Mijn eerste kindje heeft 13 maanden BV gekregen. Graag wil ik dit ook weer zo lang doen voor mijn tweede maar waar ik een beetje tegen aan hik is mijn werk. Ik kolfde daar in een onderzoekskamertje ( ik werk in een ziekenhuis). Ik heb nooit gezeur gehoort hierover. Totdat ik klaar was met de BV. Toen hoorde ik dat er een aantal mensen problemen mee hadden. Eigenlijk moet ik er gewoon schijt aan hebben maar toch ga ik me bezwaard voelen, dat weet ik nu al. Hoe kan ik dit nu aanpakken en hoevel uur per dag heb je eigenlijk recht om te kolven. ( ik kolfde 2 keer per dag ongeveer 20 min) bedankt voor zover.
er Bestaat een wet waarin is vastgelegd dat je recht hebt om te kolven: Voedingsrecht artikel 4:8 uit de Arbeidstijdenwet. - hierin staat beschreven dat je recht hebt om gedurende de eerste 9 maanden na de geboorte 1 kwart van je werktijd mag besteden aan kolven of zelf voeden. - de werkgever is zelfs verplicht om je van deze mogelijkheid op de hoogte te stellen en een geschikte, afsluitbare ruimte ter beschikking te stellen. verder zou je eventueel nog recht hebben op aanpassing van je werkzaamheden. wanneer je werkzaamheden te zwaar zijn en van invloed kunnen zijn op je melkproductie mag je om aangepast werk vragen. en gedurende de eerste 6 maanden kun je aanspraak maken op bijvoorbeeld geen nachtdiensten te draaien. wanneer je momenteel nog werkt zou ik als ik jou was het nu vast proberen te bespreken met je collega's. vertel gewoon dat je na de vorige keer het nu moeilijk vind om weer te gaan kolven. maar vertel er ook bij dat dit wettelijk geregeld is en dat ze dit mogelijk met jullie leidinggevende kunnen bespreken. succes.