progesteronwaarde

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Loe, Oct 23, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Hallo, ik ben vorige week bij de gynaecoloog geweest, omdat hij vermoed dat ik geen eisprong krijg. Mijn baarmoederslijmvlies was dun. Nu, een week later vandaag, ben ik weer terug geweest. Over het slijmvlies heeft hij helaas niets gezegd en ik niet gevraagd. dom dom dom. Maar ik moest het progesteron laten meten omdat hij een corpus luteum zag. Dus ik zou een eisprong gehad moeten hebben. Ik heb zonet de uitslag gehad en de waarde is 15. ons lab hanteert 5-90 als referentiewaaden in deze fase. Echter, op andere sites lees ik dat 15 wel erg weinig is.......... :cry:
    De gyn vond het zelf ok. Bij een waarde van 8 ging hij twijfelen zei hij.

Is dit ook echt te weinig om zwanger te kunnen raken? Kan iemand me helpen, want ik ben wel treurig.

Lieve groeten van Anne

2. Miss Mommy

Miss Mommy Niet meer actief

Ik moet ook mn komende cyclus het progesteron laten prikken en mn arts zei, dat ik na de eisprong een waarde van boven de 30 moet hebben!

Groetjes Miracles

3. Loe

Loe Niet meer actief

Niemand verder een idee?

4. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    idd om een goede eisprong te hebben moet je boven de 30 zitten
    zeggen ze hier ook in het zh

5. lilmomo

lilmomo Fanatiek lid

Apr 14, 2006
    1,202
    0
    0
    Dat was bij mij ook het geval ik moest 2 maal bloedlaten prikken in 1 cyclus, voor me ei en na me ei. Woensdag terug op gesprek geweest en hij zei alles is goed dus boven de 30. Ik wil je zeker niet bang maken maar het moet volgens mij toch echt boven de 30 zijn.

groetjes lilmomo

6. poohbear226

poohbear226 VIP lid

Feb 12, 2007
    9,547
    2
    0
    pillenboer
    zuid holland
    bij mij moest ie ook boven de 30 zitten!

7. Loe

Loe Niet meer actief

ojee.........wat nu. Ik heb ook het idee dat hij te laag is omdat ik maar heel kort en heel weinig ongesteld word sinds ik met de pil gestopt ben (ongeveer 1,5 dag met een inlegkruisje).
    Maar is hier wat aan te doen of is de kans heel klein dat ik ooit zwanger wordt?

Zucht....

treurige groetjes van Anne

8. Miss Mommy

Hallo Anne,

Ik weet dat er medicatie is, zoals Progestan of Utrogestan, waar je de progesteronwaarde mee omhoog kan krijgen, dus misschien eens aan je gyn voorslaan of je daarmee geholpen kan worden?

X Miracles

9. Loe

Loe Niet meer actief

Hallo, allemaal harstikke bedankt voor de reacties! Voelde me erg remy.....
    Ik heb het ook nog op een andere site gepost, en daar wordt ook telkens gezegd voor een goede eisprong is ongeveer 30 gewenst als waarde.
    WAAROM vindt mijn gyn dit dan goed? Is toch bizar.....
    Het ergste vind ik dat ik nu anderhalve week nog moet wachten (tot 5 nov) voor een volgende afspraak. Als ik een middel zou krijgen, clomid, pregnyl (wat het verschil? en wat zou bij mij passen?) of utrogestan op progestan, op welke dag moet je daar dan mee beginnen? Want stel dat ik overmogen ongesteld wordt (dat ietsiepietje beetje van 1,5 met een inlegkruisje) moet ik dan de gyn al eerder bellen? Hij zal wel balen van mij, maar ik baal op het moment ook van hem. WAAAAAAAROM zeggen ze dat dit ok is? En waarom heeft zo'n lab een referentiewaarde van 5-90 als er toch onder de 20 of 30 nauwelijks positieve ervaringen zijn? Dat heeft dan toch geen zin! Welk middel is eigenlijk voor de slijmvliesopbouw, want ik heb dus blijkbaar beide problemen: een slijmvlies dat zich niet opbouwt, misschien geen springende eitjes, en tekort progesteron'?

Ik hoop dat ik nog een keertje op jullie reacties mag rekenen.

Bedankt! Groeten van Anne

10. wolly

wolly Niet meer actief

Hier iemand met een progesteronwaarde van 20, gyn vond dat prima voor een zwangerschap.
    En ben wel zwanger geraakt.

