Hallo Ik ben zwanger van een tweeling en wil een dezer dagen beginnen met kolven. De lactatiekundige gaf aan dat je met de hand moet kolven ipv kolfapparaat. Waarom is dat zo? Weet iemand dit? Ik heb namelijk een kolfapparaat thuis. De verloskundigr zei; doe niet moeilijk en gebruik gewoon een kolfapparaat..werkt sneller en makkelijker...
Ik ga ook binnenkort beginnen met preventief kolven en tegen mij zeiden ze idd ook met de hand. Heb nog geen kolf apparaat thuis maar het lijkt mij wel een stuk makkelijker dus ik lees ook even mee!
Als je in je zwangerschap afkolft zijn dat zeker de eerste keren hooguit druppels / elke millimeters. Die gaan verloren in een kolf maar als je met de hand afkolft kan je dat opvangen op een schoteltje of in een kopje en dan met een voedings spuitje opzuigen. Hier zelf bij mijn vorige zwangerschap eerst met de hand gekolft en toen het een beetje op gang was (lees 5 a 10 ml per keer) met de kolf omdat ik dat wel iets makkelijker vonder na mate het meer was. Uiteindelijk had ik ongeveer 8 voedingen van 5 ml in de vriezer liggen die ik uiteindelijk niet nodig bleek te hebben maar ik vind het wel fijn dat als er zoals bij de oudste bijvoeding nodig was er al melk was.
https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/voorkolven2.html Ik zou het advies van de lactatiekundige opvolgen. Het is hun vakgebied
De melk blijft inderdaad in de kolf hangen dus dat is zonde met een kleine hoeveelheid. Daarnaast kan, let op, kan het zijn door dat een kolf krachtiger stimuleert, je weeƫ krijgt. Het hoeft niet. Er is nog onvoldoende onderzoek hoe dat precies zit. Dit is wat ik als leek weet. Uit voorzorg dus met de hand. Neem ook aan dat een lactatiekundige wel weet wat ze zegt. Succes met kolven, heel goed dames!
Ik heb wel een handkolf gebruikt omdat ik het met de hand gewoon niet voor elkaar kreeg. Ik had uiteindelijk 100 ml in spuitjes van 3, 5 en 10 ml liggen.
Vandaar dus! Bedankt Ik zal ze waarschijnlijk wel nodig gaan hebben ivm zwangerschapsdiabetes en dan zal de bijvoeding nodig hebben.