Goedendag, Ik heb een vraagje voor u. Voor mijn eenmanszaak en werkzaamheden als alphahulp weet ik dat ik een ZEZ uitkering moet aanvragen voor mijn zwangerschapsverlof. Nu werk ik twee keer per maand op zaterdag in loondienst bij mijn vader. Dit werk doe ik nu bijna 14 jaar en het is de bedoeling dat ik na mijn verlof niet meer verder ga met deze werkzaamheden. Ik ben 5 juli uitgerekend, wanneer zou ik mijn verlof nou moeten laten ingaan als ik 6 weken vanm te voren met verlof wil. Is zaterdag 21 mei dan mijn laatste werkdag of zal dit zaterdag 7 mei zijn?(14 mei is mijn vrije zaterdag) Nu heb ik gisteren weer gewerkt, maar er heeft zich een vervelende situatie voorgedaan waardoor ik eigenlijk gewoon zo snel mogelijk wil stoppen met mijn werkzaamheden bij mijn vader. Nu kunt u begrijpen na bijna 14 jaar in dienst dat ik mijn recht op zwangerschapsverlof niet wil verliezen. Wat kunt u mij aanraden? en per wanneer kan het WAZO uitkering aangevraagd worden, want voordat de situatie verder escaleert kunt u begrijpen dat ik dit zo snel mogelijk wil aanvragen. En als laatste zou ik graag willen weten of het uitmaakt of ik ontslagen wordt of dat ik zelf ontslag neem(betreft de zwangerschapsuitkering) Ik verneem graag een reactie van u. Met vriendelijke groet, Griekie
Beste Griekie, Je wilt graag weten wanneer je het zwangerschapsverlof, waar je vanuit je dienstverband recht op hebt, kunt laten ingaan. Je vermoedelijke bevallingsdatum is 05-07-2011, als je zes weken van tevoren met verlof gaat, is de ingangsdatum 25-05-2011. Je laatste werkdag zou dan 21 mei zijn. Je werkgever dient het verlof voor je aan te vragen. Voor het vaststellen van het recht op een WAZO-uitkering wordt er niet beoordeeld hoe het ontslag in zijn werk is gegaan. Wel is het zo dat je werkgever je meestal niet mag ontslaan tijdens je zwangerschap en de verlof periode. Actuele informatie over ontslag tijdens de zwangerschap vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor uw reactie. Nu vroeg ik mijzelf het volgende af, omdat ik het echt niet meer naar mijn zinj heb op mijn werk en ik dus het liefst zo snel mogelijk wil stoppen zonder mijn recht op de WAZO te verliezen. Las ik dat als je ontslag neem je binnen 10 weken uitgerekend moet zijn zodat je nog steeds recht hebt op de WAZO uitkering. Dit zou voor mij dan betekenen dat zaterdag 30 april de laatste werkdag zou zijn aangezien mijn verwachte bevallingsdatum 05-07-2011 is. Op het formulier van de aanvraag voor de WAZO uikering zag ik dat er aangeven moet worden of het dienstverband wordt beeindigd tijdens het verlof. Als ik per 30-04-20110 zou stoppen dan ben ik officieel niet meer in dienst bij mijn werkgever toch? Zou ik dan de WZO uikering zelf moeten aanvragen? En mocht ik toch besluiten per 21-05-20110 te stoppen, moet er dan aangegeven worden of mijn dienstverband tijdens het verlof stopt? Want mijn WAZO gaat dan per 25-05-2011 in en is ook dan pas per ingang nadat ik ontslag heb genomen. Ik hoor graag van u. Met vriendelijke groet, Griekie
Beste Griekie, Als je vermoedelijke bevallingsdatum ligt binnen 10 weken na het einde van je dienstverband, kun je alsnog in aanmerking komen voor de WAZO. Als je dus besluit ontslag te nemen met ingang van 30-04-2011 dan kom je hier voor in aanmerking. Je bent dan vanuit het dienstverband verzekerd voor de WAZO. Om deze reden moet ook in deze situatie de uitkering door je werkgever aangevraagd worden. Op het aanvraagformulier geef je aan dat het dienstverband eindigt voor het verlof en geeft de datum ontslag aan. Hetzelfde geldt ook als je besluit door te werken tot 21-05-2011. Actuele informatie over het aanvragen van de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ella, Heel erg bedankt voor uw beantwoording. Ik neem aan dat punt 6 op het aanvraagformulier voor de WAZO uikering(plek voor opmerkingen) de bestemming is om aan te geven dat het dienstverband eindigt voor het verlof en per welke datum. En bij punt 3.3 eindigt het dienstverband tijdens het verlof dus de optie nee moet invullen? Sorry voor mijn vragen maar ik wil het gewoon in een keer goed doen. Met vriendelijke groet, griekie