Maar als ik de andere verhalen lees dan hanteerd ieder zh een andere waarde.

Meid ik wil je heel veel succes wensen!

Liefs wolly

11. Miss Mommy

Hallo!

Daar ben ik nog een keertje dan:

Clomid word gebruikt voor een eisprong op te wekken of evt te vervroegen, zoals bij mij komende cyclus gaat gebeuren, omdat ik een te korte luteale fase heb.

Utrogestan of progestan, daar word na de eisprong mee gestart!

Pregnyl weet ik helaas niet, maar dat zal ook wel in 1 van de topics staan denk ik!

Groetjes Miracles

12. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    hoi, er zijn een hoop meiden die geen of geen goede eisprong hebben meid... het is erg vervelend maar betekent niet dat je niet zwanger kunt worden hoor! er is zeker iets aan te doen.... maar je zult dan een klein beetje hulp nodig hebben.... vaak hangt geen opbouw van het baarmoederslijmvlies samen met het niet hebben van een goede eisprong.. dat betekent dus niet dat je 2 problemen hebt maar dat het een het gevolg is van het andere...

hoe dat zit met die waardes... tja... dat zou je gewoon nog eens goed na moeten vragen.. het ligt er ook aan wat hij heeft bekeken... mischien heeft hij eerst geckecked of er uberhaupt eisprong activiteit was en aan die waarde kun je dan inderdaad zien dat er iets is gebeurd... hoe hoog de waarde moet zijn voor een echt goede eisprong is zeker boven de 20 maar.... prikken ze dat niet op de goede dag.. bijvoorbeeld als je onregelmatig bent dan zegt zo,n waarde niets want hij stijgt gedurende en bepaalde periode van de cyclus met de dag...

heel veel succes..

gr Jose

13. Milla

Milla Niet meer actief

Zoals je al gelezen hebt heb ik ook een te korte LF en progesteron te kort.

De minimum waarde is per ziekenhuis anders, reden is dat er te weinig onderzoek naar is gedaan. Eind jaren 70, begin jaren 80 heeft ene Michael hull wel onderzoek gedaan naar progesteron en zwangerschap hij heeft toen iets van 213 vrouwen maandenlang onderzocht, er werd geen enkele vrouw met een waarde onder de 30 op cyclus dag 7 zwanger, althans niet in de gemeten cyclus. Er zijn welliswaar vast uitzonderingen te noemen maar meestal wordt 20 als de minimale norm gezien, maar er zijn ook artsen die dit lager inschatten of zelfs helemaal niet als probleem zien, de meningen zijn hier op wetenschappelijk gebied sterk over verdeeld omdat er te weinig onderzoek naar is gedaan. Ook ik liep in een ziekenhuis waar een gynaecoloog was die er niet in geloofd dat je met een waarde van 8 en 11, niet zwanger kunt worden. Ik wilde alleen niet afhankelijk zijn van de mening van 1 man, want ik ben al anderhalf jaar bezig, ik heb goede follikels en eisprongen, want ik heb echo's en middelen ter ovulatie inductie (PCO), alles gaat nu al maanden goed m.b.v medicatie behalve de laatste fase! Ik ben daarom overgestapt naar een andere kliniek en daar zegt de arts dat het welliswaar niet wetenschappelijk bewezen is, maar dat er genoeg aanwijzingen zijn dat vrouwen met een progesteronwaarde onder de 20 niet zwanger worden en daarmee geholpen kunnen worden. Ik krijg nu Pregnylinjecties met extra utrogestan. Pregnyul is het zwangerschapshormoon en zorgt voor een goede eisprong en geeft het gele lichaam een flinke dreun om progesteron te produceren, utrogestan is progesteron in een capsule.
    Op internet zijn vele verhalen te vinden van vrouwen die maanden tot jaren sukkelden met een te korte lf en door middel van medicatie toch heel snel zwanger werden.

Nogmaals ik zou vragen hoe jou gyn tegenover een te korte lf, te weinig progesteron en behandeling daarvan staat. Zoek i.i.g iemand die het een serieus probleem vind en die jou wil helpen, en ga niet accoord met eerst maandenlange weggegooide kansen met onderzoeken of geen adequaat beleid, want op dit gebied is het net als met heel veel andere vruchtbaarheidsbehandelingen in ieder ziekenhuis weer anders!
    Je mag altijd pb-en, vragen stellen, of me aanmelden op msn.
    Ik weet hoe frustrerend dit is!

