Peuter koorts - kinderen naar school?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Nummer4, 18 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw
    Het RIVM schrijft voor, thuisblijven wanneer een huisgenoot naast milde corona klachten ook koorts heeft of benauwd is.

De middelste en ik hebben een lichte kuch. De jongste heeft koorts en ruikt wat uit zijn mond, wat op verkoudheid kan duiden.
    Moet ik de oudste en middelste nu thuis houden van school?

2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Sterker nog, het hele gezin moet thuisblijven. Als 1 iemand in het gezin last heeft van koorts of benauwdheid mag niemand de deur uit. Niet naar school, niet naar kinderopvang, geen boodschappen doen, helemaal niets.

Juffie26, maartje84 en Nummer4 vinden dit leuk.
  3. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Neehoor, alleen icm met Corona gerelateerde klachten ;)
    Dus nee, als de rest zich goed voelt hoeven die niet thuis te blijven!

4. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw

Maar als de peuter zelf verkouden is met koorts, moeten de huisgenoten volgens de beslisboom/RIVM ook thuisblijven.

Peuter ruikt al een paar dagen uit zijn mond, ik ga morgen bij de huisarts checken of hij misschien iets in zijn neus heeft of een tandvleesontsteking (doorkomende kiezen?) Of dat hij verkouden is.

Tot die tijd dat ik zekerheid heb, dan toch beter de andere twee thuishouden?

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hoe weet je dan dat de klachten niet Corona gerelateerd zijn? Koorts = testen en thuisblijven.

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Trouwens: lichte kuch kan net als de koorts en de keelklachten op Corona duiden. Dus huplakee: bellen voor (een) test(s)!

7. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf negatief getest. Geen koorts, zwaar verkouden geweest en dit zijn de naweeën. Dochter had tegelijkertijd met mij een koutje gevat en kucht nog wat na. Die ga ik niet laten testen. Weet niet of jij al getest bent, maar ik ga haar dat niet aandoen.

Peuters klachten zijn alleen koorts en een stinkende adem, geen hoest, snot, niezen of wat dan ook.
    Stinkende adem kán duiden op verkoudheid, maar ook op een blokkade in de neus, ontstoken tandvlees, ontstoken amandelen, spruw, ontstoken maagklepje, of nog meer van dat soort dingen. Die naast de verkoudheid ga ik morgen sowieso laten uitsluiten. Komt de adem wel door verkoudheid, zal ik me zelf weer laten testen.

zonnetje2015 vindt dit leuk.
  8. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.438
    1.027
    113
    Vrouw
    Ik ben benieuwd of je gezien wordt op spreekuur. Ik denk van niet. Succes!

9. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Kinderen met koorts worden vaak op het corona spreekuur gezien. Dus dat is wel een optie.

Ik denk dat de andere wel naar school mogen omdat er geen sprake is van verkoudheidsklachten passend bij corona.

Beterschap voor je peuter!

10. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Ik heb echt geen idee meer wat de regels van thuisblijven zijn:roflmao: het verandert steeds.
    Kind zou ik ook niet laten testen, trauma voor niks.
    Even kijken op de site van het RIVM ?

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    #11 maartje84, 19 nov 2020
    Laatst bewerkt: 19 nov 2020
    Drie keer, over anderhalf uur moet ik voor de vierde x mij laten testen. Het is niet anders. Gelukkig gaat de test bij een kind lang zo diep niet. Mijn kinderen vinden de test niet eng. Ja, voordat ze de eerste hadden gehad wel. Maar straks gaat 1 van mijn kinderen hertesten en die heeft er zin in want dan krijgt ‘ie hopelijk weer een kleurplaat :roflmao: De reden dat ik hem laat testen is omdat we dan weten of we straks nog tien dagen nadat hij beter is thuis moeten blijven. Ons bewezen coronapatientje is nog niet beter en de laatste quarantaine periode gaat pas in als de laatste coronapatient 24 uur beter is. De klachten die het kind die nu getest gaat worden: beginnend hoestje. Thats all. Maar we moeten het weten.

Je komt nu trouwens met nieuwe informatie. Maar evengoed: hoe weet je dat hetgeen wat je jongste heeft opgelopen wat anders is geen Corona is? Hoe veel tijd zit er tussen dat jij ziek was en dat hij of zij nu ziek is?