Beste Griekie, Je kunt inderdaad bij vraag 3.3 nee aankruisen. Vervolgens geef je bij punt 6 aangegeven dat het dienstverband eindigt voor de ingangsdatum van het verlof en daarbij de juiste datum. Vergeet niet bij vraag 1.5 je eigen telefoonnummer in te vullen. Als iets op het formulier dan niet duidelijk is kan UWV contact met je opnemen. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ella, Vriendelijke bedankt voor uw beantwoording. Mocht ik nou eerder ontslag willen nemen, moet ik dan ook een ontslagbrief overhandigen aan het UWV. Want het is het bedrijf van mijn vader dus weet niet of het ook zo officieel moet? Verder vroeg ik mij af als ik 10 weken voor de bevallingsdatum mijn dienstverband beindig en ik het recht op de WAZO uitkering behoudt of ik dan ook binnen 10 weken na de datum van einde dienstverband moet zijn bevallen? Met vriendelijke groet, Griekie
Beste Griekie, Ik adviseer je om te zorgen dat je een ontslagbrief hebt. Het UWV zal hier voor de aanvraag van de WAZO niet naar vragen. Het kan echter in latere situaties nog van pas komen. Voor het recht op WAZO geldt dat je vermoedelijke of je werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken moet zijn na het einde van je dienstverband. Het gaat dus om één van beide data. Als je dus te laat bevalt is dit geen bezwaar zolang je vermoedelijke bevallingsdatum binnen die 10 weken periode lag. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ella, Ik heb de ontslagbrief ophgesteld en besloten per 30-04-2011 officieel mijn verlof te laten ingaan. Nu heb ik in overleg met mijn vader(mijn werkgever) besloten niet meer te gaan werken omdat het teveel is(ik krijg nooit doorbetaald als ik ziek ben) Nu vroeg ik mijzelf het volgende af. Mijn verlof gaat per 25-05-2011 in en ik vroeg mij af hoe mijn vergoeding berekend wordt. Ik werk om de week op zaterdag dus maar 2x per maand. Nu las ik dat er voor de berekening gekeken wordt naar het loon wat je hebt ontvangen de maand voordat je verlof ingaat. Maar de maand voordat ik met verlof ga zal ik dus helemaal niet gewerkt hebben omdat ik vanaf nu eigenlijk niet meer ga werken. De laatste keer dat ik dan 2x een zaterdag in de maand heb gewerkt is dan februari. Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet, Griekie
Beste Griekie, Als er in de periode voorafgaand aan je verlof sprake is van verlof of ziekte waardoor je uitkering lager uit zou vallen, kijkt het UWV een periode verder terug. Als je per maand betaald wordt zal het UWV bij jou dus de maand maart gebruiken om de hoogte van je dagloon te berekenen. Actuele informatie over deze berekening vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ella, Ik krijg omdat ik 2 zaterdagen per maand werk 2x per maand uitbetaald. Nu heb ik in de maand maart nog maar 1 zaterdag gewerkt en dit was dus de laatste keer. Ik ben niet meer in staat de gehele dag te werken en zal daarom nu al stoppen. Maar ik wil mijn recht op zwangerschapsuitkering niet verliezen en mijn ontslag dus echt 10 weken voor de uitgerekende datum in laten gaan. In de maand februari heb ik wel 2 x gewerkt en 2x uitbetaald gekregen. Zullen ze dan naar deze maand kijken? En zullen er geen vragen komen waarvoor ik dan voor de zaterdagen erna voor de ingang van mijn verlof niet betaald heb gekregen(ik krijg nooit betaald als ik ziek/vrij ben) Met vriendelijke groet, Griekie
Beste Griekie, De algemene regel is dat als je uitkering lager uitvalt door verlof of ziekte het UWV de periode voorafgaand aan het verlof of ziekte neemt om de hoogte van je uitkering vast te stellen. Het UWV vraagt daarbij niet naar de reden van het (onbetaalde) verlof. Als je werkgever de aanvraag indient beoordeelt het UWV jouw persoonlijke situatie en geeft op basis daarvan een beslissing af. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ella, Bedankt voor de informatie. Dus ik mag ervan uitgaan dat het UWV dan naar de maand februari zal kijken. Hoe weet het UWV overigens in welke maand ik mijn volledige loon heb gekregen, moet mijn werkgever opgeven hoeveel ik verdien in een volledige werkmaand? Met vriendelijke groet, Griekie
Beste Griekie, De werkgever kan op de aanvraag voor de WAZO-uitkering jouw persoonlijke situatie aangeven. Wij hebben je geïnformeerd over de algemene regels. De WAZO-aanvraag wordt door een UWV-medewerker beoordeeld en deze zal een beslissing nemen. Wij kunnen hier helaas geen toezeggingen doen die vooruitlopen op deze beslissing. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare