In olijfolie bakken slecht, beter roomboter

Discussie in 'De lounge' gestart door Tweekids, 27 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    #121 Me81, 28 feb 2013
    Laatst bewerkt: 28 feb 2013
    Cholestrerol an sich wordt vooral gemaakt in je lever, je eetpatroon heeft er niet heel veel invloed op. En nu is uit onderzoek gebleken dat cholesterol niet persé zo slecht is als beweerd werd.

Woordelijk kan ik het niet herhalen, moet ff zoeken naar de bron. Groene vrouw heeft er meen ik ook over geschreven. Iig op haar oude blog.
    In de natuur diëtiek is het ook niet zo'n issue als in de gewone diëtiek.

Kijk, wekelijks dikke cake's met roomboter (en suiker) wegwerken is niet slim, maar in een verantwoord voedingspatroon, vol verse producten, geen light, geen kant en klaar hoort roomboter (demeter) gewoon thuis. Net als bio ossewit voor in de frituur. Maar dan moet je niet 3x per week frituren.

Editje:
    Cholesterol: Friend Or Foe? - Weston A Price Foundation

De herkomst van verzadigd vet maakt uit omdat:

- bij boter, room en ghee het belangrijk is dat koeien grasgevoerd zijn, omdat de melk anders een heel andere (ongezondere) vetzurenverhouding krijgt
    - bij kokos- en palmolie het belangrijk is dat ze van duurzame teelt zijn en op de juiste manier uit het plantenmateriaal gehaald worden, omdat ze bij verkeerde behandeling transvetten kunnen bevatten.

2. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook dat, maar dat is toeval. Heb haar later bij toeval ontmoet. Geen vriendin of kennis, ik weet gewoon wie het is en wat ze doet zeg maar. Ik vind haar schrijfstijl minder, maar wat ze zegt snijd wel hout.

3. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    waarom nu dit soort reactie?

4. mamavan2

mamavan2 Actief lid

29 jan 2011
    315
    0
    0
    Sorry?! Kan hetzelfde over jou zeggen, wat ben jij een ongelofelijke betweter zeg. Ook voedingsleer gestudeerd? Verdraai dan geen feiten omdat jij toevallig een aangepast dieet volgt!

5. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    oeh vertel vertel! Erg ongezond om in te bakken hoor! :D

Gefeliciteerd met je 10000 berichten!

6. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    waarom niet? Even een geintje tussendoor, whats the problem? :D

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dierlijk verzadigd vet wat in roomboter, kaas, vet vlees zit verhoogt je LDL-cholesterol en dat kan risico's opleveren voor je hart. Dat zijn gewoon feiten.

Wat ik al zei: een normaal gezond mens kan best een boterham besmeren met roomboter of een vleesje bakken erin, maar ik zou het geen "supergezond" voedsel willen noemen. Ja, het heeft goede eigenschappen en ja, een mens heeft vetten nodig en ja, het is veel beter dan margarine, maar als je toch verzadigde vetten wilt gebruiken, gebruik dan idd kokosvet, want dat verlaagt je HDL-cholsterol en heeft nog meer gezondheidsbevorderende eigenschappen.;)

8. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Kokosolie is goed! Maar veel te duur om in te koken haha! Ik smeer het alleen in mn haar.

9. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ik vind de geur van kokos zo ranzig... brrr... of het nou in shampoo zit, of zonnecremespul of olie om in te bakken.... brrrr... dan heb ik al gegeten en gedronken.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Uuuh, de ontgeurde kokosolie ruik je écht niet, en je proeft het ook niet.
    Mijn man vindt kokos ook heel er smerig, maar kokosolie is geen probleem.

11. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is snap je visie en je redenatie, ik deel hem alleen niet helemaal. Dat was onlangs ook in een draadje, en dat geeft ook niet.
    Zoveel mensen...

Wat ik ervan weet is dat goede dierlijke vetten, van grasgevoerde koeien bevat goede vetzuren. Die heb je nodig. Net als in de goede Ghee van Remeker, vol goede vetzuren. ;)

Ik ben ook echt niet overtuigd dat Cholesterol de oorzaak is van een hoop hart en vaatziekten zoals ons dat nu wordt verteld. Transvetten en andere troep spelen een grote rol, daar komt ook steeds meer over naar buiten.

Deel Deze Pagina