Harde buiken

Discussion in 'Gezondheid' started by Mags, Feb 5, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mags

Mags Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,198
    0
    0
    Goeienavond allemaal!

Weet iemand hoeveel harde buiken je zou mogen hebben bij 25 weken zwangerschap?

Ik heb de hele dag al opvallend veel harde buiken, en nu ik erover nadenk gisteren eigenlijk ook al wel. Alleen nu deden ze me op een gegeven moment meer aan de voorweeen denken die ik bij de eerste zo rond de 34 weken had, ook met rugpijn erbij...

Vanavond heb ik het eens bijgehouden, ik had acht harde buiken (varierend in intensiteit) in een uur. Ik heb dat hele uur alleen maar op de bank gezeten, dus was wel in rust... Volgens mij is dit wat te veel, of niet? Meen me te herinneren van de eerste dat zes per uur de max was, maar weet ook niet of er verschil in zit bij een eerste of tweede zwangerschap...

Om een lang verhaal kort te maken, ik ga zo lekker in bad en daarna slapen, als ik morgenochtend nog zoveel harde buiken heb (met of zonder rugpijn) dan ga ik zeker de vk even bellen. Ik vroeg me dus alleen wel af of dit normaal is, hoe veel harde buiken hebben jullie (gehad) en was daar een specifieke oorzaak voor?

2. Storm1

Storm1 Actief lid

May 19, 2014
    208
    0
    0
    Harde buiken mogen inderdaad njet meer dan 6 per uur, ook mogen ze niet pijnlijk zijn.. Als het na je bad niet is weg getrokken echt de vk al bellen hoor... Vooral je termijn en dat je het al de hele dag hebt.. Beter even zeker voor t onzekere ;).

Ik had rugpijn, geen harde buiken, zoct er niet echt wat achter maar was toen wel twee dagen later opgenomen ivm dreigende vroeggeboorte, met 26 weken.. rugoijn bleken rugweeën te zijn...

3. Mags

Mags Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,198
    0
    0
    Dank je storm voor je reactie!

Nahe bad werd het wel wat minder ben in de nncht nog wel drie keer wakker geworden met een harde buik/ongemakkeljk gevoel, niet lekker kunnen liggen... Ga zo eerst urine naar de ha brengen, om een blaasontsteking uit te sluiten. Dan maar weer rustig op de bank en kijken hoe het gaat. Vanochtend nog geen harde buik gehad dus dat is mooi.

4. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

Nov 15, 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Kijk even aan hoe het gaat en wat de uitslag van het urineonderzoek is. Heb je nou weer zo'n last van harde buiken, bel dan ajb zo snel mogelijk je verloskundige. Niet om je bang te maken, maar gewoon dat ze er van op de hoogte is.

5. Drieka

Drieka Niet meer actief

Aangezien dit mijn eerste zwangerschap is weet ik niet eens hoe harde buiken moeten voelen?

Ik heb wel sinds zaterdag heel af en toe (gisterenavond ook), ineens gigantische krampen die pijnlijk zijn en me gewoon bijna de adem benemen, maar dat zijn dan geen harde buiken?

Zijn dat dan misschien indalingsweeën? Ik krijg dan ook echt wel druk van onderen en het voelt gewoon akelig.

Ik heb dat vanaf zaterdag denk ik een keer of 3 gehad dus niet zo heel erg vaak. Gisterenavond zat ik gewoon rustig te eten en kreeg ik dat ook ineens.

6. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,148
    3
    38
    Drenthe
    Hier ook vanaf week 26 harde buiken, echt heel erg pijn ook en heb dan ook druk van onder. Heb al aan de ctg gelegen maar de baby reageert hier niet op gelukkig dus het is niet zorgelijk maar vooral vervelend.

Ik weet niet of je werkt en hoeveel maar ik heb per direct het advies gekregen te stoppen met werken ookal werkte ik maar 20 uur. Ik was overigens wel eigenwijs en heb doorgelopen tot 28weken. Ik had ongeveer 9 a 10 harde buiken per uur na een werkdag (of ik nou 8 uur werkte of 5 maakte overigens niet uit) en heb er momenteel zo ongeveer 8 a 10 per dag nu ik rustig aan kan doen, maar zijn nog wel pijnlijk.

Dus het is echt zo dat rust helpt. Ik weet zeker dat als je werkt je hetzelfde advies krijgt van je VK.

