Na onderzoeken en HSG half jaar afwachten, ervaringen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Martini, 28 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Hallo allemaal,
    Wij proberen sinds januari 2006 zwanger te worden. Helaas tot op heden zonder succes. We zijn inmiddels in het ziekenhuis geweest en hebben wat onderzoeken gehad, waaronder ook een HSG. Eigenlijk bleek uit de onderzoeken dat er geen reden is waarom het bij ons niet zou kunnen lukken, dus wordt er nu een half jaar afgewacht. Als het na dat half jaar niet gelukt is kunnen we terug komen en zal er waarschijnlijk begonnen worden met IUI.

Zijn er meer meiden in dit schuitje? En zijn er misschien ook meiden die dit meegemaakt hebben, ben jij snel zwanger geworden na de HSG (ik lees tegenstrijdige berichten over wel/niet extra vruchtbaar daarna), ben jij zwanger geworden binnen dit half jaar. Of juist niet?

Hoop op reacties!
    Martini

2. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Hoi!

Ja hoor hier hetzelfde verhaal.Bij ons kwam er wel uit dat het zaad weinig was, maar ook wij werden gewoon voor 6 maanden weggestuurd. (want het was volgens gyn mogelijk zelf zwanger te worden) Helaas na de hsg niet zwanger geworden en we zitten nu in de 4de maand hormonen en gaan op voor de 3de IUI.

Veel succes!

groetjes
    Natasja

3. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Martini klinkt ons ook bekend in de oren hoor. Sinds jan 2004 probeerden wij zwanger te raken. Na anderhalf jaar eerste stap richting ziekenhuis. De nodige onderzoeken volgden, waaronder ook een HSG. Ik heb toendertijd ook gevraagd aan de gyn of we na het maken van die HSG meer kans hadden op zwangerschap. Zij vertelde van niet. Het schijnt ook afhankelijk te zijn welke vloeistof ze gebruiken (je hebt op waterbasis en ook op oliebasis), maar bewezen is het nooit. Stel dat er wat in de 'weg' zou hebben gezeten in bv je eileiders en het is met de HSG weggespoten zou dat daarmee misschien wel de kans verhogen, maar verder volgens de gyn niet.
    Nadat we uitslag van de HSG hadden en evaluatiegesprek (alles was goed; onbegrepen onvruchtbaarheid) waren we dus 2 jaar verder. Nog moesten we een half jaar wachten. Volgens Radboud stond er in het geval van onbegrepen onvruchtbaarheid 2 en half jaar zelf proberen voor. Bah, dat viel me toen ook zo tegen, had er ook weinig hoop in dat het nog zou lukken. Daarna konden we starten met IUI (en na 6 keer overgegaan op IVF) en inmiddels...zie onderschrift.

Ik hoop toch nog dat jullie niet de rest van de MMM in hoeven en dat binnen nu en half jaar je toch kunt komen vertellen dat jullie zwanger zijn, veel succes!

Groetjes, Eva.

4. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Hier ook! Na alle onderzoeken moesten we nog een half jaartje zelf proberen. Bij ons, met resultaat! :)

5. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    @ Natasja, zaad is bij mijn vriend ook niet super trouwens. Gemiddeld kwam er de laatste keer uit. Maar de 2x daarvoor was het minder. Maar in het ziekenhuis hanteerden ze net weer even andere waarden geloof ik. Heel erg veel succes met je volgende IUI, ik hoop voor je dat het snel raak is!

@ Aldonza, allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Is het met eerste keer IVF gelukt of hebben jullie daar ook meerdere behandelingen voor nodig gehad?
    Dat van die HSG op water- en/of oliebasis heb ik ook gelezen ja, ik zou niet eens weten wat ze bij mij hebben gebruikt. Het duurde wel langer voordat de rechterkant doorliep, maar volgens de gyn. kon dat ook komen doordat de eileider iets verkrampte. Zelf heb ik toch steeds het gevoel dat er iets 'weggespoeld' is, want ik had heel vaak last tijdens de eisprong, en dan altijd rechts. Laatste keer leek dat wel minder te zijn. Maar goed, misschien verbeeld ik me dat ook maar gewoon.

@ Prinses, jij ook van harte gefeliciteerd! Goed zeg dat het spontaan gelukt is! Heb jij ook een HSG onderzoek gehad?

6. Eendje

Eendje Lid

18 mrt 2007
    64
    0
    0
    Hier ook onbegrepen onvruchtbaarheid. Alle uitslagen zijn goed. Na de uitsalg van alle uitslagen moesten we het ook nog zelf een half jaar proberen. Daarna 3 x IUI gehad zonder hormonen, allemaal zonder resultaat...
    We hebben nu zelf even een pauze ingelast en gaan ruim na de zomer verder kijken.
    Helaas niet zo'n positief verhaal.

7. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Hoi Eendje, wat balen meid dat 3 x IUI geen succes was! Begrijp best dat je even een pauze inlast, even wat anders aan je hoofd. Succes ermee hoor!

Overigens heb ik van de gyn gehoord en ook gelezen op internet dat IUI helemaal niet zo'n hoog slagingspercentage heeft. Ik weet niet precies meer hoeveel, maar viel mij echt zo tegen toen ik dat hoorde. Maar goed, er zullen er toch zat zijn die wel d.m.v. IUI zwanger worden anders zouden ze dat toch niet blijven doen lijkt mij. [/list]

8. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hai Martini,

Het is bij ons gelukkig de 1e IVF gelukt! Dank voor je felicitaties.
    IUI heeft zeker een lager slagingspercentage dan IVF maar is toch veel minder ingrijpend hoor! Begrijp me niet verkeerd...ook IUI is al behoorlijk wat en de spanning die daarbij komt is ook niet mis. Wij hadden echt zoiets..eerst deze kans grijpen. En bij de 6e en laatste IUI hadden we er niet veel vertrouwen meer in dat die aan zou slaan, maar het feit dat we zo toch meer kans maakte dan 'gewoon' was een reden om die laatste IUI nog wel te doen.
    Overigens was bij mij bij de HSG ook dat ene kant eerder doorliep dan de andere kant....dacht eerst ook dat het daarom niet goed doorgankelijk was geweest, maar de arts vertelde me toen dat het echt een kwestie is van de minste weerstand....gaat natuurlijk eerst naar kant van minste weerstand op en daarna verder....uiteindelijk dus oordeel; beide kanten goed doorgankelijk.
    Maar wie weet, misschien heeft er bij jou idd wel iets gezeten waardoor het lastiger doorgankelijk was voor een eicel...dus ik hoop dat je niet aan IUI hoeft te beginnen.

Groetjes, Eva.

9. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Hi Aldonza, oh fijn dat het bij de 1e IVF gelukt is!
    IUI lijkt mij inderdaad ook al behoorlijk intensief eigenlijk, maar zover is het nog lang niet...
    Maar IVF is natuurlijk toch weer een heel ander verhaal, ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik nog niet weet hoever wij precies willen gaan. We hebben het daar eigenlijk ook nog niet echt over gehad samen, ik ga er ergens toch nog wel vanuit dat het ons OF zelf lukt OF via IUI. Je weet het natuurlijk nooit, maar IVF lijkt me echt weer zo'n ontzettende stap verder. Zowel lichamelijk als emotioneel. Ik vond de afgelopen paar maanden al behoorlijk emotioneel, moet je nagaan. Al groei je er wel met mee volgens mij.
    En wat je zegt over de HSG is natuurlijk ook zo, misschien wil ik wel gewoon geloven dat er wat zat rechts.... :)

10. ster

ster Fanatiek lid

1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    Hoi Martini,
    Bij ons precies hetzelfde verhaal, wel was het zaadkwaliteit van mijn vriend verminderd, maar we konden nog spontaan zwanger worden volgens de fertiliteitsarts, vandaar eerst maar eens een half jaar wachten. Alle onderzoeken gehad en na het HSG onderzoek, diezelfde ronde was het raak! Of het door het HSG onderzoek kwam weet ik niet maar het was wel heel toevallig vond ik.

De dag dat hij vertelde dat we een half jaar moesten wachten bleek ik spontaan zwanger te zijn (alleen wisten we het toen nog niet). Dus we kwamen al vrij snel op volgend gesprek met leuk nieuws ;)

Hoop voor je dat je ook spontaan zwanger wordt en geen behandeling hoeft te ondergaan. Sterkte!

11. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Hoi Ster! Van harte gefeliciteerd met jouw zwangerschap, en ik zie dat je over ongeveer 3 weekjes uitgerekend bent, spannend hoor!
    Bedankt voor je reactie, in de 1e ronde na HSG gaat al niet meer lukken helaas, want m'n ongesteldheid is behoorlijk aan het doorzetten op het moment, maar we gaan weer op voor de volgende ronde!

12. Hope

Hope Fanatiek lid

1 mrt 2006
    3.100
    0
    0
    Hoi Martini,

Ook ik zit in het zelfde schuitje.
    Dat wordt wel erg vol nu he, dat schuitje hihi :)
    Ik heb in april mijn HSG gehad, wat overigens zeer pijnlijk was, ging bijna van mijn stokkie. :(
    Ook ik werd voor 6 maanden naar huis gestuurd.
    Maar, ik moet zeggen, mijn gyn begreep het ook wel als ik eerder terug wilde komen.
    En dat geeft wel een fijn gevoel.
    Mijn man en ik hebben nu afgesproken om ipv tot oktober te wachten, om in september na onze vakantie te gaan.
    En tot die tijd probeer ik het los te laten.
    Want dat advies krijg ik van iedereen, maar niemand die me vertelt hoe dat moet?
    Ik doe mijn best en meer kan ik niet.

Ik wens jou ook veel succes, en laten we hopen dat we de MMM ontspringen.

Liefs Hope

13. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hope.....

-je moet er niet zoveel mee bezig zijn...
    - je moet het proberen los te laten...
    - ga lekker op vakantie...die en die waren ook al heel lang bezig en toen ze op vakantie gingen was het raak...
    - die en die waren ook al lang bezig en toen ze gingen verhuizen was het ineens raak...
    -....

Ach zo zijn er nog zoveel.....ze zijn ook vast goedbedoeld.....maar je hebt er geen reet aan. Ik vond dit zulke dooddoeners.
    Tuurlijk is het goed om te ontspannen dat is wel, maar als je zo graag een kleintje wilt en het al een tijdje duurt, je de nodige onderzoeken hebt gehad...je bent er toch mee bezig, hoe je het nu went of keert.
    Hoe dan ook..ik wens jou en de andere meiden die in hetzelfde schuitje zitten heel veel succes en ik hoop idd dat jullie de rest van de MMM mogen ontspringen.

Groetjes, Eva.

14. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Hoi,
    Wij hebben alle onderzoeken gehad en moeten maandag a.s. heen voor een gesprek...Wij gaan er ook vanuit dat we een half jaar nog zelf moeten proberen...

Succes.

15. Hope

Hope Fanatiek lid

1 mrt 2006
    3.100
    0
    0
    @ Aldonza / Eva,

Bedankt voor je reactie. Het klopt idd wat je schrijft.
    Ik zie het soms echt als mezelf voor de gek houden.
    Ik zeg er niet mee bezig te zijn en als ik eraan denk, zeg ik aan mezelf: niet aan denken, laat het los, maar ondertussen.....
    100% loslaten kan toch nooit.
    Ik ben zwanger geweest en wil niks liever dan, en het liefst zo snel mogelijk weer zwanger zijn.

Maar zo zal iedereen het op dit forum voelen. Gelukkig dat er hier wel begrip is te vinden.

Liefs Hope

16. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    @ Mariska, hoe is je gesprek geweest?

@ Aldonza :D Echt herkenbaar inderdaad dit soort reacties. Lief en goed bedoeld die opmerkingen, maar het stopt niet wat er in m'n hoofd omgaat etc. Maar goed, we zullen zien.

@ Hope, inderdaad prettig dat je hier begrip en lotgenoten kan vinden he?
    Ik hoop voor jou ook dat je snel zwanger wordt hoor meid!

Verder hier weinig bijzonders gebeurd eerlijk gezegd, maar even uppen!

Tot snel weer!
    xx Martini

17. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Ook wij zijn naar huis gestuurd voor een half jaar. Na dit half jaar doen ze een kijkoperatie en beslissen ze dan verder van hoe en wat.

18. elle

elle Actief lid

Hoi meiden,

Ook ik zit in het overvolle schuitje.
    Wij zijn sinds september 2005 bezig...
    Bij ons hebben ze niks kunnen vinden.
    Op 19 april heb ik een HSG gehad.
    Nu afwachten tot september en dan waarschijnlijk IuI.

Groetjes Elle

19. Renate007

Renate007 Actief lid

17 mrt 2007
    490
    0
    0
    Hoe gaat zo`n hsg, ik moet er een afspraak voor maken als ik m`n duivels weer op bezoek heb gehad.

Kan iemand mij uitleggen hoe dat gaat zo`n hsg?

20. Niet meer actief

Wij proberen sinds aug zwanger te worden en sinds januari hebben we alle onderzoeken gehad waaruit bleek dat het ws aan slechte kwaliteit zaadcellen ligt.
    In aug starten we met iui, omdat ze in juli en aug geen behandelingen doen vanwege vakanties.

Ze gaven ons de keuze of een half jaar nog zelf proberen of gelijk beginnen met iui.
    Ik wilde gelijk beginnen en dat kon gelukkig!

Deel Deze Pagina