Inwendige Onderzoek?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door a star, 14 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. a star

a star Actief lid

11 feb 2010
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Ik heb een vraagje...
    Hoevaak krijgt men een 'inwendige onderzoek' (dat ze naar je baarmoederhals etc kijken) tijdens de zwangerschap?
    Dit is mijn eerste zwangerschap en ik ben niet bekend met dit soort dingen, en sinds kort woon ik in het buitenland, hier gaat alles heel anders aan toe. Hoe gaat dit allemaal in Nederland?
    Graag jullie ervaring.

Alvast bedankt.

2. zohra

zohra Niet meer actief

hoi,

krijg jij steeds inwendige onderzoeken dan bij controle?
    heb bij m,n 2 zwangerschappen niet gehad
    ook je vraag bij onderzoek aan v.k nooit onderzoek gehad naar borsten en geslachtsdelen of wat dan ook maar.
    heb wel inwendige echo`s gehad met 6 weken maar met 9 weken hoef jij dit ook niet meer dan kunnen ze het prima zien via een buikecho.
    vind het ook niet normaal als je steeds inwendige onderzoeken krijgt ivm infectie etc.
    1stzwangerschap bij gyno nooit inwendig onderzoeken gehad en 2de zwangerschap bij v.k ook niet.
    tenzij je op het laatst loopt dan kan het wezen dat ze bv willen zien of je baarmoeder mond is verstreken.
    bij elke controle een inwendig onderzoek lijkt me sterk overbodig en zou het ook niet toe laten.

gr

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik heb alleen bij mijn intake bij de vk met 9 weken een inwendige echo gehad. Verder geen inwendig onderzoek gehad.

4. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Nooit een inwendig onderzoek gehad bij beide zwangerschappen.

Pas tijdens de bevalling om te kijken hoeveel cm ontsluiting ik had.

5. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Hoi Hoi,

Hier ook nooit een inwendig onderzoek gehad.
    Alleen bij mijn dochter een inwendige echo, maar verder niets.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb ook geen enkele gehad. Nou was mijn kleine niet ingedaald, dus was het vrijwel zeker dat de baarmoedermond nog potdicht zat bij de laatste controle.

De enige keer dat ze eventueel inwendig onderzoek zouden doen, was om te strippen, dan moeten ze kijken of er genoeg ruimte is, om te strippen.

7. amundsen1978

amundsen1978 Actief lid

29 nov 2009
    411
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik krijg het volgende week wel, maar dat komt ivm vroeggeboorte die ik heb gehad

8. adi

adi Niet meer actief

Maar je vraagt ook hoe de zwangerschap in NL begeleidt wordt. Nou, in normale omstandigheden ga je naar een verloskundige en niet naar een gynecoloog.

- rond 7-8 weken krijg je een intakegesprek, soms ook een echo;
    - rond 10-12 weken krijg je je eerste echo, gewoon via de buik;
    - vervolgens ga je 1x per maand naar de verloskundige voor de controle. Deze meet de bloeddruk, bloedwaardes, soms het gewicht enz. Vervolgens voelt ze aan je buik en 'meet' waar de baarmoeder zit en hoe groot het kindje ongeveer is.
    - met 20 weken krijg je een uitgebreide schreening echo, hierbij wordt het kindje onderzocht op aangeboren afwijkingen;
    - na een bepaalde periode ga je 2x in de maand op controle, en op het laatst elke week.

9. a star

a star Actief lid

11 feb 2010
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reactie dames.
    Ongeveer 2 weken terug had ik opeens eenmalig bloedverlies, ben toen meteen naar het ziekenhuis gegaan. Daar hebben ze toen een inwendige echo gemaakt en een inwendige onderzoek met speculum en vingers om te kijken of baarmoedermond dicht was en of alles goed was, gelukkig was alles goed en mocht ik naar huis. Gelukkig gaat alles nog steeds goed.
    Laatst had ik een afspraak met een arts of verloskundige weet niet precies wat ze was. Ze stelde mij vragen over ziektes in de familie enzo. En daarna vroeg de verpleegster aan mij of ik een 'female examination' heb gehad ik zei nee. Ze zei die krijg je nog. Die dag heb ik het niet gehad, maar 23 maart heb ik weer een afspraak en ben bang dat ik het dan krijg. Ik weet echt niet waar dat voor nodig is.

10. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Is dat dan niet gewoon een uitstrijkje wat ze daarmee bedoelen?

Ben nu al een aantal keren zwanger geweest en omdat het dus bij mij niet blijft zitten, heb ik altijd heel veel echos, om de week, maar geen onderzoek eigenlijk..

Dat doen ze pas voorafgaand aan een zwangerschap en erna..

11. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    hee meid. moet je luisteren. het is jou lichaam en het is jou kindje in je buik. in nederland doen ze bij een probleemloze zwangerschap geen inwendig onderzoek met speculum en vingers, dus ga ik er vanuit dat dat ook nergens voor nodig is als je eerder nooit een probleemzwangerschap oid hebt gehad. het belangrijkste wat ik wil zeggen is: jij bepaalt wat er met jou lichaam wordt uitgespookt. als jij je er niet fijn bij voelt dan mag je altijd weigeren. ik zou eerst goed navragen waarom zij dit onderzoek wil doen en dan overwegen wat je wil. misschien heeft ze een heel gegronde reden voor het onderzoek, maar dat kan alleen zij jou vertellen.

12. a star

a star Actief lid

11 feb 2010
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een boekje mee gekregen en daar staat in wat voor onderzoeken men krijgt naast urine onderzoek en bloedonderzoek. Ik zou ff samenvatten wat ze precies doen:

- The doctor will measure the size of the uterus.
    - The doctor will check the position of the baby in your uterus.
    - The baby's heartbeat will be heard.
    - Your breast will be examined and you will learn how to
    examine your breast.
    - A pelvic exam will be done.
    - The inside of the vagina and cervix will be checked.
    - Your pelvic bone structure will be examined. etc etc etc

En ze willen en uitstrijkje maken.
    Ik snap niet waarom dit soort onderzoeken nodig is tijdens de zwangerschap... :(

13. Seth

Seth Niet meer actief

Sorry, is mn derde zwangerschap maar ik vind sommige dingen ook vreemd hoor, wat op je lijstje staat..
    Your breast will be examined????? waarvoor dat in godsnaam????

the inside of your vagina and cervix????

The size of your uteris?? neem aan dat dit bij bevalling is..???

Hier heb ik vorige zwangerschap wel op het einde twee keer inwendig onderzoek gehad, maar was omdat ik al dik "overtijd" was....en ze wilde weten of er al iets gaande was..en eigenlijk had de vk me willen strippen..

Bij de eerste 1x maar was ook tegen het einde en omdat ik wat slijm verloren was.... dus ook om te kijken of er iets bezig was...

maar was zelfs in overleg.....

Gebeurt dit dan regelmatig dit lijstje????

14. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Welk land woon je? In amerika bijv. krijgen vrouwen elk jaar wel een inwendig onderzoek. Gewoon preventief.
    Zou ik hier ook wel willen eigenlijk.

15. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Ik heb nooit inwendige onderzoeken gehad, gelukkig niet....
    Zelfs mijn laatste echo met 7 weken mocht uitwendig.
    Als je je er niet prettig bij voelt zou ik gewoon duidelijk naar de reden vragen van een inwendig onderzoek of uitstrijkje. Als het in het land waar je nu woont de gewoonte is kan je er waarschijnlijk niet onderuit.. (helaas)

16. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    bij mijn 1e pas met 42 weken precies, bij de gyn!
    Wel 2 keer gestript na 41 weken, maar daar kan je voor kiezen

17. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Hey evenstar,

Hier bij baby 1 en 2 pas aan het einde, dus was het ook helemaal niet gewend. Toen ik naar Frankrijk ging verhuizen werd ik door een vriendin al gewaarschuwd en idd. Daar doen ze dus IEDER bezoek een inwendig onderzoek :$ Ik zie er ook het nut niet van in hoor en toen ik dat uitte werd me dat niet in dank afgenomen 8). Nou ging ik toch verhuizen dus heb ik het maar laten zitten, maar vind al die onderzoeken ook niet echt nodig hoor. Het is anders als er een mediche noodzaak is, maar gewoon omdat het altijd zo gebeurt vind ik zelf ook een beetje vaag. Er zitten toch ook risico's vast aan die onderzoeken, al zijn het misschien maar kleine risico's, maar toch.

Nu woon ik in het MiddenOosten en heb hier de eerste keer geen inwendig onderzoek gehad gelukkig en ik begreep dat ze dat hier ook niet standaard doen.

Je mag natuurlijk best weigeren, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan he...

Het borstonderzoek vind ik ook maar vaag hoor. :(

Liefs Elea

18. sebasel4a

sebasel4a Fanatiek lid

23 dec 2009
    1.000
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik woon in Nederland maar ga in Belgie voor mijn controles en heb op het laatst van mijn zwanherschap rond 35 weken inwendig onderzoek en een uitstrijkje gehad. En de vroege echo's waren inwendig.

19. a star

a star Actief lid

11 feb 2010
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik woon in Amerika. En die onderzoeken wat er op mijn lijstje staat gebeurd hier regelmatig tijdens de zwangerschap helaas. Ik zit er behoorlijk tegen op moet ik eerlijk toegeven. :(

Deel Deze Pagina