7. Mags

Mags Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,198
    0
    0
    Drieka, harde buiken kunnen verschillend aanvoelen en ook verschillen in intensiteit heb ik altijd begrepen. De een heeft al een harde buik als de buik wat gespannen aanvoelt, bij een ander wordt het echt een knoertharde bal. Bij mij voel ik alles samentrekken rond de baby, en die zie ik dan ook echt als een bultje in mijn buik liggen zeg maar. Indalingsweeen zijn meer steken onderin, begreep ik.

Ly1 ik werk niet, ben fulltime thuisblijfmama. Rustig aan doe ik het al, wat goed te zien is aan de staat van mijn huishouden haha. Nu ben ik sowieso al een luie huisvrouw maar ik doe nu echt alleen het strikt noodzakelijke zoals een afwasje, wasje en af en toe eens stofzuigen.

Daarom vond ik de harde buiken van gisteren ook zo opmerkelijk, het grootste deel van de dag heb ik op de bank gehangen...

Natuurlijk til ik wel af en toe mijn zoontje van 12,5kg, loop ik tig keer per dag de trap op en af (dutje, schone luier, speentje, etc) en moeten er boodschappen gehaald worden. Maar ik zie niet echt hoe ik dat nog minder kan doen :(

Vandaag weinig last gelukkig, of ik voel het minder omdat ik druk was (langs ha om urine te laten checken, boodschappen doen, naar consulatiebureau met zoontje). Kan nu eindelijk even rustig zitten! Zal het goed in de gaten houden, ook de rugpijn!

8. Matonneke

Matonneke Fanatiek lid

May 1, 2012
    1,087
    0
    36
    Ik heb dit bij de laatste drie zwangerschappen gehad. Vanaf 18 weken. Met rust of geen rust.

Hier veroorzaakten drukke baby's een geïrriteerde baarmoeder. Vanaf week 28 op de ctgs leken het weeën. Alleen deden ze niks.

Erg naar om daar continu mee rond te lopen. Twee uur max slaap per nacht. Hopelijk krijg jij er niet te veel last van.

9. Mags

Mags Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,198
    0
    0
    Na weer zes harde buiken in een dik half uur toch maar even gebeld. Kreeg het advies om het nog even aan te kijken en helemaal niks meer te doen even, echt rust nemen dus. Als het dan nog zo is of erger word moet ik weer bellen, en sowieso na het weekend even laten weten hoe het gaat.

Aangezien ik voor mijn gevoel al niet meer doe dan het hoogst noodzakelijke (er zal toch iemand mijn zoontje eten moeten geven, uit bed halen etc, mijn man ligt geveld door de griep in bed) vind ik het maar lastig.

Maar goed, volgens de vk komt het waarschijnlijk door groeispurtjes en hoef ik me geen zorgen te maken, als ik maar bel als het erger word of pijnlijker of er bloedverlies bij komt.

10. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Je kunt even bellen voor je eigen gemoedsrust, maar wat ze waarschijnlijk gaat zeggen:

- Doen ze pijn? Zo niet, dan is het al minder ernstig, maar moet je wel rustiger aan gaan doen. Pak zeker even een dag veel rust en blijf daarna op een lager pitje bezig.
    - Doen ze wel pijn, dan ga je onder de douche/kruik er op leggen en rust nemen. Dan moet het over gaan binnen 1 a 2 uur. Zo niet, dan komt ze langs.

Hou het dus wel in de gaten, pijnlijke harde buiken die regelmatig komen moeten met warmte wel over gaan. Zo niet, dan is het wel ernstig!

11. Mags

Mags Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,198
    0
    0
    Ik had al gebeld ;) en dat is inderdaad waar het zo ongeveer op neerkwam, haha.

Zit nu rustig op de bank en het valt nu wel mee eigenlijk. Wel een gespannen buik maar niet echt van die knoertharde buiken erbij, dus dat is wel fijn.

Wel maagzuur voor in de plaats gekomen maar ja, dat heeft er dan weer niks mee te maken behalve dat het gewoon ook vervelend is ;)

12. Storm1

Storm1 Actief lid

May 19, 2014
    208
    0
    0
    Goed dat je hebt gebeld en nu rustig aan doen hoor ;)! Zo ver t lukt natuurlijk!

Share This Page