Hier is het tarief van het kdv en de bso hetzelfde. Je neemt voor een hele dag ook hetzelfde aantal uren af. Als je dochter in mei naar school gaat, is dat juist goedkoper omdat ze minder opvang nodig heeft tot de zomer Die van mij is ook in mei gestart. Lekker paar weken tot de vakantie. Kunnen ze in de vakantie ‘opladen’ en weer starten in groep 1.
Mijn dochter is 6 juni 4 jaar geworden. Zij is direct na de meivakantie begonnen en heeft het jaar volgemaakt. Nu weer begonnen in groep 1. Ze heeft het onwijs naar haar zin. Mijn dochter was met 3.5 al helemaal klaar met het kdv. Dus pas na de zomervakantie was geen optie. Als jullie meisje het nog reuze naar haar zin heeft op het kdv dat kan je ook pas na de zomer starten. De keuze is aan jou. Maar kijk naar je kind zou ik zeggen.
Als je je kind op het kdv houd ben je toch juist duurder uit? Misschien klopt het niet wat ik nu zeg, maar voor zover ik weet heb je op een reguliere opvang geen recht meer op kot wanneer je kind 4 jaar is. Wanneer je kind naar een bso gaat wel.
Je hebt recht op KOT voor kinderdagverblijf tot de datum dat je kind administratief op een basisschool ingeschreven is. Na de dag dat je kind ingeschreven is heb je alleen nog recht op KOT voor BSO en geen KDV meer. Mijn dochter was 2,5 week voor de zomervakantie jarig. Zij is wel al 5x gaan wennen voor de zomervakantie. Maar de hele zomer nog naar het KDV toen ze dus al 4 jaar was. Wel goed opletten dat de datum van inschrijven basisschool dan goed staat. En je moet het KDV nog toestemming vragen of ze langer mogen blijven (of ze dat doen en of er plek is). Paar weken zomer overbruggen is nog wel gebruikelijk voor kinderen die in/rond de zomer jarig zijn, maar in mei al 4 worden vind ik geen twijfelgeval meer.
Aha vandaar. Ik kreeg toen mijn zoon 4 werd namelijk een brief van de belastingdienst dat ik geen recht meer had op kot. Maar hij mocht in december gelijk beginnen in groep 1 dus dat was geen probleem. Mijn dochter is van eind juni, dus tegen die tijd maar kijken hoe en wat. Want zij zal pas na de vakantie beginnen denk ik.
Mijn zoon is van 8 juni. School heeft aangeraden om tzt te zien of hij er al aan toe is of niet. Zo Ja dan kan hij voor die 6 weken tot de zomervakantie gewoon komen. En als hij er nog niet zo klaar voor is dan is het in overleg ook mogelijk om gewoon 1 dag per week te blijven wennen tot de zomervakantie en 2 dagdelen naar psz te blijven tot de zomervakantie. dat schijnt hier wel vaker te gebeuren met kindjes die vlak voor de zomervakantie 4 zijn. Voor nu denk ik dat het beter is om volgend jaar na de zomervakantie te starten maar er kan zoveel veranderen in een half jaar, wie weet is hij er tegen die tijd wel aan toe dus we zien het wel.
Wij hebben destijds de start van school wel uitgesteld tot ná een vakantie. Onze zoon is van eind november. Hij zou voor de kerstvakantie 2 weken naar school gaan. En in die 2 weken dan gelijk Sinterklaas en Kerst meevieren. Dat i.c.m. zijn verjaardag, vonden we wel erg veel. Wij hebben hem dus pas in januari laten gaan. Maar ik vind vanaf mei tot de zomervakantie wel een heel lange periode. En het is wel een tijd waarin vaak nog wel dingen te doen zijn, maar niet iedere week iets. Dus ik zou een mei-kindje wel gewoon laten starten.
Onze oudste is ook van mei en ik vond die 6 weken extra voor de zomervakantie juist heel fijn. Naast dat ze zelf heel graag naar school wilde, was het ideaal om te wennen. We konden de lange dagen mooi opbouwen zodat ze na de zomer meteen goed kon starten. Als het om één week ging ofzo dan zou ik het denk ik ook niet doen of vlak voor de kerstvakantie. Maar van mei tot de zomer vind ik te lang om 'over te slaan'.
Ik heb juist spijt dat ik mijn zoon voor de zomervakantie heb laten wennen. Die laatste periode van het schooljaar is erg onrustig en de kleuterklas is op zijn grootst. Ja, hij leek erg aan school toe, maar hij vond dit vreselijk. Was overprikkeld, van slag, huilbuien etc. Hij was overigens eind mei gestart. Het ging zo slecht dat ik al met de juf had afgesproken dat hij na de zomervakantie alleen ochtenden zou komen en we wel zouden kijken hoe we het verder op zouden bouwen. Na de zomervakantie zei hij de eerste dag tussen de middag dat hij ook in de middag naar school wou. Zo gezegd zo gedaan en hij is sinds die dag altijd fulltime naar school gegaan. Een wereld van verschil. De groep was rustiger, het was een rustige periode en dat werkte veel beter voor hem.
Onze dochter is van 24 mei en destijds ook voor de zomer begonnen. Wij hadden het geluk dat de kleutergroepen zo groot waren dat ze een week voor T begon een groep 0 opgestart hebben. In deze groep zaten zeker 6 kinderen die bij haar op het kdv zaten waarvan 4 bij haar op de groep, en al echt vriendjes van haar waren. Dit was als thuis komen voor haar want ze was de jongste van dat groepje en bleef dus als enige van bijna 4 over op het kdv. Ze ging de eerste keer inlopen best gespannen naar binnen maar toen ze haar vriendjes daar zag slaakte ze een zucht van opluchting en was het meteen goed. Wie weet gaan ze bij jullie ook wel een groep 0 starten en kan ze rustig wennen. Hoe het met kot zit weet ik niet.
Mijn zoontje is van 30 mei, en er zaten toen net iets minder dan 6 weken tot de zomervakantie. School hier zegt dan dat een kind na de vakantie begint. Daar was ik achteraf zo blij mee! Een klein rustig klasje om mee te beginnen, de grootste kinderen naar groep 3. De laatste weken voor de vakantie zijn ook altijd onrustig, veel minder structuur. Maar deze school pakt sommige dingen sowieso anders aan. De eerste periode gaat het kind tot een uur of half 12 naar school. Pas als leerkracht en ouder het er mee eens zijn, gaat dit naar hele dagen. Dat duurt dus minimaal een aantal weken. Ze volgen het tempo van het kind