dag dames, mij man en ik hebben een kinderwens(2e kindje). alleen ben ik over een jaar me baan kwijt,reorganisatie last in,first out. om mee te beginnen:ik laat me kinderwens niet van me werk afhangen.bovendien heeft me man een redelijk goede baan en bij een 2e kindje wil ik het liefst tijdelijk(1jaar) er tussen uit zijn voor de baby. alleen op me werk worden hier en daar steeds opmerkingen gemaakt dat men wel heel slim zou zijn als men nu zwanger zou raken,want dan kan men het bevallingsverlof in en ziektewet etc. ik vond dit echt een rotopmerking,mijn collegas weten niet over mijn kinderwens natuurlijk.maar stel dat ik straks zwanger ben dan ist voor mij een enorme hoge drempel om dat te vertellen. ik vindt die opmerking over die ziektewet nergens opslaan, alsof men zich zomaar gaat ziek melden(althans ik niet hoor,ik ga niet liegen om een ziekte) heb zelf al eens bij deze zelfde werkgever jaar in de ziektewet gezeten en toen was ik ECHT ziek,en dat was geen pretje dus liegen erom zal ik noooooit doen maar dat terzijde! voel me nu toch erg opgelaten door die opmerkingen en alsof ik er gehoor aan heb gegeven. pff ik zie die blikken nu al voor me wanneer ik zou vertellen dat ik zwanger ben wat vinden jullie ervan,en wie heeft zoiets soortgelijks meegemaakt? voel me er namelijk zo opgelaten door... xxx burberry
Kan me voorstellen dat je je er opgelaten door voelt, maar zou toch proberen je er niet zo veel van aan te trekken. Gaat het trouwens om je naaste collega's of mensen boven jou? Alleen dat van die ziektewet snap ik niet helemaal, als je zwanger bent ga je toch niet de ziektewet in? En tja je verlof heb je gewoon recht op, werk je toch ook gewoon voor. Ik snap dat het heel vervelend is, maar misschien denken ze er wel helemaal niet bij na dat er misschien mensen met een kinderwens zijn en reageren ze op het moment dat ze weten dat je zwanger bent wel heel beschaamd..
Dat Ziektewet verhaal was vroeger dus wel "handig", maar tegenwoordig ben je niet meer beschermd door ziekte wanneer je al een ontslagaanzegging hebt gehad. Dus wanneer jij al weet dat je baan komt te vervallen, dan "helpt" het niet meer om vooraf de ZW in te gaan.... je ontslag staat dan al vast. Ik zou proberen dit soort opmerkingen naast me neer te leggen, al is dat best moeilijk lijkt me. En gewoon gaan voor je wens voor een 2e kindje.
Wie besluit er nu om een kind te krijgen om er financieel beter van te worden? Sorry hoor, maar dan hebben je collega's het niet helemaal begrepen. Kijk, ALS je een kinderwens hebt, dan kan het best goed uitkomen om nu zwanger te worden. Maar wensen en worden zijn ook nog 2 verschillende dingen. Ik zou echt roepen als ik zo iets hoor "ja, wat een goed idee, om er financieel beter van te worden een kind krijgen, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht?" En dan zullen ze hun uitspraken waarschijnlijk wel nuanceren. Dat jij een kinderwens hebt gaat hen niets aan en mocht je in de tussentijd zwanger raken, lekker van genieten en laat de anderen maar denken wat ze willen denken. Of lekker aandikken "ja, we wilden eigenlijk helemaal geen 2e, maar ja, voor de financien is het natuurlijk ideaal he?" Dan moeten ze wel een enorme plaat voor hun kop hebben willen ze niet begrijpen hoe de vork in de steel zit.
Je werk is maar je werk....Je gaat toch weg. Nooit je keuzes laten beinvloeden door je werk. Ze zijn vast jaloers dat jij een luxe positie hebt dat je er een jaartje tussenuit kan. Succes en sterkte, maar dat komt vast goed!
Mensen maken altijd rare opmerkingen, of je nu snel zwanger raakt of niet. Schijt aan de meerderheid en trek je eigen plan!
Zo'n reorganisatie is een moeilijk en emotioneel proces voor iedereen. Mensen zeggen dan harde en cynische dingen, om zich af te reageren. Ze bedoelen daar meestal niemand in het bijzonder mee, maar zoeken een uitlaatklep voor de emoties. Ik zou me er niets van aantrekken. Er zal geen weldenkend mens zijn die echt gelooft dat je zo'n belangrijke beslissing zou nemen om je baan te houden (ook nog eens ten koste van een ander). En als er iemand is die je in de toekomst wel scheef gaat aankijken moet je daar je schouders maar over ophalen. Jij weet hoe het echt zit.
als jij besluit er toch al een jaar ui te gaan hoef je toch niet eens aanspraak te maken op de ziektewet ? en volgens mij heb je recht op een ww uitkering . Ik ben tijdens/na mijn verlof ontslagen waardoor ik ww kreeg voor n aantal maanden , heb toen ook gehoord dat t slim was m juist toen zwanger te zijn/worden , maar ik had al gelijk n andere baan na mijn verlof . zou me er dus niets van aantrekken .
ik snap dat je het je persoonlijk aantrekt omdat het toevallig gaat over jou situatie ( die niemand niet eens weet ) Maar wat maakt het uit hoe jij je eigen leven inricht? Iedereen heeft een andere kijk op het leven en stippelt zijn eigen route uit. Niet druk om maken hoor, heerlijk genieten van je plannen en van de dingen die nu op je af komen!
hahaha ik heb hier echt onwijs om moeten lachen. ik denk dat,dat echt de beste reactie is! @ andere dames; bedankt voor jullie reacties. eerst maar hopen dat ik gauw zwanger raak, en mocht dat zo zijn dan kunnen ze dat over ruim 3 maanden horen ik plaats dan meteen hier hun reacties hihi..
dit klopt idd, heb sowieso recht op ww, dat weten alle collegas ook. buiten dat wil ik ook niet langer dan 1 jaar thuis zitten,ik ken mezelf na een jaar dan wil ik als de sodemieter weer aan het werk. het is echt gewoon een domme opmerking die is gemaakt,zonder na te denken..
Als jouw collega's zo naar zijn en jij raakt zwanger zou ik zeggen 'tja, jullie brachten me op een superidee'! Belangrijk is dat jij weet hoe het echt zit. Zolang jij jezelf recht in de ogen kan kijken moet je je over anderen niet druk maken. Een les die ik met veel moeite maar via een hele harde manier geleerd heb.