zindelijkheid 's nachts

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sunnyqueen21, 2 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnyqueen21

sunnyqueen21 Fanatiek lid

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Hallo,

Onze zoon is inmiddels 3 jaar en 3 maande. Hij is sinds een kleine maand overdag zindelijk. Hij krijgt geen luier meer aan en geeft zelf aan wanneer hij naar de wc moet. (poepen en plassen) Af en toe is hij nog te laat omdat hij dan lekker aan het spelen is en simpelweg het vergeet of te druk heeft op zijn manier, maar ja ongelukjes horen er bij. Nu vraag ik mij af wanneer je dan begint met het 's nachts zindelijk maken. Voordat hij overdag zindelijk was waren zijn luiers in de ochtend niet heel erg nat en soms zelfs droog, maar nu hij overdag zindelijk is zijn zijn luiers 's nachts echt overvol!! Hij plast overdag goed dus het is niet zo dat hij alles op houd voor de nacht. En voor het naar bed gaan vraag ik ook altijd of hij nog even naar de wc moet.
    Mijn smoeder gaf mij het advies om hem wakker te maken voordat wij naar bed gaan en hem dan naar de wc te helpen. Dit met het idee dat hij alvast aan het idee went en om te voorkomen dat hij zo'n volle luier heeft. Nou hebben we dat geprobeerd een aantal avonden achter elkaar, maar geen succes. Wij gaan meestal rond 23.00 naar bed. (Onze zoon ligt 19.15) We maken hem wakker en brengen hem naar de wc, maar dit is een drama, want hij wil simpelweg niet... hij zegt dat hij niet hoeft te plassen. Nou kan ik me voorstellen dat als je wakker wordt gemaakt en je helemaal niet hoeft te plassen dat je dan ook echt geen zin hebt om op die wc te zitten. En om te voorkomen dat hij daardoor overdag ook ineens niet meer wil laat ik hem in zijn waarde. Wel is zijn luier om die tijd al hartstikke vol.... Dus droge luier aan. Om 7.30 als hij wakker wordt... wederom een erg natte luier.... zelfs soms doorgelekt... Ik ben dus opgehouden met hem 's nachts wakker maken voor de wc... Ik lees op internet ook dat het helemaal niet zo goed is om ze 's nachts wakker te maken om te plassen. Maar nu vraag ik me af hoe het komt dat hij ineens zo nat is 's nachts en hoe ik het aan moet pakken met de zindelijkheid 's nachts. Of is hij er gewoon simpelweg nog niet aan toe en kan het beter gewoon eerst zo laten?

Iemand die ervaring heeft, het herkent o.i.d. Tips/ideeën ik hoor het graag!

2. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Naar mijn weten kun je niet zindelijk MAKEN 's nachts, dat gaat vanzelf als het kind eraan toe is.

3. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Idd mijn dochter was opeens gewoon droog smorgens

4. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Ja dat is ook mijn gedachte hoor, maar iedereen om me heen geeft allerlei adviezen over zindelijk ''maken'' dat ik er een beetje gek van word dus vandaar dat ik het hier maar vraag. Kijk onze zoon was met luier overdag ook nooit droog... Als ik hem nu een luier aan doe dan laat hij het gewoon daar in lopen... Dus ik dacht hoe zit dat dan 's nachts... wacht je tot de luiers droog zijn... of doe je op een gegeven moment de luier af op hoop van zegen.

5. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    's Nachts gaat vanzelf. Wij hoeven hem om 2300 uur ook echt niet wakker te maken. Dan is het krijsen dat hij wil slapen. Hij was ineens droog. Na een week een droge luier hebben we hem uitgelaten. Nu heeft hij af en toe een ongelukje, maar dat is vooral als hij heel moe is.

6. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Volgens mij kan je niet zindelijk maken s'nachts. Mijn dochter is overdag al heel erg lang zindelijk. Echter heeft ze in de nacht nog volle plasluiers. Het wordt nu wat minder, vorige week zelfs 2 keer droog.

Ik heb wel eens geprobeerd haar luier uit te laten, maar dit werkte voor haar alleen maar frustrerend. Paar keer per nacht nat wakker worden, ruit alles verschonen.. Ook het laten plassen in de nacht heb ik afgeschaft. Ik las dat kinderen juist moeten leren met volle blaas te gaan slapen en in de ochtend hun plas te doen.

Ik wacht het wel af. Niemand heeft er last van. En ze vindt die luiers vanzelf een keer niet fijn of cool meer. Of ze wordt ineens droog wakker!

7. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    bedankt meiden, jullie zeggen echt precies wat ik dus ook al dacht, maar was onzeker gemaakt door iedereen om me heen. Wij wachten gewoon af tot de luiers droog zijn 's nachts en ik ga hem inderdaad niet meer wakker maken!

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Dit is ook mijn idee. Ik zou gewoon afwachten. Toen mijn dochter zindelijk werd (ongeveer 2 mnd geleden), waren haar luiers 's ochtends ook weer voller dan daarvoor. Nu zijn ze de laatste weken weer (bijna) droog. Wij wachten gewoon nog even af tot ze echt een maand achter elkaar elke ochtend droog zijn, of misschien nog wel langer, en dan laten we de luier 's nachts ook af.

Wakker maken werkte hier meestal ook niet. Ze wilde dan ook niet plassen. Snel weer mee gestopt.

