In slaap omdraaien met gezicht in matras

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Tamio, Oct 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tamio

Tamio Niet meer actief

Manon draait zich sinds kort om in haar slaap, laat een enkel zacht moppertje horen (makkelijk te missen), en slaapt verder met haar gezicht in het matras! De keren dat het gebeurde was ik er meteen bij en draaide haar terug, maar ik ben zo bang dat ik dat korte zachte moppertje mis en dat ze dan zo blijft liggen. Zou ze adem kunnen blijven halen zo, of zou ze in het matras kunnen stikken? Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een kind in deze houding gaat slapen, en wat kan ik doen om het te voorkomen?

2. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Hey,

Mijn zoontje had daar ook een handje van..... toen hij net kon omdraaien....
    Dit was voor mij de reden om een babyfoon met camera te kopen....
    Ik draaide hem elke keer weer terug....
    (heb een hoop slechte nachten gehad daardoor)

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Heb je al een aerosleep?

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Inderdaad, met de aerosleep is het geen probleem...

5. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik heb even opgezocht wat het is. Op wiegendood.nl zijn ze er niet echt positief over. Een angelcare heb ik ook wel eens aan gedacht, maar daar zijn ze ook niet positief over.
    En ze gaat echt met haar gezichtje plat in het matras liggen he, dan zou ze in zo'n earosleep toch nog kunnen stikken?

6. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Nou ze zijn in die zin niet positief omdat de werking niet wetenschappelijk is aangetoond. Maar als je het zelf test in de winkel en je gaat vol met je gezicht erin liggen, kun je dus nog gewoon ademen. Maar jouw dochter is al bijna 8 maanden, dus dan is ze toch sterk genoeg om zelf haar gezichtje om te draaien? Het lijkt mij dat een kind van die leeftijd niet zomaar zichzelf laat stikken (al snap ik je angst natuurlijk wel).

7. Dat laatste dacht ik ook gelijk, ze is toch al sterk genoeg....

Mijn dochtertje deed dit al vanaf een maand of 2, ik heb haar de eerste tijd iedere keer terug gelegd, maar ze bleef het doen.
    Ik heb me er maar bij neergelegd.
    Ik heb er dan ook niet wakker van gelegen, het is gewoon hun natuurlijke slaaphouding, en als ze nou een week of 2 weken oud zijn dan is het wat anders.
    Maar met 8 maanden kan het volgens mij geen kwaad meer

8. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ja ze is wel sterk genoeg. Ze kan al bijna 2 maanden tijgeren en bijna kruipen zelfs (gaat op handen en knieën zitten maar weet dan niet hoe ze vooruit moet komen) Ze kan ook al redelijk staan, dus ze is best sterk, maar daar gaat het niet om omdat ze het in haar slaap doet. Maar ik zal eens gaan kijken voor de aerosleep dan, als dat zo goed ademend is! Bedankt voor de tip.

@Remona0309, ik heb pas een beeldbabyfoon aangeschaft, maar die stoorde enorm, dus die heb ik teruggestuurd. Ik ga wel voor een nieuwe kijken denk ik, maar dan nog kan ik daar niet de hele nacht op kijken natuurlijk.

9. Het gaat erom , als ze moeilijker zo gaan ademen of ze dan sterk genoeg is om dr gezicht weg te draaien, en dat is ze dus wel.

10. Tamio

Tamio Niet meer actief

Oke, als ze dat automatisch in de slaap doen maak ik me dus zorgen om niks ;) en is er dus niks aan de hand.

De volgende keer dat ze zo gaat liggen zal ik eens even blijven kijken of ze doorademt en of ze haar hoofdje om gaat draaien i.p.v haar meteen om te draaien. Als dat zo is dan voel ik me ook geruster.

11. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Alyna doet dat sinds kort ook, ik zie dat ze bijna even oud is als jouw kindje. ;)

Ik heb niks geen 'zuchtje' gehoord, ik vond haar gewoon ineens zo 's morgens op haar buik. :)

Ik was ook een beetje geschrokken, maar ze draait idd automatisch haar hoofdje zodat ze vrij kan ademen. :)

VennetjeSoef likes this.
  12. Yuntje

Yuntje Bekend lid

Mar 16, 2007
    629
    0
    0
    Verpleegkundige
    Haarlem
    Mijn zoontje heeft een buikslaapadvies ivm een open gehemelte en een te kleine onderkaak, hij slaapt dus al vanaf dag 1 op de buik... weliswaar met bewaking.
    Toen hij 1 week oud was ging hij zelf al zijn hoofd optillen en draaien en maakte dan een tussen pauze op zn gezicht... maar draaide altijd door!
    Ik denk dat, dat toch ook wel een natuurlijke reactie is hoor!

Zoals bijvoorbeeld bij mijn zoontje doordat zijn onderkaak kleiner is ligt zijn tong wat naar achteren, als hij op zijn rug ligt en zijn tong zakt naar achteren dan geeft hij ineens een gil waardoor hij zichzelf dus weer corrigeert.....

*dit laatste gebeurt nu overigens niet meer hoor.... en hij slaapt nu ook zonder bewaking op zijn buik

13. Mona79

Mona79 Fanatiek lid

Sep 2, 2007
    1,437
    0
    0
    Hey

Ik heb Tessa in de safety sleep liggen omdat ze het hele bed dus door gaat en omdat ze ook nog niet terug draait. Ze draait ook heel snel om en niet terug dus ik heb zoiets van als ze goed draait dan wil ik het wel zonder proberen.. En voordat ik haar erin had liggen lag ze regelmatig andersom in bed dus dit vond ik prettig..

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,237
    7,281
    113
    Female
    Brabant
    Ligt ze echt helemaal met haar gezicht in de matras zonder haar handjes erbij? Eva ligt ook regelmatig zo, maar dan met haar handjes langs de zijkanten. En ze maakt de hele nacht door geluid, dus ik ga niet kijken, als ik er wakker van word blijf ik wel altijd even luisteren, ik kan haar horen ademen door de babyfoon, dat is wel erg fijn. Ik maak me geen zorgen meer gelukkig, ze slaapt al bijna 4 maanden zo.

15. Moby

Moby Actief lid

Mar 15, 2007
    476
    0
    0
    Lotte slaapt ook zo. In het begin draaide ik haar ook steeds weer om maar nog geen seconde later lag ze weer met haar gezichtje in het matras. Nu laat ik het maar zo het zal wel lekker slapen. Wij hebben trouwens ook een aerosleep en ik moet zeggen dat het wel een geruster gevoel geeft en ook ik hoor haar ademen door de babyfoon.

16. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    hier wordt ook geknuffeld met het matras! Maar hij draait nu ook zoveel in zijn slaap. Terug leggen heeft geen zin, twee tellen later ligt hij weer op de buik. Ik denk dat ze zichzelf wel bijdraaien als ze niet genoeg lucht krijgen.
    Als ze verder gezond is en er wordt niet gerookt in huis, dan zou ik het maar zo laten, af en toe even kijken voor de geruststelling...

17. marjan123

marjan123 Actief lid

Feb 10, 2007
    171
    0
    0
    Hier ook zo'n draaikont :). Vaak vind ik hem op z'n buik, met een mooi raster van gaatjes op z'n neus en wangetje van de aerosleep hahaha. Soms legt hij z'n wangetje op z'n knuffellapje of z'n knuistjes maar vaak ook niet. Ik maak me er geen zorgen over, kan er moeilijk de hele tijd naast blijven zitten.

18. Roze78

Roze78 Actief lid

Jul 5, 2006
    352
    0
    0
    Mijn meis slaapt ook op haar buik. Maar met onze aerosleep maak ik me geen zorgen. Ik heb het ook in de winkel getest en je kan echt doorademen. Bij mijn schoonouders hebben we er ook een, en die heb ik voor een prikkie van marktplaats. Even in de was en hij is weer als nieuw!

19. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    hoi hoi

ik zou me toch wel zorgen maken omdat je kleintje toch met haar gezicht in het matrasje gaat liggen en dus zelf niet wegdraait, heb zelfs een verhaal gelezen op een ander forum waar een jongetje van 8 maanden dit dus ook 1 keer deed en het niet overleefde

ik zou dus wel dat earosleep uitproberen of haar toch telkens terugdraaien zolang zij nog niet zelf haar hoofdje opzij legt beter voorkomen dan genezen en sorry als dat betekend dat ik 5 weken niet slaap dan maar :oops:

groetjes nathalie ;)

20. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    jelle slaapt ook altijd op zijn buik met gezicht richting matras in het begin draaide ik hem vaak om en kon ik snachts niet goed slapen, maar hij doet dit nog steeds dus ik heb me er bij neer gelegd

Share This Page