In hoeverre staan wij in ons gelijk?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kletskoek, 24 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Een grote kast wat van vloer tot plafond komt is niet per direct een inbouwkast. Een inbouwkast is vaak al bij de bouw van het huis gemaakt.
    Mijn broertje heeft ook een enorme kast, van vloer tot plafond en de hele breedte van de kamer. Als zij het huis verkopen zullen ze deze zeker weten uit het huis 'slopen' en meenemen. Het heeft ze veel geld en moeite gekost om die kast daar te krijgen ( ook met plintjes voor de kast langs)
    Als een makelaar beweerd dat de kast blijft staan, is dat allemaal leuk en aardig, maar de verkopers moeten het hiermee eens zijn! Het staat niet op de lijst met spulletjes wat achterblijft of ter overname is. Het wordt dus gezien als losse kast. Het behoort dus niet tot nagelvaste dingen, zoals hierboven gezegd is.
    Er is nergens vastgelegd dat jullie die kast zouden krijgen, dus ik ben bang dat jullie hier echt aan het kortste eind trekken.
    Wel zou ik de makelaar bellen en uitleggen hoe het zit en dat jullie erg teleurgesteld zijn in haar. Het is weliswaar een bekend gegeven dat een makelaar een huis 'mooi' praat, maar ze horen niet erover te liegen.

Succes

2. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Dit had ons notaris ook verteld

3. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Op de een of andere manier vind ik het door de laatste zin een beetje raar overkomen.

Ts: Wij hadden precies hetzelfde. Alleen was bij ons de kast ineens weg bij de eindinspectie. Het was een fout van de makelaar uiteindelijk.
    Wij hebben het maar gelaten voor wat het is. Het werd echt een soort welles/nietes.
    Uiteindelijk kwam het op zijn pootjes terecht. Ik heb op MP een super gave kast gekocht en gepimped. Veel mooier dan die kast die zij weg hadden gehaald :D

4. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Nou ik heb soortgelijks gehad. Ik had aangegeven bij de verkoop van mijn flat dat bepaalde dingen mee zouden gaan, aangegeven op de boedellijst, maar een nogal incompetente makelaar. Naast vele fouten heeft hij van meerdere zaken aan de koper beloofd dat het achter zou blijven.
    uiteindelijk heeft de makelaar MIJ betaald voor die spullen en heb ik ze acht gelaten. Het was namelijk ZIJN fout, en de koper stond erop dat het achter bleef. Ik vond het prima maar dan moest er voor betaald worden, en dat heeft hij gedaan.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het klinkt als een misverstand tussen makelaar en de verkopende partij; hij ziet het als inbouwkast, dus die blijft achter. Zij zien het als losse kast, niet afgesproken dat jullie 'm overnemen, dus nemen ze 'm mee.
    Ik zou dus contact opnemen met die makelaar en vragen hoe of wat. Hij heeft jullie min of meer die kast beloofd (als hij had gezegd dat het een losse kast was, hadden jullie gevraagd of je 'm over kon nemen), dus hij moet dit oplossen.

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Dat er een plint tegenaan gemonteerd is, is een extra aanwijzing dat het bij het huis hoort en niet ibij de inboedel

7. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Mwaw lijkt mij niet. Een plint is maar een plint.
    Als de kast niet aan het huis genageld is en vrij makkelijk te verwijderen is dan is het volgens mij geen inbouwkast. Een inbouwkast wordt vaak bij de bouw van een huis al ingebouwd en niet pas later door de bewoner toegevoegd.

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Om het nog even wat ingewikkelder te maken, je hebt inbouwkasten en ingebouwde kasten. 😅 In het geval van TS is er sprake van een 'ingebouwde' kast op maat. MITS deze vastgeschroefd is aan de wand/muren/vloer op zodanige wijze dat er aardig wat schade zou ontstaan wanneer hij weggehaald zou worden (hoe ziet trouwens ook de muur achter de kast eruit ook, kaal beton?) mag je er vanuit gaan dat deze bij het huis hoort en dus GEEN roerende zaak is. Zie ook het burgerlijk wetboek: BW 3:34 Dus dan hebben we het niet over de Ikea Billie kast die eenvoudig met een paar schroefjes vast zit, om maar een voorbeeld te noemen.