Wil je mijn hele verhaal lezen dan kun je mijn weblog lezen (zie website knop onder mijn berichtje) Als je in het archief op de maanden september en oktober klikt kun je lezen hoe mijn ziekenhuis heeft geblunderd in dit opzicht. Maanden lang werd gezegd dat er niks mis kon zijn met mijn progesteron en dat mijn cyclusssen goed waren, toen ik uitiendelijk na lang aandringen toch een test kreeg, was het dramatisch laag.. 8 en 11.. ik was dus al maanden lang voor niets bezig geweest.

14. Loe

Loe Niet meer actief

Hoi Milla, dank je wel voor je antwoord! Ik vind het erg voor jullie dat je zo'n verloren tijd hebt gehad! Wat naar. Dat hoop ik te voorkomen (hoewel is eigenlijk al een beetje gaande, maar erg kort nog gelukkig). Ik laat me altijd overdonderen daar, want inderdaad, dan zegt zo'n dokter (zeker meer kans bij een oudere gyn zoals ik heb), dat is niet bewezen. Dat zal vast en zeker zo gaan zijn.

Ik heb bijna nooit veel geluk met dokters helaas. Maar kan ik hem dan vragen om mij te verwijzen naar iemand die daar wel 'in gelooft'? Of doen ze dat niet op die manier en moet ik vragen om een second opinion?

Jij zit in Noordlimburg zie ik. Ik zit in Gelderland en hier in maar 1 ziekenhuis in de plaats. In nijmegen zou een goede fertiliteitsziekenhuis zijn, maar ja, hoe krijg ik mezelf daarnaar verwezen als de gyn hier vindt dat me niks tot weinig mankeert en maar af moet wachten met een progesteron van 15? Ik wil gewoon niet maanden sukkelen!

Als het gesprek dus tegenvalt volgende week bij hem (ik hoop natuurlijk van niet), hoe breng je dat dan in zo'n gesprek, dat je liever dan wisselt van gyn?

Ik heb geprobeerd je website te vinden, maar op de link families.com, kan ik je echt niet vinden, ook geen archief........help me even verder. En ik wil je ook aanmelden in mijn msn, maar daarvoor moet ik vast in je website zijn, voor het emailadres. :)

Nogmaals hartstikke bedankt! Ik vind het heel erg aardig, en bewonderenswaardig, dat je ondanks je eigen ervaringen, mensen die beginnen zoals ik wilt helpen! En dat geldt ook voor alle anderen die op mijn vraag reageren! Hartstikke bedankt!

Groeten van Anne

15. Milla

Milla Niet meer actief

@ Anne, ik help graag anderen, zeker als ze in het zelfde 'schuitje' zitten omdat ik weet hoe frustrerend het is!

Ik kan wel even navraag doen aan de gyn, ik kom er donderdag dus zal dat wel even doen.

Als ik jou was zou ik me nu nog niet te druk maken over het feit of je gyn je wel of niet verder helpt, het is goed dat je weet dat er verschillen zijn, en welke behandelingen er zijn, maar misschien maak je je voor niets zorgen.
    Mocht hij je toch niet direct verder willen helpen, dan zou ik absoluut niet met hem gaan bespreken dat je een andere arts wilt, want hij zal dat waarschijnlijk niet in dank afnemen. Wat je wel kunt doen is na je bezoek jezelf eens rond gaan bellen naar verschillende ziekenhuizen om te kijken waar ze je wel willen helpen. Ik zou het niet weten wat betreft gelderland maar er zijn hier verschillende topics over een korte lf te vinden, misschien dat iemand anders wel weet in welk ziekenhuis dat ze hier anders mee omgaan, een tip: ga nooit naar een academisch ziekenhuis met dit soort klachten omdat ze daar heel erg op onderzoek en wetenschappelijke bewijzen gericht zijn, terwijl je gewoon zwanger wilt worden.

Ik kan je anders de kliniek in Brabant aanraden, het is wel een eind rijden maar mensen komen er vanuit het hele land naar toe. Als je daar meer over wilt weten (naam, website enz) kun je me altijd pb-en! Er zijn ook nog andere manieren, maar dat zijn dingen die ik ook liever via pb (persoonlijk berichtje) bespreek.

Share This Page