Ontzettend veel kinderen (en volwassenen) zijn bang voor onweer. Zo ook mijn zoon toen hij klein was. Ik vertelde altijd dat de wolkjes ruzie hadden, maar dat ze het na een tijdje altijd weer goed maakten Werkte bij hem altijd goed. Nu is mijn vraag: wat zeg jij tegen een bang kind over onweer?
ik zeg dat de wolken botsen en ik roep uitgebreid 'wauuwwww' en 'zoooo!' voor het raam, om aan te geven hoe cool het onweer is, en dus niet eng Mijn zoon is niet bang voor onweer (weet niet of het door die aanpak komt).
Ik vertel ook altijd dat ze ruzie maken en dat ze foto's ( lichtflitsen ) van elkaar maken zodat ze later aan hun mama wolk kunnen laten zien wie er fout is geweest, als de mama wolk ze dan straf geeft dan worden ze boos en lopen ze boos weg ( zo verklaar je die klappen dan weer ) Soms huilen ze nog wel eens ( regen ) en als ze dan klaar zijn met ruzie maken dan blaast de moeder wolk de boze wolkjes weg en gaan ze allemaal weer stralen ( zon bijvoorbeeld ) ... Ik vertel er niet bij dat mama zelf tien kleuren poept in dr broek van de onweer en ze het liefst al duimend bij dr eigen mama in bed kruipt
Ik zeg altijd dat de wolkjes botsen. Ik gebruik het woord ruzie eigenlijk nooit, omdat daar toch een negatieve bijsmaak aan zit. Maar gelukkig is hij niet bang voor het onweer...
Een paar weken geleden bracht ik mijn dochter naar bed en juist op dat moment begon het te onweren. Dus uitgelegd dat de wolken tegen elkaar botsen en dat je daarom donder hoort. Op dat moment was het nog licht, dus had ze geen erg in de bliksem. En gewoon uitgelegd dat ze er niet bang voor hoeft te zijn, omdat ze veilig binnen is. En dat pikte ze gelukkig goed op.
Ik hoef niks uit te leggen, ik ben gek op onweer (vooral die flitsen) en Ties heeft dat gelukkig overgenomen.
Ik vertelde mijn kids over de troetelbeertjes die lekker aan het dansen zijn in de wolken en op hun billen vallen. En dat ze feest hebben in de wolken en daarom regen en feestverlichting. Nou vonden ze de filmpjes van de troetelbeertjes geweldig.
Hier heb ik verteld dat er foto's gemaakt worden en dat de wolken niet op de foto willen en daarom worden ze even boos.... en hoe meer foto's hoe bozer ze dan even worden, maar wij vinden op de foto gaan wel leuk he! Of dat ze inderdaad ruzie maken met elkaar omdat ze niet op de foto willen..
Niks, ik negeer het altijd en mijn oudste 2 reageren er ook helemaal niet op. Vanmiddag dan ook harde klappen maar ze speelde gewoon door zonder op te kijken.
Wat grappig dat bijna iedereen zegt dat de wolken ruzie hebben . Nu is mijn zoon er niet meer bang voor, hij is inmiddels dik 15, maar ivm de middelste van 2 wilde ik dus eens kijken of er nog andere leuke uitleg is over onweer Ik heb ook weleens gehoord van engelen die op de trom slaan, maar ben vergeten waar de flitsen dan van waren? iemand die dit weet?
Mijn zoontje is er niet bang voor maar ik zeg tot nu toe altijd dat de wolken botsen en dat opa Theo daarboven in de hemel foto's maakt
Ik vertel dan dat er warme lucht en koude lucht is, en dat die met elkaar botsen waardoor er vonken ontstaan. Dan krijg je eerst een bliksemflits en daarna soms een harde klap. Zo feitelijk als mogelijk dus, op een manier die nog enigszins te begrijpen is voor een kind. En ik leg uit dat het onweer niet binnenkomt, en dat je de afstand kunt bepalen door te tellen hoe lang er tussen de flits en de klap zit. En dat het onweer niet binnen kan komen. Ik heb er zelf ook nooit veel aandacht aan besteed, maar van de ene dag op de andere werd oudste er toch wat bangig van.
Haha hier hetzelfde als wat iedereen zegt. De wolkjes botsen en zijn een beetje boos op elkaar. En als het is opgehouden dan zeg ik: dat ze weer vriendjes zijn. Ikzelf vind onweer wel gezellig (behalve die net boven je huis zijn) maar mijn dochtertjes zijn er gek genoeg wel bang voor (ook de zachtere onweer).
Hier heeft mijn grote zus mij van mn angst afgeholpen door te vertellen dat Bert en Ernie aan het bowlen zijn. Om de beurt gaan ze dan gooien, terwijl de ander een foto maakt. En elke keer als het onweerde zag ik ze dus voor me hoe ze (een heleboel) strikes maakten haha. Het heeft wel geholpen! Ga dit later ook aan mn dochter vertellen
eigenlijk niks, ik negeer het, nu kan ik dat gelukkig, vroeger als de dood voor omweer, maar nu niet. maar ga niet naar buiten als het niet hoeft. een kennis van mijn vertelde (waren zwaar gelovig) dat god fotos aan het maken was. ik denk dat ik ook iets zou zeggen van de wolken hebben ruzie,