Naar speciaal basisonderwijs.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Fantykoekie, 21 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Gisteren hebben we de papieren gekregen om ons zoontje naar speciaal basisonderwijs te laten gaan.
    Als alles goed gaat gaat hij groepje 3 daar starten na de zomervakantie.

    Dit hadden we wel verwacht maar toch zit ik er meer mee dan ik dacht.
    Waarom kan het voor hem niet eens gemakkelijk lopen?

    Bij wie is zijn/haar kindje ook naar speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs gegaan en hoe verliep dat voor jullie kind?

    Gaat jullie kind graag naar school sinds hij/zij is overgegaan? Is het kind meer gegroeid in het (willen) leren?
     
  2. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Onze zoon start naar alle verwachtingen in april op een cluster 2 school. Ik ben vooral opgelucht dat hij naar een passende school kan gaan. Naar alle verwachtingen kan hij tegen groep 5 terug naar regulier onderwijs als zijn TOS aangepakt is.
     
  3. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Mijn zoon zit op cluster 2 onderwijs, dat gaat erg goed. Mijn dochter gaat waarschijnlijk naar een SBO.
    Ze wijken daarmee af van het gemiddelde en het ‘gemakkelijke’ maar juist omdat ze naar een ander vorm van onderwijs gaan krijgen ze het makkelijker omdat dit aansluit bij wat ze nodig hebben.
     
    Athina vindt dit leuk.
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    vriendin van mijn zoontje had het zo enorm moeilijk op school.opgr3 blijven zitten en daarna ging het weer niet op gr4.dus toen met gr5 naar so gegaan ze had add. en nu? daar 1 jaar versneld, en zit nu weer gelijk met mijn zoontje op gr7 en straks naar middelbare school. er was dus teveel afleiding en gedoe in de klas denk ik dan. en de juf overwerkt die geen tijd voor haar had. ze is ook erg goed in het zwemmen, wedstrijd zwemmen enzo. we zijn erg trots op haar.
     
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Dat je je zo voelt is heel normaal, het is een soort rouwproces waar je doorheen gaat. Het gaat gewoon anders dan het plaatje wat je altijd in je hoofd had en daar heb je even tijd voor nodig.

    Mijn zoon heeft tot groep 5 op het reguliere onderwijs gezeten en liep toen helemaal vast (ASS) Halverwege groep 5 is hij naar het speciaal onderwijs gegaan (cluster 4). Man wat een verademing ipv een zwaar overprikkeld kind na elke schooldag met de daarbij behorende paniek/woede aanvallen zag je hem ontspannen. Kleinere klas, minder prikkels, een ruimte waar hij naar toe kon als het hem teveel werd om even wat donald duckjes te lezen. Maar ook de extra lessen/aandacht op sociaal gebied deden hem erg veel goed.

    Nu is hij 12 en zit op het VSO (voortgezet speciaal onderwijs)
     
    belize vindt dit leuk.
  6. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Mijn zoon gaat na 15 maanden thuiszitten eind mei starten op een cluster 4 school. En ik herken je gevoel helemaal.
    Wat ik het allermoeilijkst vind is dat je geen keuze hebt in school. Je kiest voor een bepaalde basisschool vanwege de setting die je aanspreekt, de overige kinderen hier, de locatie etc. En nu met speciaal onderwijs heb je niets te kiezen. Geen speelafspraakjes, geen kinderfeestje.Dat gaat mijn zoon echt heel erg missen.
    Ik vind het heel heel erg spannend en best moeilijk.
    Ik ben me heel bewust dat hij het op regulier niet red maar vind op de eoa manier dat cluster 4 wel heftig hoewel ik ook wel zie dat er veel te behalen valt voor hem.
    Ik hoop heel erg dat hij zijn plek daar zal vinden, zich gezien en gehoord zal voelen en gelukkig zal worden.
     
  7. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Vanwaar de gedachte dat er geen speelafspraken of kinderfeestjes zullen zijn met speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs?
    Mijn zoon is uitgenodigd voor 3 kinderfeestjes en speelt regelmatig met kinderen uit zijn klas buiten school terwijl een paar niet in dezelfde plaats wonen.
    Het is omslachtiger maar niet onmogelijk om met de kinderen in de klas af te gaan spreken.
     
    jada08 vindt dit leuk.
  8. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Vast niet onmogelijk maar de school is behoorlijk ver weg dus spontaan afspreken zit er iig niet meer in. En naar wat ik om me heen hoor is kinderfeestjes niet gebruikelijk (ivm vervoer, drukte etc) Ik denk overigens dat daar ook nog wel een verschil in is in welk cluster een kind zit.
     
  9. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Ik snap je gevoel maar je kunt het ook anders bekijken.
    Wat als je zoontje net 'te goed' was voor regulier onderwijs. Wat zou school dan voor een worsteling zijn voor hem.
    Nu komt hij op een school waar mensen weten hoe ze met hem om moeten gaan. Waar hij helemaal kan opbloeien. Dat is heel veel waard.
     
  10. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Dankjewel allemaal.
    Ik hoop dat het allemaal goed loopt zodat hij het nieuwe schooljaar daar kan starten. En dan hopen dat hij er ook heel gelukkig is en ook de sbo aankan.

    Wel vind ik de intellegentietest niet echt betrouwbaar. Vooral vanwege zijn gebrek aan concentratie.
    Er waren punten bij die kloppen maar ook punten bij die helemaal niet juist zijn.
    Zoals dat hij heel binnenmonds praat. Doet ie thuis niet.
    Met geheugentesten scoorde hij ook heel slecht. Hier verteld hij soms hele verhalen over zaken die hij heeft meegemaakt toen hij 2 jaar was. Benoemt vaak feiten op die hij 1 keer heeft gehoord.
    Dat hij slecht scoorde kan ik begrijpen maar hij scoorde slecht vanwege die concentratie en hij meer herhaling nodig heeft om de opdracht te begrijpen.
    Dat hij een gemakkelijke puzzel niet kan maken klopt helemaal. Hij ziet dat net zoals mij niet.

    Hij kan de reguliere school niet aan. Dat zien wij ook en de laatste maanden gaat hij ook niet meer zo graag. Zijn vriendjes groeien psychisch als een sneltrein en hij volgt zijn eigen lijntje. Bij ons is het vaak wachten totdat hij weer een sprong heeft en dan valt hij meestal weer net in het gemiddelde. Ja die babysprongen heeft hij nog steeds :roflmao:

    Het is zo een mooie jongen met zo een knap koppeke. Vraag hem iets wetenschappelijks en meneer redeneert gewoon perfect. Zijn antwoorden zijn zo logisch en hij kan je echt aan het denken zetten en je zaken doen inzien.
    Maar hij denkt wel anders dan het merendeel. Op sommige punten kan hij dus echt niet volgen maar op andere punten loopt hij ver voor. Alleen zijn dat net die punten dat hij nog niet nodig heeft voor het onderwijs.

    Het enige dat ik hoop is dat hij gelukkig is, blijft en wordt.
    Dat hij tenminste 1 vast vriendje krijgt en dat hij ook een kinderfeestje kan houden als hij jarig wordt.
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Tuurlijk kan hij een kinderfeestje houden en zullen er speelafspraken zijn. Kost misschien meer plannen als de kinderen verder uit elkaar wonen maar echt niet onmogelijk.
     
  12. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Dit inderdaad.
     
  13. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    Mijn dochter gaat 1,5 jr naar een sbo school. Ze zit nu in groep 5, sinds een half jaar komt ze weer tot leren (Mede door medicatie) wat Lange tijd stil heeft gestaan. Zit weer goed in haar vel en gaat weer met plezier naar school.
    Ze heeft een indicatie voor basisschool periode. Al zou ze terug kunnen, bij wij ze van spreken, naar regulier inderwijs geen haar op mijn hoofd die dat zou overwegen. Ze zit zo op haar plek. En ze heeft kinderfeestjes Genoeg. Uitstroom waarschijnlijk regulier voort gezet onderwijs.

    Hoop dat je kind je ook op zn plek zal zijn en opbloeid
     
  14. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Buiten het feit dat het enorm plannen is (90% komt met leerlingenvervoer) en ver weg (in ons geval bijna 30 km) allemaal lijkt bijvoorbeeld een kinderfeestje me heel erg een uitdaging om met een groep een kinderfeestje te houden. Het zijn toch allemaal kids die speciale uitdagingen hebben anders zaten ze niet op cluster 4. Maar misschien bekijk ik het wel te zwart-wit hoor.
    Ik ben al blij als mijn zoon zich daar fijn gaat voelen na 15 maanden thuis op de bank, de rest is bijzaak.
     
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Op zich heeft mijn zoon altijd op speciaal onderwijs gezeten, maar ik heb al 2 keer meegemaakt dat hij daar vastliep en op een ander (type) speciaal onderwijs weer tot bloei kwam. Het maakt echt een wereld van verschil als je kind op zijn plek zit.

    Wat niet wegneemt dat je mag rouwen. Je kind bewandelt een andere (moeilijkere) weg dan de meeste kinderen en je gunt je kind eigenlijk een veel 'makkelijker' leven. Dat is verdrietig en het is loslaten van toekomstideeën die je aanvankelijk had en simpelweg wennen.

    @kinderfeestjes: mijn zoon heeft op cluster 4 gezeten (hij zat er niet op de plek, maar dat is ander verhaal) en er waren zeker speelafspraakjes, kinderfeestjes e.d. Het is misschien wat minder spontaan, maar waar een wil is, is zeker een weg... Mijn zoon gaf eigenlijk niets om 'vriendjes' en 'feestjes' maar werd wel uitgenodigd (en is ook gegaan). Het was vrij normaal dat je met ouder even contact had, om te checken of er nog bijzonderheden waren waar je op moest letten, een speciale "gebruiksaanwijzing" of anderszins. Bijvoorbeeld dat een kind aan de hand moet lopen als je buiten bent, omdat het het verkeer niet overziet.
     
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Hier was het een feestje met 3 klasgenoten waarvan er toevallig 2 bij ons in het dorp wonen en nr 3 een eindje weg. We zijn gaan bowlen met daarna patat en een ijsje. Alle tijd was ingevuld waardoor het voor iedereen duidelijk was wat er ging gebeuren. Mijn man had gesnipperd dus we waren met zijn 2 en op 4 kinderen. We hadden op de uitnodiging alles beschreven met picto's dus ze wisten allemaal precies hoe en wat.
     
  17. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Het zal ook wel loslopen maar gewoon anders dan voorheen zijn en anders is best lastig merk ik.
    Mijn zoon had voorheen zijn kinderfeestje met 8 kinderen, sprak minimaal 3x per week spontaan met een van zijn vriendjes af. Het feit dat dat proces straks anders word moet zijn weg nog vinden denk ik.
    We hebben 15 maanden gestreden voor uberhaupt onderwijs dus zijn ook gewoon wat wantrouwend en terughoudend merk ik en het vertrouwen dat het goed gaat op cluster 4 is nog niet heel groot. Dat zal moeten groeien
     
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Gewoon even diep ademhalen en even relativeren. Hij kan nog gewoon afspreken met zijn vriendjes, je hoeft niet perse bij elkaar op school te zitten om af te spreken. Ook voor kinderfeestjes ben je niet verplicht kinderen uit zijn klas uit te nodigen. Wil hij dat wel dan is dat heel mooi want dan heeft hij duidelijk een klik met een klasgenoot. Mijn zoon speelt nog steeds met een jongen waarbij die , op het regulier, bij in de klas heeft gezeten, als ze een band hebben dan blijft die wel bestaan ook al gaan ze naar andere scholen.
     
  19. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Zeker waar hoor, dat doet hij ook nog steeds gelukkig.
     
  20. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.732
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Onze dochter moet naar cluster 4 onderwijs. We zijn al aan het rondkijken maar wat een ramp. Zo goed als alle scholen zitten vol. Kind loopt volledig vast op haar huidige reguliere school. Weet ook echt niet hoe het moet als ze niet kan starten in het nieuwe schooljaar. Ergens zijn we blij dat ze naar speciaal onderwijs moet, maar de weg er naartoe vergt nogal wat energie. We hebben binnenkort op 2 verschillende scholen afspraken en dan gaan we weer verder zien.
     

Deel Deze Pagina