9. Brigit

Brigit Fanatiek lid

26 feb 2009
    1.879
    13
    38
    Vrouw
    Mijn dochter is al vanaf oktober vorig jaar dagzindelijk. Twee maanden lang was ze ook snachts zindelijk en ineens had ze af en toe een natte luier snachts. Nu nog steeds regelmatig een natte luier. Hier houd ik dus voorlopig lekker de luier aan 's nachts en we merken het wel wanneer ze er aan toe is om helemaal zonder luier te kunnen.
    Iedereen geeft adviezen en ze zullen vast goed zijn maar werkt niet bij ieder kind, dus lekker doen wat jij wil en wat werkt bij jullie ;)
    Ik heb weleens gelezen dat er kinderen zijn die pas met hun 6e nacht zindelijk zijn. Dus we hebben nog even. Maar ja dag zindelijk vind ik toch echt het belangrijkste!

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    De zindelijkheid snachts kan je mijns inziens niet beïnvloeden., Ik heb eens gelezen dat het een stofje is in de hersenen wat aangemaakt moet worden wat er voor zorgt dat er nachts minder urine wordt geproduceerd. Dit komt vanzelf een keer.
    Zoon was met 2 jaar en 4 maanden zindelijk en pas een jaar later ook snachts. Dochter was ook met 2 jaar en 4 maanden zindelijk dus we wachten gewoon af ;) Ze was wel meteen na de dagzindelijkheid af en toe een nachtje droog maar vaker dan twee/ drie nachten achter elkaar is nog niet gelukt. Pas als ze een week lang droog blijft wil ik de luier uitlaten.

11. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Niet teveel aandacht aan schenken nog. Half uurtje voor het slapen geen drinken meer geven en net voor het slapen laten plassen, meer zou ik er nu nog niet aan doen. Nachtzindelijk is niet zomaar te 'trainen' ze moeten het voelen en ik begreep zelfs eens een stofje aanmaken dat zorgt dat ze snachts geen urine produceren.

Hier waren de ochtend pampers ineens dagen aan een stuk droog (daarvoor ook altijd flink vol) en toen heb ik gezegd dat ik dat zo knap vond dat ze geen luier meer aan hoeft, iedere ochtend mocht ze een stickertje plakken bij geen ongelukje en bij een volle kaart uiteraard een kadootje. Ze heeft nog 2 of 3 ongelukjes gehad en toen was ze ook nachtzindelijk, zonder dat ik er echt tijd aan besteed had :).

12. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Onze dochter was met 2 jaar en 4 maanden overdag zindelijk. Lekker vlot dus. S nachts ga ik het echter niet eens proberen zonder luier. Die zitten gewoon vol. Ik kan me er niet druk om maken. Overigens toen ze net zindelijk was, waren ze s ochtends wel droog...

13. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ons zoontje is nu sinds een week of 10 nachtzindelijk en dat ging echt vanzelf. Niet wakker maken oid. Hij was toen we met de dagzindelijkheid bezig waren in de ochtend steeds droog en na 6 droge nachten hem gewoon geen luier meer aan gedaan. Sindsdien ook niet 1 keer in bed geplast. Ik zou de luier ook pas uit laten als je kindje droge luiers heeft.

14. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Gaat echt vanzelf, uitzonderingen daar gelaten. Zoonlief was hier in de nacht zelfs eerder goed zindelijk dan overdag..... Heel apart. Ging echt vanzelf. Luiers bleven al twee week in de nacht droog, dus maar uit gelaten. Overdag heeft hij nog wel eens een ongelukje, met name poepen als hij het ' druk' heeft.

Zeker een kindje niet wakker maken, geen succes..... Komt vanzelf, gewoon wat geduld!

15. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hier ook idd eerder nachtzindelijk dan overdag zindelijk. Ik was er verbaasd over maar het gebeurde gewoon zo.

16. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Onze dochter wilde ineens geen luier meer aan (nu denk ik 2 maanden terug) en was toen droeg met af en toe nog een ongelukje (zelden)
    maar we laten haar nog wel even plassen voordat wij naar bed gaan, dat durf ik nog niet helemaal af te schaffen eigenlijk

17. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Zoon wou geen luier meer om 's nachts. Zijn vriendinnetje had ook geen luier meer om, dus wou hij ook niet meer zei hij. Hij is ruim 3,5 jaar. Had nog wel natte luiers, maar niet overvol. Gok gewaagd en is nu 3 nachten droog. Toeval of niet, geen idee. Bij zijn vriendinnetje is het ook zo gegaan.

18. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Het "mag" tot een jaar of 7 à 8 duren voordat een kind 's nachts zindelijk is. Vooral geen probleem van gaan maken dus!

Mijn oudste was 3 jaar nadat hij overdag zindelijk was, ook 's nachts droog. Mijn middelste ongeveer 1 jaar na overdag zindelijk zijn. En mijn jongste al na 6 weken.
    Dus het kan enorm verschillen per kind en dat is allemaal normaal.

19. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn kinderen vertelden mij simpelweg op een dag dat ze geen luier meer hoefden ;) en zijn vanaf dat moment ook vrijwel iedere nacht droog ;)...

Dochter was toen 5 jaar, zoon 7,5 jaar (maar heeft ontwikkelingsachterstand).

Ze moeten zelf wakker worden van de plasprikkel voordat ze nat worden, daar kun je niet bij helpen. Als het echt lang duurt (ouder dan 7-8 jaar), kan een plaswekker net helpen dat laatste zetje te geven.

Je kindje is nog jong, dus vooral lekker laten zo!

Deel Deze Pagina