Wat je schrijft klopt trouwens niet dat peuters een vast beperkt aantal klachten hebben. Per kind kan het verschillen. Ons kleine Coronapatientje hier in huis had bijv geen koorts. Mijn man dacht echt: ‘is het nou echt nodig om weer testjes te gaan doen?’ Kind nieste een paar keer, ging subtiel over in hoesten en wisselde dat soms af en had amper snot. Oké was in contact geweest met iemand met Corona... En tot mijn man zijn grote verbazing was de test positief.
    Ik vrees dat het virus hard om ons heen blijft slaan als mensen (te) terughoudend zijn met testen. Als ik net als mijn man had gedacht had mijn kind nu buiten ons eigen gezin om allemaal anderen hebben kunnen besmetten. Want wij zijn na de positieve uitslag onmiddelijk met ons allen in quarantaine gegaan.

Succes en beterschap met je kindje. Ik begrijp echt dat het lastig is!

bulakgirl vindt dit leuk.
  12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij kinderen is dat al lang het advies niet meer.

SAARC en tuc vinden dit leuk.
  13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Dit is niet helemaal waar. In de folder van rijksoverheid, die je krijgt na een coronatest, staat dat als jouw test positief is, een huisgenoot zónder klachten wel een (noodzakelijke) boodschap mag doen.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij zien kinderen met 1 dag koorts niet op het spreekuur. Dit was voor Corona ook al ;)

Evanesco vindt dit leuk.
  15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
  16. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Volgens mij mogen ze gewoon naar school. Mocht de peuter nou alsnog gaam hoesten, neusverkouden etc, dan moeten ze thuisblijven maar dat zou ik niet doen op basis van uit de mond ruiken.

17. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Niet bij kinderen, kinderen worden niet zomaar getest

18. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Hij heeft toch geen snot? Verkouden is bij mij een goede snotneus. Laten checken op een verkoudheid gaan in mijn ogen een stapje te ver, maar dat is mijn mening. Het einde lijkt mij zoek dan.

19. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    dit dus

20. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw

Dat had ik niet zo bedoeld. Mijn peuter doelde ik op. Hij heeft verder geen klachten.

Ik kan zo naar de huisarts om te onderzoeken waar de nare adem vandaan komt gelukkig.
    Als het moet laat ik me weer testen hoor, zeker geen twijfel over, maar ik ontzie mijn kinderen liever.

Quarantaine neem ik serieus, afgezien van het feit dat ik vanmorgen dus naar de huisarts ga om te kijken of hij wat in zijn neus heeft gestopt. De andere twee zijn thuis van school vandaag en morgen (studiedag dus dat scheelt).

Ik heb mij 5 weken geleden laten testen (zo lang al weer?? De tijd gaat te snel) en sindsdien zijn mijn klachten afgenomen. Bij toename moest ik weer laten testen werd me gezegd. Vandaar nog niet weer gedaan, plus het feit dat er in deze omgeving (midden Friesland) bijna niemand positief test, hooguit 2 per dag in de stad, waar ik sinds maart niet meer ben geweest. We zitten sinds maart in onze bubbel in ons dorp, kom alleen bij school en wekelijks bij de supermarkt.
    Je doet een klein beetje voorkomen alsof ik dit niet serieus neem en dat "mensen zoals ik" zorgen voor de continuïteit van de pandemie, zo komt het op mij over, maar we nemen dit wel degelijk serieus. Anders had ik de kinderen ook gewoon naar school laten komen zoals de juf vanmorgen zei: "och jonge kinderen hebben zo vaak koorts, het kan wel" tot ik haar op de RIVM regels wees. Assistente huisarts zei ook "kindjes hebben zo vaak koorts" dus komen was niet noodzakelijk, maar als hij wat in zijn neus heeft gestopt zoals mijn man vroeger eens, kan dat ook enorm gaan stinken, dus alles behalve die verkoudheid wil ik laten uitsluiten. Is het geen spruw, blokkade, tandvleesontsteking of reflux (nooit gehad) dan moet het haast wel een verkoudheid zijn en blijven we allen thuis tot 24 na de laatste koorts, uiteraard.

AvdY en Wellesnietes vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina