes heeft ofzo...

8. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik zou het niet aanpassen. Het kind zal zijn hele leven anders moeten eten dan anderen en ik denk dat dat iets is wat ze hem echt gewoon moet aanleren. Zou dan wel mijn best doen om dat andere kindje ook echt wat leuks/lekkers te geven, maar voor zijn hele klas aanpassen vind ik te ver gaan.

9. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Dit. Je hebt je best gedaan toch?

10. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Wij hebben zoiets ook aan de hand. Dit is toevallig een vriendinnetje van mijn kleuter (heftige noten/pinda allergie). Het kindje voelt zich hierom vaak geïsoleerd met eten. Ik snap dat wel en vind het geen probleem om bv. als traktatie zo'n spies met kleine poffertjes met fruit of zelf cupcakejes te maken zonder noten. Ze rekenen er ook niet op dat alle ouders er steeds rekening mee houden. Ik denk dat de brief die wij erover krijgen beoogt dat de mensen die dat prima vinden, zorgen dat het meisje niet altijd de enige met iets anders als traktatie is.

Ik zou me dus niet verplicht voelen, maar wel nadenken over hoeveel moeite het nu echt is. Apart maken is in sommige gevallen denk ik juist lastiger dan voor de hele bups kinderen hetzelfde maken? Ik zou het zelf echt superlief van anderen vinden als ze er rekening mee houden.

Wij hebben geen allergieën aan de hand maar wel vegetarisch dieet. Maar bij traktaties heb ik de afspraak op school dat mijn kleuter het zelf mag beslissen of ze op dat moment vlees wil eten, mocht er bv. worst in de traktatie zitten. Zij 'weet' iig waar vlees vandaan komt en zo is het haar eigen keuze. Voor de peuter hebben we een eigen traktatietje achter de hand, maar het is nog nooit nodig geweest.

11. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Ik hou hier geen rekening mee, op de psz hadden we al 2 kids die bepaalde dingen niet mochten, en dan maakte ik iets aparts.
    Deze kinderen waren ook al gewend dat met de koekjes om 10 uur zij een ander soort koekje kregen, het is denk ik ook gewoon goed om je kind hierin te betrekken en te vertellen waarom ze andere dingen krijgen vanwege hun gezondheid.
    De meeste zijn hier slim genoeg voor en ik heb het nog nooit uit de hand zien lopen.

Mijn neefje, nu een volwassen vent, zei zelf bij andere mensen, vanaf jonge leeftijd, dat hij iets niet mocht, en zelf iets bij zich had.

12. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    agreed!

Ik had vroeger eenmeisje met glutenallergie in de klas, wij kregen gewoon allemaal een zakje chips, en zij iets anders.... dat was nooit een probleem... op zich wel sneu, maar wat je zegt.. 24 kids iets geven omwille van 1 kindje iets anders geven hoeft niet.... als je iets kan vinden/bedenken suikervrij wat andere kids ook lekker vinden, mooi meegenomen, maar moet geen must zijn.

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Eens!

14. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Dit

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dit :)
    Hier ook twee meiden met een allergie, en naast dat ik vind dat ze moeten leren dat ze bepaalde dingen gewoon niet kunnen eten, is het wel heeeeeeel fijn als er een tractatie is waarbij zij gewoon hetzelfde krijgt als de rest van de klas. Dat vindt onze oudste echt heel fijn dan.

Aanpassen terwijl je alles al klaar hebt/gekocht hebt, vind ik nogal wat, en dan is het al heel lief dat je voor dat kindje iets anders hebt geregeld.

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dit dus. En moeders moet haar kind beter opvoeden. ;)

17. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Nou heb je het al in huis ik weet niet wat je maakt maar misschien kan het in een doosje of zakje zodat ze thuis pas kunnen zien wat erin zit.

En een tip voor volgende keer vraag of er allergieën zijn voordat je een traktatie gaat bedenken. Het is heel sneu als een kind iets krijgt wat hij niet mag of als enige wat anders.

18. Imensa

Imensa Niet meer actief

Het zit in een doorzichtig papiertje. Dus gewoon zichtbaar wat erin zit.

Idd ik zal volgende keer vragen wat betreft allergieën. Maar ga niet mijn complete traktatie aanpassen aan diegene. In dit geval is er denk ik al vaak genoeg rekening gehouden met het kind gezien de jaloezie. Kind zal er vast vaker tegenaan gaan lopen in het leven dingen niet te mogen. Beter dan vroeg mee beginnen te leren dat ze iets anders krijgt als ander omdat het "speciaal" is

En volgens mij ben ik daar niet alleen in zo te lezen.

19. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Een allergie vind ik heel iets anders dan een dieet voorkeur zoals in dit geval. Je bent geen a la carte service...

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Maar met gluten kun je wel gewoon naturel chips eten (van de meeste merken)..dus in deze snap ik het probleem niet zo.

Deel Deze Pagina