erkennen na geboorte

Discussion in 'Baby en dreumes' started by dupje87, Feb 8, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dupje87

dupje87 Actief lid

Nov 27, 2012
    122
    0
    0
    Misschien dat hier iemand dit weet. Mijn vriend wil onze dochter erkennen. Maar krijgt ze dan toch nog zijn achternaam of blijft ze die van mij houden?

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Voor zover ik weet behoud ze haar eigen achternaam (die van jou dus) erkennen is nl niet hetzelfde als naamswijziging.

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Erkennen kun je het beste voor de geboorte doen. Dan kun je zelf de achternaam bepalen. Je moet daar namelijk self bij zijn. Ff bij je gemeente navragen.

Bij de erkenning krijg je ook formulieren voir ouderlijk gezag, die kun je na de geboorte op sturen naar de rechtbank. Dan heeft je partner ook het ouderlijk gezag over jullie kind.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ts haar baby is al geboren, is 4 mnd.

5. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Oeps, sorry verkeerd gelezen.

6. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    Erkenning na de geboorte-aangifte

Iedereen die juridisch geen vader heeft, kan in principe erkend worden. De erkenner en de moeder gaan naar de burgerlijke stand en verzoeken de ambtenaar van de burgerlijke stand een erkenningsakte op te maken. Indien het te erkennen kind 16 jaar of ouder is, moet het kind ook aanwezig zijn bij de erkenning. De moeder hoeft er dan niet bij te zijn. Het kind zelf geeft de toestemming en kiest eventueel voor de naam van de erkenner.

Het kind dat 12 jaar of ouder is moet toestemming geven. De moeder moet toestemming geven voor kinderen jonger dan 16 jaar. Indien het kind en/of de moeder geen toestemming wil geven kan de verwekker van het kind de rechtbank verzoeken de toestemming te vervangen.

De toestemming voor de erkenning kan schriftelijk worden gegeven. Uit de schriftelijke toestemming moet duidelijk blijken dat er toestemming tot erkenning wordt gegeven, wie het kind mag erkennen en door wie de toestemming wordt gegeven. De brief moet zijn ondertekend door degene die toestemming geeft waarna de handtekening aan de hand van een legitimatiebewijs gecontroleerd zal worden. Als de toestemming niet compleet is, zal er nog geen erkenningsakte opgemaakt worden. Een kind van 16 jaar of ouder kan geen schriftelijke toestemming tot erkenning geven, omdat het kind verplicht is om ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand de naamskeuze in persoon te doen.

7. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Erkenning staat los van haar achternaam :)

8. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    erkennen kan dus wel..maar naamswijziging kan niet tegelijk met her erkennen geregeld worden dat moet apart.

Ouderlijk gezag
    Alleen de wettelijke vertegenwoordigers van een kind mogen een verzoek tot naamswijziging voor een kind indienen. Dit zijn degenen die het ouderlijk gezag hebben. Ook de persoon van wie het kind de achternaam krijgt, moet het verzoek ondertekenen.

Wilt u de achternaam van uw kind(eren) wijzigen en hebben beide ouders het gezag? Dan moeten beide ouders het formulier van het verzoek tot naamswijziging ondertekenen. Wanneer een ouder dit verzoek niet ondertekent, kan Justis het verzoek niet in behandeling nemen. Er wordt door Justis overigens altijd naar de mening van de andere ouder gevraagd. Zelfs als de andere ouder niet het gezag heeft, geen contact heeft met het kind of geen alimentatie betaalt.

9. dupje87

dupje87 Actief lid

Nov 27, 2012
    122
    0
    0
    Dankjewel!

10. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Wil je ook dat jouw vriend gezag over haar krijgt? Dat is niet automatisch bij het erkennen.

OT : ons kindje heeft ook mijn achternaam, erkenning geregeld voor de geboorte, van de medewerker heb ik toen begrepen dat de achternaam nog gewijzigd kan worden wanneer ik met mijn vriend (de vader dus) ga trouwen.
    Bij de akte van erkenning konden we een keuze maken qua achternaam. Weet niet hoe dat zit na de geboorte. Zou maandag even bellen met het gemeentehuis. Succes,

11. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    gezamelijk ouderlijk gezag, wat inhoud eigenlijk dat de vader ook dingen te zeggen heeft over de opvoeding kan je alleen via de rechtbank aanvragen. Op rijksoverheid kan je daar formulieren voor vinden geloof ik, maar dan moet het eerst erkend zijn door vader en dat geregeld.

De moeder heeft automatisch het gezag over een kind, de vader alleen als ouders getrouwd zijn. Bij alle andere vormen van samen leving moet het speciaal aangevraagd worden.

Bij erkenning voro de geboorte ligt dat weer anders geloof ik..maar weet neit helemaal zeker.

12. dupje87

dupje87 Actief lid

Nov 27, 2012
    122
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Dat van het gezag weet ik allemaal wel. Kon alleen nergens iets vinden over de achternaam

13. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
  14. Roos1980

Roos1980 Lid

Aug 17, 2013
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij erkenning (voor of na de geboorte), in dit geval bij een kind van 4 maanden, mag je de achternaam nog wijzigen in die van je vriend. Dit gebeurt gelijk op de erkenningsakte dmv naamskeuze. Moeder moet er wel bij zijn (en erkenner natuurlijk) en toestemming geven.
    Ik heb er dagelijks mee te maken ivm m'n werk :)

En idd moet je het gezag dan nog zelf regelen bij de rechtbank.

15. Minerva

Minerva Niet meer actief

Nee hoor. Wij hebben een gp en mijn vriend / partner / man :)P) hoefde alleen nog maar de ongeboren vrucht te erkennen. Het gezag is na de geboorte automatisch geregeld (zie relevante pagina's op de website van de Rijksoverheid daarover).

16. Steeciaantos

Steeciaantos Fanatiek lid

Oct 28, 2013
    1,554
    0
    0
    Limburg
    Als het goed is krijgt ze automatisch jouw achternaam ja als je niet getrouwd bent. Zo is mij dat iig wel uitgelegd

Mijn vriend en ik hebben ons kind paar maanden geleden al erkend , maar wij hebben er voor gekozen om ons kind zijn achternaam te geven. Hebben het nu ook officieel op papier

Gezag is weer een apart verhaal geloof ik. Maar omdat wij binnenkort gaan trouwen hoeven wij daar niet meer naar om te kijken. :)

17. Onje

Onje Niet meer actief

Gezag kan ook online!

18. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

Oct 18, 2012
    3,487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    bij ons is het zo dat we dochter via draagmoeder hebben draagmoeder heeft afstand gedaan. aangezien draagmoeder getrouwd is met een vrouw kon mijn man ( die wel biologisch vader is) niet erkennen nu hebben mijn man en ik gezamenlijk de voogdij over haar. sinds dat draagmoeder. ze wordt door ons geadopteerd als ze 1 jaar oud is. kan mij man dan alsnog bij de burgerlijke stand haar erkennen. ? of heeft dat dan geen zin omdat we haar dan adopteren?

19. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Daar kon ik bij mijn zoontje voor kiezen welke achternaam het werd. Hij heeft nu nog mijn achternaam. Maar zodra we getrouwd zijn word het zijn achternaam.

20. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

Oct 7, 2013
    1,472
    113
    63
    Almere
    Mijn vriend heeft mijn zoon erkend toen jij 2 jaar was.. Hij draagt ook de achternaam van mijn vriend.. We hebben nog geen gezamenlijk gezag.. Is echt alleen erkenning .. Je mag namelijk kiezen voor en na de geboorte

Share This Page