Daarbij komt ook nog eens dat de makelaar mondeling heeft toegezegd dat de kast bij het huis hoorde EN het feit dat de kast niet op de boedel lijst staat vermeld ter overname/blijft achter/gaat mee. (Dit is overigens nalatig van de makelaar.)

Dit alles bij elkaar maakt dat jij ter goeder trouw als koper mocht aannemen dat de kast bij het huis (en dus de koopprijs) hoorde volgens art. BW 3:34. Als je dit zo meldt aan de makelaar, per email, dan staan jullie verdraaide sterk. 👍🏼

PB maar als je hulp nodig hebt, succes!

9. Buxus

Buxus Lid

6 sep 2016
    61
    33
    18
    Hoezo vindt je dat raar over komen?
    Wij hebben die man aangeboden dat hij hem eruit mocht komen halen, nog na de overdracht, dat lijkt me heel redelijk, daar wij binnen 2 weken wilden verhuizen en dit dus mogelijk tot vertraging zou leiden. En hem anders voor een symbolisch bedrag hadden willen overkopen, aangezien er wel een extra deur ingezet moest worden en de manden vervangen worden door laden, (waarbij hij niet kon garanderen dat er geen schade zou ontstaan).
    Al met al vind ik het flink mazzel (150laden/deur VS 1000euro kast).
    Dat compenseert ook een beetje de verstopping en het kapootte rollouik die hij achter liet :) zonder vermelding.

10. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Maar waar baseer je nu precies op dat het dus niet zonder veel schade verwijderd kan worden? Want die onderbouwing mis ik een beetje in je verhaal. Dat een kast van grond tot plafond loopt en er een plintje voor geplakt is, betekent niet dat het een inbouwkast is geworden. Ook een ingebouwde kast zoals je verwoord mag verwijderd worden bij verkoop, mits het geen grote schades achterlaat. En een op maat gemaakte kast valt daar ook niet per definitie onder. Zou namelijk betekenen dat ik elke kast hier in huis achter moet laten, wij hebben alles hier op maat aangepast. (En dat kunnen we bij een nieuw huis gewoon opnieuw doen)

Dus bij mij komt het over alsof je ts blij maakt met een mogelijke dode mis.

@ts wat de makelaar zegt bij een bezichtiging is niet per definitie leidend, lees de voorwaarden behorend bij het koopcontract nog maar eens door. Daar staat bij een nvm koopcontract namelijk ook een bepaling over in waarbij verwezen word naar de goederen lijst ter overnamen.

11. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Ik denk... dat als wij hier goed antwoord op willen geven, de kast, incl bevestigen, zouden moeten zien. Het is giswerk hoe het er uit ziet en hoe het achter de kast uit ziet.
    Het is op deze manier gewoonweg niet duidelijk te vermelden of het inderdaad om een ingebouwde kast gaat waar veel schade bij ontstaat als deze weggehaald wordt.

Maar hoe je het ook wendt of keert. De verkopende partij is niet verantwoordelijk voor wat de makelaar tijdens de bezichtiging zegt, jij aan de andere kant moet er op kunnen vertrouwen dat hij/zij eerlijk is. Het is wel belangrijk dat je dit met de makelaar bespreekt.
    Maar ik ben bang dat je naar de kast kunt fluiten, sorry.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dit. Dan hoeft het ook niet op een lijst te staan, volgens mij.

Willen ze hem toch meenemen, dan kun je onderhandelen over de prijs. Gaat dan denk ik over een paar honderd euro of zo...

Maar even eerlijk, hadden jullie het huis niet genomen, als jullie wisten dat de kast er niet bij zat? Of hadden jullie dat punt echt meegenomen tijdens de onderhandelingen over de koopsom?

13. Hoe is het opgelost?

Deel Deze Pagina